Gå til innhold

Synd


Gjest Elize

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sorte Orm

Og bare si et sted blir vanskelig. Siden så vitt jeg husker står det så mye.. Men man har jo de 10 bud og bryte de er vel en synd

Du må ikke have andre guder

Du må ikke misbruge Guds navn

Du skal holde hviledagen hellig

Du skal ære din far og din mor

Du må ikke slå ihjel

Du må ikke bryde ægteskabet

Du må ikke stjæle

Du må ikke vidne falsk mod din næste

Du må ikke begære din næstes hus

Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til

og de 7 dødssynder

Hovmod (på latin superbia)

Griskhet (avaritia)

Begjær (luxuria)

Misunnelse (invidia)

Fråtseri (gula)

Vrede (ira)

Latskap eller livslede (acedia

men jeg er litt usikker om de 7 dødssyndene er fra bibelen. Eller om det er noe den katolske kirken la til etter på.

men siden det står så mye hva som er synd så blir det vaneklig og si et akkurat sted. Kommer ann på hvordan man tolker det som står

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elize

Jeg er klar over at det står flere plasser, men lurer på om noen kan henvise meg til de plassene? Slik at jeg kan lese det og gjøre opp min mening om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer på hvor i bibelen det står om hva som er synd? Hva som er å synde?

Noen som vet?

Kan du ikke først lese denne wikipedia-artikkelen som handler om synd i forskjellige kristne trosretninger (og også i et noen andre religioner). Da får du i alle fall noe av svaret på ditt siste spørsmål. Hva som skal svares på ditt første spørsmål er nemlig avhengig av hvordan du selv svarer på "hva som er å synde?". Har du et svar som går ut på at synd er å bryte bestemte regler, da finnes det mye i Bibelen å vise til. Har du derimot et svar som går ut på at synd er å ha et ødelagt forhold til G-d, da finnes det også mye i Bibelen om dette, men ikke nødvendigvis bare regler som brytes. Det går også an å ha en blanding av disse to oppfatningene i synet på hva synd er for noe.

Men altså, det greieste er først å reflektere over ditt siste spørsmål. Som du forstår av wikipedia-artikkelen er det ikke nødvendigvis snakk om et og bare et svar,men muligens en fellesnevner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_NinjaTurtle_*

Jeg er skikkelig ille ute. Bryter samtlige dødssynder, og minst halvparten av de 10 bud. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer på hvor i bibelen det står om hva som er synd? Hva som er å synde?

Noen som vet?

Her er noen eksempler:

Rom. 1,18-32 3,23

Jakob 1,14-15 2,10

Markus 3,29

Matteus 12,32

1 Johannes 1,7-10 2,1 5,17-18

Johannes ev. 9,41 15,22-24

Hebr.10,26-271

1 kor. 5 9-13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skikkelig ille ute. Bryter samtlige dødssynder, og minst halvparten av de 10 bud. :fnise:

Siden du fortsatt går løs og ikke er sperret inne, bryter du neppe samtlige dødssynder. Og bare mennesker som ikke er til å stole på, insisterer på aldri å bryte noen av de ti bud. Så jeg antar at det å klare å holde halvparten av disse ti budene, er såpass imponerende i seg selv at du antakelig er en engel :ler:

Selv har jeg ingen ambisjoner om å leve opp til den høye moralstandard som er mulig å lese ut av Bibelen, derfor nøyer jeg meg med å forsøke å elske G-d (vanskelig nok mange ganger) og å elske mine neste som meg selv (også det til tider meget vanskelig).

Hvis G-d da mener at jeg er ute og farer på ville veier, da får G-d vite at det ikke alltid er like lett å se det gode i den verden G-d har skapt, men at det fra et menneskelig ståsted må være godt nok at man forsøker. Ambisjoner utover det å være menneske og menneskelig har jeg ikke. Derfor får dødssynder og ti bud være som det er. Mitt mål er bare å gjøre noe mer godt enn alt det vonde jeg kan se omkring meg. Helt greit hvis det gjør meg til en synder etter det noen kan lese ut av Bibelen. Kunne ikke bekymret meg mindre.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Thomas_*

Hei. Begynn gjerne med de foreslåtte bibelstedene. Likevel - synd eer mer enn at x er lov og y er forbud, synd handler ikke ene og alene om å bryte konkrete bud eller lover, men om noe mer fundamentalt.

Gud vil at vi skal bli lik Gud

I skapelsesberetningen sier Gud at han vil skape mennesket i sitt bilde. Å virkeliggjøre dette er målet for alle menneskers liv. Målestokken er Jesus som helt og fullt levde i tråd med Guds vilje, altså uten synd. Alt som bringer oss vekk fra målet er synd.

Det er ikke syndes størrelse det kommer ann på, men angerens størrelse

Å være syndfri er få forunt. Maria blir regnet som syndfri av katolikker og ortodokse, men ikke av protestantene tror jeg. Utenom henne og Jesus er ingen uten synd. Sentralt i både jødisk og kristen tro er at Gud forbarmer seg over den som har et angrende hjerte (f.eks salme 51, ...et sønderknust hjerte vil du Gud ikke forakte..) Man kan altså nærme seg Gud både gjennom å leve hellig og gjennom å nærme seg Gud gjennom angeren, slik den fortapte sønn vendte tilbake til sin far i en av liknelsene. I praksis må begge veier til målet kombineres. Anger uten vilje til forbedring er ikke ekte anger og bringer derfor ikke frelse. "Hellliggjørelse" uten anger dvs manglende forståelse for egen utilstrekkelighet blir selvforherlighelse som i seg selv er en synd.

