Ingy Skrevet 8. mai 2003 #21 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg tror ikke de aller fattigste i andre land er særlig storkunder hos skredderen og sydama og skomakeren allikevel... De går vel med stadig mer hullete klær. Spesielt på barnehjem' date=' som slett ikke har budsjetter for klær og hvis barna er kalde får de ligge i senga med ullteppe på seg for klær finnes ikke. Gjetter her, men det er ikke alltid nakne kvinner spinner særlig i nødens stund når det ikke finnes garn..[/quote'] Jeg uttrykket meg kanskje litt klossete. I Norge går jo folk kun til skredder eller sydame når de skal ha spesielt fine klær. I andre, lite industrialiserte, land er ikke skredder/sydame noe kun for eliten, men det mest vanlige, slik det var her for 50-100 år sia. Før man fikk en tekstilindustri blei faktisk alle klær sydd av skreddere og sydamer, hvis man ikke sydde sjøl... Skjønner godt at dere assosierer sydamer/skredder med dyre klær, men i et lite industrialisert land vil en skjorte sydd av nabodama være billigere enn en ny sydd på fabrikk. Nabodama vil imidlertid få problemer med å konkurrere på en brukt industriskjorte... I et land med få energikilder vil det være mye bedre for landets økonomi om det finnes mange små skreddere/sydamer enn få klesfabrikker. Fabrikker krever energi som må importeres = negativ handelsbalanse. Arbeiderne må bo i urbane strøk (ofte slum) med få muligheter for å dyrke egen mat. Skreddere/sydamer kan bo spredd over hele landet og ha mulighet til flere inntekter/selvkost gjennom dyrking av jord. Jeg tror absolutt intensjonen deres er god, men noen ganger kan "dum hjelp" skade mer enn den gavner. Istedet for å hjelpe folk med å stå på egne bein gjør vi dem avhengige av våre krykker... Veit ikke hvor lang analyse dere gidder å lese, så jeg skal prøve meg på en kortversjon. 1. En befolkning får mye klær o.l. fra Vesten 2. Klærne er billigere og får ofte høyere status enn lokale klær 3. Folk som tidligere direkte eller indirekte levde av klesproduksjon mister inntekt og blir fattigere. 4. Landets økonomi blir dårligere, mindre skatteinntekt etc = mindre penger til skole = egenandel øker = færre har råd til skole 5. Folk blir fattigere, klarer ikke forsørge barna sine 6. Barnehjemmene vokser i antall barn 7. Landet og befolkningen trenger enda mer hjelp utenfra. Jeg sier ikke at dere skal slutte å bry dere! Jeg tror bare at verden hadde blitt et bedre sted å være hvis flere prøvde å forstå sammenhengen i store og små handlinger og begivenheter... Ingy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #22 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg tviler for at Veslebråka assosierte skreddere der borte med "elite" på noe vis, det gjorde ihvertfall ikke jeg. Poenget er at de barna som bor i kloakken, på barnehjem osv neppe ferdes hos skredderen uansett. Selv en skredder der borte skal jo ha noe betalt, ikke sant? Med andre ord: såfremt man sikrer seg at klærne faktisk når DISSE trengende, så tviler jeg for at det får noen innvirkning for skredderens økonomi. Problemet oppstår når det ikke holdes kontroll på hvor klærne ender opp, og de havner på svartebørs eller hva det måtte være til den "vanlige" befolkningen der borte. starya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingy Skrevet 8. mai 2003 #23 Del Skrevet 8. mai 2003 For det første tror jeg det er veldig vanskelig å kontrollere hvor klærne havner, det er store sjanser for at de før eller seinere havner på et eller annet marked. Det er sjølsagt lettere med kontroll ved små lokale aksjoner til spesifikk barnehjem etc, men også her tror jeg lekkasjen kan bli stor. Hvis vi i Norge virkelig var villig til å gå noen mil for å snu verdensituasjonen mht. rike og fattige, hadde vi sydd om den rare kjolen fra 1995 sjøl, og gitt pengene