Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #61 Skrevet 6. mars 2008 og da mener jeg dersom barnet ser normal ut og tror dem er som dem, men at alle forstår at barnet har DS eller annet når barnet begynner å prate.Det er værre enn at alle med engang forstår at barnet har en feil og forholder seg til dette med engang. Dette forstår jeg! Om jeg kommer i snakk med en som jeg ser har DS. så kan jeg forvente at vedkommende ikke er "like oppegående" som "andre" og tar dette i betraktning lenge før jeg snakker med vedkomne. Om jeg kommer i snakk med en jeg ikke kan se at har DS pga. operasjon av utseende, og vedkomne svarer på mine evt. spørsmål jeg stiller så blir jeg såklart overrasket når jeg først da skjønner at personen har DS!
Gjest Tidligere bruker Skrevet 7. mars 2008 #62 Skrevet 7. mars 2008 Det er ikke sikkert. Finnes mange barn som ikke ser unormale ut, men like fullt er psykisk utviklingshemmede. Har alle disse det verre enn barn med DS? (Nei, selvsagt ikke, det er som så mye annet helt individuelt) Ja det kan dem vel ha! De vet at de er annerledes på en eller annen måte og folk antar at dem kan like mye som dem som er "normale" for så å stusse over eks. svarene dems, kanskje noen åpentlyst også. Det ville ikke ha skjedd dersom folk skjønte at dem i utgangspunktet ikke var "normale" pga. utseende. Det finns dem som er "sene blomstrere" altså som eks.går i 9 klasse og ikke kan regne pluss stykker der desimalene går over 3, det syntes ikke på dem, men det er utrolig leit når folk faktisk forventer dette av dem! Så et slikt skjult handicap som det er ikke noe gunstig for den det gjelder bestandig. Sier ikke at det er dumt at det ikke syntes utenpå, men sier at det kan være ubehagelig nok for dem det gjelder. Klart det kan være en ekstra belastning!
Kosemose Skrevet 7. mars 2008 #63 Skrevet 7. mars 2008 En annen side av saken er om det å ha karakteristiske DS-trekk er å anse som "stygt" og "feil". Altså, jeg kan skjønne foreldre som vurderer å operere "skjemmende" trekk ved barna sine. Vet ikke om jeg syns det er riktig eller om jeg selv ville gjort det, men hvis barnet mitt for eksempel ble født med en helt abnorm og oppsiktsvekkende nese, ville jeg kanskje vurdert en operasjon. Men for meg stiller ikke DS-trekk i den kategorien. DS-trekk er jo ikke stygt! Men det er veldig karakteristisk. Det finnes en rekke diagnoser som har karakteristiske ytre kjennetegn, uten at jeg syns det nødvendigvis er "skjemmende trekk". DS-trekkene er jo veldig lett å kjenne igjen, men jeg har aldri tenkt at DS-barn ser utiltrekkende eller stygge/rare ut. Og jeg tror at hvis man først har en psykisk utviklingshemming, så kan det være en fordel at det til en viss grad "synes utenpå" av grunner som andre har nevnt over. Hadde jeg hatt et DS-barn med et normalt DS-utseende hadde jeg aldri vurdert operasjon. Men hadde jeg hatt et DS-barn med en eller annen skjemmende/frastøtende/oppsiktsvekkende abnormitet, hadde jeg kanskje vurdert det på lik linje med hvis jeg selv hadde hatt det eller et friskt barn hadde hatt det. I mine øyne er ikke DS-trekkene skjemmende.
Gjest Veronica Mars Skrevet 7. mars 2008 #64 Skrevet 7. mars 2008 Det er jo ikke helt uvanlig å operere barn av kosmetiske grunner, det ble bl.a nevnt barn som ble født uten øre, og jeg har hørt om de som har blitt operert for det, selv om de ikke hadde hørsel der uansett. Det er jo også mange barn med utstående ører som får dem operert før skolealder. Forskjellen da er at man gjør det for at barnet skal slippe å bli mobbet, og kunne gå gjennom livet å føle at de ser normale ut og ikke få dårlig selvtillit. Mens et barn med DS mener jeg (som Kosemose) ikke har skjemmende trekk. I tillegg har jeg aldri hørt om personer med DS som bryr seg nevneverdig om hvordan de ser ut. Jeg hadde en dame i familien med DS før, en av de som er svært velfungerende (kan lese og skrive, regne, relativt logisk tankegang osv.). Hun ble jo glad hvis noen sa at hun hadde fin genser, men hun likte ikke smykker, likte ikke noe som var ubehagelig (høye hæler feks), har aldri sminket seg osv. Jeg kan virkelig ikke tenke meg at personer med DS går rundt og plages over utseendet sitt. Så da blir det jo KUN for foreldrenes skyld. Det eneste man kan teoretisk sett tenke seg er vel at det blir litt mindre sjanse for at fremmede barn kommer bort og mobber personen fordi hun/han ser uvanlig ut. Men det er vel mer sannsynlig at de blir plaget av andre grunner, om de i de hele tatt blir det. Kan ikke tenke meg at DS-barn blir overlatt til seg selv særlig lenge av gangen uansett.
