Gå til innhold

Sykepleier skoler - bra/dårlig?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Sitter nå her og skal sette opp rangeringsliste for hvilke skoler jeg ønsker å søke meg inn på sykepleierstudiet på og lurer veldig på hvilke skoler jeg bør søke meg inn på.

I Oslo f.eks har jeg hørt noe om at Lovisenberg eller Diakonhjemmet skal ha en av de bedre? Noen som vet noe om dette?

Utenom Oslo har jeg ingen peiling, så blir veldig glad for innspill på hvilke skoler dere ville anbefale, og hvorfor :)

På forhånd tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ada Blûe

Lovisenberg har i likhet med Diakonhjemmet et godt rykte. Alle Lovisenberg- studentene jeg kjenner sier det ryktet er oppskrytt selv om det virker som de er ganske fornøyde med å studere ved skolen. Jeg går på HiO og er kjempe fornøyd, men det er jo alltid noe å klage på. Jeg er svært fornøyd med kontakten med administrasjonen, foreleserne og opplegget de følger på HiO.

Lovisenberg har i et stort viktig fag på første året en dårligere og mye mindre utdannet foreleser enn HiO. Mens noen er sikkert bedre enn noen ved HiO også. Som sagt; det er alltid noe å klage på ved de fleste høgskolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*

Molde skal være en av de beste i landet :) Ellers så har jeg lest at Trondheim skulle være blant de verste. Men nå husker jeg ikke hvor jeg hadde lest dette så kan ikke "bevise" det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elisabeth_*

IKKE SØK!!

Jeg anbefaler deg å IKKE søke sykepleierstudiet.

Fordi:

- Lav lønn som ikke klarer å betjene boliglånet (grunnlønn 280 000).

- Ekstremt dårlig lønnstrapp med topp lønn etter 10 år på 325 000,-

- Jobbe kveld, natt, helg, julaften, nytårsaften! Det er festlig når du får barn :(.

- Underbemannete sykehus.

- Du blir overhodet ikke verdsatt av arbeidsplassen. Ingenting her som heter frynsegoder her. Aldri noen som takker deg for at du har tatt din 30. ekstravakt.

- Slitsomt og ekkelt med klagende luktende pasienter (Kommer selvfølgelig an på hvor du jobber).

- Dårlige karriæremuligheter.

Jeg er selv sykepleier og etter 6 år i yrket orker jeg ikke mer. I likhet med MANGE andre på kullet mitt slutter jeg nå og finner på noe helt annet som gir meg.

TENK DEG OM FØR DU SØKER! :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE SØK!!

Jeg anbefaler deg å IKKE søke sykepleierstudiet.

Fordi:

- Lav lønn som ikke klarer å betjene boliglånet (grunnlønn 280 000).

- Ekstremt dårlig lønnstrapp med topp lønn etter 10 år på 325 000,-

- Jobbe kveld, natt, helg, julaften, nytårsaften! Det er festlig når du får barn :(.

- Underbemannete sykehus.

- Du blir overhodet ikke verdsatt av arbeidsplassen. Ingenting her som heter frynsegoder her. Aldri noen som takker deg for at du har tatt din 30. ekstravakt.

- Slitsomt og ekkelt med klagende luktende pasienter (Kommer selvfølgelig an på hvor du jobber).

- Dårlige karriæremuligheter.

Jeg er selv sykepleier og etter 6 år i yrket orker jeg ikke mer. I likhet med MANGE andre på kullet mitt slutter jeg nå og finner på noe helt annet som gir meg.

TENK DEG OM FØR DU SØKER! :nei:

Vel, har bestemt meg for å søke, og jeg har heller ikke tenkt til å jobbe som sykepleier, men sykepleierstudiet er veien jeg må gå for å komme dit jeg vil.

Yrket er tydeligvis ikke noe for deg, men vet om MANGE som elsker yrket som sykepleier, så hva man liker å jobbe med og ikke er individuelt.

Har allerede mange år i helsesektoren bak meg og vet godt hva jeg går til, og kanskje de som ønsker konstruktive tilbakemeldinger i en slik tråd gjør det for å få seriøse svar og ikke personlige oppfatninger om et yrke....

Du mente det sikkert bare godt men synes du skal være litt forsiktig med å advare folk mot å søke og kanskje ødelegge andres drømmer med å dømme ting nedenom og hjem bare fordi det ikke er noe du personlig liker.

Jeg var ute etter anbefalinger av skoler, IKKE om jeg skal søke studiet eller ei, for det skal jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Grønn

Jeg vil anbefale Høgskolen i Bergen :) De har et veldig bra og faglig sterkt opplegg gjennom alle årene og man blir tatt godt vare på som student.

