Gå til innhold

Ville dere kjøpt en bil uten AC?


CherryBlossom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har da vel ruter du kan sveive ned?

Og det er nok et varmeanlegg i den også.

Mer enn bra nok for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A/C er definitivt et must hvis jeg skulle kjøpe ny bil. Du har ikke i nærheten samme muligheten til å holde en jevn komforttemperatur ved å lufte/bruke varmeapparat, som å bare klikke inn grader og si: Gi meg denne temperaturen, takk. I tillegg innbiller jeg meg at de fleste A/C-er bedre filtrering av luften man får inn i kabinen enn mange av varmeapparatene. Men selvfølgelig, alt til sitt bruk, kjører du 2 km daglig er det hipp som happ, da rekker man knapt få opp noen temperatur i bilen, men bruker man bilen mye og på lengre strekker, er de lusne tusenlappene i forskjell verdt investeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det blir uutholdelig varmt om sommeren (vinduer nede er ikke nok i tillegg til at det bråker i fart slik at det forstyrrer samtaler og musikk/radio, for ikke å snakke om at håret blafrer alle veier). Dessuten liker jeg muligheten til å stille inn temperaturen jeg ønsker i bilen slik at den holder seg stabil automatisk i stedet for et varmeanlegg man bare slår på eller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om å kjøpe en brukt og ikke en ny. Har ikke tenkt til å legge mer enn 80000kr i prosjektet, men jeg har vel tenkt at å kjøpe en bil uten AC er uaktuelt. Helt til jeg så en nydelig mørk audi som har gått 65000km til prisen jeg er villig til å gi - nå er jeg usikker!

Og folk gir meg så vanvittig forskjellig råd at jeg vet ikke hva jeg skal tenke!

Fra før har vi en Volvo c70 Cabriolet hvor AC er gåent, men det er jo en cabriolet, så jeg husker ikke hvordan det er å kjøre om sommeren uten mulighet til lufting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine glansdager (haha) drev jeg å restaurerte et par litt eldre biler, pusset opp for kompisser og slogte videre osv, tror jeg hadde hatt 10+ biler før jeg var 19 og ingen av dem hadde AC, uten at jeg syntes det var noe serlig problem.

Jeg kan forstå behovet om du står i kø to timer hver dag, som mange gjør, men ikke ellers.

Man fryser med to åpne vinduer i 80 nesten uansett tempratur tørr jeg påstå.

Klart det er sikkert litt bedre med klimakontroll, men jeg synes fortsatt at det er en "unødvendig luksus" og ikke noe som ville stoppet meg om bilen ellers var fin og til en bra penge.

Men det er vel som at annet her i verden: temlig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde klart meg fint uten AC, og det var rent tilfeldig at bilen min hadde AC da jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg ha gjort. Og jeg har nettopp gjort det?

Hvorfor? Fordi jeg ikke vil bruke penger på det, anser det ikke som en nødvendighet. Har kjørt uten i flere år nå og er blitt vant til det. Så da jeg skulle kjøpe en bil for max 100 000 kroner så ville jeg bruke penger på andre ting enn akkurat AC. Og jeg fikk en flott bil, 2003-modell med helt grei motor, dog uten AC, og er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde jeg gjort og har gjort det - hvorfor? Fordi såpass ny bil som at AC er standardutstyr har jeg aldri hatt og så mye gidder jeg ikke bruke på bil uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt bil uten AC. En ting er min egen komfort, det blir jo uutholdelig varmt i en bil uten AC om sommeren. Det spiller jo en rolle hvis man f eks skal på biltur med (små)barn. En annen ting er at det sikkert blir mye lettere å selge bilen igjen når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min forrige bil var uten AC, og jeg gledet meg til å få bil med AC. Men det er ikke så voldsomt stas med AC at jeg ikke hadde kjøpt drømmebilen hvis den var uten AC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg mener at ac er ett must, men det er fordi jeg har små barn. Man kan ikke kjøre med vinduene nede hvis man har en nyfødt i bilen, men man kan starte opp bilen og kjøle den ned før kjøreturen hvis man har ac. Og så bare holde temperaturen nede, med ac etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle hvorvor/hvofor ikke?

jf. forrige innlegg :)

Nei, det ville jeg aldri gjort!

Fordi jeg ikke liker å sitte i trekk fra åpent vindu på en varm sommerdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde selv lyst på AC, da jeg kjøpte min bil. Men det dukket selvfølgelig opp en bil jeg hadde lyst på uten AC. Endte opp med å kjøpe denne. Men det går jo an å få satt inn AC etterpå. Sjekket litt opp i hva det ville koste, og det lå rundt 15 000 kr hvis jeg ikke husker helt feil. En stund siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var en av grunnene til at jeg byttet bil og kjøpte en MED AC. Var grusomt på sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Da vi kjøpte bilen vår gjorde vi den bommerten at vi valgte en uten AC. Om sommeren angrer jeg bittert. Det er ikke det samme å sitte med vinduer oppe, for det klarer jeg ikke i lengden pga bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle hvorvor/hvofor ikke?

jf. forrige innlegg :)

I denne og forrige bil har/hadde vi AC. En ting jeg la merke til, og som jeg også har hørt fra andre, er at bruk av AC lett gir forkjølelse. Særlig om du kjører mye (yrkessjåfør).

Med den forrige bilen hadde både jeg om mannen min problemer med stadig tilbakenvendende forkjølelser på sommertid. Etter at vi sluttet med AC annet enn på de aller varmeste dagene, var problemet borte. I stedet satte vi bakvinduene på gløtt. Blir litt mer lyd, men det blir bra lufting i bilen.

I nåværende bil har vi takvindu, og det er mye mer behagelig med takvindu i luftestilling enn AC.

Nå er vel dette med forkjølelse individuelt, men om du eller ungene stadig er snufsete kan faktisk overdreven bruk av AC være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...