Gå til innhold

Gjørmete, skyggefullt og fuktig


Kvist

Anbefalte innlegg

Har en del av hagen jeg gjerne skulle ha fått litt mindre gjørmete... tenker kanskje at å plante noen lave greier som kan bruke opp litt vann der vil gjøre susen. Men, denne flekken får aldri direkte sol, ligger nærme (på nordsiden av) en høy vegg og er i daglig bruk som tissested for en minigris. Ønsker meg egentlig noe slags busk-greier som ikke blir så altfor stort i en liten by-bakgård. Det som står der nå er eføy oppover veggen, at par bregner og veldig glissent gress.

Noen som vet hvor jeg kan begynne å google? Jorden er en blanding av leirete gammel plen og rester etter at det har vært komposthaug der i massevis av år.

Ehh, ja også bør det ikke være for smakfullt for en liten gris som alltid har plass til en matbit til ;) Giftige og bitre planter er mest suksess hos oss, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen

Hosta tåler skygge og fuktig jord, i hvert fall. Den plantes ofte ved kanten av dammer, f.eks. En venninne av meg hadde en Hosta på et skyggefullt sted i hagen, og den ble diger, som en busk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hosta og bregner er notert!

Noen bregner har vi jo, og de er tydeligvis ikke særlig gode. Noen som vet om Hosta er spiselig?

Tar gjerne i mot flere tips :) Hageinspirasjon er alltid deilig om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne artikkelen på Wikipedia, står riktignok på engelsk men :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hosta

Se under Cultivation and uses, 4. avsnitt. Såvidt jeg forstod det skulle den ikke være giftig for hjort og snegler som vanligvis spiser den. Men for å være helt sikker, ville jeg forhørt meg på et gartneri eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Ligularia er også en mulighet - den vil ha fuktig jord og passer i samplanting med hosta. Som du ser finnes det flere varianter, de blomstrer i juli/august.

Glemte å føye til at Ligularia også klarer seg bra i dyp skygge, og at den blir like diger som en busk.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...