Gjest Honorius Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 (endret) Det er en kjent sak at negre oftere har HIV. Likevel ropes det om rasisme og nazisme når noen advarer folk mot å ha sex disse gruppene. Det blir til og med åstått at fakta opplysningene ikke stemmer. Til tross for at det er offentlig kjent at sykdommen er særlig utbredt i flere afrikanske land med en støm av innvandring til Norge. Burde ikke helsemyndighetene informere folk om denne smittefaren? Endret 26. januar 2008 av Skya
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Det er da gammelt nytt, tror de fleste har fått med seg at noen deler av verden er hardere rammet av HIV. Men det finnes tester, og en person fra et høyrisikoområde som ikke er smittet, er ikke farligere enn hvem som helst av oss.
Gjest Honorius Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 Det er da gammelt nytt, tror de fleste har fått med seg at noen deler av verden er hardere rammet av HIV. Men det finnes tester, og en person fra et høyrisikoområde som ikke er smittet, er ikke farligere enn hvem som helst av oss. Gammelt nytt ja, men det er likevel fremdeles mange som nekter for at det er slik. "Alle raser er jo like, så hvordan kan da negre ha oftere HIV?" osv... Dette er det folk som får seg til å tro, når den flerkulturelle retorikken biter seg selv i halen. Og det er enda flere som blir sinte når man sier at de bør styre unna negre.
aline Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Likevel ropes det om rasisme og nazisme når noen advarer folk mot å ha sex disse gruppene. egentlig burde det advares enda mer om dette med ubeskyttet sex, for det er vel det du snakker om regner jeg med, da ikke hiv smitter gjennom kondom (om man ikke blør inn ihverandres sår) så vidt jeg vet. å advare mot å ha sex med individer fra grupper som er hardere rammet hva hiv ang, synes jeg kanskje er litt merkelig, men å advare mot å ha ubeskyttet sex, både i det hele tatt og da spesielt med utsatte grupper, synes jeg ikke er rasisme. men det kommer nok litt an på hvor det kommer fra, kommer det fra individer/grupper som helt klart viser rasisitiske holdninger generellt, så ville jeg tat den advarselen som enda en rasistisk ting.
Jalp Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Vel, nå dømmer du ut fra hudfarge...eller rettere sagt så generaliserer du ut fra hudfarge, og det er etter min mening helt unødvendig. Det går an å være mye mer presis i ditt utsagn. F. eks. så kan du si at menn med risikoatferd har større sjense for å få HIV. Du kan også si at menn som bor i Afrika oftere er rammet av HIV fordi kunnskapen om smitten, overtro, religion og kultur forhindrer at de beskytter seg. Hvis man for eksempel tar afroamerikanere som gruppe, så er jeg ikke så sikker på at påstanden din holder, og derfor mener jeg at faren for HIVsmitte er langt mer knyttet til hvor du kommer fra og i hvilket samfunn du er vokst opp i, i tillegg til den seksuelle atferden. Derfor synes jeg ikke det er noe rart når disse mennene blir sinte når de blir generalisert på en slik måte. I utgangspunktet vil jeg anbefale deg å beskytte deg uansett hvem du har sex med, og jeg ville ikke på generelt grunnlag si at man "bør styre unna negre" som du så elegant formulerer deg.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Når intelligente mennesker uttaler seg rasistisk, blir jeg redd. Jeg blir så lettet, når dumme gjør det.
FrøkenStrøken Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Gammelt nytt ja, men det er likevel fremdeles mange som nekter for at det er slik. "Alle raser er jo like, så hvordan kan da negre ha oftere HIV?" osv... Dette er det folk som får seg til å tro, når den flerkulturelle retorikken biter seg selv i halen. Jeg har aldri hørt at noen har nektet for dette.. Så lenge det da er snakk om de som er i Afrika, som noen andre også nevnte.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Jeg har bare en ting å si. Jeg synes det er helt uakseptablet at du bruker ordet "neger" for å generalisere om en folkegruppe. Jeg er enig i at opplysning om sykdommer som smitter seksuellt er viktig, men ikke knytt det til en gruppe mennesker og kall de "negre".!!!!!!!!
mamut75 Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 (endret) Det er riktig at land i Afrika har høyest forekomst av HIV/AIDS i hele verden , men HIV/AIDS er knyttet til landbakgrunn og ikke rase . Fargede i USA har feks ikke den samme utbredelsen av HIV/AIDS som mange av de afrikanske landene har . De Afrikanske landene varierer dessuten veldig mye i forhold til HIV/AIDS utbredelse ifra feks Swaziland hvor 38,8 % av den voksne befolkning i 2003 var smittet til Kongo hvor 4,9% i 2003 var smittet . Bosnia and Herzegovina er et av de landene i hele verden med lavest utbredelse . Endret 27. januar 2008 av mamut75
Kristaa Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Det er riktig at land i Afrika har høyest forekomst av HIV/AIDS i hele verden , men HIV/AIDS er knyttet til landbakgrunn og ikke rase . Fargede i USA har feks ikke den samme utbredelsen av HIV/AIDS som mange av de afrikanske landene har . De Afrikanske landene varierer dessuten veldig mye i forhold til HIV/AIDS utbredelse ifra feks Swaziland hvor 38,8 % av den voksne befolkning i 2003 var smittet til Kongo hvor 4,9% i 2003 var smittet . Bosnia and Herzegovina er et av de landene i hele verden med lavest utbredelse . Generelt sett Afrika sør for Sahara... Enormt vekst også i endel asiatiske land, men finner ikke den rapporten jeg brukte akkurat nå...
Kristaa Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 http://www.unaids.org/en/ For de som vil vite mer; denne siden er veldig bra. Har brukt den mye i jobbsammenheng tidligere
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #13 Skrevet 28. januar 2008 Det er en kjent sak at negre oftere har HIV. Likevel ropes det om rasisme og nazisme når noen advarer folk mot å ha sex disse gruppene. Det blir til og med åstått at fakta opplysningene ikke stemmer. Til tross for at det er offentlig kjent at sykdommen er særlig utbredt i flere afrikanske land med en støm av innvandring til Norge. Burde ikke helsemyndighetene informere folk om denne smittefaren? halloooooo, detter er da 80 tallsopplysninger. Og du....negre? Det er ikke noe som heter det. a, i Afrika dør landsbyer ut, barn fødes med hiv. De dør pga de ikke får medisiner. Om du ikke vet at det er fare med å ha ubeskyttet sex med ukjente afrikanske (og andre menn) da har du sovet i timen........
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #14 Skrevet 28. januar 2008 Det er riktig at land i Afrika har høyest forekomst av HIV/AIDS i hele verden , men HIV/AIDS er knyttet til landbakgrunn og ikke rase . Fargede i USA har feks ikke den samme utbredelsen av HIV/AIDS som mange av de afrikanske landene har . De Afrikanske landene varierer dessuten veldig mye i forhold til HIV/AIDS utbredelse ifra feks Swaziland hvor 38,8 % av den voksne befolkning i 2003 var smittet til Kongo hvor 4,9% i 2003 var smittet . Bosnia and Herzegovina er et av de landene i hele verden med lavest utbredelse . kongo 4.9% ? ja er det noe du stoler på?
Gjest Motstand Skrevet 28. januar 2008 #15 Skrevet 28. januar 2008 kongo 4.9% ? ja er det noe du stoler på? Tenkte i de baner selv. Offisiell statistikk fra Afrika, og da særlig sør for Sahara (da skjønner alle at vi snakker om negere, ikke sant?), er ikke akkurat noe jeg tar for god fisk sånn uten videre. Jeg er for øvrig helt enig med Honorius. En ting er at alt skal være så forbanna politisk korrekt at det går ut over folkeopplysningen. Men at man i tillegg er villig til å risikere folkehelsa for dette tullet, det er rett og slett for jævlig.
Gjest nextlife Skrevet 28. januar 2008 #16 Skrevet 28. januar 2008 Og på hvordan måte mener dere myndighetene skal opplyse om dette? Sette et stempel i panna på alle med mørkere hud enn den nordiske? Hallo, våkn opp. Det gis utstrakt opplysning om HIV både på ungdomsskole og vg. skole. Alle klinikker og helsestasjon som har unge som pasienter har opplysningsmateriale som opplyser om hva som er risikoadferd ifht til å bli smittet av HIV. Det er jo dette som er av almenn interesse, ikke hvilken hudfarge som er overrepresentert ved HIV/Aids. Regner med at folk nå til dags er såpass opplyste at de vet at de selv er ansvarlig for innhente informasjon som gjelder deres egen situasjon og helse.
Gjest Badiane Skrevet 28. januar 2008 #17 Skrevet 28. januar 2008 Jeg er for øvrig helt enig med Honorius. En ting er at alt skal være så forbanna politisk korrekt at det går ut over folkeopplysningen. Men at man i tillegg er villig til å risikere folkehelsa for dette tullet, det er rett og slett for jævlig. Hallo?? Det er allment kjent at hiv er mye mer hyppig forekommende i Afrika enn i andre deler av verden. På hvilke punkter mener du at folkeopplysningen ikke er tilstrekkelig når det gjelder dette?
Gjest nextlife Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 og, foressten, hvorfor trekkes bare "såkaltee"negre frem her som overrepresentert? Hvis vi skal snakke seriøst om dette er de andre grupper som er sterkt overrepresentert. Føler at dette er et møkkainnlegg av en eller annen som har imot "negre"
Gjest Gasse Skrevet 28. januar 2008 #19 Skrevet 28. januar 2008 Jeg tror hvite i Thailand har en betydelig høyere frekvens av HIV og AIDS enn svarte i Norge.
Gjest Badiane Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 Jeg tror hvite i Thailand har en betydelig høyere frekvens av HIV og AIDS enn svarte i Norge. Det skulle ikke forundre meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå