Gå til innhold

Kjøpe bil for første gang


Gjest Gjest_Jente21_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jente21_*

21 år og skal kjøpe meg bil nå får første gang, har desverre ikke noe foreldre som kan hjelpe meg, eller noen andre...

Kriterier;

* Har fire store hunder (75 cm + ) Så de må ha god plass (Dvs stor bil)

* Reiser ofte ( Feks Oslo- Trondheim &Oslo-Stavanger gjerne to ganger i mnd)

* Må tåle vær og vind

* Comfort spiller ingen rolle

* Minst tre seter

* I tilleg til hundene har jeg en datter på 8 mnd, så jeg må ha plass til både henne og hundene, pluss gjerne endel bagasje når vi er ute og reiser.

Som dere forstår så må jeg ha en står bil, men jeg er helt ute og kjører når det gjelder hva slags... Gjerne en bil som er brukervennlig og ikke vanskelig å få tak i deler når noe først skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg kan heller ikke mye om biler men har vært i nesten samme situasjon som deg, ingen datter og bare to hunder, men ellers samme krav.

Jeg fikk anbefalt toyota, de er kjent som driftssikre biler, ikke så dyre og greie å få reparert om det skulle være noe. Jeg endte opp med en yaris verso og er super fornøyd, men den blir jo for liten for deg. Hva med en Hiace? De finnes som varebiler med tre seter foran, og da får du hvertfall god plass til hunder og bagasje.

http://finn.no/finn/car/used/result?CAR_MO...ODEL/MODEL=1394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig når du ikke gir noen prisklasse, men om du har "ubegrenset" med penger ville jeg gått for Toyota LandCruiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 år og skal kjøpe meg bil nå får første gang, har desverre ikke noe foreldre som kan hjelpe meg, eller noen andre...

Kriterier;

* Har fire store hunder (75 cm + ) Så de må ha god plass (Dvs stor bil)

* Reiser ofte ( Feks Oslo- Trondheim &Oslo-Stavanger gjerne to ganger i mnd)

* Må tåle vær og vind

* Comfort spiller ingen rolle

* Minst tre seter

* I tilleg til hundene har jeg en datter på 8 mnd, så jeg må ha plass til både henne og hundene, pluss gjerne endel bagasje når vi er ute og reiser.

Som dere forstår så må jeg ha en står bil, men jeg er helt ute og kjører når det gjelder hva slags... Gjerne en bil som er brukervennlig og ikke vanskelig å få tak i deler når noe først skjer.

Du sier ingenting om hvilket budsjett du har å handle bil for, det har ofte noe å si.

Jeg liker best raske gatebiler, små, lave, store motorer... :) Men for noen år siden kjøpte jeg større bil av praktiske årsaker.

Valget falt da på en VW Caravelle turbodiesel - Kombi. Testet ut noen alternativer i den størrelsen men Hiace'n var for "varebil", mercedesen var for dyr m.m. Men jeg må si jeg var veldig positivt overrasket over kjøreegenskapene til denne bilen - kjempebra på sommer og vinterveier. Hadde den i fem år og hadde aldri noen som helst problemer med den. Det var min erfaring. Nå vil jeg ha en M3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig når du ikke gir noen prisklasse, men om du har "ubegrenset" med penger ville jeg gått for Toyota LandCruiser.

Som relativt bilinteressert, var det det første som slo meg også! Fordi de er nærmest uslitelige er også de eldre modellene relativt dyre. På den annen side kan reparasjoner/service gjøres billig på et hvilket som helst verksted siden det er en bil alle mekanikere "kan". Noe som ikke minst er viktig hvis du kjører alene på de strekningene du never. Selv på et øde sted på fjellet, kan du få hjelp av NAF/Viking-sjåføren til å reparere småfeil på en slik bil. Det får du ikke hvis du har noe annet med mer elektronikk etc.

Alternativet er kanskje en Landrover, men de er litt sære og du må regne med å vente minst to måneder på deler hvis du i det hele tatt får dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også kjøpe bil i nærmeste fremtid og har fått klar beskjed om å ikke velge VW. Det er visst svært ofte mye problemer med dette merket, noe t.o.m ansatte på spesialverkstedet bekreftet.

Jeg har fått anbefalt Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest fattig LR eier
Du sier ingenting om hvilket budsjett du har å handle bil for, det har ofte noe å si.

Jeg liker best raske gatebiler, små, lave, store motorer... :) Men for noen år siden kjøpte jeg større bil av praktiske årsaker.

Valget falt da på en VW Caravelle turbodiesel - Kombi. Testet ut noen alternativer i den størrelsen men Hiace'n var for "varebil", mercedesen var for dyr m.m. Men jeg må si jeg var veldig positivt overrasket over kjøreegenskapene til denne bilen - kjempebra på sommer og vinterveier. Hadde den i fem år og hadde aldri noen som helst problemer med den. Det var min erfaring. Nå vil jeg ha en M3...

hei.

jeg har hatt land rover discovery i 4år nå, og vil absolutt ikke anbefale deg det merke som noe første kjøp. krever fet lommebok og bil kompetanse eller kjæreste som er bilmekaniker og elsker å tilbringe fritiden under din bil.

kjøp toyota! caravelle er kjempe om du kjøper en ganske ny en, ellers er de så som så de og- vi har en 10 år gammel. men uansett hva du velger - ikke land rover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-linn

Vil anbefalle deg en Chevy Tahoe.

Stor bakkeklaring, fåes som 3-seter (sofa forran) meget koslig :P

Og ekstremt stor plass til hunder, bagasje og mye annet.

har 4 hjulstrekk, automat, gigantisk motor (noe som slår ut på bensinforburk), mulighet for å kjøre på gass (billig).

Ikke minst ekstremt sikker ettersom man sitter høyt i en "panservogn"...

Syns også disse bilene er relativt "billige" på varebilsklit (grønne skilter).

2000 modellen fåes fra 200.000 og oppgraderingen (mulitratt, større motor etc) 2003/4 fåes fra 260.000.. ellers utseendemessig er begge modeller like :D

typen har sånn!!! elsker den på langturer!! wrrrromwrrrrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt Hi Ace. Selv om det er en driftsikker bil med lite feil så er det IKKE en god vinterbil.

Jeg har selv venner som har Hi Ace og hunder, men de sier at de gjerne ville hatt en annen bil på vinteren. Og da jeg gikk direkte på en forhandler og sa at jeg kjører land og strand året rundt og er avhengig av å ha bil med god fremkommelighet, også på små veier, anbefalte han meg å ikke kjøpe Hi Ace.

I tilfelle du skal vurderer HiAce så må den i tilfelle være ny og med 4hjulstrekk.

Og 2 seteren i slike er ikke spesielt komfortable på lengre turer. Som passasjer på 100 mils turer, mener jeg å ha belegg for å si dette...

Jeg ville anbefalt mercedes vito. Ikke av de første som kom! Hver gang jeg har anledning, hiver jeg meg over vito-sjåfører og spør og graver om erfaringer, og jeg skulle ønske jeg kunne bytte stasjonsvogna mi mot en vito! Super plass til hundene, spesielt hvis du får tak i en med skyvedør på begge sider!

Ellers kjenner jeg flere som også er fornøyde med sine caraveller. Men også der av forholdsvis nyere modeller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...