Gå til innhold

Mor lot 15åring være igjen alene i India


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ville dere virkelig latt deres 15 år gamle datter bli igjen alene på et fremmed sted i et fremmed land sammen med en 25 år gammel guide som hun har truffet? Og dere som ville det, har dere faktisk barn i den alderen?

Aldri i livet om jeg hadde gjort det.

Jeg hadde ikke gjort det med min datter, men det har noe med hennes manglende modenhet å gjøre, og dårlige erfaringer jeg har i den forbindelse.

Mine kusiner reiste på interrail da de var 16 og 17, det hadde neppe jeg fått lov til, men jeg hadde ikke nødvendigvis klart meg like bra som dem heller. Der var nok jeg mer som min datter er i dag - umoden og altfor impulsiv.

Men de to kusinene mine ville det aldri vært noe problem for. Det har noe med det enkelte individ å gjøre mer enn alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

syns det er drøyt uansett hvor "moden" en 15åring skal være..

MEN vi er forskjellige. tydeligvis. hadde ikke vært moro på kvinneguiden hvis ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo faktisk ganske mange 15-åringer som går på videregående et stykke hjemmefra og bor alene, og da må de jo klare seg helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Nå vet du faktisk ikke hvorvidt jeg klarte meg selv eller ikke, og må si at du tar GRUNDIG feil med det du sier!

Og alle pene jenter med platinablondt hår som har vært i syden har vel fått kjenne at det ikke er særlig behagelig å vandre rundt alene på i byen på kvelden? Jeg liker det fortsatt ikke. jeg liker ikke gå hjem fra byen alene i Norge heller jeg, men det har ingenting med hvor selvstendig jeg er... og at jeg ikke har fått lære av mine feil... vil ikke lære av å bli voldtatt jeg... syns ikke det er en bra lekse..

har lært at man skal passe på seg selv, og heller gå to sammen når det er under slike omstendigheter.

Tar jeg grundig feil i å si at det kunne vært veldig vanskelig for deg og klare deg selv, om du aldri hadde fått lov til noe før du ble 18.? Jeg har ikke sagt at du ikke var selvstendig, men du kunne ha vært uselvstendig. Forskjell på kunne vært, og at du var.

Av og til lønner det seg å lese det som står der, i stedet for å lese det slik du TROR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å unnskyld ... jeg KUNNE blitt uselvstendig fordi mamma ikke likte jeg gikk på byen alene i syden..

men skjønner fortsatt ikke det med at det har noe å si med uselvstendighet og lære av sine feil osv... man må jo passe på hverandre selv om vi kan klare oss selv..

Når vi som 20 åringer reiste til syden med venninner for å feste, gikk aldri noen av oss alene rundt, vi passet på hverandre og var forsiktige. syns egentlig det vitner om mer ansvarlighet og selvstendighet osv... :klø:

nei samme det, jeg er sikker trangsynt på dette. UANSETT mener jeg

at man har da andre måter å bli selvstendige på enn å risikere å bli voldtatt og drept... vet ikke jeg.

Syns det var galt å reise fra jenta

Endret av theamoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petronella_*
Jeg hadde ikke gjort det med min datter, men det har noe med hennes manglende modenhet å gjøre, og dårlige erfaringer jeg har i den forbindelse.

Mine kusiner reiste på interrail da de var 16 og 17, det hadde neppe jeg fått lov til, men jeg hadde ikke nødvendigvis klart meg like bra som dem heller. Der var nok jeg mer som min datter er i dag - umoden og altfor impulsiv.

Men de to kusinene mine ville det aldri vært noe problem for. Det har noe med det enkelte individ å gjøre mer enn alder.

Men det må da være endel år siden dine kusiner var 16 og 17? Tidene har forandret seg ganske radikalt. Jeg reiste også på utenlandsferie med venninnen min første gang da jeg var 17 ... hvilket er mange år siden. Men alt det som skjedde på den turen til Danmark har aldri mine foreldre fått vite .. de hadde rett og slett fått sjokk om de hadde visst.

Det er jo faktisk ganske mange 15-åringer som går på videregående et stykke hjemmefra og bor alene, og da må de jo klare seg helt selv.

Ja, jeg kjenner noen av disse som måtte reise bort for å gå på videregående .. Og to av dem havnet i et vanvittig rusmiljø - ikke det samme miljøet - de bodde på to forskjellige steder.

Veldig mange 15-åringer er langt fra voksne nok til å ta vare på seg selv .. De er i den alderen hvor de er utrolig lette å lede .. Og ungdom som da ikke har foreldre i nærheten er mye mer utsatt for å havne i feil miljø.

Jeg er selv mor til to unge gutter og har sett og hørt hvor utbredt det er med narkotika .. Mange foreldre aner ikke dette før det er for sent ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg reiste også på utenlandsferie med venninnen min første gang da jeg var 17 ... hvilket er mange år siden. Men alt det som skjedde på den turen til Danmark har aldri mine foreldre fått vite .. de hadde rett og slett fått sjokk om de hadde visst.

Og hvis dere hadde vært 18 ville alt gått bra og dere hadde oppført dere som engler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
å unnskyld ... jeg KUNNE blitt uselvstendig fordi mamma ikke likte jeg gikk på byen alene i syden..

men skjønner fortsatt ikke det med at det har noe å si med uselvstendighet og lære av sine feil osv... man må jo passe på hverandre selv om vi kan klare oss selv..

Når vi som 20 åringer reiste til syden med venninner for å feste, gikk aldri noen av oss alene rundt, vi passet på hverandre og var forsiktige. syns egentlig det vitner om mer ansvarlighet og selvstendighet osv... :klø:

nei samme det, jeg er sikker trangsynt på dette. UANSETT mener jeg

at man har da andre måter å bli selvstendige på enn å risikere å bli voldtatt og drept... vet ikke jeg.

Syns det var galt å reise fra jenta

Tolker du bare for å tolke nå eller? Står det noen steder at jeg sier at du kunne blitt uselvstendig av at moren din ikke likte at du gikk på byen alene i syden? Du skrev at du ikke fikk lov til å gå alene tilbake på hotellet, og når i dette ble det plutselig alene på byen?

Og jeg skrev at man kan bli uselvstendig av å ikke få lov til å gjøre noe, men du har da sagt at dette ikke gjaldt deg. Så hva er egentlig problemet ditt? Jeg sier igjen, man kan bli uselvstendig av å ikke få lov til noe før man blir myndig, og det kan du ikke nekte for. Og nå snakker jeg ikke om å bare gå alene tilbake på hotellet som 17 åring, men generelt sett.

T-skje er en fin ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Var det ikke indiske myndigheter?

Britiske myndigheter vurderer å tiltale moren for å ha vist uansvarlighet ved å la et barn være alene under slike omstendigheter, i et fremmed land.

skal finne link..

Forresten fant jeg noen interessante kommentarer om denne saken:

Any normal parent would say that this dreadful crime was totally preventable. It beggars belief that the mother was wandering around India with the rest of her brood whilst she left the fifteen-year old with a man in Goa.

- Tasha, Winchester

Why on earth did the mother go off and leave a fifteen year old girl, in a place like that, with a 25 year old man?

I'll never understand these parents who seem to have such a casual attitude to looking after their kids and then wonder why something bad happens to them.

- Rosy Knight, Sheffield UK

What on earth is the mother of a 15 year old doing in relinquishing the responsibility of her daughter to a travel guide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jo det var indiske myndigheter, og da er det I ALL FALL klart at selv de lokale mener det avr svært ansvarsløst det hun gjorde. Disse skylappmødrene i denne tråden kommer til å få sine egne barn voldtatt med en så håpløs naivitet de viser. Men jeg lover dere: Ser jeg at dere forlater 15åringen deres sammen med en lokal guide (som attpåtil er 10 år eldre enn jenta og KJÆRESTE med henne i ferien), ja da kommer jeg til både å politianmelde dere for ansvarsløshet og sørge for at Barnevernet beskytter barnet mot slike udugelige foreldre som noen av dere er.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/12/529449.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo faktisk ganske mange 15-åringer som går på videregående et stykke hjemmefra og bor alene, og da må de jo klare seg helt selv.

og derfor er det greit å etterlate dem i et fremmed land, med en nesten dobbelt så gammel mann, som attpåtil opptrer som barnets KJÆRESTE?

Det blir som å sammenligne å legge babyen på et teppe på plenen og å legge babyen på et teppe på motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker du bare for å tolke nå eller? Står det noen steder at jeg sier at du kunne blitt uselvstendig av at moren din ikke likte at du gikk på byen alene i syden? Du skrev at du ikke fikk lov til å gå alene tilbake på hotellet, og når i dette ble det plutselig alene på byen?