Salige er de rene av hjertet for de skal se Gud

Bare den som er uten synd kan kjenne Guds vilje for seg selv fullt helt. Gud avslører gradvis sin vilje ettersom man blir moden for å høre. Han er barmhjertig og forlanger ikke det samme av den nyomvendte som av helgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bibelgjest
Hei!

Jeg lurer på hvor i bibelen det står om hva som er synd? Hva som er å synde?

Noen som vet?

Heisann.

Jeg kan fortelle deg noe om hva Bibelen sier om "kjødets gjerninger" som er synd.

I brevet til galaterne nevner apostelen Paulus kjødets gjerninger og Guds ånds frukter. Du vet sannsynligvis hvilke egenskaper Guds ånds frukter omfatter — kjærlighet, glede, fred, langmodighet, vennlighet, godhet, tro, mildhet, selvkontroll.

Men hvilke handlinger utgjør kjødets gjerninger?

Paulus skriver: «Men kjødets gjerninger er tydelige, og de er utukt, urenhet, løsaktig oppførsel, avgudsdyrkelse, utøvelse av spiritisme, fiendskap, strid, skinnsyke, vredesutbrudd, tretting, splittelser, sekter, misunnelse, fyllelag, vill festing og lignende ting. Om dette sier jeg dere på forhånd, slik som jeg før har sagt: De som praktiserer slike ting, skal ikke arve Guds rike.» — Galaterne 5: 19—23.

Legg merke til det siste uttrykket i denne listen — «lignende ting». Paulus kom ikke med en fullstendig liste over alt som kan betraktes som kjødets gjerninger. En kan ikke resonnere som så: «Jeg har bibelsk sett lov til å engasjere meg i aktiviteter som ikke er med på Paulus’ liste over kjødets gjerninger.» Leserne må i stedet bruke sine oppfatningsevner for å finne ut hvilke ting det er som kanskje ikke er med på listen, men som kommer inn under «lignende ting».

De som uten å angre praktiserer ting som ikke er nevnt, men som kommer inn under «lignende ting», kommer ikke til å få del i Guds rikes velsignelser.

Håper du fikk svar!

Vennlig hilsen

Et av Jehovas Vitner :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd er vel å ikke følge bibelens ord. Altså det ordet som er redigert av prester oppigjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd er vel å ikke følge bibelens ord. Altså det ordet som er redigert av prester oppigjennom årene.

Hei..

Unnskyld meg, men jeg forstår ikke helt hva du mente..Skriver du at det er prester som har skrevet Bibelen?

Mvh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke hykler
Heisann.

Jeg kan fortelle deg noe om hva Bibelen sier om "kjødets gjerninger" som er synd.

I brevet til galaterne nevner apostelen Paulus kjødets gjerninger og Guds ånds frukter. Du vet sannsynligvis hvilke egenskaper Guds ånds frukter omfatter — kjærlighet, glede, fred, langmodighet, vennlighet, godhet, tro, mildhet, selvkontroll.

Men hvilke handlinger utgjør kjødets gjerninger?

Paulus skriver: «Men kjødets gjerninger er tydelige, og de er utukt, urenhet, løsaktig oppførsel, avgudsdyrkelse, utøvelse av spiritisme, fiendskap, strid, skinnsyke, vredesutbrudd, tretting, splittelser, sekter, misunnelse, fyllelag, vill festing og lignende ting. Om dette sier jeg dere på forhånd, slik som jeg før har sagt: De som praktiserer slike ting, skal ikke arve Guds rike.» — Galaterne 5: 19—23.

Legg merke til det siste uttrykket i denne listen — «lignende ting». Paulus kom ikke med en fullstendig liste over alt som kan betraktes som kjødets gjerninger. En kan ikke resonnere som så: «Jeg har bibelsk sett lov til å engasjere meg i aktiviteter som ikke er med på Paulus’ liste over kjødets gjerninger.» Leserne må i stedet bruke sine oppfatningsevner for å finne ut hvilke ting det er som kanskje ikke er med på listen, men som kommer inn under «lignende ting».

De som uten å angre praktiserer ting som ikke er nevnt, men som kommer inn under «lignende ting», kommer ikke til å få del i Guds rikes velsignelser.

Håper du fikk svar!

Vennlig hilsen

Et av Jehovas Vitner :goodbye:

Så bra!

"Sekter" er altså noe som gjør at man ikke kommer inn i Guds rike, og du er Jehovas vitne???

Gi meg en forklaring på dette, trodde du tilhørte en sekt???

Enn fyllelag da?

Ikke opplevd det, i din menighet?? Du kaller ikke det for fyll??

Fiendskap? Er ikke deres egne som ikke vil være med mer, deres fiender?

Selv om det måtte være din egen sønn eller datter?

Er det jeg eller du som er forvirret?

Håper jeg har tatt helt feil av dere, er det ikke sant noe som helst av det jeg hører?

Med vennlig hilsen en som ikke liker hykleri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer på hvor i bibelen det står om hva som er synd? Hva som er å synde?

Noen som vet?

Om man tror Gud eller ei..

Kan det være synd når vårt eget hjerte fordømmer oss?

Altså samvittigheten.

Hvis det er slik, må det være å gjøre imot sin egne indre standpunkt over hva som er rett og galt.

En annen ting; Hvis vi aldri fikk vite de 10 bud, hadde vi da synd?

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...