Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dette å møte opp til slike avtaler burde straffemessig sidestilles med gjennomført voldtekt av barn.

Forslaget ditt er ikke strafferettslig eller moralsk gjennomførbart. Det blir like idiotisk som å ha samme straffenivå for drap som for et slagsmål. Voldtekt må nødvendigvis straffes mye strengere enn det å reise for å møte en person som er voksen og gir seg ut for å være barn.

Hallo!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

«Jakten på en overgriper» var et veldig ubehagelig amerikansk show, kvalmende regissert og rent motbydelig i scenene der den mistenkte ble beordret på bakken omringet av væpnet politi.

De fleste tilfellene av mindreårige i programmet, var 15 år. Er dere klar over at det i 21 — tjueen — land i Europa er fullt lovlig å ha sex med femtenåringer? Det betyr ikke at det er moralsk greit, men det er i det minste ikke straffbart, og det gjelder også våre naboland Sverige og Danmark. Lavalderen er 14 eller 15 i tjueen land, mens den er 16 i bare tretten land.

Og så skaper vi en ramme rundt temaet hvor vi omtaler dette som katastrofalt, alvorlig, overgrep osv. De fiktive mindreårige som de voksne skulle møte var altså stort sett bare litt yngre enn hva som er fullt lovlig i Norge! Debatten mangler jo totalt nyanser!!

Sett i et slikt lys, blir kontrasten til dette amerikanske tv-showet grell. I USA setter de de sexsøkende mennene i en nasjonal gapestokk i beste sendetid. Er det noen som tenker på at disse mennene kanskje har barn og familie? Ja, det burde de tenkt på selv før de reiste for å treffe ungdommen, men det er så lett å være etterpåklok på vegne av andre. Uskyldige dras også inn i dette vulgærshowet.

Studiopraten før og etter progammet var tynn. Pensjonert politimann Finn Abrahamsen og journalist Rønnaug Jarlsbo var begge tydelig famlende, og programlederen prøvde så hardt han kunne å få fart på praten. Her så vi med tydelighet hvor stor forskjell det er på det amerikanske og det norske samfunnet. Studiopraten skulle liksom gi TV Norge en moralsk legitimitet til å sende et kontroversielt program, i den forstand at programmet ville fremstå som samfunnsnyttig og informativt.

Men da Abrahamsen ble spurt om fenomenets omfang i Norge, ble han svar skyldig, og påsto – uten nærmere begrunnelse – at såkalt grooming er omfattende. Denne studiorammen i for- og etterkant var å koke suppe på en spiker.

Man glemmer jo faktisk at alt bare er oppsinn, det er ingen ekte barn der som blir krenket. I mine øyne er det umoralsk å legge ut en felle som klapper igjen når det fortsatt er et stykke igjen til fullbyrdet forbrytelse. Det er umoralsk å spekulere i svake menneskers tilbøyeligheter til å begå lovbrudd. Og hvordan kan vi påstå at disse mennene nødvendigvis ville begått overgrep også ellers? Hva om disse programmene faktisk lokker til seg menn som der og da faller for fristelsen til å møte den unge, men som ellers ikke ville gjort noe slikt om de ikke var blitt lokket ut i det?

Da er samfunnet bikket over i å produsere kriminalitet. Da går vi fra å slå ned på faktiske lovbrudd til å opprette fiktive situasjoner der vi lokker frem den forbryterske vilje. En slik tankegang gir uante muligheter. Hva med om vi sendte ut femti sivile politimenn på Karl Johan en vakker sommerdag, alle utstyrt med lommebøker høyt hevet i baklommene. Er vi sikker på at dem som tok lommebøkene var lommetyver, eller kan det hende det bare var noen som falt for fristelsen der og da, og som ellers ikke ville gjort det? Er det uansett moralsk legitimt å stimulere til lovbrudd?

Mange av de mennene vi så i programmet gikk over grensen for hva som er greit å gjøre og greit å si til ungjenter. Men i mine øyne er samfunnets reaksjon hakket verre. Glem ikke at vi snakker her om en totalt fiktiv kontekst, der ingen av mennene var i nærheten av en mindreårig! Og dersom denne mindreårige hadde dukket opp og det hadde blitt sex, ville det altså i de fleste tilfellene i programmet vært FULLT LOVLIG i 21 europeiske land, og mange andre land verden over.

Det gir et perspektiv som er verdt å reflektere over.

Og til slutt:

I fjor fikk Norge en såkalt groominglov (§ 201a), som gir politiet anledning til å pågripe og tiltale voksne som møter mindreårige i den hensikt om å ha sex. En slik lov er kontroversiell på mange måter, men først og fremst kan den paradoksalt nok anspore til mer grooming av barn. De virkelige overgriperne vil nå bruke enda lenger tid og mer utspekulerte metoder for å oppnå tillit hos barna. Et mye mindre onde hadde det vært om de sa rett ut at de ønsket sex, for da kan barna enkelt og greit blokkere og ignorere!

Og mye av den sexpraten vi så i «Jakten på en overgriper» ville normale mindreårige blitt kvalme og sinte av. De ville rett og slett blokkert og støtt den voksne fra seg! Men det vi så, var voksne som ga seg ut for å være mindreårige, og de var villige til alt, de godtok alt og de var helt uten motforestillinger. Med andre ord: Situasjonen er manipulert!

Programleder Chris Hansen skal ha kreditt for å opptre usedvanlig respektfullt og dannet overfor de voksne mennene som kom til huset. Men det forandrer ikke det faktum at dette var et amerikansk vulgærshow hinsides all fornuft og alle nyanser.

Endret av verano
Skrevet

Jeg synes dette programmet er helt lavmål. Det må da grenser for hva som skal gjøres om til underholdning? Rent bortsett fra det synes jeg at det ikke er riktig å sette opp slike "feller" slik at et TV-team kan filme det. Hvem synes dette er gøy og riktig å se på? Greit nok det at dette kanskje er overgripere eller potensielle overgripere, men UNDERHOLDNING? Utrolig. Kanskje vi skulle innføre gapestokken igjen mens vi er i gang.

Gjest Farao på ferie
Skrevet

Jeg synes de to siste innleggene er tankevekkende og er enig i det meste som sies.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Folka bak programmet er minst like perverse som disse såkalte "overgriperne":

Og så kan man jo spørre seg om en 20-åring egentlig noe ulovlig når han møter en 19-åring som utgir seg for å være en 14-åring. Må si jeg synes det er veldig tvilsomt at folk blir straffet for dette...

Skrevet

[ironi]Veldig gøy program. Tv Norge bør komme med flere program i sjangeren :D

Jakten på horekundene, narkissene, skattesnytlerne, butikktyvene, løgnerene etc. La oss henge ut og straffe disse høyst (mest sansynlig) kriminelle jævlene! (samtidig at vi ikke-kriminelle kan sitte i godstolen og kose oss)

[ironi/]

Helt for jævlig, det er ikke en gang sikkert de er det.

Skrevet
[ironi]

Jakten på horekundene, narkissene, skattesnytlerne, butikktyvene, løgnerene etc. La oss henge ut og straffe disse høyst (mest sannsynlig) kriminelle jævlene! (samtidig kan vi ikke-kriminelle sitte i godstolen og kose oss)

[ironi/]

Jeg er helt enig i at det er lavmål å sende dette som underholdning på TV. Jeg synes likevel at metoden i politiets hender må være god for å avsløre overgripere. Som tidligere nevnt i denne tråden, var det åpenbart hvilken intensjon overgriperne hadde, og de var kjent med ofrenes unge alder. Det å komme til et slikt avtalt møte bør derfor strafferettslig sidestilles med voldtekt av barn. Det er ellers beklagelig at straffenivået i Norge er så lavt for slike forbrytelser. Jeg antar at mennene i reportasjen fikk lange fengselsstraffer, slik det bør være for seksuelle overgrep.

Skrevet
«Jakten på en overgriper» var et veldig ubehagelig amerikansk show, kvalmende regissert og rent motbydelig i scenene der den mistenkte ble beordret på bakken omringet av væpnet politi.

Man glemmer jo faktisk at alt bare er oppsinn, det er ingen ekte barn der som blir krenket. I mine øyne er det umoralsk å legge ut en felle som klapper igjen når det fortsatt er et stykke igjen til fullbyrdet forbrytelse. Det er umoralsk å spekulere i svake menneskers tilbøyeligheter til å begå lovbrudd.

Da er samfunnet bikket over i å produsere kriminalitet.

Jeg er enig med deg at det ikke er riktig å sende dette som TV-underholdning.

Jeg forstår at det ble benyttet væpnet politi ved arrestasjonene, dels da dette godt kunne være farlige voldsforbrytere, dels da det er så alminnelig at amerikanere går med våpen.

