mamut75 Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Har lest at dette skal ha en gunstig innvirkning på fødselen , hva mener dere her inne som har prøvd det ? Gjorde det deres fødsel enkel ?
Gjest imli Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Nå har jeg ikke født ennå. Men det jeg har hørt er at det skal kunne sette i gang fødsel tidligere. Man skal ikke ta det før, er det 3 uker før termin? Virker nok sammentrekkende på livmoren... Jeg kommer i alle fall ikke til å prøve sånt tull.
marsy Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Har lest at dette skal ha en gunstig innvirkning på fødselen , hva mener dere her inne som har prøvd det ? Gjorde det deres fødsel enkel ? Eneste jeg har hørt om som kan virke positivt inn på selve fødselen er å massere med olje de siste ukene før termin (forebygger revning). Dette har det også blitt forsket på, og anbefales av jordmødre - men er ingen garanti.
Umuriel Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Drakk litt sånn te fra uke 34, og hadde igrunn en enkel fødsel. Men om det var på grunn av teen aner jeg ikke. Tviler egentlig
Chiquita Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har brukt bringebærbladkapsler før alle 3 fødslene, og jeg har hatt 3 veldig lette fødsler. Jeg har veldig stor tro på at det er de som har hjulpet. Bringebærblad setter ikke igang noen fødsel, men styrker livmoren, slik at den kan jobbe mer effektivt. Det er også nyttig etter fødsel, da bringebærblad hjelper livmoren med å trekke seg sammen. Noen kan få veldig sterke kynnere av bringebærblad, og dersom man opplever det skal man slutte. Husker ikke helt når man kunne begynne med bringebærblad - tror det varierer litt etter merke/styrke. Mener man kan drikke te de siste 2-3 mnd, mens kapsler fra uke 34-36. Husker ikke HELT.
Gjest frama Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Her står det at dette bare skal tas etter dialog med helsepersonell. Jeg ville drøtet dette med jordmor og lege først. Det er også nyttig etter fødsel, da bringebærblad hjelper livmoren med å trekke seg sammen. Dette var interessant og en kjekk effekt. Jeg tok ikke kapsler eller te, men det er nesten som jeg hadde vurdert det til neste gang (etter dialog med helsepersonell). Jeg hadde ikke tenkt så mye på dette med livmorsammentrekning før fødselen, og var overrasket hvor mye og hardt de måtte trykke på magen for å sjekke dette. Jeg trodde etter at etter fødsel og sying var unnagjort, så var jeg ferdig. Men trykkingen på magen gjorde også vondt. Men heldigvis bare i korte støt da.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Jeg tok kapslene de siste to ukene, syns jeg merket litt kraftigere kynnere (var mye plaget med dette fra uke 20). Jeg fødte en uke før termin, og kjenner flere andre som har tatt disse og sluppet å gå over. Godt mulig tilfeldig, men jeg har tro på disse:)
mamut75 Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har brukt bringebærbladkapsler før alle 3 fødslene, og jeg har hatt 3 veldig lette fødsler. Jeg har veldig stor tro på at det er de som har hjulpet. Har lest endel opplevelser fra de som har brukt det før fødselen , og har nesten ikke lest en eneste historie om noen som ikke hadde en lett , kort fødsel etterpå , men det kan jo være placebo effekten også da . Jeg tror iallefall jeg kommer til å prøve kanskje rundt uke 37-38 eller no .
Gjest imli Skrevet 6. mars 2008 #9 Skrevet 6. mars 2008 Sannsynligvis hadde de som skryter av lett fødsel etter sånne ting hatt lett fødsel uansett... Tror nå jeg.
mamut75 Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 6. mars 2008 Sannsynligvis hadde de som skryter av lett fødsel etter sånne ting hatt lett fødsel uansett... Tror nå jeg. Ja, men det er rart at så godt som ingen sier de hadde en vanskelig / lang fødsel etter å ha spist slike kapsler siden mange jo har gangske lange fødsler.......
Gjest imli Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 Ja, men det er rart at så godt som ingen sier de hadde en vanskelig / lang fødsel etter å ha spist slike kapsler siden mange jo har gangske lange fødsler....... Tilfeldigheter? Eller at de som spiste kapslene og ikke fikk enkel fødsel rett og slett ikke skriver om det.
mamut75 Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. mars 2008 Eller at de som spiste kapslene og ikke fikk enkel fødsel rett og slett ikke skriver om det. Hva kan være årsaken til at de som spiste kapslene og ikke fikk en lett fødsel ikke skriver om det ?
