Gå til innhold

Hyttetur, snop og andre sine barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er en famlie på 4 som er ivitert med en annen familie på tur til deres hytte en helg. Hver famlie kjøper sin egen mat.

Da vi skulle planlegge turen kom det opp tema om snop.

Datteren i huset demes er ganske overvektig og de sa ganske tydelig fra at de så og si aldri hadde snop hjemme hverken i uka eller helgen pga av dette.

Nå er ikke vi noe godtemennekser selv, men liker å ha litt chips i helgene. Ingen i vår familie har noe vektproblem å ta hensyn til.

Vi har lyst å ha med oss noe snop på turen, litt kos, noe chips og litt sjokolade. Kjenner jeg blir nokså usikker... da temaet var opp sa de at de kom til å gi datteren begrnsinger om det var snop fremme. Synes det blir litt ubehagelig om det skal stå chips fremme og våre barn skal kunne forsyne seg fritt, mens deres datter må se på.....

Så hva gjør vi? Tar med oss snop, og la dem styre deres barn, eller tar vi hensyn og lar snopet bli hjemme. ( Det blir heller ingen alkohol pga av barna,,,, så da blir det en svært sunn helg i hvertfall....) :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er jo en litt "trickey" situasjon. På en ene siden er det ikke deres feil at den andre familien sin datter er overvektig, men på den andre siden synes jeg at foreldrene til jenta det skal ha ros for at de prøver å ta tak i problemet og prater med dere i forkant. Det er kanskje litt sårt for dem?

Det blir vel ikke så koselig for dere å spise chips hvis dere vet at jenta ikke får, og kanskje det skaper irritasjon dere foreldrene i mellom dersom dere ikke tar hennsyn når dere har blitt bedt om det. Viktigheten av å spise chips er kanskje ikke så høy, dersom konsekvensen er surmuling og lav stemning?

Jeg ville nok tatt en prat med foreldrene og foreslått at dere tar med litt sunnere snacks slik at dere imøtekommer ønskene, men alikevel har noe å bite i. Så kan jo foreldrene evt ta en prat med jenta om hvor mye det er ok å spise i forkant.

Popcorn har jo mindre fett enn chips, hva med nøtter og tørket frukt? (da mener jeg ikke de tørre sviskene fra jul), men gå i en innvandrerbutikk og kjøp tørket mango, cashew nøtter, tørket papaya og kanskje noen peanøtter eller rosiner med yoghurttrekk, osv. Ellers så er jo fruktfat et alternativ, at dere vasker og kutter opp forskjellige typer. Eller dere kan ha gulrotstenger og rømmedipp. (evt youghurt hvis foreldrene til jenta er helt slankefriker) Da er det både litt søtt og salt og alle finner sikkert noe de liker.

:sjenert:

Endret av Tropehus
Skrevet

Støtter tipset om alternativt godteri som gulrotstenger osv. Det skader jo ingen! Det jeg egentlig skulle svare var: Hva med en bitteliten chipspose til hver i familien? Om dere eter f eks Kims Sticks, den er jo liten. Slik at barna har hver sin sak, en sjokolade hver ville jo vært det beste (pga den er jo "mindre"), og at ting dermed ikke står framme. Og at barna deres (nå vet jeg ikke alderen?) får beskjed om at hun pga helsa ikke må spise så mye godterier, og at dere derfor får en liten "porsjon" hver, pga hun og hennes familie ikke skal ha.

Barn forstår også mer enn du tror, er de gamle nok, ta en prat om helse og kosthold? Si at hun ikke kan spise sånt pga hun ikke trenger slik kaloriholdig mat, og at dermed barna forstår lettere at "ingen" får snop den helga, enn at de må la være og dele med henne uten forklaring.

Får man da en liten godtepose f eks hver så skal den vare hele helga, og den er kun personens egen. Og da er det heller ikke å lett å "dele", enn om ei skål står fremme.

Skrevet

Siden det er snakk om én helg og andres hytte, da hadde jeg latt snopet ligge igjen hjemme.

Gjest Grafica
Skrevet

Evt kjøpt heller salte kjeks, tørket frukt og oppskjærte grønnsaker som tropehus nevnte. De fleste barn synes faktisk det er godt. Ellers pleier alltid rosiner være en slager til lillebrødrene mine når de maser om godteri midt i uka ;P de får vite at de kan ikke få godteri, men de kan få rosiner hvis de vil.

Skrevet
Siden det er snakk om én helg og andres hytte, da hadde jeg latt snopet ligge igjen hjemme.

Det samme hadde jeg gjort.

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

Jeg ville tatt hensyn til familien som inviterte oss. Jeg ville snakket med foreldrene og foreslått at vi kunne ta med spennende frukt og grønnsaksdip (dip blandet med kesam).

Skrevet

Lag fruktsalat med kesam på toppen! Like godt som sjokolade :)

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet

Moren til denne jenten høres mildt sagt ikke helt god ut. Det å gi datteren klare begrensninger om det står snop eller chips fremme er bare helt vanvittig. De kommer garantert til å få en datter med spiseforstyrrelse - og som aldri noensinne vil komme til å få et normalt forhold til mat.

En ting er å fase ut usunn mat hjemme - noe helt annet er å gi barnet restriksjoner på hva hun har lov å spise og ikke når hun er blant andre .. Uff, trodde ærlig talt mødre anno 2008 var litt mer opplyste :nei:

Og når det er så gale som du sier så hadde jeg garantert ikke tatt med snop og chips slik at ydmykelsen til jenta blir ennå større .. Hold deg for god til det .. jeg blir lei meg på jentas vegne ..

Gjest Monajana
Skrevet

Hei. Først vil jeg jo si at dere har fått noen flotte tips til alternativt snop, som er både sundt og godt. Event kan dere jo vurdere å ha boller, sjokoladepudding ol som lettere kan "posjoneres" ut.

Ellers så husker jeg at når vi var små så fikk alle barna hver sin skål med snop som de bestemte over selv, også var det en voksen skål som barna ikke fikk røre. Det fungerte bra hos oss, og da blir det heller ikke slik at noen av bare kan spise fritt mens føler seg utenfor.

Event så legger vel barna seg før dere, så vent med å åpne chipsen til da. Barna dine dør garantert ikke av å ha en helg uten fri tilgang på snop, selv om jeg skjønner problemstillingen din

Skrevet

Jeg også, og jeg skjønner ikke at dette er et problem engang.

Skrevet

TS her. Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Glemte en viktig faktor.... Sønnen vår har en form for spisevegring... Spiser ingenting frukt /grønnsaker /bær. Så alt av oppskåret grønnsaker med dip til fruktsalat ikke er noe alternativ hvis det skal være snakk om kosemat.

Noen nevte popcorn og salte kjeks... kanskje det kan være noe....

Tror jeg må tenke litt på dette. Litt dilemma. Men faller nok på å ta hensyn her. Tror ikke det vil bli surmuling mellom oss voksne, men det er noe med å vise litt respekt.

Skrevet

"When in Rome, do as the Romans". Altså, man retter seg etter hvordan ting er der man er. Jeg ville ikke tatt med snop om jeg hadde blitt invitert et sted hvor vertene hadde gitt tydelig uttrykk for at godteri ikke er ønsket.

Men som andre sier, så skjønner jeg ikke helt hvorfor foreldrene hennes er så nazi. Jeg synes man burde kunne kose seg litt ekstra i helgene og når man er i hyggelig lag. Man blir ikke feit av å dele litt potetgull eller sjokolade en gang i uka.

I tillegg tror jeg hun kan få litt samme ettervirkningen som jeg fikk etter en oppvekst med lutfattige foreldre på 80-tallet: jeg tok helt av med godteri da jeg flyttet hjemmefra, det er kun på grunn av en sær forbrenning jeg ikke ble smellfeit i løpet av de første årene som aleneboer.

Skrevet
TS her. Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Glemte en viktig faktor.... Sønnen vår har en form for spisevegring... Spiser ingenting frukt /grønnsaker /bær. Så alt av oppskåret grønnsaker med dip til fruktsalat ikke er noe alternativ hvis det skal være snakk om kosemat.

Det går jo an å ha frukt/grønt/bær m dipp som snop selv om ett barn ikke spiser det, så lenge han har spisevegring mot det, så regner jeg med at han ikke har særlig lyst på det heller, så det at det står fremme, vil ikke plage ham?

så kanskje lage små godteposer til barna, slik at det blir en begrenset mengde godteri til alle, og kosemat utenom godteposen, er frukt og grønt.

Skrevet

Jeg vil gjerne bare få lagt til at tørket frukt ikke er så sunt som mange tror, men i stedet er fullt av sukker og kalorier! Sjekk pakningen neste gang dere kjøper det, så blir du kanskje overrasket...

Skrevet

Vi har en tradisjon i dette landet at kos er snop og snop er kos. Ska vi kose oss og det er noe spesielt så kan det liksom ikke gjøres uten godteri. I barnehagen vår ble de sendt med godtepose da de skulle ha juleferie, hva er vitsen? Da er dte ikke rart det må tas mer ekstreme tiltak når ungene blir større - når toåringer får de feite godteposene som de ikke aner hva er en gang.

Og til denne situajsonen jeg må si at de andre er flotte foreldre som tar tak i situasjonen til barnet sitt og at det bør respekteres. Så lenge dere er invitert og det er snakk om en helg, så synes jeg dere kan la snopet ligge hjemme.

Skrevet

Når hun som inviterer ber dere om å la være, så lar dere være.

Det hadde i allefall jeg gjort.

Det er dessuten mye man kan kose seg med som ikke er snop.

Hvorfor ikke lage god mat istedet for.

Hjemmelagd pizza f.eks. som serveres på kveldstid. Så kan man heller spise lettere mat før på dagen.

Skrevet

:Nikke: Det bør være en selvfølge

Skrevet

For meg/oss blir det ikke kos uten potetgull/godteri. Men i denne situasjonen så hadde jeg rett og slett snakket med de andre foreldrene og spurt dem om det er greit om vi tar med f eks popcorn, saltstenger o.l. Oppskåret frukt er også et godt forslag og det kan jo stå framme i tillegg til det andre, sånn at det er noe for alle.

Det er flott at foreldrene tar tak i datterens problem angående overvekt, men jeg synes måten de gjør det på blir litt feil. Klart man kan kose seg med godteri, potetgull, brus og annen god mat selv om man er overvektig. Det er det jeg forbinder med ordet "helg". Da koser man seg med dette, den ene dagen i uka og det burde heller ikke være et problem for disse foreldrene og la datteren kose seg med det 1 gang i uka.

Måten de gjør det på nå, vil kanskje lage problemer for datteren og rett og slett gjøre ting verre enn bedre. Det er til og med anbefalt at man har 1 dag i uka der man kan skeie ut med litt snop, brus, usunn mat o.l.. Rett og slett ha en kosedag. Det burde de få til selv om datteren er overvektig.

Men det er jo ikke så mye dere kan gjøre, så da hadde jeg prøvd og imøtekomme foreldrene på best mulig måte.

Skrevet

Jeg tror jeg her ville ha droppet snop, evt litt popcorn.

Men jeg ville heller ikke hatt frukt/grønnsaker fremme. Det er ikke mer riktig å sette frem noe sønnen din ikke kan spise enn det er å sette frem ting datteren i den andre framilien ikke kan spise. Alle bør kunne spise det som settes frem. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd at det settes frem fine fruktfat når man skal kose seg, og jeg bare kan se på. Det er ikke gøy.

At foreldrene hennes kanskje gjør dette feil er jo en annen ting, men dette er vel ikke rett tid å ta opp det med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...