vi sparte på å ikke kjøpe ny kjole til et barnehjem som kunne betale sin lokale skredder for skoleuniformer etc. Men dette er få, heller ikke jeg villige til. Jeg vil ikke skremme bort et gryende engasjement for verdens fattige med Steinar Lem argumentasjon "Du gjør gjør du fullt og helt, nytter ikke med litt hjelp, du må snu hele livet ditt på huet for å kunne endre verden." Jeg tror at verden også kan endres med små skritt. Men jeg ser at min egen lunkne likegyldighet, mangel på kunnskap og forståelse av disse uhyre komplekse spørsmålene, og mangelende vilje til å snu livet rundt er med på å hindre verden i å bli bedre... :cry: Enn så lenge gir jeg også min brukte klær som ikke lenger passer til Fretex. Alternativ 1, å hive dem i søpla er i hvert fall et dårligere alternativ. Alternativ 2, å sy dem om er jeg for lat til... Ergo har jeg ingen fasit her... Prøver bare å drive litt "friundervisning"... Se forøvrig denne sia http://www.itvs.org/tshirttravels/story.html Ingy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 8. mai 2003 #24 Del Skrevet 8. mai 2003 Det er ihvertfall lett å se at det ikke er mange av dere som vet hvordan det er å være fattig i Norges land. Hvordan det sliter både fysisk og psykisk. Hvor forferdelig det er å hele tiden måtte si "nei, dessverre" til sine barn, om det så gjelder klær/leker de ønsker seg, eller ønske om noe spesielt til middag, grillpølser med til skoleturen eller andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. mai 2003 #25 Del Skrevet 8. mai 2003 Kanskje ditt lokale krisesenter trenger noen klær til barn. Det er ikke alltid de(mor & barn) som kommer dit har hatt tid til å pakke, og da kan det være greit å låne noe mens man er det. Bare et lite tips :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 8. mai 2003 #26 Del Skrevet 8. mai 2003 Det er ihvertfall lett å se at det ikke er mange av dere som vet hvordan det er å være fattig i Norges land. Nei, det har du nok rett, og det er nok mest av alt fordi vi ikke VIL se at noen i Norge faktisk er fattige. Jeg syns tanken din om å gi klærne til noen som trenger det er god, og syns det har kommet gode forslag her. Det jeg tenker, som ikke er sagt her, er om du kan bli med i en "byttering", eventuelt starte en selv, så kan flere glede seg over både å treffes og nytt tøy... Ellers er tanken om å gi til asylmottak også god, menneskene som bor der har som regel dårlig råd de også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 8. mai 2003 #27 Del Skrevet 8. mai 2003 Det er ihvertfall lett å se at det ikke er mange av dere som vet hvordan det er å være fattig i Norges land. Hvordan det sliter både fysisk og psykisk. Hvor forferdelig det er å hele tiden måtte si "nei, dessverre" til sine barn, om det så gjelder klær/leker de ønsker seg, eller ønske om noe spesielt til middag, grillpølser med til skoleturen eller andre ting. Nå har jeg opplevd å være så fattig at vi ikke engang hadde råd til å kjøpe klær på Fretex, og vi gikk langs veiene og samlet tomflasker for å ha råd til å kjøpe melk på slutten av måneden. Men den "fattigdommen" kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med nøden jeg selv har sett i Russland. Der er det snakk om for mange barn å prostituere seg for å ha råd til å kjøpe seg en matbit(eller å betale for fars alkoholforbruk), og tynne sommerklær med huller overalt er vinterantrekket. Har dine barn en slik hverdag så kan du begynne å sammenligne synes jeg. Det som hjelper der er direkte praktisk nødhjelp som f.eks klær og støtte direkte til konkrete tiltak som mottakerne faktisk må dokumentere i etterkant. Bare å sende penger sånn uten nøye oppfølging er helt uten virkning og bare med på å finansiere mafianes dyre vaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liza Skrevet 8. mai 2003 #28 Del Skrevet 8. mai 2003 joda, en fattig i norge kan selvfølgelig ikke sammnelignes med fattige i russland, men hvor mye i norge kan det?? om en fattig i norge hadde like lite å rutte med som en fattig i russland, hadde man jo ikke overlevd her, ALT er jo så mye dyrere i norge! så jeg erlitt enig, skader jo ikke å levere steder som faktisk beholder klærne i norge, til de som trenger det her. DERETTER kan det sendes ut av landet, det som ikke blir solgt/gitt bort/brukt her, etter kanskje et halvt år. ble mye utenom, men det var det mye som var her, synes jeg. hva er galt med å sørge for det landet vi faktisk bor i, først? ellers synar jeg det var en god ide med byttering, få sammen andre barnefamilier og bytte? helt sikkert mange som er interessert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 9. mai 2003 #29 Del Skrevet 9. mai 2003 Da jeg var liten husker jeg vi sendte mye klær ned til u-land. Jeg er faktisk litt usikker på hvor man får tak i den type "organisajoner", men jeg legger det ut her så fort jeg finner ut mer.. Husker jeg fikk kjempegod samvittighet over å ha gitt bort klær til barn som faktisk trenger det. Leker var også noe vi pleide å sende nedover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 9. mai 2003 #30 Del Skrevet 9. mai 2003 joda, en fattig i norge kan selvfølgelig ikke sammnelignes med fattige i russland, men hvor mye i norge kan det?? om en fattig i norge hadde like lite å rutte med som en fattig i russland, hadde man jo ikke overlevd her, ALT er jo så mye dyrere i norge! Det handler jo ikke om hvor mye man har i kroner og øre, men at man faktisk rett og slett ikke har mat, klær eller tak over hodet og at barn må tigge på gata og prostituere seg for mat bl.a. Og i Øst-Europa og andre virkelig fattige områder er det svært mange som rett og slett ikke overlever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 9. mai 2003 #31 Del Skrevet 9. mai 2003 Veldig interessant tråd!!! Hadde du trodd den skulle utvikle seg slik, Trude Luth?? Jeg synes alle her skriver gjennomtenkte svar og har gode argumenter, selv om man ikke er helt enig. Jeg er faktisk på en måte enig med alle her. Trist å høre om din situasjon, Cecilie B! Men kanskje noen andre KG-brukere fra Bergen kan sende deg en PM hvis de har klær barna dine kan arve? Jeg har råd til å kjøpe klær selv, men blir likevel kjempeglad hver gang vi arver!!! Synes det er forferdelig med "bruk og kast"-samfunnet, men er jo på min måte en del av det selv. En annen ting med brukte klær er at de er vasket mange ganger. Og klær som er vasket er sunnere enn nye klær pga. at disse plaggene blir tilsatt noe (som jeg ikke husker hva er...?) under produksjonen. Jeg mener at disse tilsetnbingsgreiene ikke forsvinner før etter ca. 30 vask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 9. mai 2003 #32 Del Skrevet 9. mai 2003 For noen år siden var jeg i Bucuresti i Romania. Jeg hadde med meg en koffert full av klær som jeg fikk gitt til 3-4 "kloakkbarn" direkte. Den gleden som lyste ut av øynene på de stakkars små når de sto der med hver sin bærepose med bla collegegensere og et par-tre Levis-bukser var ubetalelig for meg. Nøden blant disse små på gaten i Bucuresti er så stor at det er umulig for oss å fatte det dersom du ikke har sett det. Jeg ble så utrolig deprimert av å se det jeg så der nede - hvor blant annet det å spise på McDonalds har like høy status som det å spise på Bagatelle her hjemme i Oslo, det er dit de rumenerne som har penger går for og spise og vise seg frem... Jeg håper at "gutta mine" fikk beholde klærne de fikk selv, og at de ikke ble robbet av større ramp siden. Eventuelt at de har byttet bort noe av det for å skaffe seg litt mat for eksempel. Jeg er selvsagt redd for at de solgte klærne og brukte pengene til lim eller annet stoff, men noen sjangser må man ta her i verden. Og jeg kan ikke dømme dem hvis de kjøper seg "virkelighetsflukt" for en stakket stund. Desverre. Disse barna her har nok aldri vært hos en skredder eller sydame ihvertfall, det er jeg temmelig sikker på. Uff, stakkars små - mitt hjerte gråter for disse... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 9. mai 2003 #33 Del Skrevet 9. mai 2003 Jeg får vondt når jeg leser om det du opplevde, Sheba. :cry: Jeg har selv aldri vært i et øst-europeisk land og sett nøden, men jeg kjenner noen som har vært avgårde med hjelpesendinger, det er ufattelig. Å skulle hjelpe folk i nød i land utenfor Norge, utelukker jo heller ikke å ta i et tak her hjemme. Jeg lukker ikke øynene for elendigheten her, min far har hatt bl.a Kirkens Bymisjon som et av sine hjertebarn, og det er stor nød i kongeriket Norge og. Jeg føler med deg, CecilieB, som kjemper for å holde hodet over vannet for deg og din familie, og håper du tilgir min uttalelse om at du har råd til internett, selvfølgelig skal du ha muligheten til å kose deg med surfing som oss andre. Jeg synes allikevel at nøden i Norge burde være det offentliges ansvar, så det å sende klær nedover, burde ikke få konsekvenser for velferden til våre egne landsmenn, og det gjør det da heller ikke.... Håper situasjonen din bedrer seg, CecilieB, har du sjekket ut alt du evt. har rett til å få av stønader/sos.hjelp etc? Har du lagt frem et budsjett for sosialkontoret? Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude Luth Skrevet 9. mai 2003 #34 Del Skrevet 9. mai 2003 Tusen takk for mange gode svar! Jeg hadde ikke trodd at denne tråden skulle utvikle seg til en slik diskusjon, men synes det er veldig interessant å lese hva dere mener. Grunnen til at jeg ikke ville gi disse klærne til Frelsesarmeen, er at jeg ikke vil at den skal tjene penger på andres "fattigdom". Jeg er fullstendig klar over at det faktisk finnes mennesker som ikke har råd til å gå på Fretex å kjøpe klær engang (har vært i den situasjonen selv, men det var takk og pris før jeg fikk barn). Jeg var ikke klar ov at dem ga bort klær også, trodde at dem tok betalt for alt. Men det beste tipset hittil var nok Krisesenteret, det hadde jeg ikke tenkt på at gikk an. Skal ta en telefon til dem nå straks :D Jeg var forresten i kontakt med Fattighuset i går. Dem ville ikke ha brukte klær, for de fikk en del overskuddslagere og lignende fra butikker, idrettslag o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. mai 2003 #35 Del Skrevet 9. mai 2003 En generell betrakning om brukte klær... Det er et enormt sløseri å kaste brukte klær som ikke er utslitte. Derfor bør selvfølgelig alle samle opp og sende brukte klær videre til et verdig formål. Dette virker det som om de fleste er enige i. Men hva er et verdig formål? En kan diskutere seg blå i trynet av å lure på om det er mest bruk for klær i Romania, Russland eller Uganda...eller kanskje i Norge? Men saken er at det er utrolig kostbart å sende klær (som både veier mye og tar stor plass) gjennom "halve verden" for å hjelpe noen. Greit nok å fylle kofferten på tur på ferie (så har man plass til suvernirer...), men generellt lønner det seg overhode ikke å sende klærne langt, det koster langt mere enn det klærne er verd, og det forurenser også mye mere enn gjenbruken veier opp for. Brukte klær bør derfor bli i det nærområdet de allerede er, både med tanke på økonomi miljø. Så kan en heller, dersom en vil gi en hjelpende hånd til barn som har det vanskelig andre steder i verden, gi penger til en organisasjon som en har tro på. Dette kan være barnebyer, redd barna eller care. Penger er enkle å transportere og gjør stor nytte hos noen som vet å bruke dem fornuftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingy Skrevet 9. mai 2003 #36 Del Skrevet 9. mai 2003 