Gå til innhold

Sykepleier skoler - bra/dårlig?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Miss LILO

jeg gikk på hiof, og var ikke fornøyd og særlig ikke med praksisslærigen,

jeg avbrøt og studerer nå andre året medisin for å bli lege.

Kan ikke tro hvor lite anatomi undervisning vi hadde ¨på hiof.

Ja første halvåret på legestudiet hadde vi mer anatomi enn hele to år ved hiof.

Synes det var alt for lite kunnskap av foreleserne som hadde hovedvekten på hvordan å vaske romper.

Mener ikke å dømme fordi det er jo klart sykepleiere skal ha omsorg og kunnskap om stell men mener også at de skal ha mer kunnskap om medisin.

Dette er da bare min ærbødige mening.

Men tilbake til det du spurte om. Jeg vil si diakonhjemmet er en av de beste.

Har snakket med en del som studerer der og vil si de er veldig fornøyd med kvaliteten av undervisningen og studieopplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Molde skal være en av de beste i landet :) Ellers så har jeg lest at Trondheim skulle være blant de verste. Men nå husker jeg ikke hvor jeg hadde lest dette så kan ikke "bevise" det..

Helt enig, Molde skal være en av de beste i landet.

Er selv fra Molde, og kjenner mange som har gått sykepleie, og anbefaler det her. Dette pga tett oppfølging, ikke for store klasser og flinke lærere:)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk på hiof, og var ikke fornøyd og særlig ikke med praksisslærigen,

jeg avbrøt og studerer nå andre året medisin for å bli lege.

Kan ikke tro hvor lite anatomi undervisning vi hadde ¨på hiof.

Ja første halvåret på legestudiet hadde vi mer anatomi enn hele to år ved hiof.

Synes det var alt for lite kunnskap av foreleserne som hadde hovedvekten på hvordan å vaske romper.

Mener ikke å dømme fordi det er jo klart sykepleiere skal ha omsorg og kunnskap om stell men mener også at de skal ha mer kunnskap om medisin.

Dette er da bare min ærbødige mening.

Men tilbake til det du spurte om. Jeg vil si diakonhjemmet er en av de beste.

Har snakket med en del som studerer der og vil si de er veldig fornøyd med kvaliteten av undervisningen og studieopplegget.

En liten digresjon; men dette er en gammel debatt i helsevesenet. Leger mener at sykepleiere og annet helsepersonell har for lite kunnskap om medisin, mens annet helsepersonell mener leger har for lite kunnskaper om sykepleie og møte med lidende mennesker.

Meningen med forskjellene mellom sykepleiere (og annet helsepersonell) og leger er at disse yrkesgruppene skal ha faglig samarbeid til pasientens beste. Dette fordi det ikke er mulig å forvente at en sykepleier (og annet helsepersonell) skal inneha samme kunnskap som en lege besitter, og omvendt. Dermed er faglig samarbeid til pasientens beste så uhyre viktig mellom de ulike yrkesgruppene, og spesialiseter imellom innen samme yrkesgruppe.

Dersom du ser på medisinstudiet vil du se at selv som ferdig utdannet lege, vil du ikke være i nærheten av å besitte kunnskap om alle spesialretningene innen medisin. Derfor er samarbeid mellom ulike spesialister i medisin (leger) også svært viktig.

Dette er også nedfelt i den juridiske definisjonen innen medisinens virke.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye bra om sykepleierutdanninga på Høgskolen i Vestfold, og lite bra om den på Høgskolen i Oslo.

Endret av Murciélago
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe. er det ikke d som er poenget med medisin?

Enda en digresjon: men nei, det finnes mange måter en mastergrad i medisin kan brukes, så en må ikke nødvendigvis bli lege. Skjønt de fleste utdanner seg til å bli leger, og dette er også den allmenne oppfatningen om studiet.

Det samme gjelder for sykepleieutdanningen, den kan brukes til langt mer enn å bli sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye dårlig om Høgskolen i Oslo. Var ei som byttet over til HiAk, for det skulle visst være bedre.

Går selv på Gjøvik. Dette blir sett på som en veldig bra skole, men det er også vanskelig å få gode karakterer.. Høgskolen i Hedmark (på Elverum) skal visst være bedre sånn sett. Lettere å få gode karakterer og skal være en bra skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Student_*

Jeg studerer sykepleie ved HIO og har vært veldig fornøyd (er på 2. året).

Flinke lærere, spennende forskningsmiljø som jeg har dratt nytte av ved oppgaveskriving etc, jeg har fått flotte praksisplasser i nærheten av der jeg bor, og i tillegg har skolen god beliggenhet midt i Oslo.

Men det er så klart rom for forbedring og visse ting jeg savner, men i det store og det hele er jeg veldig fornøyd og glad for at jeg valgte HIO! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss LILO
En liten digresjon; men dette er en gammel debatt i helsevesenet. Leger mener at sykepleiere og annet helsepersonell har får lite kunnskap om medisin, mens annet helsepersonell mener leger har for lite kunnskaper om sykepleie og møte med lidende mennesker.

Meningen med forskjellene mellom sykepleiere (og annet helsepersonell) og leger er at disse yrkesgruppene skal ha faglig samarbeid til pasientens beste. Dette fordi det ikke er mulig å forvente at en sykepleier (og annet helsepersonell) skal inneha samme kunnskap som en lege besitter, og omvendt. Dermed er faglig samarbeid til pasientens beste så uhyre viktig mellom de ulike yrkesgruppene, og spesialiseter imellom innen samme yrkesgruppe.

Dersom du ser på medisinstudiet vil du se at selv som ferdig utdannet lege, vil du ikke være i nærheten av å besitte kunnskap om alle spesialretningene innen medisin. Derfor er samarbeid mellom ulike spesialister i medisin (leger) også svært viktig.

Dette er også nedfelt i den juridiske definisjonen innen medisinens virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv på Gjøvik. Dette blir sett på som en veldig bra skole, men det er også vanskelig å få gode karakterer.. Høgskolen i Hedmark (på Elverum) skal visst være bedre sånn sett. Lettere å få gode karakterer og skal være en bra skole.

Det er da vel bare bra at det er vanskeligere å få gode karakterer? Man studerer jo faktisk for å lære noe, og om man da blir utfordret så må man jobbe hardere, og jeg vil tro at man da lærer mer. Går selv på HiG og synes ikke det er så veldig vanskelig med karakterer så lenge man gjør en innsats å legger litt i det. Joda, strykprosenten i Anatomi/fysiologi er høy, men jeg tror det igjen har en sammenheng med manglende disiplin og manglende kunnskaper på forhånd. Snittet for å komme inn er jo ikke så høyt at det gjør noe...

HiG er en god skole, som noen andre nevnte så har man alltid noe man kan klage på ved alle linjer om man vil. Må bare gi ros til sykdomslære foreleseren vår som gjør at man blir veldig inspirert og motivert til å komme seg gjennom dette. Ellers så er det mange som viser interesse for fagene og alle som går på HiG vet hvem dette er :) Det at man også blir tatt på alvor når man tar opp noe som man er misfornøyd med er veldig positivt. De har også begynt å følge opp hver enkelt student mye tettere, så de er hele tiden i positiv forbedring og det liker vi. (usj det hører ut som jeg prøver å selge HiG) Praksisplassene våre er uvurderlige og jeg er veldig fornøyd med de praksisene jeg har hatt til nå!

Ellers så er Gjøvik som sagt akkurat passe stort og med et bra studentmiljø så lenge man gidder å engasjere seg :) (Les: beveger nesen opp fra boken og hilser på mennesker)

Lykke til med valget ditt! Skulle det bli Gjøvik så er det bare å sende meg en melding om det er noe du lurer på, så skal jeg svare etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfold anbefales ikke som studiested. Lærerne er mindre glupe og studentene generelt sett sløve og litt harry.

Anbefaler sykepleien, det er et trivelig, koselig og positivt studie som gir en verdifull og meningsfylt jobb etterpå. Det fins ikke noe bedre enn det å hjelpe andre og å være positiv!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diakonissehjemmets sykepleierhøgskole i Bergen er kjent for å være bra.(Har nå skiftet navn til Haraldsplass Diakonale høgskole).Det samme med Høgskolen i Nord-Trøndelag.Begge disse har kommet høyt opp på lista over best likte studiesteder i studentvelferdsundersøkelser,både når det gjelder studiemiljø og studiekvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da vel bare bra at det er vanskeligere å få gode karakterer? Man studerer jo faktisk for å lære noe, og om man da blir utfordret så må man jobbe hardere, og jeg vil tro at man da lærer mer.

Jeg er selvfølgelig ikke uenig med deg i at det bør være vanskelig å få gode karakterer, men dette kan bli en stopper for senere utdanning hvis de andre søkerne f.eks. er fra HiAk og HiHe (Elverum) og sitter med knallkarakterer pga. det..

Mener bare at det bør være mer likhet mellom skolene.

Og ja; foreleseren i sykdomslære er helt fantastisk, skulle bare ønske vi hadde hatt ham i anatomi og fysiologi også... :)

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig ikke uenig med deg i at det bør være vanskelig å få gode karakterer, men dette kan bli en stopper for senere utdanning hvis de andre søkerne f.eks. er fra HiAk og HiHe (Elverum) og sitter med knallkarakterer pga. det..

Mener bare at det bør være mer likhet mellom skolene.

Og ja; foreleseren i sykdomslære er helt fantastisk, skulle bare ønske vi hadde hatt ham i anatomi og fysiologi også... :)

Jah! da blir det jo et problem! men men, den tid den sorg, en får bare ta eksamen som privatist ved en av de "enkle" skolene senere da :P eller håpe på at det går bra... men jeg ville ikke valgt en skole for at det er enkelt å få gode karakterer, da er no foreleserene også tilpasset dette nivået, og det er jo uheldig :P er kravene til karakterer lave så vil sikkert kravene til foreleser være tilsvarende!

All ære til Håkon, og helt enig, ville gjerne hatt han i Anatomi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_@lfakrøll_*
Jeg er selvfølgelig ikke uenig med deg i at det bør være vanskelig å få gode karakterer, men dette kan bli en stopper for senere utdanning hvis de andre søkerne f.eks. er fra HiAk og HiHe (Elverum) og sitter med knallkarakterer pga. det..

Hva slags info sitter du på ang HIAK?? Vurderer å søke der..

Hva mener du med at "søkere sitter med knallkarakterer" pga at det kommer fra de 2 skolene? Går HiAk for å være en "enkel" skole?? HAr liksom bare hørt positivt om HiAk jeg, bla annet at de har knallgode forelesere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Elli_*
Sitter nå her og skal sette opp rangeringsliste for hvilke skoler jeg ønsker å søke meg inn på sykepleierstudiet på og lurer veldig på hvilke skoler jeg bør søke meg inn på.

I Oslo f.eks har jeg hørt noe om at Lovisenberg eller Diakonhjemmet skal ha en av de bedre? Noen som vet noe om dette?

Utenom Oslo har jeg ingen peiling, så blir veldig glad for innspill på hvilke skoler dere ville anbefale, og hvorfor :)

På forhånd tusen takk! :)

Hei

Har noen venninner som går på Diakonova i Oslo (ikke Diakonhjemmet). De sies å være den beste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Høgskolen i Østfold. Jeg syns kvaliteten på studiet varierer veldig. Det jeg mener med det er at i noen blokker har vi forelesere som er flinke og engasjerende, mens i andre blokker er de fleste foreleserne tilnærmet ubrukelige til nettopp å forelese.

Stort sett er jeg fornøyd, men en del ting kunne vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgskolen i Nord-Trøndelag (Hint) har et veldig godt sykepleiestudie etter hva jeg har hørt. Kjenner mange som studerer det og de trives både sosialt og faglig. De jeg kjenner holder til ved avdelingen i Levanger, som er større enn den i Namsos. Men er litt vanskelig å komme inn om du ikke har gode karakterer. Studerer selv på Hint Levanger (førskolelærer) og det er en kjempeskole og en kjempekoselig plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...