Og jeg skrev at man kan bli uselvstendig av å ikke få lov til å gjøre noe, men du har da sagt at dette ikke gjaldt deg. Så hva er egentlig problemet ditt? Jeg sier igjen, man kan bli uselvstendig av å ikke få lov til noe før man blir myndig, og det kan du ikke nekte for. Og nå snakker jeg ikke om å bare gå alene tilbake på hotellet som 17 åring, men generelt sett.

T-skje er en fin ting

ja man må gå gjennom hele byen full av fulle folk for å komme til hotellet..

Har ikke noe problemer. jeg er bare uenig i det du sier

Du mener generelt sett, men her trodde jeg vi snakket om å reise ifra en 15 åring på en ferieplass i India. Er der jeg var uenig hvis du mente at man blir selvstendig av det. fordi jeg synes det er heller andre måter å bli selvstendig på. det er lov å passe på hverandre... er så mye voldtekter i dag atte! man er vel forskjellige. jeg hadde jeg aldri turt det.. sånn er det

Men er jo godt mødre er forskjellige da, ellers hadde vi hatt mange flere drepte og voldtatte 15 åringer her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men er jo godt mødre er forskjellige da, ellers hadde vi hatt mange flere drepte og voldtatte 15 åringer her...

Jeg skulle heller ønsker flere mødre var like; mer ansvarsfulle. Så hadde man hatt færre voldtatte døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Man kan bli lettere oppgitt og sjokkert når man leser noens meninger og holdninger til andre mennesker. En mor tar (som hun selv har sagt) en svært vanskelig avgjørelse på om hun tør å la sin datter bli igjen i India hos en familie som hun selv trodde datter skulle være trygg hos. Hun ble igjen hos en "familie" som selvsagt også inkluderte 15 åringens kjæreste. De skulle fortsette å feriere et annet sted selv. Moren reiste ikke hjem til England!

Moren er den som selv klarte å finne ut at datteren ble drept og ikke døde i en ulykke. Synes flere burde lest ALLE opplysningene i denne saken før man velger å bastant uttale seg om at her har moren sviktet fullstendig på alle bauer og kanter!

Jeg var 15 år da jeg for mange år siden flyttet hjemmefra for å gå på skole i en annen by. Mutters alene i en fremmed by uten venner og på en skole jeg selv ikke hadde valgt! Dette fordi min far mente det var rett utdannelse for meg. Men, klare meg selv var aldri noe problem da jeg heldigvis hadde blitt oppdratt til å være selvstendig med faste plikter hjemme som gjorde at jeg visste hvordan jeg skulle klare meg. At 15 åringer idag i manges øyne ikke er voksne nok til å takle å være ansvarlige overfor seg selv tror jeg nok foreldrene selv må ta ansvar for da mitt personlige inntrykk er at 15 åringer ikke trenger å måtte ta ansvar for noe som helst! Det gjør jo elegant foreldrene. Når man tenker på hvordan samfunnet har utviklet seg med flere og flere unge forbrytere så kan man jo lure, men det var en avsporing fra saken.

Jeg reiste også på interail som 16 åring sammen med min daværende kjæreste og etterpå ektemannn. Vi var ikke lengre enn til Frankrike, men mine foreldre var stolte når de viste frem bilder fra turen til sine venner igjen. Hørte da aldri at noen av de andre foreldrene mente det var uansvarlig!

Selv ble jeg utsatt for voldtekt i en alder av 32 år og tror nok dessverre det kunne ha skjedd hvor enn jeg hadde vært. Dette var en mann som hadde tidlig på kvelden sett meg og bestemt seg for at meg skulle han nedlegge! Når han så fikk mitt avslag opptil flere ganger så voldtok ham meg. Det hadde ikke hjulpet hvor gammel og moden jeg som person var uansett hvilken alder jeg hadde. Ikke noe her jeg kunne ha gjort annerledes.

Hva en sier lengre oppe er at om du er 15 år og blir voldtatt så blir du det fordi du er umoden og ung. Det er jo som å legge skylden på 15 åringen fordi hun ikke har bedre vett og er mer moden til å vite hva hun skulle ha gjort for å unngå å bli voldtatt! Hvordan kan man være så naiv. En 15 åring er i mange tilfeller seksuell moden og får livet totalt ødelagt av en slik handling. Skal hun da også måtte takle det at noen mener hun indirekte ble utsatt for dette fordi hun ikke var moden nok! Hadde vi hatt flere 15 åringer på dette forumet her (takk og lov at vi ikke har det) så hadde vi hadde mange sinte reaksjoner fordi så mange her oppfatter dem som umodne og uansvarlige. Ikke rart de heller ikke blir modne når voksne har en slik oppfatning.

