Gå til innhold

Stålplate mellom kjøkkenbenk og overskap


Caos

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte et nytt hus for snart et år siden. Her er et fint kjøkken, i eik med grå benkeplate. Parketten er også i eik, veggene er lyse og hvitevarene er i børstet stål.

Mellom benkeplate og overskap er det bare en hvit vegg, som er vanskelig å holde ren, siden der er strie med litt mønster (fett etter matlaging er et styr å fjerne inni mønsteret...)

Vi har vurdert å ha fliser der, men synes det blir litt for kjedelig..

Siste vi vurderte var å ha ei glassplate der, men innbiller meg det blir ganske dyrt, å vi vil gjerne få dette til på en billig måte!

Har tenkt på stålplater før, men hva synes egentlig dere som har dette? Er det et styr å holde det reint, viser fingeravtrykk lett, er dere fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kommer til å ha samme "problem" om et halvår/år... Har lyst på glassplate jeg da, for jeg synes det er finere. Trodde egentlig ikke det var SÅ dyrt heller.

(De selger jo sånne plater på IKEA, hvis man er heldig og størrelsen passer. )

Er stålplate så billig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger de glassplate på ikea?

Vi skal kanskje på ikea til helgen.. er 7-8 timer å kjøre til ikea for oss, så hadde jo vært greit å få kjøpt litt når vi først er der liksom.

Snakket med noen som hadde så lyst på glass, men han sa de endte opp med stål, siden det var så stor prisforskjell. Men vet egentlig ikke, hadde ikke trodd det var så innmari gale pris på egentlig da.

Å ja, glass er mye stiligere, og finere, det synes jeg også! Så det er jo det jeg hadde håpet på da..

Så noen som hadde malt på baksiden av glasset (glassmester hadde gjort det for dem) det var knall stilig, for glasset fikk en slags speil effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Vi har stålplater på veggen bak benken, og er veldig fornøyd.

Vi ville egentli ha stålfliser, men da vi fikk se de synes vi de ble for små, og ga et rotete uttrykk på veggen. Ettersom vi heller ikke ville ha ei stor plate, ble løsningen å få en blikkenslager til å lage for oss. Vi har derfor store fliser som er ca 45x45 cm.

Jeg bruker et spesielt middel for rengjøring av stål, og synes ikke det er noe strev med rengjøring. Man kan komme borti uten at det setter fingermerker, så det er hels sprut fra div. matlaging som gir flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke prisforskjellen var helt avskrekkende. Selv om glass var bittelitt dyrere en stål.

Det er nok prisforskjellen mellom ei glassplate skjært ut i rett størrelse hos glassmester og en tilsvarende plate i stål som folk vanligvis snakker om. Det blir fort noen tusen for etpar meter herdet glass hos glassmester. IKEA-platene er jo greie om man kun skal ha noe rett bak feks komfyren, men skal man ha flere meter så er det jo litt mer komplisert, i tillegg kan de ikke kuttes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stålplate og er ikke fornøyd. Det er fint å se på, men et herk å holde rent - kommer aldri til å ha det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 48 cm mellom benk og skap, og ser at størrelsen på Ikea er 45 cm. Tror dere det går med sånn "Imperativ list" øverst? Sånn for å feste kroker o.l. til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Jeg har kjøpt herdet glassplate hos glassmester og de var her og satte dem opp. Er SÅÅ vanvittig fornøyd ... kjempelett å holde rent. Det beste ved det er at man kan selv velge akkurat den fargen man vil ha .. de pusser og maler baksiden av glassplaten om du ønsker det ..

Hvis man ønsker stål eller aluminimum så kan man gå til wn blikkenslager og få skåret til akkurat den størrelsen man ønsker ..

Det er ikke alltid så veldig dyrt å bruke fagfolk og hvis man tar i betraktning at man da får noe som er skreddersydd så er det et veldig stort pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_bare meg_*

Vi har børstet aluminium over benken, fikk den skåret til hos en blikkenslager..

Har over tre (3) vegger, og det kostet ikke mange pengene..

Grunnen til at vi valgte børstet alu, er for at der ikke kommer kladde merker på den.. Veldig mye lettere å holde ren og fin.. Og så syns jeg den er litt lunere enn stål.. På en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspill alle sammen!!

var ikke dumt med børstet alu. Kjempe smart!

Det er 3 vegger vi skal ha det på vi også.

Hvordan er det med aluminium og stål bak vasken? Leste noen hadde problemer med vannsøl og at de ble stygt bak vasken? Noen som vil dele erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...