Jeg er også uenig i at en ikke skal kunne legge feller for å fakke kriminelle. Dette er ikke å oppfordre til kriminalitet, men det må ses på som kriminalitets-forebyggende å avsløre personer som har til hensikt å begå kriminelle handlinger. Tilsvarende kan sikkert anvendes også mot andre typer kriminalitet, og jeg synes ikke at din idé for å avsløre lommetyver var så ueffen. Det må likevel være viktigere å avsløre alvorlig kriminalitet enn nasking, så jeg synes kanskje ikke lommetyver var den kategorien av kriminelle som en først skulle prøve å lokke frem. Metoden skulle forresten egne seg glimrende for å avsløre horekunder nå som dette blir kriminalisert.

Skrevet
Forslaget ditt er ikke strafferettslig eller moralsk gjennomførbart. Det blir like idiotisk som å ha samme straffenivå for drap som for et slagsmål. Voldtekt må nødvendigvis straffes mye strengere enn det å reise for å møte en person som er voksen og gir seg ut for å være barn.

Hallo!?

Voldtekt har ikke en spesifikk straff, men en strafferamme med minimums og maksimums straffeutmåling. Jeg synes at det å ta initiativ til misbruk av barn på denne måten må straffes innen strafferammen for voldtekt, men kanskje helst i den nedre del av denne strafferammen. Jeg synes samtidig at strafferammen for voldtekt av barn burde vært langt høyere enn den er, med en minimumsstraff på minst 10 års fengsel.

Skrevet
Dette er ikke å oppfordre til kriminalitet, men det må ses på som kriminalitets-forebyggende å avsløre personer som har til hensikt å begå kriminelle handlinger.

Forebyggende? Hva vet vi om det?

Disse programmene er jo en durabelig "reklamekampanje" for alle potensielle overgripere. Men det som nå vil skje, er at de skjønner at de må bruker lenger tid på groomingen og gjøre den mer utspekulert. Det tjener barna IKKE på.

Tilsvarende kan sikkert anvendes også mot andre typer kriminalitet, og jeg synes ikke at din idé for å avsløre lommetyver var så ueffen. Det må likevel være viktigere å avsløre alvorlig kriminalitet enn nasking, så jeg synes kanskje ikke lommetyver var den kategorien av kriminelle som en først skulle prøve å lokke frem. Metoden skulle forresten egne seg glimrende for å avsløre horekunder nå som dette blir kriminalisert.

Jeg mener derimot det er umoralsk å lokke frem menneskers svakheter og tilbøyeligheter. Da vil vi risikere at enkelte gjør ting de ellers ikke ville gjort. Da produserer samfunnet kriminalitet.

Skrevet
Jeg synes samtidig at strafferammen for voldtekt av barn burde vært langt høyere enn den er, med en minimumsstraff på minst 10 års fengsel.

Hva skal det være godt for?

Gjest Lykkeliky
Skrevet (endret)

Interessant å se at det ikke er en eneste mann her inne som er FOR et slikt program...... (nå får jeg nok endel pepper, sier bare at det er interessant.)

Det var veldig tydelig hva disse mennene var ute etter, og jeg kan ikke fatte hva man skal beskytte slike rovdyr for! Det de hadde tenkt å gjøre var motbydelig og ulovlig. De fortjener ikke annet enn å bli hengt ut! Selvsagt hadde man ikke kunne laget et slikt program her i Norge, her blir slike forbrytere beskyttet. Så i et tidligere innlegg noen som syntes det var forkastelig at det lå bilder av pedofile overgripere fra USA på nettet. Ville ikke du vite det dersom det bodde en pedofil overgriper i nabohuset ditt?

Endret av Lykkeliky
Gjest Lykkeliky
Skrevet
[ironi]Veldig gøy program. Tv Norge bør komme med flere program i sjangeren :D

Jakten på horekundene, narkissene, skattesnytlerne, butikktyvene, løgnerene etc. La oss henge ut og straffe disse høyst (mest sansynlig) kriminelle jævlene! (samtidig at vi ikke-kriminelle kan sitte i godstolen og kose oss)

[ironi/]

Det er da virkelig forskjell på å snyte på skatten, stjele fra en butikk og å forgripe seg på et barn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet
Disse programmene er jo en durabelig "reklamekampanje" for alle potensielle overgripere. Men det som nå vil skje, er at de skjønner at de må bruker lenger tid på groomingen og gjøre den mer utspekulert. Det tjener barna IKKE på.

Jeg mener derimot det er umoralsk å lokke frem menneskers svakheter og tilbøyeligheter. Da vil vi risikere at enkelte gjør ting de ellers ikke ville gjort. Da produserer samfunnet kriminalitet.

Det var veldig tydelig hva disse mennene var ute etter, og jeg kan ikke fatte hva man skal beskytte slike rovdyr for! Det de hadde tenkt å gjøre var motbydelig og ulovlig. De fortjener ikke annet enn å bli hengt ut!

Reklameeffekten er en av grunnene til at dette ikke bør lages TV-underholdning av. Hvis metoden nyttes med kløkt, i regi av politiet, tror jeg likevel at dette kunne være en effektiv måte å luke ut slike elementer på.

Selv disse mest avskyelige kriminelle har vel krav på rettferdig rettergang før de dømmes og evt offentlig henges ut. En kunne jo for eksempel tenke seg at overgriperen i første omgang lurer en annen person til å møte opp for dermed å sjekke om "kysten er klar".

Det er likevel klart at disse rovdyrene ikke skal beskyttes, de skal avsløres og straffes. Identiten deres bør ikke skjules, men jeg er likevel tvilende til fremskutt eksponering på TV som ekstrastraff. Jeg synes ikke denne holdningen kan kalles å beskytte overgriperne - eller.....

Jeg forstår likevel at mange føler det mest rettferdig om slike avskyelige handlinger rettferdiggjør eksponering i media selv uten dom, og også at det stilles spørsmål ved om slike elementer fortjener noe forsvar i en rettsak.

Skrevet

Jeg ville heller kalle det å avdekke menneskers kriminelle tilbøyeligheter slik at de kan få sin rettferdige straff. Ved å fengsle dem før de får fullbyrdet sine handlinger, kan mange ofre bli reddet.

Skrevet

Leste for noen år siden om noen nyheter fra USA. Det var en mann som hatet seksovergripere. Han ville straffe dem selv. Husker ikke hvorfor.

Han kjøt to sexovergripere, en i magen da han åpnet døra, en i hode i gjennom vinduet. Den ene var bare i 20-årene, den andre litt eldre.

Den eldste av den var en pedofil som hadde misbrukt flere, den andre var en mann i 20-årne som rett og slett bare hadde hatt sex med en mindreårige jente, tror hun var 15 (i hvertfall ganske stor), og det var frivillig. Men av like vel så ble han registret som sexforbryter og straffet av en som var ute etter hevn.

Å henge dem ut fører ikke med seg noe godt. Jeg vil nå si det er stor forskjell på en pedofil mann (eller dame, da finnes de og) som har misbrukt flere barn, enn en person som har frivillig sex med en annen som ikke er så veldig langt unna den seksuelle lavalder. Men i USA så blir begge registrert som sexforbrytere.

Og bør man ikke starte med blanke ark når man har sonet dommen?

Gjest Doktor Gunnar
Skrevet

Synes det blir feil at folk her kaller de pedofile. En mann i 20-årene som har frivillig sex med en 14/15-åring vil ikke jeg på noen måte kalle pedofil. Å tenne på ungdom gjør alle menn, å tenne på barn i ordets rette forstand, altså FØR de er kommet i puberteten, er noe helt annet.

Hadde vært mer interessant med et program som har tatt virkelige overgripere. F.eks. folk som har sex med 10-åringer. Det bør straffes svært hardt...

Gjest Lykkeliky
Skrevet
Synes det blir feil at folk her kaller de pedofile. En mann i 20-årene som har frivillig sex med en 14/15-åring vil ikke jeg på noen måte kalle pedofil. Å tenne på ungdom gjør alle menn, å tenne på barn i ordets rette forstand, altså FØR de er kommet i puberteten, er noe helt annet.

Hadde vært mer interessant med et program som har tatt virkelige overgripere. F.eks. folk som har sex med 10-åringer. Det bør straffes svært hardt...

Tenner virkelig ALLE menn på 13-14 åringer??? Det er det du sier. Jeg er litt sjokka!!!! :hakeslepp:

Skrevet
Det er da virkelig forskjell på å snyte på skatten, stjele fra en butikk og å forgripe seg på et barn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De blir like mye hengt ut for det om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Og det er ikke bare de eventuelle overgriperene som blir hengt ut, også deres familie. Tenk viss han ene som blir tatt har barn og familie, tror nok det vile ødelgat ganske mye for de.

så klart må overgriperene bli tatt, men at tv norge lager TV-underholdning av det er forkastelig!

Skrevet

Pedofili og barnemisbruk er to forskjellige ting....

Pedofile tenner på barn fra 0-12(vil ikke ha dem etter de har kommet i puberteten)

Barnemisbrukere liker yngre jenter fra 13 og oppover....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...