Kosemose Skrevet 7. mars 2008 #65 Skrevet 7. mars 2008 Nei ikke sant, jeg tror aldri jeg har hørt om et DS-barn som har blitt mobbet? Og i allefall ikke på grunn av utseendet.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #66 Skrevet 7. mars 2008 Vær så snill, ikke kom med sånt politisk korrekt tull som at DS ikke gjør at en person ser mindre tiltrekkende ut. Jeg vedder alt jeg har på at om mannen deres var akkurat den samme personen mentalt (altså ikke psykisk utviklingshemmet), men med DS-trekk, så ville dere synes han var mindre tiltrekkende enn han er nå. Enhver ærlig person tør å innrømmet at et menneske med DS ikke er pent. Kanskje søtt og sjarmerende, men ikke estetisk pent. Det er ingen som går og drømmer om personer med et slikt utseende. Det betyr ikke at de ikke er verdifulle, men la oss i det minste erkjenne sannheten.
Gjest AnneShirley Skrevet 7. mars 2008 #67 Skrevet 7. mars 2008 Å ha "usynlig DS" må da være ennå tyngre enn å ha DS. De aller fleste tar jo hensyn til et menneske som man ser har DS, mens om barnet ser "normalt" ut vil man i utgangspunktet ha andre forventninger til barnet. Har man først DS tror jeg det er like greit at det synes, jeg..
Kosemose Skrevet 7. mars 2008 #68 Skrevet 7. mars 2008 Vær så snill, ikke kom med sånt politisk korrekt tull som at DS ikke gjør at en person ser mindre tiltrekkende ut. Jeg vedder alt jeg har på at om mannen deres var akkurat den samme personen mentalt (altså ikke psykisk utviklingshemmet), men med DS-trekk, så ville dere synes han var mindre tiltrekkende enn han er nå. Enhver ærlig person tør å innrømmet at et menneske med DS ikke er pent. Kanskje søtt og sjarmerende, men ikke estetisk pent. Det er ingen som går og drømmer om personer med et slikt utseende. Det betyr ikke at de ikke er verdifulle, men la oss i det minste erkjenne sannheten. Syns du skal være litt forsiktig med å avfeie andres meninger som politisk korrekt bullshit. De menneskene jeg har sett med DS har sett svært forskjellig ut. Noen har vært søte og tiltalende, andre har vært mindre pene. Men jeg syns faktisk ikke at DS-karaktertrekkene er frastøtende. Det er vanskelig å tenke seg mannen min med DS-trekk, men jeg vil jo tro at mye av framtoningen til mennesker med DS ikke bare skyldes akkurat trekkene i seg selv, men også at de kanskje ikke har det samme forholdet til eget utseende som mange andre har, at de for eksempel kan stå med munnen åpen og kanskje sikle litt, etc. Jeg kjente ei jente som hadde DS-trekk uten at hun på noen som helst måte hadde DS. Men jeg husker at jeg tenkte at ansiktstrekkene hennes så ut som om hun hadde DS første gang jeg så henne. Hun var veldig attraktiv hos guttene. Mennesker som er psykisk utviklingshemmet får ofte en mimikk og slapphet i ansiktet uavhengig av hudfold ved øyenene. Slike ting går ikke å operere bort. Og du har kanskje rett i at ingen av de menneskene jeg har sett med DS ville kommet særlig høyt i en missekonkurranse. Men som sagt - jeg tror det er litt mer enn de spesifikke DS-kjennetegnene (som kan opereres) som er årsak til det. Jeg syns fortsatt at noen med DS har tiltalende utseende, mens andre med DS har mindre tiltalende utseende. Du nevner at de kan være søte og sjarmerende og i min bok er det tiltalende. Modellvakre - sikkert ikke. Men jeg vil aldri mene at mennesker med DS er stygge per def. Og jeg bryr meg svært lite om å være politisk korrekt inne på KG...
