Gå til innhold

Arveløs?

Fremhevede innlegg

Gjest Utlogget nå
Skrevet
Forstår jeg deg rett så arver du altså en eiendom som du er tvunget til å dele. Og som dere blir pålagt å vedlikeholde. De vil si at dere arver en forpliktelse (men ikke gjeld!) Hvis dere så dropper det og bare selger da? Dere selger vel ikke med tap da - all den tid dere ikke har investert noe i eiendommen? Og selv om summen er symbolsk så er det jo mer enn hva dere hadde før dere arvet?

Hvis dette hadde vært i forhold til norsk lov så hadde ikke den nye konen fått sitte i uskiftet bo når det var særkullsbarn. Så her er altså dette andre landets regler med på å sørge for at hun får mer enn hva norsk lov ville ha tillatt.

Er den nye konen norsk? Det er nå en ting at en utenlandsk advokat har meninger om et testamente som er skrevet i utlandet når det gjelder eiendommen. Men om alle parter er norske så vil vel norsk lov være gjeldende for hvordan arven skal fordeles (slik som usiftet bo).

Jeg er ikke advokat så ikke vet jeg. Men jeg vet at min egen fars nye kone ikke fikk beholde eller fortsette å bo i huset etter far - fordi han hadde barn som ikke var hennes. Tror ikke det hadde hjulpet så mye om han hadde skrevet i testamentet at hun skulle få bo i huset - da norsk lov overstyrer akkurat dette.

Det er en norsk advokat som har satt opp testamentet i samarbeid med en advokat fra landet hvor eiendommene befinner seg, og det er absolutt lovlig.

Nei, vi arver ikke gjelden dersom vi velger å beholde eiendommene, men vi arver forpliktelsene. (Borett, bruksrett, offentlige avg, vedlikehold osv)

Problemet kommer dersom vi velger å selge eiendommene. Da vil konas og hennes barns forkjøpsrett til en symbolsk sum føre til at vi ikke får nedbetalt gjelden på eiendommene.

Hvis jeg sier fra meg arven, vil min andel av eiendommene, inkludert forpliktelsene (kostnadene), gå videre til barna mine. Hvis mine søsken velger å selge eiendommene til tross for at de selges med tap, vil mine barn få sin andel av gjelden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er en norsk advokat som har satt opp testamentet i samarbeid med en advokat fra landet hvor eiendommene befinner seg, og det er absolutt lovlig.

Nei, vi arver ikke gjelden dersom vi velger å beholde eiendommene, men vi arver forpliktelsene. (Borett, bruksrett, offentlige avg, vedlikehold osv)

Problemet kommer dersom vi velger å selge eiendommene. Da vil konas og hennes barns forkjøpsrett til en symbolsk sum føre til at vi ikke får nedbetalt gjelden på eiendommene.

Hvis jeg sier fra meg arven, vil min andel av eiendommene, inkludert forpliktelsene (kostnadene), gå videre til barna mine. Hvis mine søsken velger å selge eiendommene til tross for at de selges med tap, vil mine barn få sin andel av gjelden.

Jeg skjønner ikke helt jeg... Er det gjeld på eiendommen per i dag? Eller eier faren din en eiendom som han har nedbetalt all gjeld på? Hivs sistnevnte er tilfelle så er det jo ingen gjeld å få nedbetalt på eiendommen om dere selger. Kun det som dere selv har valgt å ta opp av lån for å vedlikeholde. Hvis det er gjeld på eiendommen som er høyere enn den symbolske summen som hun kona skal få kjøpe for så ville jeg aldri ha tatt i mot arven. Det vil jo bare være å si ja takk til gjeld.

Faren din har jo på en finurlig måte sørget for at den nye kona får alt. Og det må man jo bare respektere så lenge det er hans ønske.

OG: Barna dine arver ikke gjeld fordi om du sier i fra deg arven og arven derfor går videre til dem. De står fritt til å la være å arve gjeld de også!

Det er ingen som kan tvinge noen som helst til å arve gjeld!

Du er aldri tvunget til å arve noen, så du trenger ikke å bekymre deg for å arve avdødes gjeld. Problemet er imidlertid aktuelt hvis du ønsker å skifte boet privat, eller vil sitte i uskiftet bo. Dette skjer imidlertid ikke automatisk. Det er altså du som arving som må påta deg avdødes gjeldsansvar ved å undertegne en gjeldserklæring. (som jeg sa i et innlegg tidligere også)

Dersom du velger å skifte privat, overtar du også ansvaret for den eventuelle gjelden. Velger du offentlig skifte, slipper du unna og eventuelle kreditorer blir sittende med ansvar for gjelden.

Før man sier ja takk til arv bør man be skifteretten om en formuesfullmakt. Med denne kan du få utskrift av selvangivelsen og saldoen på bankkontoene til avdøde. I tillegg bør du sjekke eventuelle pantheftelser på eiendommer. Er tallene negative for deg sier man fra seg arven. Selvfølgelig.

Skrevet

OG: Barna dine arver ikke gjeld fordi om du sier i fra deg arven og arven derfor går videre til dem. De står fritt til å la være å arve gjeld de også!

Her tar dere litt feil.

Arven går ikke videre til ens barn om en takker nei til arven. Hvorvidt det dreier seg om å arve gjeld eller formue.

Hvis min far dør så er det jeg og mine søsken som arver. Hvis jeg sier nei til min del av arven så går den ikke videre til mine barn men blir fordelt blant mine søsken.

Mine barn arver først meg den dagen da jeg dør.

Hvis mine barn arver noe etter sin bestefar så er det enten fordi jeg er dø (da går min del av arven videre til neste slektsledd) eller fordi bestefar har testamentert noe til dem.

Så "utlogget nå" kan ta det med ro. Sier man nei til arv som er gjeld så går det ikke videre til ens barn.

Skrevet
Her tar dere litt feil.

Arven går ikke videre til ens barn om en takker nei til arven. Hvorvidt det dreier seg om å arve gjeld eller formue.

Hvis min far dør så er det jeg og mine søsken som arver. Hvis jeg sier nei til min del av arven så går den ikke videre til mine barn men blir fordelt blant mine søsken.

Mine barn arver først meg den dagen da jeg dør.

Hvis mine barn arver noe etter sin bestefar så er det enten fordi jeg er dø (da går min del av arven videre til neste slektsledd) eller fordi bestefar har testamentert noe til dem.

Så "utlogget nå" kan ta det med ro. Sier man nei til arv som er gjeld så går det ikke videre til ens barn.

Dersom man velger å frasi seg arven går arven videre som om arvingen var død, ergo arver da barna.

Skrevet

I teorien kan han ikke gjøre deg arveløs. Du har krav på din del av pliktarven ved hans død. (Men du har ikke krav på mer enn 1 mill.) skulle du i utgangspunktet arve 3 mil av pliktarven. Så kan han testamentere bort 2 av de mill til andre familiemdlemmer.

En annen ting han kan gjøre er rett og slett at mens han fortsatt lever gi bort alt han eier til de andre barna eller familiemelemmer. For gjør han dette mens han lever så er det i hans fulle rett.

Gjest Utlogget nå
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt jeg... Er det gjeld på eiendommen per i dag? Eller eier faren din en eiendom som han har nedbetalt all gjeld på? Hivs sistnevnte er tilfelle så er det jo ingen gjeld å få nedbetalt på eiendommen om dere selger. Kun det som dere selv har valgt å ta opp av lån for å vedlikeholde. Hvis det er gjeld på eiendommen som er høyere enn den symbolske summen som hun kona skal få kjøpe for så ville jeg aldri ha tatt i mot arven. Det vil jo bare være å si ja takk til gjeld.

Faren din har jo på en finurlig måte sørget for at den nye kona får alt. Og det må man jo bare respektere så lenge det er hans ønske.

Du er aldri tvunget til å arve noen, så du trenger ikke å bekymre deg for å arve avdødes gjeld. Problemet er imidlertid aktuelt hvis du ønsker å skifte boet privat, eller vil sitte i uskiftet bo. Dette skjer imidlertid ikke automatisk. Det er altså du som arving som må påta deg avdødes gjeldsansvar ved å undertegne en gjeldserklæring. (som jeg sa i et innlegg tidligere også)

Dersom du velger å skifte privat, overtar du også ansvaret for den eventuelle gjelden. Velger du offentlig skifte, slipper du unna og eventuelle kreditorer blir sittende med ansvar for gjelden.

Før man sier ja takk til arv bør man be skifteretten om en formuesfullmakt. Med denne kan du få utskrift av selvangivelsen og saldoen på bankkontoene til avdøde. I tillegg bør du sjekke eventuelle pantheftelser på eiendommer. Er tallene negative for deg sier man fra seg arven. Selvfølgelig.

Ja, det er gjeld på eiendommene pr i dag, og den symbolske summen for forkjøpsretten er lavere enn gjelden.

Men verdien av eiendommene er høyere enn gjelden, så et problem vil ikke dukke opp før det blir snakk om salg, og kona/konas barn velger å benytte seg av forkjøpsretten.

Vi har i alle fall fått beskjed om at arven går videre til mine barn dersom jeg velger å si i fra meg arven. Dette fordi det er relativt store verdier i eiendommene, selv når gjelden er trukket fra, og da kommer overformynderiet inn i bildet dersom de fremdeles er mindreårige når han faller fra.

Gjest Labellamia
Skrevet
Dersom man velger å frasi seg arven går arven videre som om arvingen var død, ergo arver da barna.

Korrekt.

Skrevet

Lov om arv § 74.

Ein arving kan avslå arv som er fallen. Avslaget kan gjelde heile arven eller ein del av den.

Er arvingen umyndig, kan avslag berre gis når overformynderiet samtykkjer i det.

Arv som det er gitt avkall på skal gå som om arvingen var død før arven fall. Arving som ikkje har livsarving, kan likevel gi avslag til føremon for ein særskild medarving.

Altså arven går til livsarvinger dersom det finnes.

Frasigelsen av arv må skje uten forbehold. Det vil si at en ikke kan diktere hvem som skal få hva, og det er overformynderiet som må frasi arven på vegne av mindreårige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...