Gå til innhold

Trenger hjelp og råd ang. Hortensia!


Netten

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor, flott, hvit Hortensia i stuen min, men dessverre har flere av blomstene begynt å visne nå, samme med bladene. Den har fått vann nesten hver dag og da har jeg plassert den i en bolle med lunkent vann og latt den drikke en god stund.

Nå så jeg at "hovedstilkene" har blitt brune inne ved roten og jeg lurer på om det er noe håp for planten min i det hele tatt? Kan jeg klippe av det visne eller er det bare å kaste den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg lar mine hortensiaer stå på litt oasis (ca 1-1,5 cm tykk) og vanner så det står vann like høyt som oasisen. Må ha i på vann hver eneste dag, men vi har sol hele dagen, så derfor tørker det fort.

Mine Hortensiaer lever i flere år, men blomstene som kommer igjen har lett for å bli lysegrønne.

Noen som har noen gode råd mot det?

I blomsterbutikken visste de ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i de fleste tilfeller dreper man hortensian fordi det er for varmt i rommet dn står i. den trives best rundt 14-16 grader og ergo ikke i en normal stue... du kan prøve å klippe vekk det som er vissent og sette den i en vinduskarm i et litt kjølig rom, eks soverommet.. når du vanner den kan det dessuten lønne seg å dyppe den i en bøtte med vann dvs, hold hele potta under vann til det slutter å boble, da har planten fått nok, og du drukner den heller ikke( noe som er veldig lett å gjøre med planter som trenger en del vann... dersom det ikke går bra kan du klippe den helt ned og sette den kjølig for så å sette den ut til sommeren, men husk at den ikke vil stå i solen.....

når det gjelder fargen kan det skyldes at jorden ikke er sur nok eller at jorden mangler noen stoffer... hortensia skal jo ha sur jord og fargen blir påvirket at næringsstoffene i jorden, så dersom du har kalkholdig vann hjemme og vanner med det kan det påvirke planten.... det fleste steder har man mye kalk i vannet så det beste er jo egentlig å samle regnvann. Dersom det ikke hjelper kan du sjekke med et gartneri om de har noe du kan ha i jorda ( husker ikke hva du skal ha i, men det vet de helt sikekrt på gartneriet) Uansett er hortensia kjent for å forandre farge dersom man ikke har riktig jord osv så det bør være mulig å gjøre noe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...