Gjest imli Skrevet 6. mars 2008 #13 Skrevet 6. mars 2008 Hva kan være årsaken til at de som spiste kapslene og ikke fikk en lett fødsel ikke skriver om det ? Når du leter etter historier om bringebærkapsel-fødsler, er det jo naturlig at det er dem som har fått en effekt/tror de har fått effekt utav dem som nevner dem i fødselshistorien... Har man ikke hatt noen effekt, er det vel naturlig at man ikke dedikerer fødselen sin til bringebærkapsler... Kan godt være det fungerer, kan godt være det ikke gjør det. Det får vi aldri vite. Det florerer jo av ting og tang som liksom skal sette i gang fødsel før tida og gjøre det lettere osv, mye av det er nok bortkasta penger. Ungen kommer når den er klar for det....
mamut75 Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 6. mars 2008 Når du leter etter historier om bringebærkapsel-fødsler, er det jo naturlig at det er dem som har fått en effekt/tror de har fått effekt utav dem som nevner dem i fødselshistorien... Har man ikke hatt noen effekt, er det vel naturlig at man ikke dedikerer fødselen sin til bringebærkapsler... Men der jeg har lest har det jo ikke blitt spurt om bare de som hadde effekt , det har blitt spurt om erfaringer generelt , eller hva folk tror om slike kapsler ol . I tråder hvor det har blitt spurt om effekten av å smøre med ditt og datt for strekkmerker så kommer det jo både negative og positive erfaringer . I tråder hvor folk skal dele erfaringer om fødselen skriver jo folk flere ganger om vanskelige fødsler enn lette fødsler , så det virker jo ikke akkurat som om folk har problemer med å dele de vanskelige historiene ellers da , men kanskje det er slik at de er ekstra vanskelige å dele i bringebærblad tråder , hvem vet
Gjest imli Skrevet 6. mars 2008 #15 Skrevet 6. mars 2008 Hm, synes det er mest positive erfaringer når man diskuterer sånt som kommer fram, jeg... Har lest div. diskusjoner om kremer for å unngå strekkmerker osv, de fleste sier "jeg smurte meg med det og det, og fikk ingen strekkmerker"...
Nicky B Skrevet 6. mars 2008 #16 Skrevet 6. mars 2008 Jeg brukte det fra uke 35 med førstemann. Hun kom en dag før terminen og fødselen kunne kanskje ha gått lett, men hun ble sittende fast i halebeinet mitt og hadde nesa opp mot taket og navlestrengen stramt rundt halsen. (nå skyldtes ikke dette kapslene da, disse tingene ville nok ha skjedd uavhengig av de.) Det som er bevist når det gjelder kapslene, er at de har en gunstig virkning på livmoren etter fødsel, slik at den trekker seg raskere sammen. Jordmora på sykehuset som undersøkte meg etter fødselen, var i hvertfall veldig overrasket over hvor raskt livmora mi hadde trukket seg sammen. Noen anbefaler at de skal tas hele siste trimester, andre fra uke 35 og andre igjen fra uke 37. Jeg begynte på bringebærbladkapslene igjen denne uka her, så får vi se hvordan denne fødselen går. Min jordmor (hverken med førstemann eller hun jeg har nå) hadde ingen reservasjoner mot at jeg skulle ta de og mente at mange av mytene rundt kapslene stammet fra gamle dager når de trodde så mye rart.
mamut75 Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 6. mars 2008 (endret) Jeg laget som sagt denne tråden for å se hva andres erfaringer med disse kapslene var , altså andre som har født ..... EDIT: altså den der var altså ikke til deg Nicky B Endret 6. mars 2008 av mamut75
Gjest imli Skrevet 6. mars 2008 #18 Skrevet 6. mars 2008 Jeg laget som sagt denne tråden for å se hva andres erfaringer med disse kapslene var , altså andre som har født ..... EDIT: altså den der var altså ikke til deg Nicky B Beklager at jeg ikke HAR født.
Kipa Skrevet 6. mars 2008 #19 Skrevet 6. mars 2008 brukte kapsler begge gangene. Hadde en kjapp førstegangfødsel, 4, 5 time og en enda kjappere 2. gangs 2 timer. Den siste var verst.. ;-) Ikke derfor jeg brukte dem, de får som sagt livmor ti å trekke seg sammen raskere og jeg blødde minimalt etter noen dager med begge. Ikke noe etter jeg kom hjem. Derfor brukte jeg dem.
mamut75 Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #20 Skrevet 6. mars 2008 (endret) Beklager at jeg ikke HAR født. Har du spist en slik kapsel noengang i livet ditt da? Og hvis du ikke har det , hva mener du egentlig du kan bidra med i en tråd som etterspør erfaringer? Eventuelt kjenner du noen som har spist slike kapsler ? Endret 6. mars 2008 av mamut75
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå