Gå til innhold

17,5- øvelses kjøre med bil alene


Jusy me

Anbefalte innlegg

Leste på text tv at i midt-Norge får de som er 17,5 øvelses kjøre alene med bilen som en del av opplæringen til førerkortert.

Skulle ønske at det hadde kommet da jeg var 17,5 år. :roll:

Hva synes dere om det opplegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det syns jeg ikke noe om.

Hvem skal bedømme om en på 17 år er flink nok til å øvelseskjøre alene? Så lenge opplæringen ikke er fullført og en har hatt oppkjøring så syns ikke jeg at noen skal kjøre alene. Hva skjer når personen mister kontrol over bilen, og ikke har erfaring nok til å få rettet den opp?

Jeg håper det i alle fall er strenge regler for at en 17-åring skal få kjøre alene. Sånt som at all "obligen" skal være gjort, det vil si glattkjøring, mørkekjøring, forbikjøring, langkjøring etc.

De to første årene man har lappen er en prøveperiode, og det er da man har lov til å "øvelseskjøre" med seg selv hvis dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Er det sant? At man kan øvelseskjøre alene - uten førerkort, uten glattkjøring, landeveiskjøring, mørkekjøring?

Kjenner en som skal ta førerkort - vet ikke om personen vil gjøre dette da. Jeg synes det høres rart og uforsvarlig ut. Nå trodde jeg det var slik at man måtte ha med seg en som har hatt lappen i minimum fem år???

Det høres ut som en misforståelse - er det sant?

Hvor på text-tv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Kjøre helt alene i bilen? Så tåpelig!!

Er det lov i Midt-Norge? Jeg spør også: Hvor på text-tv sto dette? Isåfall må det vel stå andre plasser også?

Hvis det er tilfelle, så håper jeg ikke de fortsetter med det, det er nok gærninger og uerfarene bilister ute i trafikken som det er. Hvorfor i alle dager skulle dette være lov?? Som at DET kommer til og minske antall trafikkulykker? Neppe!! :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres skummelt ut, synes jeg! Tror faktisk ikke jeg ville ha turt det en gang da jeg øvelseskjørte. Men det finnes dessverre mange som tror de er bedre sjåfører enn de faktisk er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så må jeg nevne at det enda ikke var blitt vedtatt, men at det var positivt mottatt i samferdselsderpartementet.

Synes og at det er uforsvarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du skrev jo at de i Midt-Norge fikk lov til det. :wink:

Synes det høres merkelig ut og håper isåfall ikke det blir vedtatt.

Du synes det er uforsvarlig men skulle ønske det hadde kommet da du var 17.5 år??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De stiller nok bortimot like strenge krav til øvelseskjøring alene som til førerkortet, kan jeg tenke meg. Ideen er god den, forutsatt at opplegget rundt er godt, at kandidatene får god oppfølging osv.

Regner også med at kjøreretten blir begrenset, f. eks "Ikke på motorvei, uten passasjer, ikke om natta" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Dette syns jeg er TULL! Hvorfor i all verden skal man da vente med å kunne ta lappen til man er 18 hvis man allerede som 17-åring skal kunne få kjøre alene??? Det skjønner ikke jeg, i allefall... :roll:

Så mye villmannskjøring det er blant ungdommen, syns jeg heller man skulle heve alderen for å få lov til å ta lappen, eller i det minste legge restriksjoner på hvor og når de får lov til å kjøre - hvis man først skal endre noe, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/tekst-tv/

side 112

http://www.adressa.no/trondheim/article.jh...rticleID=422170

Forslaget går ut på at 16-åringer som ønsker en gradvis overgang til førerkort tar kontakt med en trafikkskole. I et samarbeid mellom trafikkskolen og de foresatte forplikter den unge seg på å følge et opplegg med teoriopplæring og praktisk øvelseskjøring. Hvis kandidaten klarer å passere en del tester og har nok øvingskilometer bak seg, kan hun eller han få øvelseskjøre alene et halvt år før 18-årsdagen. Men kjøringen skal ha begrensninger, for eksempel at det ikke er lov til å kjøre om natten, at det ikke er lov til å kjøre med andre ungdommer i bilen, og kanskje at bilen må være den samme som ble brukt under øvelseskjøringen med en voksen.

Usikker på om dette er en god idé. Kanskje...? Uansett er det bra med nytenkning for å få ned antall ulykker!

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.  Du skrev jo at de i Midt-Norge fikk lov til det.  :wink:  

Synes det høres merkelig ut og håper isåfall ikke det blir vedtatt.

Du synes det er uforsvarlig men skulle ønske det hadde kommet da du var 17.5 år??

Men jeg antar at det blir lov siden det var så godt mottatt.

Iallefall for en prøveperiode.

Når jeg var 17 år tenkte jeg kun på å få lappen og jeg synes at det var så lenge og vente.

men nu når jeg har lappen så er det jo ikke så spesielt lenger.

Og når man tenker seg om er det jo så mange ulykker hos de som nettopp har fått lappen så det er jo egentlig uforsvarlig og la de som er 17,5 kjøre uten noen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjekt og få vite hele saken så nå har jeg fått lest litt mer om hva det går ut på og hvordan de har tenkt det skal gjennomføres.

Skal bli spennende og se hvordan det går og fører det til flinkere sjåfører er jo ingenting bedre, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Som om det ikke var ille nok på veiene, slik det er. Vi får bare håpe at et allerede inkompetent samferdelsdepartement klarer å holde seg i skinnet denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva

Jeg synes det høres helt horribelt ut!

Skal det ble enda mer kaos og ulykker på veiene ?

Lurer på om det er det som blir konsekvensene.....

Har dette forslaget blitt lagt ut delvis fordi 17-åringer er sååå ivrige etter å kjøre alene ? Nei, ikke noe sy puter under armene på folk-tendens her takk....!

HVORFOR kan de ikke bare fortsette slik som de har gjort i kjøreopplæringa ?

Jeg holder på å øvelseskjøre, og skal vel snart komme meg på en kjøreskole. Gjelder dette KUN de på 17,5 år da, eller kan jeg kjøre alene etterhvert og før jeg får lappen ? Jeg er snart 23 år...

Jeg synes DET høres ut som noe stort tull og. Selv om jeg har kjørt så og så mye, så er jeg ikke en GOD NOK SJÅFØR, før jeg har tatt lappen og vært igjennom alt jeg skal igjennom! Synes det er idioti å la 17,5 åringer kjøre alene før de faktisk KAN kjøre :o

Mye rart man finner på gitt! *sjokk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er skummelt nok med alle de dårlige sjåførene som har lappen, 17,5 åringer uten lappen gjør ikke veiene tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva
jeg syntes det er kjempebra

Ja, hvorfor det ?

Er du interessert i å utdype litt ?

Bare nysgjerrig.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...