Gå til innhold

Lukter vondt i underlivet

Fremhevede innlegg

Gjest Mia88
Skrevet

Om jeg lukter i trusa mi, så lukter det ikke godt! det er en syrlig ekkel lukt. Er dette vanlig, eller skal man lukte godt i underlivet?

Videoannonse
Annonse
Gjest tippehøne
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte, og håper virkelig at noen kan si om det er unormalt eller ikke. Jeg har vært til gynekolog (ikke pga. av det) og testet ulike ting og hadde ikke noen sydommer eller sopp eller noe. Men jeg tenkte kanskje å prøve en av disse her midlene de reklamerer for på tv, lactacyd eller hva det nå var. Kanskje det kan hjelpe?

Gjest Gjest_sunny_*
Skrevet

Jeg har samme problemet. Leste at et symptom på dårlig ph-balanse i underlivet kan være en slags fiskelukt av utfloden. Dette tror jeg kan stemme på meg. Så jeg skal prøve med Vivag vaginalkapsler og se om det virker. Får kjøpt de på apoteket.

Skrevet

Da kan det hende du har en liten infeksjon. For man skal ikke lukte sånn. Ta en tur til gynekolog.

Og ja, man skal lukte godt.

Gjest gjesten
Skrevet

Høres ut som det kan være bakteriell vaginose.

Be om en test på det hvis du har GU, det blir ikke nødvendigvis oppdaget ved standardsjekk. Vaginose er svært vanlig og forveksles desverre ofte med underlivssopp, pga liknende utflodssymptomer. Det er ikke sopp, men en infeskjonstype. Canesten og andre soppkurer gjør iderfor ngen nytte. Kapsler o.l fra apoteket for å gjenopprette balansen i underlivet (Ecovag, Lactal, osv) fjerner ofte symptomene så lenge de brukes, men infeksjonen blir ikke borte. Flagyl eller Dalacin (antibiotika) på resept må oftest til for å ta knekken på infeksjonen. Noen opplever at den er tilbakevendene, og må ta en kur til. Spør legen din. Det finnes masse info om bakteriell vaginose (Gardnerella=gammelt navn) her på forumet.

Jeg fikk resept på Dalacin hos fastlegen min da jeg forklarte symptomene. (Trengte ikke GU, for jeg hadde hatt standardsjekk noen mnd tidligere uten tegn på kjønnsykdommer). Etter antibiotikakuren er jeg helt fin igjen og alt er tilbake slik det var før infeksjonen.

Gjest Mia88
Skrevet

Kan man ha bakteriell vaginose lenge? for mener jeg har luktet vondt ganske lenge..

Har heller ikke gynekolog hvor jeg bor, må jeg da dra til fastlegen?

Gjest gjesten
Skrevet

I følge Lommelegen: Ja, man kan ha hatt BV lenge. Mange jenter har dette så lenge at de antar det er den naturlige lukt i underlivet. Derfor er det synd det ikke opplyses noe særlig om BV, i og med at det er relativt enkelt å kvitte seg med infeksjonen, i forhold til ubehaget. Årsaken til BV er fortsatt ikke kjent. Det er ikke en kjønnsykdom eller sopptype. Det er heller en ubalanse i den naturlige bakteriefloraen som trenger å rettes opp igjen. I prinsippet er en kur nok, og du er kvitt BV. Å gå med BV over mer eller mindre lang tid er IKKE farlig. Det ser heller ikke ut til å kunne smitte.

Det vanlige er å gå rett til vanlig fastlege og ta en undersøkelse der. Du må *uansett* få henvisning fra fastlegen til gynekologen hvis du ville dit isteden (med mindre du vil betale velidig mye). Men som sagt, det vanlige skal være å gå rett til legen og få resept fra han/henne og det er det. Fastlegen gjør gynekologiske undersøkelser hele tiden og skal kjenne til BV. Det er ikke sikkert legen synes det er nødvendig å ta noen GU heller. Da antar jeg at det hjelper hvis man har lest litt om BV og kan forklare symptomene godt. Hvis du er usikker, så skal det finnes en test på apoteket som indikerer om du har BV. (den tester og for sopp og urinveisinfeksjon tror jeg).

