Gå til innhold

Vil skjønnhetsoperere Downs-barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1653275.ece

"Skjønnhetsoperere" den nydelige lille jenta. Det er vanskelig å finne ord :(

Tviler ikke på at det finnes ondskapsfulle mennesker eller uvitende barn som kan finne på å mobbe Downsbarn for utseendet, men derfra til å ville skjønnhetsoperere småbarn fordi de ikke er bra nok... :kjefte:

Dersom jenta selv blir istand til å bestemme seg for noe slikt når hun blir eldre, så er det greit nok. Men foreldrene bør skamme seg :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

Så et program om dette på tv.

Foreldrene mente det ble lettere for barnet å skli inn blant "normale" barn, derfor forkortet de tunger, rundet øyne osv.

Var grusomt å se på.

Skrevet

Man kan umulig sette seg inn i andres sjokk og sorg over å få et "ikke perfekt barn" før man har vært der. Men på et overordnet og generelt og idealistisk nivå må man få uttrykke sjokk og vantro over at det ikke lenger skal være plass til mangfold og forskjellighet i verden.

Skrevet

Jenta vil nok få fordelen av å høste sympati hos mange pga foreldrenes overfokusering på det ytre!!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er bare å håpe at legene setter foten ned inntil jenta er gammel nok til å bestemme selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Forkorting av tunge har i hovedsak med talen å gjøre, ikke kun estetisk.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Faren sier bl.a. at han ikke vil at utseendet skal hemme henne i fremtidige jobber. Når du har Down ser jeg det uansett ikke som særlig sannsynlig at hun vil kunne ha en vanlig jobb på lik linje med andre.

Om de opererer ansiktet, så vil hun likevel ikke være som andre barn. Min mening, er at når et barn har Down, så burde foreldrene heller fokusere på å la henne bli en del av et miljø med andre med Down eller med andre utviklingshemninger. Jeg har sett foreldre som så sterkt har ønsket at barna skal være en del av et "normalt" miljø, noe som har resultert i at barna har følt seg utenfor, fordi de henger etter sosialt og intellektuelt. Om man har en mild utviklignshemming, blir det noe annet. Om man er mer alvorlig rammet, tror jeg det i mange tilfeller vil være bedre for barnet å finne seg til rette i et miljø med barn på samme "nivå" som en selv, framfor å forsøke å dekke over hvordan de er. Syndromet medfører en god del begrensninger, som det ikke er mulig å gjøre noe med, i tillegg til de tingene det er mulig å stimulere.

Det virker som om foreldrene er mer opptatt av sin egen (forståelige) sorg enn å tenke på hva som er best for barnet. Selv om de hevder noe annet.

Endret av Frk Åberg
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror foreldrene gjør jenta en bjørnetjeneste om de opererer henne (unntatt praktiske ting som tunge o.l) - jeg kjenner selv eksempler på psykisk utviklingshemmede som kan virke mer normale enn de faktisk er (både utseende og noe oppførsel), og disse føler faktisk mye frustrasjon når folk forventer for mye av dem, eller ikke klarer å forholde seg til hvilken grad de trenger av tilrettelegging og hjelp. Jenta på bildet var jo kjempesøt, og graden av psykisk utviklingshemming hos folk med Down er veldig variabel - jeg synes de skal la henne være som hun er, og la funksjonsnivået være det som bestemmer hva slags arbeid hun evt kan få...

Gjest Farao på ferie
Skrevet

Hvorfor skal de ikke kunne gjøre det? Hvis det lille barnet hadde blitt vansiret i en brann ville alle ha vært enig i at det hadde vært greit å operere ansiktet for å få det til å se mer naturlig ut. Og når barn blir født uten øre er det ingen som sier noe på at det settes på et kunstig øre for at utseendet skal bli mer naturlig.

Jeg ser ingenting galt i at downsbarn blir operert slik at de blir seende mer ut slik som de ville ha gjort dersom de ikke var født med det sykelige ekstra kromosomet.

Skrevet (endret)
Hvorfor skal de ikke kunne gjøre det? Hvis det lille barnet hadde blitt vansiret i en brann ville alle ha vært enig i at det hadde vært greit å operere ansiktet for å få det til å se mer naturlig ut. Ognår barn blir født uten øre er det ingen som sier noe på at det settes på et kunstig øre for at utseendet skal bli mer naturlig.

Jeg ser ingenting galt i at downsbarn blir operert slik at de blir seende mer ut slik som de ville ha gjort dersom de ikke var født med det sykelige ekstra kromosomet.

Ikke helt sammenlignbart vel.....

Endret av Honey Bee
Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hvorfor skal de ikke kunne gjøre det? Hvis det lille barnet hadde blitt vansiret i en brann ville alle ha vært enig i at det hadde vært greit å operere ansiktet for å få det til å se mer naturlig ut. Og når barn blir født uten øre er det ingen som sier noe på at det settes på et kunstig øre for at utseendet skal bli mer naturlig.

Hvis et barn med normale evner får vansiret ansiktet, så opererer man slik at de kan føle seg mer som andre barn. Når et barn er moderat eller alvorlig utviklingshemmet, så tror jeg ikke det har like mye forhold til at det er annerledes. Jeg tror ikke denne jenta blir lykkeligere om hun ser annerledes ut, noe jeg tror et "vanlig" barn ville blitt. Jeg tror dette blir mest for foreldrenes skyld, og jeg syns da det er feil å utsette henne for den risikoen en operasjon tross alt er. Om hun selv hadde fått noe viktig igjen for det, så kunne man heller vurdert det slik at det var verdt å gjøre det på tross av risikoen.

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg vil si at dette grenser mot mishandling. Utføre et digert inngrep for å dekke over et handicap som alltid vil være til stede på innsiden.

Jeg tror at omgivelsene vil ha lettere for å forholde seg til en voksen kvinnekropp med en 5-årings sinn dersom man kan se årsaken til den avvikende adferden. Nå kommer jo ukente folk til å tro at hun er alvorlig sinnslidende istedet.

Gjest Farao på ferie
Skrevet
Når et barn er moderat eller alvorlig utviklingshemmet, så tror jeg ikke det har like mye forhold til at det er annerledes. Jeg tror ikke denne jenta blir lykkeligere om hun ser annerledes ut, noe jeg tror et "vanlig" barn ville blitt.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det. Så vidt jeg vet er spennet i intelligens for mennesker med downs stort - fra en iq på så lite som 30 til så mye som 70. Noen kan ta førerkort og fungere i arbeidslivet, med litt tilpassing. Jeg tror de som har en slik lettere funksjonshemming definitivt kan reflektere over at de er annerledes og føle at det ville vært en lettelse å foreta en kosmetisk operasjon.

Om det er riktig av foreldrene å ta den beslutningen er jo selvsagt et godt spørsmål, men jeg synes ikke det er noe verre enn omskjæring av guttebarn og lignende utbredte operasjoner på personer som ikke kan samtykke.

Gjest Gjest
Skrevet

Om barnet skal skjønnhetsopereres så mener jeg at det da evt. må være noe barnet selv må få velge og derfor bør dem evt. vente til barnet bestemmer dette selv!

Uansett så vil barnet føle at hun ikke er pen nok fordi foreldrene nok vil oppfordre henne til å gjøre det.

Alt i alt er dette forkastelig!

Til deg som nevner brannskade så er det en påført skade mens jenta her har en medfødt sykdom.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det. Så vidt jeg vet er spennet i intelligens for mennesker med downs stort - fra en iq på så lite som 30 til så mye som 70. Noen kan ta førerkort og fungere i arbeidslivet, med litt tilpassing. Jeg tror de som har en slik lettere funksjonshemming definitivt kan reflektere over at de er annerledes og føle at det ville vært en lettelse å foreta en kosmetisk operasjon.

Om det er riktig av foreldrene å ta den beslutningen er jo selvsagt et godt spørsmål, men jeg synes ikke det er noe verre enn omskjæring av guttebarn og lignende utbredte operasjoner på personer som ikke kan samtykke.

Jeg skal ikke si at jeg har inngående kunnskap om DS, og hvor hvor mange som ligger rett under grensa for utviklignshemming, men det er jo klart en forskjell på en med 30 og en med 70 iq-poeng. Likevel vil de gjerne, som du sier, kreve tilpasning i arbeidslivet uansett, og ikke fungere helt som andre mennesker. Kanskje denne jenta er lettere rammet enn en del andre, og kan ha et forhold det å være annerledes, og plages veldig med det. Men jeg syns i så fall at slike inngrep er noe jenta burde bestemme selv når hun blir eldre, sånn at man er sikker på at det er hennes behov som dekkes, og ikke foreldrenes.

Omskjæring av guttebarn er da virkelig også et langt mindre inngrep enn kosmetiske operasjoner i ansiktet. Omskjæring av gutter er jo ingen operasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Prinsipielt er det kanskje beslektet - ikke nødvendige operasjoner på noen som ikke kan samtykke, men konsekvensene av (omfattende) synlige, kosmetiske inngrep i ansiktet på en person som fortsatt er den samme Downs-rammede innvendig, og en omskjæring av penis, er veldig veldig forskjellige, noe som bør taes hensyn til. Jeg synes forøvrig ikke det nødvendigvis er galt å utføre enkelte inngrep om barnet er ekstra hardt rammet utseendemessig, men å "få ungen til å ikke se ut som den har Downs" tror jeg ikke er positivt for barnet i møte med omverdenen (som forklart i et innlegg over her).

Gjest lillebøll
Skrevet

Det må være veldig trist og ikke like sitt eget barns utseende. Det virker jo nesten som foreldrene skjemmes over sitt eget barn når de prover å skule noe slikt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hva er dette for noe tull? Selvfølgelig er det en operasjon. Ser ikk dette ut som en operasjon? http://video.google.com/videoplay?docid=-6584757516627632617

Jeg får ikke sett videoen på denne pcn. Jeg var litt usikker da jeg skrev det, men jeg husker for noen år siden da jeg så en annen video av det. Da var spedbarnet våkent, og de brukte en plastring til å fjerne overhuden. Kanskje er det jeg som er uopplyst, og at det vanlige er å legge i full narkose?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...