Gå til innhold

"Alle" har Herpes!?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke Herpes selv, men synes det virker som om nesten alle har det. Er redd for å bli smitta selv også, når jeg ser og hører hvor uansvarlige de som har det er. Her om dagen for eksempel, var jeg innom ei venninne som hadde Herpes-utbrudd. Hun snakka om den vellykkede byturen kvelden før, da hun hadde funnet seg en fyr og klint med ham hele kvelden. Jeg synes det er så dårlig gjort! Sårene rundt munnen var ikke store, og hun hadde skjult dem med dekkstift, men de er jo like smittefarlige likevel. Stakkars fyr liksom... Funnet ei han kanskje liker, åsså får han Herpes! Med mindre han er en av "alle" som har det fra før da.. ;)

Hvis det er sånn de som har det "oppfører seg", eller hva jeg skal kalle det, så er det jammen ikke rart at det er så mange som har det.. Det er nesten sånn at jeg synes at man skulle la være å rote rundt med andre mennesker dagene før (-mange kan merke at de kommer til å få utbrudd flere dager før, og man er smittefarlig dagene før utbrudd også) og under utbrudd. Får dere ikke dårlig samvittighet, dere som kjører samme stil som venninna mi?? Selv ble jeg så perpleks da hun fortalte det at jeg ikke fikk sagt hva jeg tenkte.

Jeg vil IKKE bli smitta på grunn av at andre er uansvarlige.. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Ææææsj ...ekle venninna di.

Jeg har heldigvis ikke herpes, og håper jeg aldri får det. Og å gjøre det venninna di gjorde var bare ekkelt. Skamme seg burde hun! Fy.

Skrevet

Usj ja, det der hørtes ikke bra ut. Enda et argument for å foretrekke usminkende jenter antar jeg ;).

Selv har jeg nok garantert ikke noe sånt i kroppen, hvor skulle jeg få det i fra? 2 partnere, første med kondom, andre uten (pga jeg går på p-piller). Og jeg liker å tro at min sambo har vett nok til at han har brukt kondom opp gjennom årene, og at om han skulle finne på noe idiotisk nå, så bruker han kondom da også. Han vet det er altfor lett å bli smittet. Det vet jo de fleste oppegående mennesker.. Ikke virker han som typen som har "hatt seg" med alle og en hver heller, og har han hatt seg med noen så tror jeg ikke han har hatt seg med "løse horer" som garantert er større sjanse for å få noe av enn ei "snill pike" som ikke har hatt så mange, selv om så klart muligheten er der.

Synes skolene burde ta enda hardere på dette. Prøve å forklare gutta at di får mindre tiss om de har får kjønnsykdommer, spres den myten lenge nok så vil den nok bli trodd på etterhvert! Og da vil kondombruken nok stige ja ;)

Skrevet (endret)

Fikk høre av en make-up artist at 95 % har viruset, men at det ikke bryter ut på alle..

Er glad verken jeg eller sambo har herpes-sår!

Edit: Er det ikke forskjell på herpes som i munnsår, og herpes som i kjønnsykdom?

Endret av Malina
Skrevet

Ja, det var ganske sjokkerende å høre henne frydefullt fortelle om han kjekke karen og klininga.. Det hadde tydeligvis ikke streifet henne at hun kunne smitte ham.

Det der er bare en av mange historier jeg har hørt og sett inneholdende Herpes og smitte.. Skjønner at det må være ganske kjipt å få "diagnosen", men har du først fått det, så får du ta dine forhåndsregler. Ikke overfør det til andre.. :fy_fy:

Skrevet

Det å spre smitte slik er jo helt vanvittig slemt gjort!

Skrevet (endret)
Synes skolene burde ta enda hardere på dette. Prøve å forklare gutta at di får mindre tiss om de har får kjønnsykdommer, spres den myten lenge nok så vil den nok bli trodd på etterhvert! Og da vil kondombruken nok stige ja ;)

Hehe; er enig i at temaet burde vektlegges mer i skolen og sånn, men man burde ikke lyve om det; fortell heller sannheten med én gang. Det er jo faktisk sånn at barn som fødes kan bli smittet på vei ut. Kjipt å bli født med Herpes.. Uskyldige små.. :( Heldigvis får de som vet de har Herpes, mulighet til å ta keisersnitt for å styre unna farene for smitteoverføring til barnet. De som VET de har det ja..

Endret av SweetS
Skrevet
Fikk høre av en make-up artist at 95 % har viruset, men at det ikke bryter ut på alle..

Oi, det visste jeg ikke... Urovekkende..

Skrevet
Er det ikke forskjell på herpes som i munnsår, og herpes som i kjønnsykdom?

Jo, det er to typer. Begge smitter visst dagene før utbrudd også. Og under herpes som kjønnssykdom finnes det enda to typer virus.. Det ene smitter utelukkende seksuelt, mens det andre kan smitte både seksuelt og ikke-seksuelt. Herlig...

Skrevet

Så ufattelig dårlig gjort av hun venninna di! Satt hun å skrytte over det? Hva feiler det henne?! Sa du det til henne at du syns det var rart, eller bare jattet du med? Jeg mener VIRKELIG sa det til henne? Noen burde riste denne jenta skikkelig så hun våkner, slik at ikke "alle" får denne sykdommen. Tenk da, så mange det sikkert er som gjør akkurat som henne. Æsj, nå ble jeg nesten litt kvalm.. Jeg har jo rotet med mange gutter på byen før, når jeg var singel.. Uh..

Jeg er hos kontroll jevnlig da, og de sjekker både munn og fitte, og jeg var visstnok frisk.

Herpes, er det slik man ser på prøver, hvis man ikke har utbrudd?

Jeg har ihvertfall aldri hatt utbrudd uansett.. Men nå ble jeg jo nesten usikker... Usj....

Jeg fatter ikke at folk tar så lett på det..

Skrevet

I all verden. At dere kan bli så hysteriske? :overrasket:

Jeg tror egentlig at dere vet svært lite, og legger ved en link som kanskje kan opplyse dere litt: Olafiaklinikken.

Skrevet

Jeg har hørt at det er oppimot 90% av menneskene som har herpes, men at det ikke bryter ut hos alle.

Skrevet (endret)
I all verden. At dere kan bli så hysteriske? :overrasket:

Jeg tror egentlig at dere vet svært lite, og legger ved en link som kanskje kan opplyse dere litt: Olafiaklinikken.

Hysterisk og hysterisk... Jeg har bare ikke noe ønske om å ha blemmer i kjeften sånn at jeg ikke får til å spise normalt, stygge sår rundt munnen og/eller blemmer og åpne sår i musa mm. En kan selvfølgelig være heldig å få mindre symptomer og utbrudd, men sånt kan man jo aldri vite. De jeg kjenner som har det synes ihvertfall det er utrolig kjipt når de får utbruddene sine.. Kall det gjerne hysteri om vil.

Endret av SweetS
Skrevet
Så ufattelig dårlig gjort av hun venninna di! Satt hun å skrytte over det? Hva feiler det henne?! Sa du det til henne at du syns det var rart, eller bare jattet du med? Jeg mener VIRKELIG sa det til henne? Noen burde riste denne jenta skikkelig så hun våkner, slik at ikke "alle" får denne sykdommen.

Det må sies at hun ikke skrøt av å kanskje ha smittet ham. Hun tenkte nok ikke over at hun hadde herpes-utbrudd på det tidspunktet. Hun har hatt det i mange år og er godt vant. Jeg synes bare hun burde ta hensyn til andre når hun vet hun har det. Mulig man glemmer seg da..vet ikke jeg.

Skrevet

Tror man må skille litt mellom herpes 1 som angriper munn og som man antar veldig mange har. Herpesviruset ligger latent i sensoriske nerveganglier og kan bryte ut dersom man får litt svekket immunforsvar, derav forkjølelsessår.

Herpes 2 derimot er jo en kjønnssykdom, og er i følge min oppfatning den man bør frykte. Aktiv herpes 2 under fødsel kan jo også være farlig, som noen har påpekt.

Synes ikke hun venninna di var særlig moralsk med det hun gjorde, og jeg er enig i at man ikke går rett på og kliner med noen med åpne herpessår. Men tror man bør dreie hysterien over på herpes 2 i stedet.

Har forresten aldri hatt utbrudd med herpes-munnsår, men vet at kjæresten min hadde et utbrudd mange år før han møtte meg. Siden viruset ikke blir borte,må jeg jo kunne anta at jeg har det. Men som sagt, man trenger ikke å få utbrudd.

Skrevet
Tror man må skille litt mellom herpes 1 som angriper munn og som man antar veldig mange har. Herpesviruset ligger latent i sensoriske nerveganglier og kan bryte ut dersom man får litt svekket immunforsvar, derav forkjølelsessår.

Herpes 2 derimot er jo en kjønnssykdom, og er i følge min oppfatning den man bør frykte. Aktiv herpes 2 under fødsel kan jo også være farlig, som noen har påpekt.

Synes ikke hun venninna di var særlig moralsk med det hun gjorde, og jeg er enig i at man ikke går rett på og kliner med noen med åpne herpessår. Men tror man bør dreie hysterien over på herpes 2 i stedet.

Har forresten aldri hatt utbrudd med herpes-munnsår, men vet at kjæresten min hadde et utbrudd mange år før han møtte meg. Siden viruset ikke blir borte,må jeg jo kunne anta at jeg har det. Men som sagt, man trenger ikke å få utbrudd.

Enig med deg egentlig, men Herpes 2 (kjønssykdommen) har også to typer virus under seg; det en som smitter seksuelt og det andre som kan smitte både seksuelt og ikke-seksuelt. Siden man aldri kan vite om man er heldig eller uheldig med tanke på utbrudd osv, vil jeg helst være sykdommen foruten :) Synes det er skremmende mange som har det og også utbrudd. Grøss, gru..

Skrevet

Æsj, jeg har relativt ofte herpesutbrudd (desverre), men jeg kliner ikke engang med samboeren når jeg har utbrudd. Han har også herpesutrbudd iblandt, så smittefaren er ikke noe å bekymre seg for, men det er uansett ikke særlig delikat.

Det stemmer at over 90 % av befolkningen har herpes 1-viruset, men de fleste får IKKE utbrudd. Selv om sjansen for å smitte noen er liten, da de sannsynligvis allerede har viruset, syns jeg det er utrolig unødvendig å med viten å vilje utsette andre for smitte.

Det skal sies at selv om man ikke har klint med NOEN, har man sannsynligvis viruset. De fleste blir smittet i barnehagen e.l. , av andre barn. Og om man har klart seg til man blir voksen, er man mest smittefarlig FØR man merker et utbrudd...

Skrevet
Usj ja, det der hørtes ikke bra ut. Enda et argument for å foretrekke usminkende jenter antar jeg ;).

Selv har jeg nok garantert ikke noe sånt i kroppen, hvor skulle jeg få det i fra? 2 partnere, første med kondom, andre uten (pga jeg går på p-piller).

Ja, si det du...

Jeg har munnherpes, og fikk mitt første utbrudd som ukysset 13-åring. Hvor jeg fikk det fra? Aner ikke! Det rare er at det først er for et par år siden at en lege klarte å fortelle meg hva munnsårene kom av. Tidligere "diagnoser" har vært av typen: "Nei, dette er veldig vanskelig å finne ut av. Prøv denne bakteriehemmende antibiotikakremen du..."

Med andre ord: Ikke vær så sikker på hva du garantert ikke har i kroppen.

Skrevet

jeg fikk forkjølelsessår uten å ane at det var det - trodde det var en vond kvise, og jeg dreiv nok og pirka litt i den.

hadde selvfølgelig mensen på samme tid, og ved tampongskifting og sånt så klarte jeg å smitte meg selv nedentil som også førte til at jeg smitta kjæresten.

det er hypersmittsomt!

ante ikke at det gikk an å smitte seg selv flere steder, men joda.

er forøvrig utbrudd som nesten ikke merkes da, heldigvis, og varer kun et par dager.

håper det aldri kommer igjen!

Skrevet

De aller fleste munnsår er herpes-sår - og jeg husker jeg hadde et allerede på klassebildet i første klasse. Nå kommer de svært sjelden - kanskje hvert femte år eller noe, men jeg kliner heller ikke en gang med min mann når jeg får de... og når han har munnsår blir det heller ikke noe klinings:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...