Gå til innhold

11 terror-relaterte artikler pryder Aftenpostens forside akkurat nå


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Terror-razzia på kafé i Oslo sentrum nå

Kokkvold drapstruet i Sudan

- 70 prosent lovløst

- Barne-TV kom ut av kontroll

Støtter muslimene

Norges svar på «24»?

Kona får jobbe likevel

Ny razzia pågår nå

Arrestasjoner også i Sverige

Norsk ungdom mål for terrorister

PST-sjefen om terrorfinansiering

Noen definisjoner på begrepet:

http://thefreedictionary.com/dict.asp?word=terror

2. terror - a person who inspires fear or dread

4. terror - the use of extreme fear in order to coerce people (especially for political reasons);

Hvem tjener på terror? Tror du Aftenposten tjener, politisk og økonomisk, på terror-bølgen?

Terror er virksom på flere nivåer, det vesentlige er frykten for at noen skal skje - hvorfor hjelper aftenposten terroristene til å skremme oss mer?

Er det et problem at mediene tjener penger på at terrorfaren er så stor som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VG: 9 artikler, om jeg ikke misset noen.

Man kan altså gå til forsidene på nettavisene og bli skremt. Og skremt igjen.

Avisene har all interesse av at terror skal ha en sentral plass i våre liv, for de tjener grovt på at du blir skremt. For da øker ditt informasjonsbehov og du kommer tilbake gang på gang for å skremmes mer.

Men siden terror baserer seg på frykt, det er en del av terroren, blir ikke dette litt tvilsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis de samme handlingene innvolverte hvite, kristne vest-europeere (Fra land det er "naturlig å sammenligne seg med" vel å merke...) eller amerikanere. ville de da vært omtalt som "terror"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall terror-relaterte artikler på VGs forside nå: 13

Antall terror-relaterte artikler på Aftenpostens forside nå: 13

Antall terror-relaterte artikler på Dagbladets forside nå: 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en leserpoll på aftenposten.no hvor de spør om du er mer redd for terrorhandlinger i Norge nå, så tja, jeg tror nok de prøver å skremme oss, og sjekker effekten via pollen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De andre artiklene er hovedsaklig sport, kjendisstoff, quiz, samt festlige nyheter av typen "liten jente i India trukket ned i do".

Men jeg skjønner jo at ts ønsker seg mer av slikt. Hvorfor ikke kjøpe Se og Hør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre artiklene er hovedsaklig sport, kjendisstoff, quiz, samt festlige nyheter av typen "liten jente i India trukket ned i do".

Men jeg skjønner jo at ts ønsker seg mer av slikt. Hvorfor ikke kjøpe Se og Hør. :)

Det er et ganske tankevekkende tema, dette med mediagenerert frykt. For langt de fleste av oss, vil ikke terrorhandlinger være noe vi behøver å miste nattesøvnen over. Faren for at du og jeg eller noen vi kjenner skal bli utsatt for terrorhandlinger, er temmelig mikroskopisk. Det samme gjelder forsåvidt den gjengse amerikaner. Likevel er det altså mange som kjenner en nagende frykt for terror. Men faktum er at de terroriseres ikke av militante muslimer, de terroriseres av journalister som SKRIVER om militante muslimer. Eller om militante høyreekstremister, for den del.

Terrorisme har jo helt klart nyhetens interesse, og jeg mener ikke at man skal slutte å skrive om det. Men dersom store deler av befolkningen i verdens tryggeste land, er redd for terrorister og bomber på supern, da er det antakelig noe virkelig feil med den vinklingen som legges på dette nyhetsstoffet. For da er det ikke virkeligheten som er referert, men en sterkt fordreid versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt blikk på Klassekampen viste at det ihvertfall ikke var flere der.

Men de er nok med i sammensvergelsen de også. :jepp:

Ikke var færre der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petra_*
Det er et ganske tankevekkende tema, dette med mediagenerert frykt. For langt de fleste av oss, vil ikke terrorhandlinger være noe vi behøver å miste nattesøvnen over. Faren for at du og jeg eller noen vi kjenner skal bli utsatt for terrorhandlinger, er temmelig mikroskopisk. Det samme gjelder forsåvidt den gjengse amerikaner. Likevel er det altså mange som kjenner en nagende frykt for terror. Men faktum er at de terroriseres ikke av militante muslimer, de terroriseres av journalister som SKRIVER om militante muslimer. Eller om militante høyreekstremister, for den del.

Terrorisme har jo helt klart nyhetens interesse, og jeg mener ikke at man skal slutte å skrive om det. Men dersom store deler av befolkningen i verdens tryggeste land, er redd for terrorister og bomber på supern, da er det antakelig noe virkelig feil med den vinklingen som legges på dette nyhetsstoffet. For da er det ikke virkeligheten som er referert, men en sterkt fordreid versjon.

Og du mener at det ikke er nødvendig å slå opp i media at politiet har pågrepet flere terromistenkte personer i det du kaller "verdens fredeligste land!" ? Kanskje du mener at de ikke må forstyrre din naivitet og rosarøde liv med noe så uaktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du mener at det ikke er nødvendig å slå opp i media at politiet har pågrepet flere terromistenkte personer i det du kaller "verdens fredeligste land!" ? Kanskje du mener at de ikke må forstyrre din naivitet og rosarøde liv med noe så uaktuelt?

Jo. Men de fyller godt på med annet terror-relatert stoff av tvilsom kvalitet og opprinnelse, og dette er dessuten en del av en større helhet. Dette foregår hver dag nå.

Og det finnes innimellom andre nyheter som også fortjener oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo noe av avisenes policy også: Få flest mulig til å lese våre overskrifter på nettavisene, og lag noen saftige overskrifter på løssalgsavisene slik at flest mulig kjøper dem! Og hva snakkes det mest om i disse dager? Jo, terror...

Allikevel tror jeg det er sunt for oss som bor i "verdens beste land" å oppdage at skremmende ting kan skje på denne lille fredede pletten også. Ola Nordmann har liksom en tendens til naivt å trekke nisselua nedover hodet og tro at "det skjer alle andre, bare ikke meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe av avisenes policy også: Få flest mulig til å lese våre overskrifter på nettavisene, og lag noen saftige overskrifter på løssalgsavisene slik at flest mulig kjøper dem! Og hva snakkes det mest om i disse dager? Jo, terror...

Allikevel tror jeg det er sunt for oss som bor i "verdens beste land" å oppdage at skremmende ting kan skje på denne lille fredede pletten også. Ola Nordmann har liksom en tendens til naivt å trekke nisselua nedover hodet og tro at "det skjer alle andre, bare ikke meg".

Men hvorfor snakkes det mest om terror i disse dager? ;)

Det er mediene og mediene alene som bringer terroren hit til lands. Norge har aldri blitt angrepet, og truslene mot oss er et direkte resultat av de samme mediers manipulering av befolkningen. For ikke å si manipulering av 'fienden', re: Muhammed-publiseringen. Norge ble terrortruet for første gang 8 dager etter at vi ble med i Irak-koalisjonen, en deltagelse 90% av befolkningen var i mot, og som 90% av mediene støttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

9 terror-relaterte artikler på aftenpostens forside nå.

5 terror-relaterte artikler på dagbladets forside nå.

13 terror-relaterte artikler på VGs forside nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor snakkes det mest om terror i disse dager? ;)

Fordi fremmedfrykt selger som hakka møkk. Og vi vil kanskje ha kunnskap om det som skremmer oss...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi fremmedfrykt selger som hakka møkk. Og vi vil kanskje ha kunnskap om det som skremmer oss...?

Jada, det skjønner jeg. Men hvordan greier det å skremme oss? Hva er linken mellom skremselet og deg? Er ikke det massemedia som forteller deg hva du skal bli skremt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det skjønner jeg. Men hvordan greier det å skremme oss? Hva er linken mellom skremselet og deg? Er ikke det massemedia som forteller deg hva du skal bli skremt av?

Massemedia - enten det er løssalgaviser, radio, TV eller nettaviser - har så stor makt i samfunnet i dag at jeg tror vi blir påvirket enten vi vil det eller ei. Når en eller annen sak blåses opp, blir man ofte så revet med at man må lese/høre/se "alt" som omhandler temaet man er opptatt av. Det behøver jo ikke være bare om terror, men kan også være helserelaterte saker, drapssaker, forsvinningsgåter etc.

Hva terroren angår, tror jeg det er mange som frykter det ukjente; "skjer det i London, kan det jo like gjerne skje her. Tenk om en bombe går av på trikken/t-banen/toget/bussen i Oslo også".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...