Grunnen til at jeg ikke ville gi disse klærne til Frelsesarmeen, er at jeg ikke vil at den skal tjene penger på andres "fattigdom". Mye intr. her ja! TL, du kan sjølsagt velge hvem du vil gi klærne dine til, men jeg skjønner ikke helt begrunnelsen din her. De pengene Fretex tjener på salg av brukte klær og møbler går jo ikke til utbetaling til eiere slik som i en forretning. Pengene brukes jo til andre tiltak for folk Frelsesarmeen hjelper. Nasjonalt ser jeg bare fordeler med denne ordninga. Gjenbruk = mindre avfall. Bruktkjøp = billigere for folk. Overskuddet = penger til gode formål. Dessuten syselsetter Fretex en del folk som aldri ville fått jobb i det normale arbeidslivet, pga. ulike personlige eller sosiale problemer. F.eks. kan tidligere rusmisbrukere få arbeidstrening. Se her Ingy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 9. mai 2003 #37 Del Skrevet 9. mai 2003 Jeg er helt enig i at for mange er det ikke praktisk mulig å sende brukte klær og annen nødhjelp dit det er mest behov for det, og da synes jeg Fretex etc er ypperlige alternativer(å kaste fullt brukbare klær på fyllinga er jo helt kriminelt). Det jeg reagere på er holdninger om at fattige her i Norge har det mye verre enn fattige i andre land og at de derfor fortjener nødhjelp mer enn andre steder. Alle som i det hele tatt har vært utenfor "stuedøra" vet jo at dette er helt latterlig. Den nøden en ser f.eks i Øst-Europa(f.eks Russland som jeg har personlig kjenskap til) finnes ikke i Norge. Selv om vi også her i landet har skjult nød, kan denne ikke sammenlignes med nøden en ser i en del andre land. Vi er selv engasjerte i direkte nødhjelp til et bestemt område i Russland, men siden vi bor langt unna de aller fleste av dere på disse sidene, er det dessverre ikke mulig for oss å tilby oss ta imot klær etc for våre hjelpesendinger fra dere her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 9. mai 2003 #38 Del Skrevet 9. mai 2003 asterix Poenget er ikke at jeg for alt i verden ikke vil strekke ut en hånd til noen som trenger det i Norge fordi jeg foretrekker de i andre land, men jeg likte svært dårlig holdningen CecilieB la for dagen, om at hennes fattigdom og hennes barn er mest verdt, for de bor i Norge (et trinn foran Norge for Nordmenn, hvit valgallianse osv. for meg). Det er bare tull, og får fram vrangsida til meg ivertfall. Jeg vokste selv opp i et hjem hvor jeg ikke fikk klær/leker jeg ønsket meg når jeg ba om det. For pokker, jeg kan ikke huske at jeg ønsket meg klær engang, for det var noe de kjøpte når alt var bøtt til den store gullmedaljen, eller mamma sydde! Jeg fikk min første levis-bukse da jeg var 16, for penger jeg hadde tjent selv. Det er ikke noe synd på meg fordet, jeg hadde jo mat og klær og leker så jeg greide meg. Det hjalp kanskje at veldig få av de andre ungene hadde et mekka av klær og leker? Eller.. når jeg tenker over det, hadde de mye mer playmo og barbie enn meg, men det tenkte jeg ikke særlig over dengang. Sånn var det bare. Prøv å sammenlign deg med noen det er relevant å sammenligne med, og ikke middelklasse og kakser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 9. mai 2003 #39 Del Skrevet 9. mai 2003 Jeg har ikke sagt noe om hvem som er mest verdt. For meg er det imidlertid naturlig at vi som bor og skatter i Norge bør ha det bra før vi hjelper andre. Det har jo ikke noe med Norge for nordmenn å gjøre det. Jeg har bare prøvd å få fram at veldig mange tenker på å hjelpe ut av landet, men veldig få vet hva som foregår innen for Norges grenser. Det er mange som lider her óg, selv om vi har strøm, hus og seng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisa-Beth, uinnlogget Skrevet 9. mai 2003 #40 Del Skrevet 9. mai 2003 Bra innlegg, VesleBråka. Lisa-Beth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå