Gå til innhold

Bør en hund avlives når den biter


Gjest Valiant

Anbefalte innlegg

For øvrig synes jeg det virker som de minste hundene er de minst veloppdragne. Min lille høyst private og ikke-vitenskaplige teori går ut på at eiere til småhunder ikke tar oppdragelsen av hunden så alvorlig, og spesielt når det dreier seg om lederskapsmarkering, når den er liten, nettopp fordi de ikke anser oppførselen som truende. "Åååå, er den ikke søt? Den tror den er sjefen her!"

Ikke søtt i det hele tatt.

Huff, ja. Her i nærheten bor det en dame med to småhunder. De er helt ustyrlige, og ungene rundt her er redde for dem. Damen er aldeles bestyrtet over at det går an å være redd for hundene hennes, og ber foreldrene til ungene om å "gjøre noe med det." Ganske utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener også at det kommer helt an på situasjonen om en hund bør avlives eller ikke etter ett bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt å skrive at man "i hovedsak mener at hunden bør avlives etter at den har bitt", og lignende, når det i svært mange tilfeller er mennesker eller andre ytre årsaker som forårsaker at den biter. Da burde heller hovedregelen være at man ikke avlivet hunden "på strak arm" hvis den biter, kun i tilfellene der dette er fullstendig uprovosert og som lyn fra klar himmel, og det ellers ikke er mulig å gjøre noe med hundens adferd på andre måter.

Uskyldig til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_June_*

Min tidligere kjæreste hadde hund . Den var veldressert , lydig og alt en "god " hund skal være.

Imidlertid oppfattet hunden meg som en trussel , slik at det gikk til angrep og bet meg .( Måtte på legevakten ) Den ble avlivet neste dag. Noe annet hadde vært uaktuelt , både for exen min og meg selv.

Jeg reagerer på at " når man ikke vet hvorfor hunden biter" , skal være en grunn til å la være å avlive den.

Da har man feilet både som hundeoppdrager og ansvarlig eier.

Det er direkte uforsvarlig å ha en hund som har bitt og er ustabil på det området, da hjelper det ikke hvor snill den ellers er. Risikoen er alt for høy når hunden først har bitt en gang , til å beholde den.

Hensynet til sikkerhet må taes med tanke på mennesket først og fremst.

P.S Små hunder biter hardt de også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt å skrive at man "i hovedsak mener at hunden bør avlives etter at den har bitt", og lignende, når det i svært mange tilfeller er mennesker eller andre ytre årsaker som forårsaker at den biter. Da burde heller hovedregelen være at man ikke avlivet hunden "på strak arm" hvis den biter, kun i tilfellene der dette er fullstendig uprovosert og som lyn fra klar himmel, og det ellers ikke er mulig å gjøre noe med hundens adferd på andre måter.

Uskyldig til det motsatte er bevist.

Nei, ikke helt. For å bruke et eksempel med min egen hund. Hunden satt på fanget mitt da en unge helt ut av det blå hoppet opp i snuten på hunden og brølte. Hunden min bjeffet og trakk seg bakover slik den skal gjøre. Hadde hunden bitt hadde jeg avlivet den - selv om den ble provosert og skremt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr
Nei, ikke helt. For å bruke et eksempel med min egen hund. Hunden satt på fanget mitt da en unge helt ut av det blå hoppet opp i snuten på hunden og brølte. Hunden min bjeffet og trakk seg bakover slik den skal gjøre. Hadde hunden bitt hadde jeg avlivet den - selv om den ble provosert og skremt!

Veldig enig i det. Det er uansvarlig å ha en hund som kan finne på å bite, selvom situasjonen i bunn og grunn er forårsaket av mennesker. Hadde ikke hundene mine tålt ungenes oppførsel er det åpenbart at jeg ikke kunne hatt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden "rett til å angripe " hvis grunnen er god nok ? Når den blir plaget , lekt vilt med osv.

( tenker ikke på når hunden forsvarer eieren i en krisesitusjon)

Selvfølgelig skal hunden respekteres ,og man må lære seg å behandle den på en god måte .

Men i hverdagen , hvis hunden kvepper og glefser etter en person , skulle mennesket da ha visst bedre ?

En stabil og trygg hund skal nemlig ikke gjøre dette.

Mennesket har ansvaret for å oppdra hunden på en skikkelig måte , slik at den ikke blir utforutsigbar.

Da blir det farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at terskelen er for lav når det gjelder avlivning av hunder som har bitt. Det går an å prøve andre løsninger først. Jeg mener selvfølgelig ikke at man bare skal overse at hunden har bitt og fortsette livet som før, men "sjokk-avlivning" av hunden så snart det lar seg gjøre er noen ganger en overreaksjon. Jeg synes faktisk at hensynet til en ellers glad hund også veier tungt, det er ikke bare mennesket som skal taes hensyn til.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terskelen skal være lav for hunder som har bitt. Hundebitt kan gjøre stor skade, ja endog dødelig. Det kan vansire et menneske for livet - og har en hund bitt før har den vist hvor biteterskelen er. Man skal da være et overmenneske hvis man skal kunne klare å hold ehunden unna alle tilsvarende tilfeller i framtiden (i de aller, aller, aller fleste tilfellene).

Tenk på at det kan være ditt barn som råker ut for hunden etter at den har fått en andre sjanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terskelen skal være lav for hunder som har bitt. Hundebitt kan gjøre stor skade, ja endog dødelig. Det kan vansire et menneske for livet - og har en hund bitt før har den vist hvor biteterskelen er. Man skal da være et overmenneske hvis man skal kunne klare å hold ehunden unna alle tilsvarende tilfeller i framtiden (i de aller, aller, aller fleste tilfellene).

Tenk på at det kan være ditt barn som råker ut for hunden etter at den har fått en andre sjanse...

Jeg mener likevel at terskelen er for lav, men jeg vet at jeg er i mindretall. Jeg har selv blitt både bitt og sparket av hest som er mye større, tyngre og farligere enn mange hunder, men den gangen var det ingen som snakket om avlivning, bare at "ja, den hesten biter. Du må passe deg". Selvsagt er ikke dette det samme, hester springer stort sett ikke løs og befinner seg sammen med mennesker i mye mer kontrollerte forhold enn hunder. Kanskje bør det være mer fokus på at hunder skal være så sikre som mulig. Jeg synes ikke at første tanke når en hund biter skal være "avlivning", heller "dette skal ikke skje igjen, hva kan jeg gjøre med det". Kan man ikke gjøre noe, er saken klar. Men i sikrede omgivelser er det verdt et forsøk. Synes jeg. Og urettferdig å spille ut "eget barn"-kortet ... ;)

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du synes det er urettferdig, men det er like fullt noe du må forholde deg til med en "andre sjanse-politikk". Jeg gir ikke mine hunder en andre sjanse unntatt i noen svært få tilfeller, for jeg innser at jeg kan ikke kontrollere et dyr på den måten i alle tenkelige situasjoner. Har man en hund som biter må man det, og jeg mener det ikke er sånn et hundhold skal være - det skal være til hygge og trivsel både for hund og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du synes det er urettferdig, men det er like fullt noe du må forholde deg til med en "andre sjanse-politikk". Jeg gir ikke mine hunder en andre sjanse unntatt i noen svært få tilfeller, for jeg innser at jeg kan ikke kontrollere et dyr på den måten i alle tenkelige situasjoner. Har man en hund som biter må man det, og jeg mener det ikke er sånn et hundhold skal være - det skal være til hygge og trivsel både for hund og eier.

Jeg hadde nå en smiley bak, da ... Men jeg står på min mening om at avlivning ikke bør være normen. Men jeg er fullt klar over at mange er uenige med meg, og det må jeg dessverre bare akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skrev tidligere, så har jeg avlivet en hund etter at den markerte på et barn. Jeg forstår slett ikke at noen kan forsvare at en hund har rett til å leve etter at den har gjort dette, uansett om det var provosert eller ikke. Tenk deg at det var ditt barn den beit neste gang, og du fikk vite at den hunden hadde bitt før!! Da ville det blitt huskestue, tenker jeg. Og, som hundeeier er det helt forferdelig når hunden biter, tenk om den skader noen alvorlig. Små barns oppførsel er ganske ofte provoserende og voldsom for hunder, men det kan ikke brukes som unnskyldning for ikke å avlive hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg skrev tidligere, så har jeg avlivet en hund etter at den markerte på et barn. Jeg forstår slett ikke at noen kan forsvare at en hund har rett til å leve etter at den har gjort dette, uansett om det var provosert eller ikke. Tenk deg at det var ditt barn den beit neste gang, og du fikk vite at den hunden hadde bitt før!! Da ville det blitt huskestue, tenker jeg. Og, som hundeeier er det helt forferdelig når hunden biter, tenk om den skader noen alvorlig. Små barns oppførsel er ganske ofte provoserende og voldsom for hunder, men det kan ikke brukes som unnskyldning for ikke å avlive hunden.

Jeg forsvarer ikke biting. Jeg ber bare om at man tenker seg om to ganger for man avliver, og at andre metoder også kan brukes fremfor avliving dersom dette er mulig. Det forsvarer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer ikke biting. Jeg ber bare om at man tenker seg om to ganger for man avliver, og at andre metoder også kan brukes fremfor avliving dersom dette er mulig. Det forsvarer jeg.

Er litt enig med deg, jeg.

Dessuten synes jeg det er forskjell på bitt også; som f.eks. forskjell på et "hold-deg-unna-jafs" og et regelrett angrep.

Hva slags rase det er, synes jeg også har litt å si (får vel noen på nakken på grunn av det, tenker jeg), da de forskjellige rasene har ganske så forskjellig skadepotensiale. Jeg hadde synes det hadde vært mer betenkelig å la en rottweiler leve etter at den hadde bitt noen enn en mellompuddel, f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt mener jeg ja. En hund bør heller ty til resignasjon enn biting.

Men det er forskjell på en hund som biter uten advarsel, og en hund som først har vist med hele reportoaret av signaler at den ønsker avstand, deretter gått over til å knurre når den ble ignorert og til slutt tydd til et bitt da knurringen også ble oversett.

Knurring alene skal ikke slåes ned på fordi det er positivt at hunden varsler at den ikke er komfortabel og ønsker avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...