Har også hørt mye bra om Betanien i Bergen

Ellers vil jeg anbefale deg og søke på "sykepleierutdanning," "sykepleier" og andre aktuelle ord her i forumet for jeg vet det finnes mange som har spurt om dette tidligere :)

Endret av Frk. Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg gikk ved Høgskolen i Olso, HiO, var det avisoppslag vedrørende vanskeligheter som ferdig utdannete sykepleier møtte på når de søkte om jobb. Det viste seg at mange arbeidsgivere mente utdanningstilbudet til HiO var for dårlig, og ønsket å ansette sykepleiere utdannet ved Diakonhjemmet og Lovisenberg. Dette er omtrent 3 til 4 år siden nå, så det kan være at HiO har tatt kritikken og forbedret sitt utdanningstilbud.

Jeg vil anbefale Høgskolen i Buskerud, avdeling Drammen, HiBu, som har et solid utdanningsoplegg for sykepleiere. Her er det spesialister som foreleser (mastergrader i medisin) og det er god struktur på fagene.

Ellers har jeg vært i sykepleiepraksis (jeg som radiograf) sammen med sykepleiestudenter fra Diakonhjemmet som hadde mye kunnskap og gode ferdigheter, og som var flinke til å lære sine ferdigheter videre til meg. Sykepleiestudentene fra Diakonhjemmet var svært fornøyde med sitt utdanningsopplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg anbefaler Høgskolen i Gjøvik. Veldig bra faglig sett. Her er f.eks en stor klinikklab med simuleringsdukker og utstyr med et lite auditorie i midten der elevene kan sitte og følge med på en storskjerm hvis noe blir demostrert ute i laben, mange flinke lærere, gode praksisplasser og et studentmiljø med helt passelig størrelse. Du blir kjendt med folk uten at du føler du drukner, samtidig som det er nok folk å bli kjendt med (ca 2000 studenter på høgskolen i Gjøvik). Skjer masse aktiviteter hele tiden, så jeg vil si det er et bra studentmiljø. Gjøvik ligger idyllisk til ved Mjøsa, bare 2 timer fra Oslo. For å ikke nevne har Gjøvik det største kjøpesenteret mellom Oslo og Trondheim ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hva slags videreutdanningsmuligheter har man som sykepleier?

Jeg er halvveis ferdig med en embetsutdanning, men merker at sykepleier, eller aller helst barnepleier/jordmor frister mer. Men jeg vil ikke jobbe "på gølvet" for alltid. Så jeg lurer på to ting: hva skal til for å bli barnepleier eller jordmor? Og hvis jeg blir det, er det da muligheter for å avansere oppover i systemet, eller er det forbeholdt cand. meds?

Bor i Oslo, hvis det har noen betydning. Og mente ikke å kuppe tråden til trådstarter, jeg beklager :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hva slags videreutdanningsmuligheter har man som sykepleier?

Jeg er halvveis ferdig med en embetsutdanning, men merker at sykepleier, eller aller helst barnepleier/jordmor frister mer. Men jeg vil ikke jobbe "på gølvet" for alltid. Så jeg lurer på to ting: hva skal til for å bli barnepleier eller jordmor? Og hvis jeg blir det, er det da muligheter for å avansere oppover i systemet, eller er det forbeholdt cand. meds?

Bor i Oslo, hvis det har noen betydning. Og mente ikke å kuppe tråden til trådstarter, jeg beklager :tristbla:

Bare kom med spørsmål, tråden er stor nok for oss begge ;) hehe

Jordmor er en ettårig etterutdannelse etter fullført sykepleierstudiet, og minimum 1 års erfaring i klinisk sykepleie.

Selv skal jeg satse på videreutdanning som helsesøster etter endt sykepleierstudie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE SØK!!

Jeg anbefaler deg å IKKE søke sykepleierstudiet.

Fordi:

- Lav lønn som ikke klarer å betjene boliglånet (grunnlønn 280 000).

- Ekstremt dårlig lønnstrapp med topp lønn etter 10 år på 325 000,-

- Jobbe kveld, natt, helg, julaften, nytårsaften! Det er festlig når du får barn :(.

- Underbemannete sykehus.

- Du blir overhodet ikke verdsatt av arbeidsplassen. Ingenting her som heter frynsegoder her. Aldri noen som takker deg for at du har tatt din 30. ekstravakt.

- Slitsomt og ekkelt med klagende luktende pasienter (Kommer selvfølgelig an på hvor du jobber).

- Dårlige karriæremuligheter.

Jeg er selv sykepleier og etter 6 år i yrket orker jeg ikke mer. I likhet med MANGE andre på kullet mitt slutter jeg nå og finner på noe helt annet som gir meg.

TENK DEG OM FØR DU SØKER! :nei:

Jeg jobbet som "vanlig" sykepleier i mange år og var drittlei. Hadde mange av de tankene som er beskrevet her i hodet... Jeg synes imidlertid du skal være forsiktig med å skjære alle sykehusavdelinger over en kam.:nei: Jeg har med hånden på hjertet aldri opplevd ikke å bli verdsatt på jobben. Og "luktende pasienter"..? Pust gjennom munnen eller ta på et munnbind med vademecum i!!

Jeg valgte til slutt å begynne på en videreutdanning i intensivsykepleie og stortrives nå i jobben på en intensivavdeling. Angrer absolutt ikke. Det faglige miljøet og de sykepleiefaglige utfordringene er mange og ulike. For deg som lurte var denne utdanningen på halvannet år.

Men selvsagt - det viktigste er jo å følge sin egen magefølelse og overbevisning!!

Endret av Sisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale Høgskolen i Buskerud, avdeling Drammen, HiBu, som har et solid utdanningsoplegg for sykepleiere. Her er det spesialister som foreleser (mastergrader i medisin) og det er god struktur på fagene.

Hvor i all verden har du fått dette fra? Jeg har gått på HiBu (det er ikke mer enn tre år siden) og det nærmeste vi kom det du snakker om var en eneste allmennlege som underviste i deler av sykdomslære.

Resten av undervisningen var det høyskolelærerne som stod for - de som ikke har vært ute og praktisert sykepleie på omlag 30 år. Nettopp derfor er spl. utdanningen ved HiBu uinspirerende og lavmåls!

Solid utdanningsopplegg?? HiBu er kjent for å forandre opplegg og struktur minst en gang i året - slik at i alle fag kan faglærer si "ummm dette er helt nytt for meg altså.... vi får se hvordan vi skal gjøre dette.. ummm". Faglærerne (gj.snitt alder ca 60) klarer ikke å holde seg oppdatert på nye ting (datasøk osv) og klarer følgelig ikke å formidle dette til studentene.

HiBu har dessuten blitt rangert som norges dårligste sykepleierutdanning i alle år - på bakgrunn av både trivsel og faglig kvalitetet.

Jeg er strålende fornøyd med valg av yrke men jeg anbefaler alle å styre unna denne skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Grønn
Litt OT, men hva slags videreutdanningsmuligheter har man som sykepleier?

Jeg er halvveis ferdig med en embetsutdanning, men merker at sykepleier, eller aller helst barnepleier/jordmor frister mer. Men jeg vil ikke jobbe "på gølvet" for alltid. Så jeg lurer på to ting: hva skal til for å bli barnepleier eller jordmor? Og hvis jeg blir det, er det da muligheter for å avansere oppover i systemet, eller er det forbeholdt cand. meds?

Bor i Oslo, hvis det har noen betydning. Og mente ikke å kuppe tråden til trådstarter, jeg beklager :tristbla:

Du kan ta videreutdanning innen anestesi, operasjon, intensiv, pediatri (barn), onkologi (kreft), psykiatri, geriatri, eller man kan bli helsesøster eller jordmor.

For å bli barnepleier tror jeg du må ta en videreutdanning som heter barsel og barnepleie, men er usikker på hvor man kan ta denne utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du fått dette fra? Jeg har gått på HiBu (det er ikke mer enn tre år siden) og det nærmeste vi kom det du snakker om var en eneste allmennlege som underviste i deler av sykdomslære.

Resten av undervisningen var det høyskolelærerne som stod for - de som ikke har vært ute og praktisert sykepleie på omlag 30 år. Nettopp derfor er spl. utdanningen ved HiBu uinspirerende og lavmåls!

Solid utdanningsopplegg?? HiBu er kjent for å forandre opplegg og struktur minst en gang i året - slik at i alle fag kan faglærer si "ummm dette er helt nytt for meg altså.... vi får se hvordan vi skal gjøre dette.. ummm". Faglærerne (gj.snitt alder ca 60) klarer ikke å holde seg oppdatert på nye ting (datasøk osv) og klarer følgelig ikke å formidle dette til studentene.

HiBu har dessuten blitt rangert som norges dårligste sykepleierutdanning i alle år - på bakgrunn av både trivsel og faglig kvalitetet.

Jeg er strålende fornøyd med valg av yrke men jeg anbefaler alle å styre unna denne skolen.

Jeg studerer radiografi ved HiBu, og er kjempefornøyd. Vi har undervisning sammen med sykepleiestudentene, og er ellers for oss selv når det gjelder fysikk og etikk. Vi har bare hatt undervisning og forelesninger av fysikkprofessorer, stipendiater, medisinere med mastergrader, overleger og andre spesialister. Vi har kun hatt undervisning med to faglærere i praktisk radiografi, som stiller i en litt annen klasse sammenlignet med de andre fagene.

Antageligvis har det skjedd store forandringer, kanskje på bakgrunn av både mistrivsel og manglende kvalitet. I dag har vi nye lokaler, nytt utstyr, og så langt har ikke jeg møtt faglærere som ikke innehar kompetanse. Videre mener jeg også at det er viktig å huske på at faglærer bare skal presentere stoffet som skal læres, selve læreprosessen må en som student gjøre selv.

I låpet av de siste årene har det kommet lovverk som stiller nye krav til faglærere, studenter og yrkesaktive sykepleiere, radiografer og annet helsepersonell. Nye føringer innen helserett stiller krav om at alle i disse yrkesgruppene kontinuerlig skal holde seg oppdatert innen eget fagfelt, noe økt bruk av og ny teknologi oppfordrer til.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ¤bella¤
Litt OT, men hva slags videreutdanningsmuligheter har man som sykepleier?

Jeg er halvveis ferdig med en embetsutdanning, men merker at sykepleier, eller aller helst barnepleier/jordmor frister mer. Men jeg vil ikke jobbe "på gølvet" for alltid. Så jeg lurer på to ting: hva skal til for å bli barnepleier eller jordmor? Og hvis jeg blir det, er det da muligheter for å avansere oppover i systemet, eller er det forbeholdt cand. meds?

Bor i Oslo, hvis det har noen betydning. Og mente ikke å kuppe tråden til trådstarter, jeg beklager :tristbla:

Bare kom med spørsmål, tråden er stor nok for oss begge ;) hehe

Jordmor er en ettårig etterutdannelse etter fullført sykepleierstudiet, og minimum 1 års erfaring i klinisk sykepleie.

Selv skal jeg satse på videreutdanning som helsesøster etter endt sykepleierstudie :)

Jordmorutdanningen er to år, etter sykepleiern, og etter ett år som sykepleier i somatikken.

Du kan ta videreutdanning innen anestesi, operasjon, intensiv, pediatri (barn), onkologi (kreft), psykiatri, geriatri, eller man kan bli helsesøster eller jordmor.

For å bli barnepleier tror jeg du må ta en videreutdanning som heter barsel og barnepleie, men er usikker på hvor man kan ta denne utdanningen.

For å bli barnepleier må du ført bli hjelpepleier, så videreutdanne deg derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta videreutdanning innen anestesi, operasjon, intensiv, pediatri (barn), onkologi (kreft), psykiatri, geriatri, eller man kan bli helsesøster eller jordmor.

For å bli barnepleier tror jeg du må ta en videreutdanning som heter barsel og barnepleie, men er usikker på hvor man kan ta denne utdanningen.

Går også an å ta videreutdanning innen nyfødt intensiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepl.stud.

Jeg går på Høgskolen i Akershus, og er sånn passe fornøyd. Vi har veldig gode forelesere i de fleste fagene, men skolen blir lett stor og upersonlig og studentmiljøet er ikke noe å skryte av, i hvert fall ikke på sykepleier utdanningen. Jeg ville søkt på Diakonhjemmet da dette er den beste sykepleier utdanningen i landet. Lett å få jobb med utdanning fra diakonhjemmet, de har dessuten et flott sykehus der jeg har hørt at man har de fleste praksisene. Sykepleier utdanningen i Tromsø tror jeg er bra også, Tromsø er jo også kjent for et godt studentmiljø. har hørt mye negativt om HiO, men tror ikke den er så gale som folk vil ha det til :)

Og til deg som advarer mot sykepleier utdanningen:

Du har tydeligvis valgt et helt feilt yrke, og jeg synes det er utrolig at du har jobbet som sykepleier i 6 år med en slik holdning! Pasienter som lukter??? Hva er det for en ting å si som sykepleier? Og de fleste som vil bli sykepleier vil ikke bli det på grunn av penger, men fordi de liker å jobbe med mennesker og liker å hjelpe mennesker som er syk og har det vanskelig!

Uff da, ble visst litt provosert, alle har lov til å ha sine meninger, men jeg er glad for at du ikke er sykepleier lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Høgskolen i Akershus, og er sånn passe fornøyd. Vi har veldig gode forelesere i de fleste fagene, men skolen blir lett stor og upersonlig og studentmiljøet er ikke noe å skryte av, i hvert fall ikke på sykepleier utdanningen.

Kan du si noe om hva som ikke er så bra? Hva du føler er "feil" i studentmiljøet?

Har satt HIAK som førstevalg skjønner du, og lurer veldig på hvordan det er på den skolen... hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...