Gå til innhold

Bør norske ss soldater få en grav i norge


Gjest lurven

Anbefalte innlegg

Gjest lurven

så på dagsrevyen at noen ønsker at Norske SS oldater som ble drept på østfronten under den andre verdenskrig burde bringes hjem til norge for å bli gravlagt her.

synes dere dette er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så på dagsrevyen at noen ønsker at Norske SS oldater som ble drept på østfronten under den andre verdenskrig burde bringes hjem til norge for å bli gravlagt her.

synes dere dette er riktig?

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg også...landssvikere...joda,men de falt i krig for noe de trodde på.Det er nok av folk som gjør dumme valg gjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi de er landsvikere

Tror neppe råtne lik merker noe forskjell på hvor de ligger begravd.

Men de etterlate vil kanskje merke forskjell. Og det er vel det som er det viktige. Med mindre man synes at langsvik er arvesynd som etterkommerne fortsatt skal betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fordi de er landsvikere

Så disse soldatene var med på å angripe Norge, som er betydningen av landssviker. Og hvis vi ikke gir disse soldatene en grav så bryter Norge Genev konvensjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er riktig. De har formodentlig en grav allerede - et eller annet sted- og har ligget der de siste 60 år (mer eller mindre). Synes derfor det er for sent å skulle få dem hjem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Så disse soldatene var med på å angripe Norge, som er betydningen av landssviker. Og hvis vi ikke gir disse soldatene en grav så bryter Norge Genev konvensjonen.

de var ikke med påå angripe norge direkte nei, men de valgte å krige for okkupasjonsmakten, er ikke det landsvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er riktig. De har formodentlig en grav allerede - et eller annet sted- og har ligget der de siste 60 år (mer eller mindre). Synes derfor det er for sent å skulle få dem hjem nå.

Det var vell poenget i nyhetene. Disse soldatene har ikke et gravsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de var ikke med påå angripe norge direkte nei, men de valgte å krige for okkupasjonsmakten, er ikke det landsvik?

Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Tror neppe råtne lik merker noe forskjell på hvor de ligger begravd.

Men de etterlate vil kanskje merke forskjell. Og det er vel det som er det viktige. Med mindre man synes at langsvik er arvesynd som etterkommerne fortsatt skal betale for.

men hvorfor bringe det opp nå, hvorfor er det plutselig viktig nå,over 60 år etterpå.

og hvordan skal de få identifisert alle de som ligger spredd rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Nope.

jeg synes det er å svikte landet sitt ja, og faktum er at de overlvende som kom tilbake fra østfrontn faktisk ble dømt for landsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hvorfor bringe det opp nå, hvorfor er det plutselig viktig nå,over 60 år etterpå.

Hvorfor ikke bringe det opp nå, nå spm en har muligheten til å hente hjem soldatene. Fordi den absurde påstanden om at tiden leger alle sår ikke stemmer.

og hvordan skal de få identifisert alle de som ligger spredd rundt...

Hørt om DNA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er å svikte landet sitt ja, og faktum er at de overlvende som kom tilbake fra østfrontn faktisk ble dømt for landsvik

Og de er gravlagt i Norge,er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er å svikte landet sitt ja, og faktum er at de overlvende som kom tilbake fra østfrontn faktisk ble dømt for landsvik

Sammen med alle jentene som forelsket seg i en tysk soldat. Når en ser på hele dette såkalte landssviker oppgjøret så ser en at det var en kollektiv hevn orgie ifra det norske folks side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men hvorfor bringe det opp nå, hvorfor er det plutselig viktig nå,over 60 år etterpå.

og hvordan skal de få identifisert alle de som ligger spredd rundt...

Hvorfor vente 60 år? Tja. Jeg kan bare spekulere, men jeg vil nok tro at det ikke engang kunne blitt foreslått rett etter krigen. Det kunne sikkert skjedd før, men jeg tror tiden er moden nå. Men det er tydelig at det fortsatt vekker reaksjoner.

60 år føles kanskje lenge siden for deg, men det er faktisk ikke snakk om så mange generasjoner. Derfor vil det fortsatt leve nokså nære etterkommere av disse soldatene.

Kanskje de kan begraves utenfor kirkegårdens gjerder, slik vi tidligere gjorde med folk som begikk selvmord, myrdere og andre som ikke var verdige for vigslet jord :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vell poenget i nyhetene. Disse soldatene har ikke et gravsted.

Aha, så ikke Dagsrevyen jeg. Men et sted må de jo ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...