Gå til innhold

Får man venner av å studere i universitetet i Oslo?


Gjest Hmm

Anbefalte innlegg

Det er lett å få venner om man vil. Det er så mye seminarer og gruppeoppgaver på universitetet nå for tiden så man kan ikke unngå å bli kjent med folk.

Det spørs helt på hva slags fag man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff...UiO

Stedet der de intellektulle sine barn treffer hverandre - like barn leker best i sandkassa og hasjrøyken er stinn...

"Min far er lege og min mor advokat" ......................so what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...UiO

Stedet der de intellektulle sine barn treffer hverandre - like barn leker best i sandkassa og hasjrøyken er stinn...

"Min far er lege og min mor advokat" ......................so what?

Huff, så synd at du sitter igjen med dette inntrykket da...

Jeg er veldig fornøyd med UiO jeg. Kan være enig i at det er klikk-tendenser her og der, men som mange har sagt før; det kommer litt an på hva man studerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for min egen del vil jeg si at det er lettere å bli kjent med folk på høgskolen enn universitetet i Oslo, men det blir for subjektivt å påstå at det er noen regel, da folk er forskjellige, og det finnes flere fakultet/avdelinger og fag med forskjellige miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk lagt merke til at det stadig vekk er noen få i hver forelesning som bestandig sitter alene... Men som sagt; det er ytterst få. Og kanskje er det "noen av dem" som har de mest negative erfaringene fra UiO her inne?

Jeg tror det kan være en fordel å være en "people-person" på UiO, men ikke et must heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt opp til deg selv hva du vil.

Jeg har de fleste vennene mine utenfor universitetet, men hadde jeg villet, kunne jeg hengt mer sammen med de jeg har blitt kjent med der!

I gruppeforelesningene er man jo som oftes ikke så utrolig mange, så der går det jo an å bli kjent med noen! hils på den du setter deg ved siden av :) Kanskje kjenner ikke han/hun heller så mange.

Ellers er vel fadderuken en grei start..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fadderukene gav meg utrolig mye, men det er da alle er connection-seeking. Du får kanskje ikke venner av bare det, men du får deg et nettverk som de som ikke er med på fadderukene går glipp av. Er du ikke en people-person er det klart lettest å få venner med de som ikke har 100 venner fra før av, men også på universitetet er det de som prøver å få deg med selv om de har en flokk fra før av. Avhenger av mye dette, men er jo greit å være hyggelig selv, da løsner mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ny uten nettverk i Oslo er det langt fra lett å få venner ved UiO, selv om en er aldri så hyggelig, flink og utadvendt.

Studer i utlandet og lær i et helhetlig miljø, fremfor i på "celle" som ved UiO...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert ved UiO, og opplevd både ensomhet og fellesskap der, alt avhengig av hva jeg selv foretok meg. Ved ex.phil og ex.fac-studiene (der det er ca 3000 andre som studerer det samme som deg), gjorde jeg ikke noe annet enn å trene utenom studiene, og da fikk jeg ikke automatisk noen nye venner, nei. Men - senere, når jeg meldte meg inn i fotoklubb og teatergruppe, ble det superenkelt å få seg nye venner! (Og jeg er sånn middels utadvent, tror jeg..) Hvis du begynner å vanke litt på Chateu Neuf eller melder deg inn i noen "særere" aktiviteter som fekting, elvepadling, salsa, kung fu, capoeira eller whatever som har litt små miljøer, så skal du ikke være bekymret for å få venner. Og, som mange sier, det kommer an på hva slags fag du tar. Ex.phil og psykologi grunnfag er jo ganske upersonlige da.. dvs mange i "klassen". (De har jeg begge tatt, men pga engasjement i slike mindre grupper som jeg nevner ovenfor, fikk jeg enkelt venner..). Og i studenthjemmene er det visst egne samfunn, skal jeg tro de jeg kjenner som har bodd der!

Tror ikke du skal være redd for å flytte til Oslo for å studere, hvis du selv er innstilt på å få et sosialt liv der!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Er det lenge siden du tok ex.phil/ex.fac Alva? Jeg tok ex.fac i fjor og ex.phil i år, og vi har små seminargrupper også i disse fagene. Tror dette blir mer og mer vanlig på de fleste emner på universitetet også, til glede for noen og ergrelse for anre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...