Synes kanskje de som sitter her på sin høye hest og fordømmer andre mennesker utifra så dårlige kriterier bør tre ned og gå inn i seg selv og spørre hvorfor de reagerer som de gjør. Er enig med ei lengre opp her som skrev at man sparker ikke de som allerede ligger nede. Dette var en mor som trodde hun gjorde det som var riktig der og da, alltid lett å være etterpåklok. Personlig så tror jeg dessverre ikke det ville ha hjulpet om hun selv hadde vært tilstede. Datteren var mest sannsynlig allerede vant med å være alene ute uten foreldrene (moren) i India. Det skrives så lite om han som voldtok og drepte henne, ikke noe om hvorfor eller hvordan. Kanskje dette var en som hadde sett seg ut henne for lenge siden og bare ventet på en anledning.....Det blir så mange viss og men, på lik linje som enkelte her sitter og fordømmer en situasjon de vet bare kanskje 10 % av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det var indiske myndigheter, og da er det I ALL FALL klart at selv de lokale mener det avr svært ansvarsløst det hun gjorde. Disse skylappmødrene i denne tråden kommer til å få sine egne barn voldtatt med en så håpløs naivitet de viser. Men jeg lover dere: Ser jeg at dere forlater 15åringen deres sammen med en lokal guide (som attpåtil er 10 år eldre enn jenta og KJÆRESTE med henne i ferien), ja da kommer jeg til både å politianmelde dere for ansvarsløshet og sørge for at Barnevernet beskytter barnet mot slike udugelige foreldre som noen av dere er.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/12/529449.html

For en stygg ting å si. (Og så lurer jeg på hvorfor disse bastante, sinte meningene alltid kommer fra "gjest")

Du er klar over at de fleste voldtekter utføres av personer som ofrene kjenner godt fra før, og som de ofte i utgangspunktet stoler på? De FLESTE faktisk. Hvordan beskytter du datteren din fra sånt?

Statistikken tilsier at du har større sjanse for å bli voldtatt av din egen kjæreste enn av en villt fremmed. Derfor blir argumenter som at denne jenta nærmest ble dømt av sin mor til voldtekt helt hinsides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For en stygg ting å si. (Og så lurer jeg på hvorfor disse bastante, sinte meningene alltid kommer fra "gjest")

Du er klar over at de fleste voldtekter utføres av personer som ofrene kjenner godt fra før, og som de ofte i utgangspunktet stoler på? De FLESTE faktisk. Hvordan beskytter du datteren din fra sånt?

Statistikken tilsier at du har større sjanse for å bli voldtatt av din egen kjæreste enn av en villt fremmed. Derfor blir argumenter som at denne jenta nærmest ble dømt av sin mor til voldtekt helt hinsides.

Å beskytte barn fra det du skisserer er vanskelig, men å ikke utsette dem for å være alene i India i en alder av 15 år, er svært lett..... Hadde ikke moren forlatt barnet der hadde ikke barnet blitt voldtatt og drept. Du forlater ikke babyen din på motorveien heller, bare for å skylde på bilisten når babyen blir overkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Uansvarlighet er faktisk straffbart, både i India, Strobritannia og her i Norge. Noe en del av dere i denne tråden ligger an til å oppdage på kroppen om dere ikke tar dere sammen og viser litt mer ansvar overfor barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forlater ikke babyen din på motorveien heller, bare for å skylde på bilisten når babyen blir overkjørt.

Noe en del av dere i denne tråden ligger an til å oppdage på kroppen om dere ikke tar dere sammen og viser litt mer ansvar overfor barna deres.

:vetikke: Dette blir for barnslig for meg. Takk for samværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:vetikke: Dette blir for barnslig for meg. Takk for samværet.

Slik svarer bare en som innser at hun ikke har noe å komme med. På tide ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri latt barnet mitt på 15 år være alene i utlandet...sånn er jeg. Ser at folk kan gjøre feil eller være etterpåklok...men skaden er skjedd og jenta er og blir død.

En kan aldri beskytte barna sine 100%...men en prøver det beste en kan, og håper at når tiden er inne så vil barnet ta de riktige valgene...Synes en skal være forsiktig med å dømme andre mennesker, da mediene ofte fremstiller saken på den mest saftige måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...