Synes absolutt du skal gå til legen, når det er såpass enkelt å bli kvitt det, i forhold til ubehaget å ha plagene over lenge tid. I verste fall forsvinner det ikke etter kuren, og du må du ta en kur til. Da ber du bare om en ekstra resept.

Hjalp det litt? Lykke til! :)

Gjest Mia88
Skrevet

Ja! Tusen takk, hjalp veldig mye! :)

Skal ta en tur til fastlegen da.

Skrevet

jeg kan tenke meg jeg har litt det samme problemet.. men da lurer jeg på , hva er å "lukte" og hva er å lukte "godt"?? Jeg hadde helst sett man ikke luktet så mye i det hele tatt for å være sikker på at man ikke lukter ille?

• Liker 1
Gjest Mia88
Skrevet

Var hos legen, og fant ut at jeg har bakteriell vaginose. Jeg fikk antibiotika, flagyl som skal gjøre meg bra igjen. Men dere andre som har vondt lukt i skjeden, har dere også slimete, uvanlig utflod?

Noen andre her som har tatt Flagyl?

Gjest Børnemor
Skrevet

Ja, jeg har hatt Bakteriel V. gikk med det ett år før det ble oppdaget... jeg hadde jo aldri hørt om det før...

Fikk flagyl for det.. man kan ikke drikke alk da dette virker som ett antabus og man blir dårlig..

sistgang fikk jeg rør som man skulle sprute inn en gel og føre opp i skjeden.. synes det var bedre egentlig...

Gjest Mia88
Skrevet

Men hvor langt opp i skjeden skal man stikke den? jeg tar den langt inn, men fortsatt er trusa full av rester når jeg våkner om morgen etter..

Ble dere kurert av 10 dagers kuren?

Skrevet
Men hvor langt opp i skjeden skal man stikke den? jeg tar den langt inn, men fortsatt er trusa full av rester når jeg våkner om morgen etter..

Ble dere kurert av 10 dagers kuren?

Tror nok det er vanlig at det kommer ut litt, for slik er det også hvis man tar en tablettkur mot sopp. Selv om man fører det ganske langt oppi skjeden, så vil noe av det komme ut igjen ;)

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest_tiril_*
Skrevet

fint å høre at ikke bare jeg er den eneste som sliter med dårlig lukt i underlivet.

Jeg er ikke plaget med kløe eller noe sånt men en veldig dårlig lukt.

den lukter så sterkt at mine venner kan lukte den !

hva kan dette være?

noen ganger er også utfloden og menstruasjonen litt klumpete men det er sjeldent! vær så snill kan noen prøve å hjelpe meg ?

• 7 måneder senere...
Gjest Jente 19
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 19, som føler at jeg har mye av det problemet som har blitt tatt opp her på forumet selv, og er utrolig forvirret. Har hatt detet en kjempe god stund, vært hos legen minst 5 ganger med gjevne mellom rom hvor han har tatt GU sjekk, men fortsatt ikke funnet ut noe, og nå blir jeg sendt til GU spesialister. Vil de kunne finne ut av det de?

Det lukter kjempe vondt i underlivet, og kjæresten min syntes det lukter skikkelig ekkelt av meg nedentil. Lukten sitter igjen i trusen, på badet etter jeg har vært der, føler det lukter av meg når jeg sitter, står eller går og utfloden kommer ut som slim klumper til tide, og andre ganger så bare renner det smålig fort, at jeg føler jeg har tisset på meg. Det hele starter først med en litt svak svette aktig lukt, og deretter ble den kjempe sterk.

Lukten ble først "syrlig" etter at jeg fikk en "reaksjon" i underlivet hvor jeg begynnte å klø noe intens frem til leppene mine nedentil ble helt hoven. Jeg har tat kjønns sykdoms tester, men de har alle vært negative. Dagen etter kløingen var alt normalt og hovenheten var borte, men noen dager senere kom den ekkle lukten.

Legen min har trodd det var sopp hver gang så han har bedt meg om kjøpe canesten.

men føler det ikke har funket i det hele tatt. Har også prøv å bruke sånn pille som skal gjenopprette ph-verdien i underlivet, men det funket heller ikke. Har også fått en sånn engangs pille på soppinfeksjons, uten å få noe positiv respons. Så tror umulig det kan være sopp.

Aner ikke hva det kan være?! Kan det være BV eller er det noe annet?

Bør jeg gå til GU spesialist, eller holder det med de 5 sjekkene hos fast legen?

er forvirret.. Kan noen hjelpe meg? noen som har det eller har hatt det slik jeg har det nå? Hjelp?

Gjest Jente 19
Skrevet
Hei, jeg er en jente på 19, som føler at jeg har mye av det problemet som har blitt tatt opp her på forumet selv, og er utrolig forvirret. Har hatt detet en kjempe god stund, vært hos legen minst 5 ganger med gjevne mellom rom hvor han har tatt GU sjekk, men fortsatt ikke funnet ut noe, og nå blir jeg sendt til GU spesialister. Vil de kunne finne ut av det de?

Det lukter kjempe vondt i underlivet, og kjæresten min syntes det lukter skikkelig ekkelt av meg nedentil. Lukten sitter igjen i trusen, på badet etter jeg har vært der, føler det lukter av meg når jeg sitter, står eller går og utfloden kommer ut som slim klumper til tide, og andre ganger så bare renner det smålig fort, at jeg føler jeg har tisset på meg. Det hele starter først med en litt svak svette aktig lukt, og deretter ble den kjempe sterk.

Lukten ble først "syrlig" etter at jeg fikk en "reaksjon" i underlivet hvor jeg begynnte å klø noe intens frem til leppene mine nedentil ble helt hoven. Jeg har tat kjønns sykdoms tester, men de har alle vært negative. Dagen etter kløingen var alt normalt og hovenheten var borte, men noen dager senere kom den ekkle lukten.

Legen min har trodd det var sopp hver gang så han har bedt meg om kjøpe canesten.

men føler det ikke har funket i det hele tatt. Har også prøv å bruke sånn pille som skal gjenopprette ph-verdien i underlivet, men det funket heller ikke. Har også fått en sånn engangs pille på soppinfeksjons, uten å få noe positiv respons. Så tror umulig det kan være sopp.

Bør jeg gå til GU spesialist, eller holder det med de 5 sjekkene hos fast legen?

er forvirret.. Kan noen hjelpe meg? noen som har det eller har hatt det slik jeg har det nå? Hjelp?

Har forresten også blitt nylig syk hvor jeg har mistet stemmen helt, hoster, feber, dårlig osv.

Har det noe med dette å gjøre også?

Skrevet

Jeg har hatt d på samme måte, fikk zidovial tror eg det het av legen, ble helt fin igjen:)

Gjest Jente 19
Skrevet
Har forresten også blitt nylig syk hvor jeg har mistet stemmen helt, hoster, feber, dårlig osv.

Har det noe med dette å gjøre også?

http://www.olafia.no/vaginose.htm

Fant denne siden, og den relaterer mye til det jeg har skrevet.

Skrevet

Leste litt på den siden og der står dette;

"Ofte tas det prøver for å utelukke andre årsaker til utflod, for eksempel chlamydia-infeksjon. "

Betyr dette at legene kan se om du har BV når de tester for clamydia?

Har nemlig lurt litt på om jeg kan ha BV selv. Tok celleprøve og Klamydia test forrige uke og fikk svar på klamydiatesten at denne var ok. Hadde de også da sett viss jeg hadde hatt BV?

Skrevet (endret)
Da kan det hende du har en liten infeksjon. For man skal ikke lukte sånn. Ta en tur til gynekolog.

Og ja, man skal lukte godt.

Trenger man virkelig å ta turen til en gynekolog? Holder det ikke å dra til fastlegen for en enkel GU? Det er vel enklere å få time til fastlegen enn en gynekolog! :sjenert:

Endret av Poppzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...