aline Skrevet 23. februar 2008 #21 Skrevet 23. februar 2008 Det er flott at foreldrene tar tak i datterens problem angående overvekt, men jeg synes måten de gjør det på blir litt feil. Klart man kan kose seg med godteri, potetgull, brus og annen god mat selv om man er overvektig. Det er det jeg forbinder med ordet "helg". Da koser man seg med dette, den ene dagen i uka og det burde heller ikke være et problem for disse foreldrene og la datteren kose seg med det 1 gang i uka. Måten de gjør det på nå, vil kanskje lage problemer for datteren og rett og slett gjøre ting verre enn bedre. Det er til og med anbefalt at man har 1 dag i uka der man kan skeie ut med litt snop, brus, usunn mat o.l.. Rett og slett ha en kosedag. Det burde de få til selv om datteren er overvektig. Men det er jo ikke så mye dere kan gjøre, så da hadde jeg prøvd og imøtekomme foreldrene på best mulig måte. De sier ikke at dersom besøkendet tar med godteri, så kommer ikke dattern til å få lov til å ta en eneste liten bit, det de sier er at dersom besøkendet tar med godteri, så må de pålegge datteren begrensninger som de andre barna ikke har. At det er lov å kose seg en dag i uka er greit nok, men om man faktisk har ett overvektsproblem eller av annen grunn faktisk vil ned i vekt, så er det helt greit å ikke ta den heeeeeelt ut hver lørdag likevel. Og begrensninger når det gjelder godteri, kan jo faktisk være ett av problemene til dattern, og da er det vel rett av dem å være strenge på det selv om det ikke trenger å være slik for familier som ikke sliter med overvekt? En ting er å kunne kose seg litt i helga, men de mengder av BÅDE usunn mat, brus og godteri som det ofte blir til for mange, er ganske mye mer en hva man MÅ ha for å kunne kose seg litt, spesiellt om man faktisk har ett problem med vekta, som er eller mye sannsynelig blir, helsefarlig. Stopper de det ikke nå, kan dattern utvikle sukkersyke, DA er det totalt slutt på sukkerholdig snop i helgene, uansett om de vil eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #22 Skrevet 23. februar 2008 Jeg tror jeg her ville ha droppet snop, evt litt popcorn. Men jeg ville heller ikke hatt frukt/grønnsaker fremme. Det er ikke mer riktig å sette frem noe sønnen din ikke kan spise enn det er å sette frem ting datteren i den andre framilien ikke kan spise. Alle bør kunne spise det som settes frem. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd at det settes frem fine fruktfat når man skal kose seg, og jeg bare kan se på. Det er ikke gøy. At foreldrene hennes kanskje gjør dette feil er jo en annen ting, men dette er vel ikke rett tid å ta opp det med dem. Det er vel ikke snakk om at sønnen ikke kan, men han vil ikke. Synes ikke det kan sammenlignes med godteriet som det andre barnet vil ha, men ikke kan få. Som svar til TS: jeg hadde uten tvil droppet snopet. En helg klarer man seg uten!
Gjest imli Skrevet 23. februar 2008 #23 Skrevet 23. februar 2008 Synes det burde gå greit å ikke spise godteri en helg i en slik situasjon. Mange gode forslag med feks oppskåret frukt og grønnsaker, hjemmelaga pizza e.el. At sønnen til TS ikke spiser frukt og grønnsaker, er vel mer snakk om særhet i matveien, så jeg synes ikke det er riktig å ta like mye hensyn til det. Synes man skal ta hensyn til denne jenta, må være ganske ydmykende om TS sine unger sitter og gomler godteri mens hun ikke får...
Orthia Skrevet 23. februar 2008 #24 Skrevet 23. februar 2008 Jeg hadde selvfølgelig droppet godis den helgen. Ingen tar da skade av en godtefri helg- tvert imot! Om man er enig i foreldrenes slankeprogram for datteren, syns jeg egentlig ikke er så relevant. Sannsynligvis koster det disse foreldrene litt å legge frem problemet og be dere ta hensyn til dette. Når man er bedt på tur, bør man selvsagt respektere vertskapets ønsker her. (Jeg syns forøvrig forslag om å bytte ut godis med pizza og chips ikke virker særlig gjennomtenkt. man snakker tross alt om å bekjempe overvekt her, ikke om en eller annen allergi)
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #25 Skrevet 23. februar 2008 De andre foreldrene sier bare at de må legge begrensninger på datteren hvis det kommer søtsaker på bordet. Snakk med dem og hør hvor mye godteri hun kan spise. Deretter legger dere opp til at hvert barn får så mye godis som hun maksimalt kan spise, samtidig som dere har frukt og grønnsaker i rikt monn tilgjengelig. Kompromiss er en fin tng.
Gjest Aloha Skrevet 23. februar 2008 #26 Skrevet 23. februar 2008 Iom at dere er invitert av den andre familien syns jeg det er mest riktig å følge deres "spilleregler". Dersom situasjonen var motsatt ville helt sikkert dere satt pris på at de gjorde det samme. Grønnsaker og dip er jo en god variant av snacks!
sommerglede Skrevet 24. februar 2008 #27 Skrevet 24. februar 2008 synest dere burde ta hensyn til den andre familien å kutte ut snopet...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. februar 2008 #28 Skrevet 24. februar 2008 De andre foreldrene sier bare at de må legge begrensninger på datteren hvis det kommer søtsaker på bordet. Snakk med dem og hør hvor mye godteri hun kan spise. Deretter legger dere opp til at hvert barn får så mye godis som hun maksimalt kan spise, samtidig som dere har frukt og grønnsaker i rikt monn tilgjengelig. Kompromiss er en fin tng. Dette synes jeg var det beste forslaget! Forøvrig synes jeg ikke foreldrene til den overvektige jenta takler problemet hennes særlig bra. Det er snakk om å ha et naturlig forhold til mat, ikke å ha forbudte matvarer. Mengdes begrensning løses ypperlig om hvert barn får sin rasjon. Huff...har selv hatt spiseforstyrrelser og grøsser når jeg tenker på hvordan de takler overvekten hennes, det må jo føre til skamfølelse hos henne.... Samtidig så synes jeg at er man borte må man føye seg etter vertskapet. Bli enige med dem om hva dere gjør.
Cienna Skrevet 24. februar 2008 #29 Skrevet 24. februar 2008 Nå kan det jo hende at jenta selv ikke vet at det er noen begrensinger mht mat og snop...så lenge de er flinke både i hverdager og helger med et sunt kosthold med masse frukt i stedenfor snop, så er det ikke sikkert at barnet reagerer på det en gang....Derfor er det nok dumt at dere tar med snop på hytta...om man kan unngå fristelser, spesielt i en overgangsfase, så unngå dem. Jeg kommer også til å sette "begrensinger" på mine barn...littegrann snop på lørdagen, men brus og chips er uaktuelt....vi spiser ikke slikt selv. Junk spiser vi heller ikke...det "usunne" vi lager er gjerne gratinert pasta med kylling/ kalkun og ost...Vi spiser bare knekkebrød av brødmat...Pizzaen er speltbunn og hjemmelaget.... Hmm...vi spiser verken hamburger, pommes, poteter, frityrmat, chips, brus...får en god mage av det da
:-) anna Skrevet 24. februar 2008 #30 Skrevet 24. februar 2008 Jeg har vokst opp med en bror som er diabetiker, og det medførte jo restriksjoner for mitt snopforbruk. Vi spiste rett og slett ikke godteri hjemme. Jeg kan faktisk ikke for mitt bare liv huske at jeg savnet det. Jeg skjønte så inderlig vel hvor dårlig gjort det ville være å gomle sjokolade foran broren min som ikke kunne spise. Jeg spiste jo godteri hos andre, eller kjøpte selv. Men ikke hjemme. Men det betyr jo ikke at vi ikke kosa oss hjemme. Langt ifra. Men vi lagde god mat istedet. Å klare å være godtefri ei helg synes jeg burde gå som piece of cake. Men det kan være lurt å tenke litt over det. Sørge for at man f.eks spiser pizza på den tiden da man ellers ville ha spist godteri. Eller hva med hjemmelagde ostesmørbrød. Med grøvbrød underst er det ikke engang spesielt usunt.
Pauline Skrevet 24. februar 2008 #31 Skrevet 24. februar 2008 Jeg synes egentlig du lager et problem ut av noe som ikke trengte være noe problem i det hele tatt. Dere er gjester og bør følge den andre familiens spilleregler. Skjønner ikke helt at dere "må" ha noe kosemat heller. Dersom den andre familien ber dere om ikke å ta med snop, stiller dere ikke med popcorn, kjeks eller annen "drittmat" heller. Vanen med lørdagsgodt burde voksne folk ha vokst i fra for lenge siden, og barna dine har neppe vondt av å se at det går an å kose seg uten noe å ete på. Selv har jeg opplevd det motsatte med en familie vi ferierte en del sammen med da barna var små. De hadde den vanen at godteskåler osv måtte stå framme hele tida. Våre barn har aldri hatt vektproblemer. Den andre familiens barn derimot, var nok det man vil kalle lubne. (Mor og far hadde heller ikke hatt vondt av å gå ned noen kg, men det fikk være deres sak) Vi pleide spleise på innkjøp (Kjøpte inn annen hver gang) Hun syntest nok mine innkjøp med epler og sunn mat var kjedelige. Jeg var mildt sagt møkka lei av at nugatti, kjeks, remulade osv kom på bordet til alle tider. Prøvde å ta det opp på en skikkelig måte, men da ble hun sur. Det måtte jo være lov å kose seg i helga...
Harlekin Skrevet 24. februar 2008 #32 Skrevet 24. februar 2008 Jeg synes egentlig du lager et problem ut av noe som ikke trengte være noe problem i det hele tatt. Dere er gjester og bør følge den andre familiens spilleregler. Skjønner ikke helt at dere "må" ha noe kosemat heller. Dersom den andre familien ber dere om ikke å ta med snop, stiller dere ikke med popcorn, kjeks eller annen "drittmat" heller. Vanen med lørdagsgodt burde voksne folk ha vokst i fra for lenge siden, og barna dine har neppe vondt av å se at det går an å kose seg uten noe å ete på. Selv har jeg opplevd det motsatte med en familie vi ferierte en del sammen med da barna var små. De hadde den vanen at godteskåler osv måtte stå framme hele tida. Våre barn har aldri hatt vektproblemer. Den andre familiens barn derimot, var nok det man vil kalle lubne. (Mor og far hadde heller ikke hatt vondt av å gå ned noen kg, men det fikk være deres sak) Vi pleide spleise på innkjøp (Kjøpte inn annen hver gang) Hun syntest nok mine innkjøp med epler og sunn mat var kjedelige. Jeg var mildt sagt møkka lei av at nugatti, kjeks, remulade osv kom på bordet til alle tider. Prøvde å ta det opp på en skikkelig måte, men da ble hun sur. Det måtte jo være lov å kose seg i helga... Jeg er ikke helt enig med deg. Det blir faktisk anbefalt at man selv som voksen velger én dag i uken som "godtedag". Det gjør det lettere å leve sunt resten av tiden, i hvert fall for dem som ellers ville ha spist mer usunt. At det i mange tilfeller blir lørdag skjønner jeg ikke er et problem, særlig hvis man har barn. Jeg synes faktisk at denne damen har rett jeg, det må være lov å kose seg i helgen. Som du sier, hun var like lei av din sunne mat som du var av hennes usunne. Det beste er vel en balanse med mest sunt, og litt usunt.
HeleneHarepus Skrevet 25. februar 2008 #33 Skrevet 25. februar 2008 Jeg ville latt snopet være hjemme. Det er snakk om en helg, ikke en livstilsendring for dere. Hva med å spille monopol, kort, singstar eller annet som en familieaktivitet? En trenger ikke å spise for å kose seg.
Nenita2 Skrevet 25. februar 2008 #34 Skrevet 25. februar 2008 When in Rome, do as the Romans... Du skal faktisk hjem til noen andre. Da bør du spille etter deres spilleregler, eller takke nei til invitasjonen. En helg uten snacks er ikke verdens ende.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #35 Skrevet 25. februar 2008 Vi har en tradisjon i dette landet at kos er snop og snop er kos. Ska vi kose oss og det er noe spesielt så kan det liksom ikke gjøres uten godteri. I barnehagen vår ble de sendt med godtepose da de skulle ha juleferie, hva er vitsen? Da er dte ikke rart det må tas mer ekstreme tiltak når ungene blir større - når toåringer får de feite godteposene som de ikke aner hva er en gang. Og til denne situajsonen jeg må si at de andre er flotte foreldre som tar tak i situasjonen til barnet sitt og at det bør respekteres. Så lenge dere er invitert og det er snakk om en helg, så synes jeg dere kan la snopet ligge hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #36 Skrevet 25. februar 2008 Er enig med Tusenfryd. Syns foreldrene til denne jenta tar et supert ansvar. Hun er overvektig og dette er et sårt emne for alle foreldre i den situasjonen. De skylder på seg selv for barnets overvekt og føler også at andre ser ned på dem. Tror nok gjerne at barnet får lov til å kose seg innimellom, men at det er innenfor visse rammer og hjemme. Dette fordi når det settes frem godteri og det er slanke barn tilstede er det mye vanskeligere å ha restriksjoner på inntaket. De vil rett og slett ikke ydmyke sin datter ovenfor dine barne ved å begrense henne i deres påsyn. Barn kan dessverre være utrolig slemme mot hverandre. Var nylig på hyttetur sammen med venner med barn ( slanke) og jeg har en sønn som er på grensen, han klarer ikke å begrense seg når godteriet står fremme på bordet og det er andre barn tilstede som spiser hele tiden. Sønnen til de som var med klarte, med munnen full av snop, å si til min sønn at han burde slanke seg. Jeg så helt ærlig rødt, men klarte å skjerpe kommentaren til " barn slanker seg ikke". Moren til denne gutten sa ikke annet til ham enn at hun var enig med meg. GRRRR... det er dette dine venner ikke vil at deres datter skal oppleve. Når vi derimot rasjonerer hjemme går det veldig bra. Og han er utrolig glad i frukt, så han er overlykkelig når jeg setter frem oppskåret frukt. Da spør han ikke etter godteri. Så se på det som en øvelse i å ikke gi dine slanke barn ting som faktisk ikke er sunt for dem, kan ikke se at snop er bedre for slanke barn enn for de med anlegg for overvekt. Det er det bare ubetenksomme slanke mennesker som syns at man straffer barn ved å ikke gi dem snop. Nei, så ta de gode rådene du har fått med hensyn til alternativer og ha respekt for dine venner og deres datter. Ingen får spiseforstyrrelser av å lære sunne matvaner.
FruLuna Skrevet 25. februar 2008 #37 Skrevet 25. februar 2008 Siden det er snakk om én helg og andres hytte, da hadde jeg latt snopet ligge igjen hjemme. Jeg også. Forstår ikke helt problemet?
Gjest Grafica Skrevet 25. februar 2008 #38 Skrevet 25. februar 2008 Synes veldig mange her er litt harde mot TS, hun lagde jo ikke noe problem eller styrte veldig med dette, virker heller ikke som om de stapper i ungene sine snop... Hun har ikke bedt om deres kostholdsråd...
eximus Skrevet 25. februar 2008 #39 Skrevet 25. februar 2008 Jeg synes det naturlige er å følge "reglene" til de dere besøker. Det ville jeg gjort, selv om jeg jammen ikke er sikker på at jeg hadde orket en slik striks helg uten både godteri og vin. Hyttetur er jo nettopp kos!
Gjest frihelg Skrevet 25. februar 2008 #40 Skrevet 25. februar 2008 Siden det er snakk om én helg og andres hytte, da hadde jeg latt snopet ligge igjen hjemme. Mhm, det hadde vi også gjort! Synes det burde gå greit å ikke spise godteri en helg i en slik situasjon. Mange gode forslag med feks oppskåret frukt og grønnsaker, hjemmelaga pizza e.el. At sønnen til TS ikke spiser frukt og grønnsaker, er vel mer snakk om særhet i matveien, så jeg synes ikke det er riktig å ta like mye hensyn til det. Helt enig. At man skal ta hensyn til sønnen som ikke liker frukt og grønnsaker, og derfor ikke skal servere det som snacks i stedetfor snop, det blir litt sært. Hvis han elsket frukt og grønnsaker men ikke kunne spise det, så hadde det jo blitt helt annerledes, ikke sant?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå