Gå til innhold

Hvilke sjokolade har minst kalorier?


Gjest Gjest_Synne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Synne_*

Hei!

Er det noen som vet hvilke sjokolader som er sunnest å spise om en bare "må" ha det?

Se da bort fra dei med over 75 %kakao.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

All sjokolade har ca like mange kcalorier, tror jeg. men dersom du velger en med høyt innhold av kakao (70% +), så er innholdet sunnere (selv om det gir like mange kcalorier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg ville heller spist en skikkelig god sjokolade, men litt mindre av den, enn å spise en hel plate med en sjokolade som ikke var så god bare fordi den hadde marginalt mindre kalorier eller var marginalt "sunnere". Man skal ikke spise mye sjokolade uansett, og da kan man godt velge den man liker best, i mine øyne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

tror de fleste sjokoladene ligger på ca 500 kcal. Kanskje belvita har noe mindre? Ellers har du jo nutrilett sine sjokolader/måltidserstattere, de smaker sjokolade og er ganske gode syns jeg. Tror en slik bar inneholder ca 200 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett inneholder sjokolader med fyll mindre kalorier enn andre sjokolader.

Nøtter gir mange kalorier, men er bedre enn ren sjokolade uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca.:

Melkesjokolade fra Freia: 550 kcal. per 100 g.

Troika: 250 kcal. per sjokolade.

Peanøttkubbe: 306 kcal. per sjokolade.

Krembanan: 130 kcal. per sjokolade.

Smash (bar): 213 kcal. per sjokolade.

New Energy: 200 kcal. per sjokolade.

Førstenevnte inneholder mange kalorier, men jeg har listet opp noen av de som inneholder minst kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn ca.:

Melkesjokolade fra Freia: 550 kcal. per 100 g.

Troika: 250 kcal. per sjokolade.

Peanøttkubbe: 306 kcal. per sjokolade.

Krembanan: 130 kcal. per sjokolade.

Smash (bar): 213 kcal. per sjokolade.

New Energy: 200 kcal. per sjokolade.

Førstenevnte inneholder mange kalorier, men jeg har listet opp noen av de som inneholder minst kalorier.

Greit å enten holde seg til kal pr hundre gram da, fordi det er veldig forskjell i vekt på disse sjokoladene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Pr 100 gram:

Melkesjokolade Freia 550 kcal

Troika Nidar 416 kcal

Krembanan Nidar 368 kcal

New Energy Nidar 456 kcal

Smash Bar Nidar 529 kcal

Peanøttkubbe Freia 510 kcal

Altså er det bare krembanan og troika som stiller seg noe særlig ut, resten går rett og slett bare på mengder av sjokoladen, noe som støtter oppom det at det ikke er hvilken type sjokolade som nødvendigvis er så viktig, men mengden av den. man kan godt spise melkesjokolade, men gjerne ikke 100 gram av den ;)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Til sammenligning så inneholder Bocca (mørk sjokolade m/ 70% kakao) ca 540 kcal pr 100 gram.

Så mørk sjokolade inneholder like mye kalorier som lys sjokolade - men i motsetning til melkesjokoladen så er den mørke sjokoladen sunn og veldig mye sunne antioksidanter. Faktisk inneholder 100 gram mørk sjokolade like mye antioksidanter som 5 epler.

Dessuten blir man veldig raskt mettet av mørk sjokolade - i motsetning til den lyse melkesjokoladen. Så for mitt vedkommende kan jeg begrense sjokolade-spisingen til 2-3 ruter av den mørke .. mens den lyse kan jeg spise 10 ganger så mye av for å bli like mettet (les: kvalm) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premium 70% kakao inneholder 590 kcal pr. 100 gram.

Til gjengjeld gir 30 gram av denne sjokoladen (84g) 50% av den daglige mengden ployfenoler som har en beviselig antioksidantiv effekt. (ifølge pakningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stk hobby på 48 gr inneholder 176 kcal, synes ikke det er så ille.. den er i tillegg veldig god og man får stilt søtsuget etter èn sjokolade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stk hobby på 48 gr inneholder 176 kcal, synes ikke det er så ille.. den er i tillegg veldig god og man får stilt søtsuget etter èn sjokolade

Ja - hvis man ønsker å proppe kroppen med tomme kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg tror de fleste i tråden er enige om at sjokolade ikke er helsekost. Her var det snakk om hva som hadde minst kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de fleste i tråden er enige om at sjokolade ikke er helsekost. Her var det snakk om hva som hadde minst kalorier.

JA :)

Men jeg synes kongen av sjokolade akkurat NÅ er de fylte påskeeggene fra Freia. Spiser de inneimellom, Kjøpte en 4 pk i går, og må faktisk få samboeren min til å gjemme de 3 som er igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bare MÅ ha sjokolade, så har jeg en pose twist i skapet og tar en bit...gjerne den jeg liker best. Da får jeg stilt søtsuget, og hver bit har sikkert ikke så mange kalorier...har ikke no tall da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CiZi (ii)

"M" & Dronningens mørke kokesjokolade!

nam-nam

Inneholder ikke så mye dilldall,som jeg ville kalle det:)

M inneholder jo peanøtter og nøtter er jo ikke usunt.

MÅ jeg absolutt ha noe søtt så holder det lenge med en av disse to variantene..og nei jeg spiser ikke hele posen eller hele platen..bare sånn akkurat passe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"M" & Dronningens mørke kokesjokolade!

nam-nam

Inneholder ikke så mye dilldall,som jeg ville kalle det:)

M inneholder jo peanøtter og nøtter er jo ikke usunt.

MÅ jeg absolutt ha noe søtt så holder det lenge med en av disse to variantene..og nei jeg spiser ikke hele posen eller hele platen..bare sånn akkurat passe:)

Du har delvis rett her. En sjokolade med nøtter vil nok antageligvis inneholde mye kalorier, men kaloriene her er forsåvidt bedre enn ren sjokolade. Fordi det er masse av det sunne fettet. Uansett bør ikke en person som skal slanke seg spise for mye nøtter, så her må man passe på!

Men som jeg nevnte over og som flere har bekreftet etterpå inneholder en sjokolade med fyll, mindre enn en ren sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har veldig lyst på sjokolade spiser jeg bamsemums. De er geniale fordi de bare inneholder 19 kcal per stk, og man blir kvalm ganske raskt hvis man spiser for mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Snakk for deg selv ;)

Klarte fint å spise en hel stor pose mens jeg fremdeles tålte det :( "Heldigvis" tåler jeg ikke sånt lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...