Gå til innhold

Sykepleier skoler - bra/dårlig?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest sykepleie

anbefaler høyskolen i akershus på det sterkeste!

gode veiledere på skolen, og bra praksisplasser, blant annet i tilknytning til A-hus. skolen er kjempefin med en godt utrustet øvingspost. foreleserne har også god kompetanse og er flinke til å prate for seg. tror snittet ligger på ett sted rundt 45 st.p. for å komme inn:)

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Fatter ikke det hatet som er plantet mot Høgskolen i Oslo!?

Er det noen sugger på Lovisenberg og Diakonhjemmet som har rottet seg sammen og lagt ut møkkarykter om Høgskolen, for å dra inn noen slanter ekstra?

Jeg var en skolelei og innadvendt dust på videregående men ble HELT forandret når jeg begynte på HiO!

Og takken for det vil jeg rette til samholdet, samfunnet og menneskene ved skolen!

Jeg synes den er FANTASTISK!!!

1: Man blir sosialisert og SETT. Alle dere som syter og klager om at det er så stort osv; NEI! Man blir satt i grupper som igjen blir satt i klasser! Fadderukene inkluderer alle, er man ikke en slik person så blir man sveiset sammen i gruppesamlinger og gruppearbeidet uansett!

2: Undervisningen er TOPP! Som alle andre studier i verden så må man lese selv, delta på undervisning og gjerne snakke med andre for å karre seg på toppen. Gruppe og oppgavearbeid er topp, undervisningen er i førsteklasse og ALT er lett overkommelig!

Fra å være en middelmodig elev på VGS ligger snittet mitt på A!!!

3: Praksisplassene er flotte! Man får en plass i nærheten av seg selv ("JA BUUHUU jeg har hørt om EN som måtte reise 40 min hveeeer dag blablablablbla!!!" - SPAR MEG! På Lovisenberg og Diakonhjemmet er det sikkert FLERE som må praktisere langt fra hjemmet sitt!), de er godkjente, og samtlige praksisplasser ØNSKER SELV studenterer noe som bidrar til at man blir godt mottatt og ivaretatt!

Jeg FATTER IKKE denne hetsingen av sykepleielinjen ved HiO!!!

Gå for HiO! Den er flott! Den er BRA! OG DEN ER INKLUDERENDE!

..... I tillegg betaler vi en semesteravgify på 750 kroner mot Lovisenbergs 8000 (åttetusen)................ Regn på det gjennom seks semestere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Diakonova og synes det var veldig bra :) Utrolig god oppfølging hele veien, og små klasser som gjør at man blir godt kjent med hverandre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... I tillegg betaler vi en semesteravgify på 750 kroner mot Lovisenbergs 8000 (åttetusen)................ Regn på det gjennom seks semestere ;)

Hvor har du dette fra? Er ikke 8000 i semesteret!

Semesteravgift til OAS

OAS-avgiften for høsten 2009 er kr 380,-. Hva går OAS-avgiften til?

Semesteravgift til LDH

For Bachelor i sykepleie er semesteravgiften på kr 800,-. Bachelorstudenter betaler altså totalt kr 1180,- i semesteravgift (med forbehold om endringer).

For videreutdanningene varierer prisene. Se prisinformasjon i høyre marg under hvert enkelt studium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal søke skole i Oslo når portalen åpner 1. feb.

Vet ikke o det heletatt hva jeg skal velge av HIO og Lovisenberg.

Dere som avgjør med gode argumenter.

Har lyst til å søke HIO, men virker som det er litt upersonlig der?

Lovisenberg har jo et godt rykte, selv om ikke det trenger å bety noe.

Hvem har best øvningspost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal søke skole i Oslo når portalen åpner 1. feb.

Vet ikke o det heletatt hva jeg skal velge av HIO og Lovisenberg.

Dere som avgjør med gode argumenter.

Har lyst til å søke HIO, men virker som det er litt upersonlig der?

Lovisenberg har jo et godt rykte, selv om ikke det trenger å bety noe.

Hvem har best øvningspost?

...... HiO er IKKE upersonlig. Det er så sosialt at hvis du er av typen som ikke liker å omgås mennesker så bør du vurdere enn annen skole!

Øvelsesposten er flott. Fire store rom med seks senger i hver utsmykket som sykehusrom, ett isolatrom og et førstehjelpsrom, samt mange andre rom som utstyrsrom, to kjøkken, skyllerom med alt innhold, tøyrom, osvosvosv.....

Man øver godt på prosedyrer der, og blir virkelig trygg på seg selv før man drar ut i praksis!

Merkelig at du kan ha holdninger om at det er upersonlig når du ikke en gang har vært innom skolen? For hadde du det, så regner jeg med at du selvfølgelig hadde tatt turen innom øvelsesposten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest gjestifanis

Jeg vurderer å søke Hiak, men HiO og de andre i Oslo er også et alternativ. Hiak er nærmere der jeg bor. Ulempen er vel kanskje at jeg kan ende opp i praksis på steder jeg selv har vært innlagt...

Jeg er veldig opptatt av individuell oppfølging. Jeg vet jeg trenger det i begynnelsen i hvert fall.

Sykepleier står ikke øverst på lista over hva jeg vil, men må inngå noen kompromisser med meg selv for å finne noe som garantert gir meg jobb og en fast lønn. Jeg syns ikke lønna virker så uoverkommelig. Dessuten kan jeg godt tenke meg å jobbe natt. Er det vanskelig å få jobb som nattevakt? Jeg kan heller "realisere" meg selv en gang senere. Høres dette helt teit ut? Jeg tror det er en lur plan i mitt tilfelle.

Har egentlig aldri tenkt over Diakonhjemmet. Er det veldig kristent? Og hvilken skole er det mest sannsynlig at det er flere menn på? ;) Hehe. Jeg syns det er hyggelig med litt blaning av kjønn.

Jeg kommer inn uansett hvilken skole jeg velger, så det er egentlig bare å bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte ved UiA, og var egentlig bare sånn måtelig fornøyd. Mye rot i forhold til (viktige) beskjeder til studentene, veldig varierende kvalitet på foreleserne, mye forskjellige beskjeder fra de forskjellige lærerne (i forhold til krav for praksis, innleveringsoppgaver etc). Hvis jeg for tre år siden hadde visst det jeg vet i dag, hadde jeg nok valgt en annen skole. Nå vet jeg ikke om dette er en oppfatning som deles av alle på kullet mitt, og jeg vet heller ikke hva slags endringer de eventuelt har gjort etter at jeg var ferdig, da.

Lykke til uansett!

Og til deg som dømte hele sykepleieryrket nedenom og hjem: Takk og pris for at du har funnet deg noe annet å gjøre. Selv om yrket ikke passet for deg, betyr ikke det at alle andre kommer til å ha det elendig som sykepleiere. Dersom lønna og arbeidstidene kom som en stor overraskelse på deg når du kom ut i arbeidslivet, så hadde du kanskje ikke satt deg så veldig inn i jobben til en sykepleier før du startet utdanningen? Det er da ingen som blir sykepleier for å bli rik. Man blir sykepleier fordi man har et ønske om å utgjøre en forskjell for andre mennesker på en eller annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marthe_*
3: Praksisplassene er flotte! Man får en plass i nærheten av seg selv ("JA BUUHUU jeg har hørt om EN som måtte reise 40 min hveeeer dag blablablablbla!!!" - SPAR MEG! På Lovisenberg og Diakonhjemmet er det sikkert FLERE som må praktisere langt fra hjemmet sitt!), de er godkjente, og samtlige praksisplasser ØNSKER SELV studenterer noe som bidrar til at man blir godt mottatt og ivaretatt!

Det som bestemmer om en praksisplass er god eller ikke er for min del ikke målt etter reisevei, men hvilke læringsmuligheter praksisplassen gir. F.eks er det stor forskjell på om man i medisinsk sykehuspraksis tilbringer 8 uker på en spsialisert på for nedre gastro eller en genrell post for medisinske sykdommer. Min erfaring etter 11 år i helsevesenet er at de som ha hatt praksis ved mindre sykehus der postene ikke er for spsialisert har bedre kunnskaper og ferdigheter en de som har vært på spsialiserter poster på store sykehus. Selvfølgelig kan man lære etterhvert, men det er flott å kunne føle mestreing som nyutdannet med bakgrunn i studiet, i stedet for å begynne "på nytt".

Selv gikk jeg på Haraldsplass Diakonale Høgskole i Bergen. Absolutt å anbefale! Ikke la dere skremme av at det er en kristen skole, du trenger ikke innvolvere deg i gudstjenester o.l. hvis ikke du vil. vi var 65 stykker på kullet, et passende antall, for alle ble kjent med alle og gruppen var stor nok til at alle fant noen de gikk godt i lag med. Skolen ligger veldig sentralt, mellom Haukeland Sykehus og Haraldsplass sykehus. Den har gode praksisplasser, og du kan til en viss grad komme med ønsker om hvor du vil være. Gode forelesere (flinke til å hente inn ressurspersoner fra sykehuset), og et veldig godt studiemiljø Bergen er dessuten en super studentby, alltid noe å finne på og massevis av ting å engasjere seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som vil dere erfaringer fra der de går/gikk?

Har vel egentlig slått fra meg Diakonova/Lovisenberg. Både fordi jeg sliter litt med det religiøse i det. (Ikke at jeg må delta i det kristne opplegget, men det vil skinne igjennom i undervisningen har jeg hørt. Respekterer forøvrig alle livssyn!) Og fordi det blir lengre reisevei for meg.

Vipper mellom HiAk og HiO... Syns HiO virker så stort, men samtidig har jeg hørt at HiAk har dårlig studentmiljø. (Eller manglende sådan.) Ikke så interessert i å møte på så mange kjente siden jeg kommer fra området heller. Hmm... Vil veldig gjerne studere et sted hvor undervisningen holder høy kvalitet og hvor man får god oppfølging.

(Helt OT, men må man ha kortermet arbeidstøy? I så fall, er det lov med genser under?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Helt OT, men må man ha kortermet arbeidstøy? I så fall, er det lov med genser under?)

Jeg jobber på sykehus, og der er det ikke tillatt med armlengde nedenfor albuene for de som har pasientkontakt. Ekkelt dersom tøyet kommer i kontakt med urin, avføring, infiserte sår, oppkast og div. Lite hygienisk, og hemmende for å utføre arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehus, og der er det ikke tillatt med armlengde nedenfor albuene for de som har pasientkontakt. Ekkelt dersom tøyet kommer i kontakt med urin, avføring, infiserte sår, oppkast og div. Lite hygienisk, og hemmende for å utføre arbeidet.

Godt poeng! Takk for svar.

(Har veldig mange stygge arr, ikke spesielt lyst til å vise dem fram...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går siste året på HIOF og er strålende fornøyd, med undervisningen/lærerene, utplasseringene (vi får velge mye selv), miljøet og stedet.

Det kan virkelig anbefalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har hørt mye dårlig om Høgskolen i Oslo. Var ei som byttet over til HiAk, for det skulle visst være bedre.

Går selv på Gjøvik. Dette blir sett på som en veldig bra skole, men det er også vanskelig å få gode karakterer.. Høgskolen i Hedmark (på Elverum) skal visst være bedre sånn sett. Lettere å få gode karakterer og skal være en bra skole.

Lettere å få gode karakterer i Elverum? Hvor i all verden har du det fra?

Jeg studerer selv ved Høgskolen i Hedmark, avd. Elverum. Kvaliteten på studiet er bra, vi har flinke forelesere og opplegget generelt er bra. Negative sider ved studiet er at du mest sannsynlig får praksisplass langt unna Elverum (eks. Hamar, Trysil, Stange osv.) Du får ikke noe kompensasjon for utgifter til bensin eller buss, så det kan fort bli ganske dyrt. Dessuten er vel ikke akkurat Elverum verdens navle, så det kan fort bli kjedelig å bo der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fersk sykepleier, og har gått på HIO. Var veldig fornøyd med skolen! Det var litt rot med ting og tang til tider, men jeg hadde venner på Lovisenberg som gikk samme år som meg og det var litt rot der og ;) . Jeg begynte på HIO fordi jeg ikke ville gå på en kristen skole, selv om jeg med mine karakterer kunne velge fritt.

Det er mange studenter på HIO, men alle studentene deles inn i klasser, og så i mindre grupper igjen, så at det er mange til sammen merkes igrunn ikke noe særlig. Og det er fordeler med å være mange og! Studentmiljøet er veldig godt, både om du liker å feste og leve det glade studentliv og om du bare treffer andre studenter på skolen. Jeg har praktisert en mellomting, jeg er ikke med på så mange organiserte studentfester/aktiviteter, men har fått mange gode venner som jeg og treffer utenom skolen.

Jeg har hatt veldig gode praksisplasser, og alle har vært i Oslo slik at det ikke har vært lang reisevei. Etter endt studie fikk jeg fast jobb på en av praksisplassene mine på et av Oslos sykehus :) .

Øvingsposten på HIO er veldig fin - innredet som en sykehusavdeling med alt av utstyr. Noe av undervisningen der foregikk ved at andre studenter underviste oss; eks. fysioterapistudenter underviste i forflytningskunnskap og studeter på intensivsykepleierutdanningen underviste i infusjoner og det å sette perifert venekateter - dermed fikk vi den mest oppdaterte kunnskapen og lærte de beste teknikkene! :D

Jeg vet ikke hvorfor HIO har slitt med et dårlig rykte; alle mine venner hadde gått ut med rimelig gode karakterer fra vgs, og de jobbe mye under studiene. Alle fikk også masse skryt fra praksisplassene, og mange fikk jobbtilbud etter nesten alle praksisperioder, både i sykehjem, hjemmesykepleie og på sykehus.

Der jeg jobber nå er vi utdannet på forskjellige høgskoler, men flest fra Lovisenberg og HIO. Jeg merker ingen faglig forskjell på oss! ;) Jeg tror ikke det er sant at arbeidsgivere skyr HIO-sykepleiere, for alle jeg kjenner har fått jobb på sykehus slik de ville. Jeg har snakket litt med mine kolleger om dette, og vi har kommet frem til at HIO-studentene klager og syter mest, og dermed slenger litt dritt om sin egen skole, mens Lovisenberg-studentene biter det mer i seg om det er noe de reagerer på, og er opptatt av å opprettholde skolens rykte (og fasade?). Dette er noe Lovisenberg-spl har sagt selv altså ;) .

Uansett - jeg tror man kan bli en god sykepleier uavhengig av hvilken skole en velger - at man leser mye og jobber på, og at man har gode praksisplasser er det jeg anser som det viktigste.

Lykke til trådstarter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg tror nok at man må regne med litt "rot" uansett hvor man studerer, jeg...

Jeg vil anbefale Molde, selv om de også nå har begynt å øke antall studenter per år. Før hadde de to inntak i året (januar og august), med ca 40-60 studenter i hver klasse. Nå er det slutt på januarinntaket, og de har økt antall studenter til 70. Dette skal økes videre opp til 100 i løpet av de kommende årene.

100 studenter blir likevel få sammenlignet med de større høgskolene, og disse 100 blir inndelt i mindre klasser og grupper.

Høgskolen har et bra studentmiljø, men sykepleierstudentene har ofte vært lite involvert i dette... Dette er nok nå i ferd med å endre seg, men det er likevel dårlig tilrettelagt fra skolen side at sykepleierstudentene kan være med i styre og stell siden det er så mye praksis.

Ellers er det en veldig bra skole, som tar studentene på alvor og de fleste foreleserne er svært flinke pedagoger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg tror nok at man må regne med litt "rot" uansett hvor man studerer, jeg...

Jeg vil anbefale Molde, selv om de også nå har begynt å øke antall studenter per år. Før hadde de to inntak i året (januar og august), med ca 40-60 studenter i hver klasse. Nå er det slutt på januarinntaket, og de har økt antall studenter til 70. Dette skal økes videre opp til 100 i løpet av de kommende årene.

100 studenter blir likevel få sammenlignet med de større høgskolene, og disse 100 blir inndelt i mindre klasser og grupper.

Høgskolen har et bra studentmiljø, men sykepleierstudentene har ofte vært lite involvert i dette... Dette er nok nå i ferd med å endre seg, men det er likevel dårlig tilrettelagt fra skolen side at sykepleierstudentene kan være med i styre og stell siden det er så mye praksis.

Ellers er det en veldig bra skole, som tar studentene på alvor og de fleste foreleserne er svært flinke pedagoger!

Så godt å høre, skal begynne der selv nå i høst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...