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #69 Skrevet 7. mars 2008 Syns du skal være litt forsiktig med å avfeie andres meninger som politisk korrekt bullshit. De menneskene jeg har sett med DS har sett svært forskjellig ut. Noen har vært søte og tiltalende, andre har vært mindre pene. Men jeg syns faktisk ikke at DS-karaktertrekkene er frastøtende. Det er vanskelig å tenke seg mannen min med DS-trekk, men jeg vil jo tro at mye av framtoningen til mennesker med DS ikke bare skyldes akkurat trekkene i seg selv, men også at de kanskje ikke har det samme forholdet til eget utseende som mange andre har, at de for eksempel kan stå med munnen åpen og kanskje sikle litt, etc. Jeg kjente ei jente som hadde DS-trekk uten at hun på noen som helst måte hadde DS. Men jeg husker at jeg tenkte at ansiktstrekkene hennes så ut som om hun hadde DS første gang jeg så henne. Hun var veldig attraktiv hos guttene. Mennesker som er psykisk utviklingshemmet får ofte en mimikk og slapphet i ansiktet uavhengig av hudfold ved øyenene. Slike ting går ikke å operere bort. Og du har kanskje rett i at ingen av de menneskene jeg har sett med DS ville kommet særlig høyt i en missekonkurranse. Men som sagt - jeg tror det er litt mer enn de spesifikke DS-kjennetegnene (som kan opereres) som er årsak til det. Jeg syns fortsatt at noen med DS har tiltalende utseende, mens andre med DS har mindre tiltalende utseende. Du nevner at de kan være søte og sjarmerende og i min bok er det tiltalende. Modellvakre - sikkert ikke. Men jeg vil aldri mene at mennesker med DS er stygge per def. Og jeg bryr meg svært lite om å være politisk korrekt inne på KG... Vel, du sier mye fornuftig og jeg beklager hvis jeg var litt krass. Det var vel egentlig mye skinnuenighet ute og gikk.
Kosemose Skrevet 7. mars 2008 #70 Skrevet 7. mars 2008 Vel, du sier mye fornuftig og jeg beklager hvis jeg var litt krass. Det var vel egentlig mye skinnuenighet ute og gikk. Det er i orden Og skjønner hva du mener og.
Donpedro Skrevet 7. mars 2008 #71 Skrevet 7. mars 2008 Problemet til de jeg vet om er at det blir en veldig overgang når skoletiden er over. Jeg vet også om dette, men ikke alle foreldre gjør det slik likevel. Og ikke alle bor et sted der det finnes så mange likesinnede å bli kjent med. Noen er rett og slett alene om å være annerledes i hele sin kommune. Ergo kan mann ikke si at alle barn med DS stort sett er sammen med andre barn med DS. For slik er det ikke.
Donpedro Skrevet 7. mars 2008 #72 Skrevet 7. mars 2008 Ja det kan dem vel ha! De vet at de er annerledes på en eller annen måte og folk antar at dem kan like mye som dem som er "normale" for så å stusse over eks. svarene dems, kanskje noen åpentlyst også. ... Klart det kan være en ekstra belastning! Selvsagt KAN det være en ekstra belsatning, men det er da ikke det for alle. Nettopp fordi ikke alle psykisk utviklingshemmede som ser normale ut selv skjønner at forholdene er slik de er. Verden er ikke svart-hvit.
venus* Skrevet 7. mars 2008 #73 Skrevet 7. mars 2008 Nei ikke sant, jeg tror aldri jeg har hørt om et DS-barn som har blitt mobbet? Og i allefall ikke på grunn av utseendet. Orker ikke å blande meg inn i diskusjonen om operasjon, men dette kan jeg i hvert fall bemerke. Etter min erfaring er det veldig vanlig at barn med downs og andre utviklingsforstyrrelser blir mobbet og utestengt, særlig i ungdomsskolen. Ikke minst tror jeg det er vanlig at en del mennesker automatisk tenker at barnet ikke forstår hva som blir sagt, så da kan de si hva som helst.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #74 Skrevet 7. mars 2008 Selvsagt KAN det være en ekstra belsatning, men det er da ikke det for alle. Nettopp fordi ikke alle psykisk utviklingshemmede som ser normale ut selv skjønner at forholdene er slik de er. Verden er ikke svart-hvit. Og derfor skjønner ikke jeg hvorfor de med DS trekk skal opereres når en operasjon kun er for skjønnhetens skyld. Hva tror du disse barna tenker dersom foreldrene bestemmer at de skal skjønnhetsopereres når ingenting egentlig tilsier at de virkelig trenger det for at livet skal bli lettere å leve. Orker ikke å blande meg inn i diskusjonen om operasjon, men dette kan jeg i hvert fall bemerke. Etter min erfaring er det veldig vanlig at barn med downs og andre utviklingsforstyrrelser blir mobbet og utestengt, særlig i ungdomsskolen. Ikke minst tror jeg det er vanlig at en del mennesker automatisk tenker at barnet ikke forstår hva som blir sagt, så da kan de si hva som helst. Min erfaring er at barn med DS ikke blir mobbet. Rart at du har en annen erfaring.Har du sett dette selv eller er dette noe du tror? Tror som deg at noen mennesker tror at mennesker med DS ikke skjønner hva som blir sagt , og det tegner til uvitenhet blant disse menneskene. Hva har det med skjønnhetsoperasjon å gjøre?
Kosemose Skrevet 7. mars 2008 #75 Skrevet 7. mars 2008 Orker ikke å blande meg inn i diskusjonen om operasjon, men dette kan jeg i hvert fall bemerke. Etter min erfaring er det veldig vanlig at barn med downs og andre utviklingsforstyrrelser blir mobbet og utestengt, særlig i ungdomsskolen. Ikke minst tror jeg det er vanlig at en del mennesker automatisk tenker at barnet ikke forstår hva som blir sagt, så da kan de si hva som helst. Ok. Og jeg tenkte faktisk på dette med utestenging da jeg skrev det over. Utestenging er jo også en form for mobbing. Og jeg vet at det finnes barn med ulike vansker som aldri blir bedt i bursdager og som ikke får noen gjester i sin egen. Og det er helt klart mobbing. Men det jeg mente var vel at jeg ikke tror at DS-barn blir ertet for ansiktstrekkene sine. Jeg tror ikke den mobbingen og utestengningen som finnes hadde blitt noe mindre av at hudfolden ved øynene var fjernet for eksempel. Når det gjelder DS-barn og andre barn med psykisk utviklingshemming og utestengning, så tror jeg også helt klart at det er et større problem enn på barneskolen. Uten at jeg nødvendigvis tror det alltid skyldes onde hensikter. Det er vel kanskje heller noe med at de mentale forskjellene og interessene blir for store og at det mer er snakk om å "ta seg av" enn vennskap?
venus* Skrevet 7. mars 2008 #76 Skrevet 7. mars 2008 Og derfor skjønner ikke jeg hvorfor de med DS trekk skal opereres når en operasjon kun er for skjønnhetens skyld. Hva tror du disse barna tenker dersom foreldrene bestemmer at de skal skjønnhetsopereres når ingenting egentlig tilsier at de virkelig trenger det for at livet skal bli lettere å leve. Min erfaring er at barn med DS ikke blir mobbet. Rart at du har en annen erfaring.Har du sett dette selv eller er dette noe du tror? Tror som deg at noen mennesker tror at mennesker med DS ikke skjønner hva som blir sagt , og det tegner til uvitenhet blant disse menneskene. Hva har det med skjønnhetsoperasjon å gjøre? Har sett det ofte ja, både på jobb og privat.
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 7. mars 2008 #77 Skrevet 7. mars 2008 Har sett det ofte ja, både på jobb og privat. Ikke bra i det hele tatt å bli mobbet for noe dem er født med uansett hva det enn måtte være,hva er det med disse menneskene som gjør slikt? Er det bedre med alle de norske kvinnene som velger å abortere bort barn med DS? Jeg vil nå påstå at de signalene man sender ut da er mye, mye verre enn de signalene denne moren sender ut. Jeg må si at dette er et hån mot dem med DS. Både dette med abort og skjønnhetsoperasjoner av DS! Hør uttalelse fra en med DS vedr. abort av DS fostere! http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/273398
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 7. mars 2008 #78 Skrevet 7. mars 2008 (endret) Hør uttalelse fra en med DS vedr. abort av DS fostere! http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/273398 Det er nok mange som ikke er klar over at mennesker med DS skjønner så mye mere enn alle (mange) skal ha det til! Dette er selvsagt meget individuelt, men forskellen er veldig variabel. Endret 7. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Gjest imli Skrevet 8. mars 2008 #79 Skrevet 8. mars 2008 Om barn/ungdom med DS blir mobbet, er det nok ikke pga utseendet....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå