Gå til innhold

Hvor mye mat beregner man til koltbord for 25 personer?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi tenker å lage koltbord, og da jeg ikke har laget til så mange før, er jeg usikker på hvor mye man beregner til 25 pers. Hvor mye kaker skal man ha?

Er det noen som har litterfaring, som kan tipse meg om menge evt. tips til hva man kan bruke av råvarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nextlife

Dette burde jeg kunne, det var jobben min tidligere, tror dette er sånn noenlunde mengder til et tradisjonelt koldtbord :

4-6 typer kjøtt : f. eks skinke, roastbiff, spekeskinke, kjøttboller, kalkunfilèt o.l

ca 25 g pr. pers

Eggerøre : 1 egg pr. pers (bruker alltid å lage av litt mer, eggerøre er populært)

Potetsalat : 50 g pr. pers

Røkelaks e.l : 35 g pr. pers

Andre salater (waldorf, italiensk, tunfisk e.l ): 25 g pr. pers

En stor bolle vanlig grønn salat

Kylling: 1/4 pr. pers.

Ellers er det godt med f.eks Cabarèt, litt sennepssild e.l, gode dressinger, aioli, remulade.

Man kan godt utvide spekeskinken med litt mørpølse, krydderpølse, fenalår o.l

Server gjerne flere typer brød til, grovt, fint, rundstykker, flatbrød

Hvis du skal ha en varmrett regnes det 50 g. pr, pers av f. eks gryterett.

Ellers er det jo bare å lage det dere liker best, har selv begynt å lage alt mulig annet enn det tadisjonelle nå; paier med grønnsaker, litt gode oster, marinerte grønnsaker, kalde kyllingspyd o.s.v i stedet for det tradisjonelle koldtbordet

Ønsker dere masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi lagde koldbord/ buffet til vårt bryllup i sommer og endte opp med å lage alt for mye mat, selv om vi prøvde å begrense oss... så selv om det kommer til å se veldig lite ut med det som nextlife skriver så hadde jeg helt klart holdt meg til det... vi har fremdeles hummer i fryseren... og kreps osv osv..... når det gjelder kaker er det heller ikke mye man egentlig trenger, vi hadde vel bryllupskake som var en ostekake, en sjokoladekake, kvæfjordkake, kransekake og sjokoladefontene med frukt og vi kunne nok ha droppet noen, selv om jeg i utgangspunktet syntes det var fryktelig lite.. he he..... lykke til med dåp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
En stor takk til utførlig tilbaskemelding fra deg Nextlife! Takk til dere andre ogsÅ:) Det var til stor hjelp!

Hyggelig å være til hjelp. Er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre i vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at penge-messig blir kosten den samme om man bestiller koltbord ferdig. Nettopp fordi vi er så redde for å ha for lite så lager vi altfor mye.

Og råvarer koster. Pluss tiden.

Hadde lag med snitter og kaker for noen uker siden. Bestilte ferdig til 23 pers. Kr 3.500,- ca.

Og jeg kunne bare kose meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...