Gå til innhold

Komplimenter til nybakte mødre

Fremhevede innlegg

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Vanlig høflighet er vel å hilse på moren og titte litt på ungen nedi vogna iallefall. Trenger jo ikke å si noe til babyen heller da. Bare smile litt kanskje?

Det skader ikke å være høflig mot dem som tror at barnet er verdens navle akkurat der og da.

Når dere selv(hvis dere får barn) så blir dere også sånne :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg reagerer litt på at kollegene dine faktisk tok dette opp med deg. Man skulle tro terskelen var ganske høy for å ta opp noe sånt med en arbeidskamerat. De andre må jo ha oppfattet noe ubehaglig i din oppførsel for å gå til et så drastisk skritt som å si fra. Kanskje moren ble litt såret over å få kald skulder fra deg og at de andre merket det?

Da jeg kom på jobb-besøk etter fødsel så vakte det absolutt oppmerksomhet. De med barn selv, eller som var mine gode venner på jobb var glade og begeistret. Dem jeg har liten kontakt med smilte og sa hei. Det var kollegene mine som selv ringte flere ganger og ville at jeg skulle komme innom for å vise nurket og det var veldig koselig, husker jeg.

Her gjelder vel regler for vanlig høflighet. Har du hatt god kontakt med moren før hun fødte så er det vel normalt å ta et lite titt på barnet og å være litt hyggelig.

Endret av Caramba
Skrevet
Det er vel ingen sosiale regler som tilsier at man trenger være mer enn normalt høflig og spørre hvordan det går. Om man "hilser" på en baby har vel lite å si fra eller til for barnet. Har forresten også lagt merke til at det er stor forskjell på hvordan kvinner og menn oppfører seg i slike sammenhenger. Har aldri opplevd at en mann har gått i taket av fryd over å se et spedbarn på arbeidsplassen. De mannlige kommentarene i slike situasjoner består ofte i spøkefulle bemerkninger om smitteeffekten, og nå kommer det en haug unger til om 9 mnd osv. Kanskje ikke så rart når enkelte av kvinnene kommer med kommentarer om at det nærmest rykker i eggstokkene ved synet av de små :fnise:

Det er forskjell på menn også.

Hadde flere mannlige kollegaer som gjerne skulle titte på og spurte pent om de fikk holde!

Og jeg jobber i et mannsyrke, så dette er ikke "lite maskuline" menn.

De var minst like interessert som mine kvinnlige kolleger.

Skrevet

Det hørtes da voldsomt ut at du fikk tilsnakk fordi du ikke var overstrømmende nok.

Om du virket kort og småsur så skjønner jeg at de reagerte, men om problemet var at du ikke engasjerte deg nok, så må da det være opp til hver enkelt.

Alle er ikke like glad i barn og alle står ikke alle kolleger like nærme.

Skrevet

Det er nok ikke overalt kollegaer har så høy terskel for å si fra om hva de synes er normal oppførsel. Har ikke opplevd det selv, men etter å ha hatt endel sesongjobber blant annet på sykehjem ville det ikke overraske meg om endel av de "kaklehønene" som alltid snakker om familie, og gjerne "baksnakker" beboere de kjenner familieforholdene til, også kommenterer oppførsel de synes er rar. Det er ikke overalt det er overflod av dannelse heller...

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

Syns det er vanlig høflighet og titte på avkomme og komme med en hyggelig bemerkning. Om det nå ikke er den søteste ungen man har sett kan man nå si noe annet hyggelig. Du trenger jo ikke ta helt av. Jeg forventer slett ikke at alle skal syns mine barn er verdens vidundre.

Jeg har feks null interesse for hunder. Jeg liker faktisk sjelden hunder. Likevel, dersom en bekjendt av meg hadde fått seg en liten valp ville jeg hilst på hunden og alltids klart og finne noe hyggelig å si.

Skrevet (endret)
Vi jobber mange damer på min arbeidsplass, slik at det ganske ofte er noen som får barn. Etter en stund kommer de fleste på besøk på jobben med barnet, og det blir stor oppstandelse. Alle skal overgå hverandre i skryt og begeistrede utrop, og det virker helt akseptabelt at pausen forlenges med en time eller mer i slike tilfeller. Det gjør meg forsåvidt ikke så mye. Men da jeg selv ikke er spesielt barneglad, så pleier jeg ikke delta ved slike anledninger. Jeg sier selvsagt hei til moren og spør hvordan det går o.l, men ikke noe mer enn det. Men sist en mor var på besøk fikk jeg faktisk kommentar etterpå fra et par av de andre, at jeg hadde vært veldig kort, og at de godt syntes jeg kunne skrytt litt mer av ungen. De reagerte også på at jeg ikke hadde sagt hei til ungen :kgbaby: , vi snakker da om en baby på et par måneder. Hva synes dere mødre, blir dere sure hvis noen ikke skryter av barna deres?

Det hører med til historien at jeg aldri får skryt for at jeg jobber mens de andre har ekstra pause, eller avlyser planer for å jobbe overtid når andre har syke barn etc. :)

Jeg er enig med TS. Selv om den nybakte morens liv dreier seg om barnet, så gjør ikke mitt liv det. Jeg synes barn er koselige, men jeg pleier ikke å si hei til en liten, ofte sovende baby. Selvfølgelig hilser man på mor og gratulerer og greier, men det får være nok om man ikke selv vil fortsette lovprisingen. Tenk litt mer på de som er faktisk er interessert i barnet, istedet for å bli snurt over de som ikke er det. Det er faktisk ikke alle som føler dette naturlig, og det finnes langt verre ting å irritere seg over.

Ellers går det også an å sette litt ekstra pris på dem som kommer nederst på prioriteringslisten når det gjelder fravær, og legger i det lille ekstra sånn at foreldrene skal kunne dra hjem til barna sine.

Endret av Harlekin
Skrevet
Vanlig høflighet er vel å hilse på moren og titte litt på ungen nedi vogna iallefall. Trenger jo ikke å si noe til babyen heller da. Bare smile litt kanskje?

Det skader ikke å være høflig mot dem som tror at barnet er verdens navle akkurat der og da.

Når dere selv(hvis dere får barn) så blir dere også sånne :ler:

Jeg synes det virket som om TS var høflig, jeg. Og når jeg får barn tror jeg ikke jeg kommer til å ha noe i mot at kollegaene mine ikke er overstrømmende begeistret for mine barn så lenge de er høflige som ellers.

Skrevet

bare for å ha det sagt: folk får vel unger for sin egen del? de behøver vel ikke masse skryt og styr fordi de har klart å presse ut en unge?

herregud.Det blir jo helt sykt !

jeg syns hele denne debatten er helt sprøtt tåpelig!!!!

hvis ts ikke er så veldig interessert i unger så må det vel være nok å si gratulerer. hun var da på ingen måte uhøflig.

dette er sånn fjortisjente opplegg der man forventer en bestemt adferd fordi ts er kvinne. slik ser jeg det.

jeg tror ikke de fleste mannlige medarbeidere sitter å snakker med babyene til sine kolleger, med mindre de er særskilt interessert i unger.

Makan!

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

Da jeg fikk nr 3 var jeg innom arbeidsplassen og hilsen på mine kollegaer og takke for gaven jeg og ungen hadde fått fra dem.

Damene smilte og gratulerte, kikket i vogna og kom med hyggelige kommentarer. Mennen kikket også på ungen og kom med kommentarer, mer humoristiske som feks "Ja, skal du ha flere nå bør vi diskutere dette på avdelinga først", eller "De er da utrolig søte disse små, kanskje jeg skal gå hjem til kona og fortelle om det?." En av mennene ble helt betatt og løftet og pludret med ungen . Bare hyggelig.

Noen av dem som jeg ikke kjenner så godt bare hilste og gratulerte, mens andre kom bort til meg og kikket på ungen. Begge delene var helt ok for meg.

Tror det er lettere for folk som har unger selv å vise litt interesse og komme med hyggelige kommentarer. Man kjenner igjen situasjonen.

Gjest Helen Parr
Skrevet
jeg syns hele denne debatten er helt sprøtt tåpelig!!!!

hvis ts ikke er så veldig interessert i unger så må det vel være nok å si gratulerer. hun var da på ingen måte uhøflig.

dette er sånn fjortisjente opplegg der man forventer en bestemt adferd fordi ts er kvinne. slik ser jeg det.

jeg tror ikke de fleste mannlige medarbeidere sitter å snakker med babyene til sine kolleger, med mindre de er særskilt interessert i unger.

Makan!

De aller fleste svarer jo nettopp at de synes ts har oppført seg helt greit og har vært høflig "nok".

Skrevet
Nå har ikke jeg barn, så jeg bør kanskje ikke svare...

Men jeg mener det er vanlig høflighet å vise interesse for barnet når mor kommper på besøk for å vise frem. Hadde syntes det var litt merkelig om du ikke gjør mer enn å hilse høflig på mor. Det finnes grenser, naturligvis, men litt engasjement burde du klare å grave fram.

Det er ellers ikke så unormalt å ikke få takk for å jobbe ræva av seg. Ingen kommer til å takke deg den dagen du ligger der med magesår, heller.

Oppsummerer i grunnen mine tanker godt, ser jeg.

Synes det er vanlig høflighet å vise litt interesse for barnet, men som mor forventer jeg ikke at alle og enhver skal dikke-dikke med barnet mitt.

Skrevet

TS utviste normal høflighet ved å hilse på mor.

Jeg kjenner litt igjen situasjonen når det kommer folk innom for å hilse på osv. I arbeidstiden har jeg lyst til å gjøre jobben min, hvis ikke må jeg jobbe overtid for å bli ferdig. Det går utover min fritid.

TS får kjeft for å jobbe framfor å dulle med en baby i arbeidstida. snakker om holdningen til jobben hos kollegaene!

Skrevet
De aller fleste svarer jo nettopp at de synes ts har oppført seg helt greit og har vært høflig "nok".

ja det er greit, men jeg reagerer på at ts får kommentarer fra sine arbeidskolleger på at hun ikke dullet nok med ungen. :kaffe: sorry hvis det ikke kom tydlig nok frem. det var igrunnen det jeg syns var frekt her...

Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig med dikk og dull og "hoppe-i-taket-av-begeistring" ved synet av en nyfødt baby (skulle jeg gjort dét, hadde det jammen blitt en pinlig seanse...). Men - jeg synes det er normalt og høflig å si gratulerer, akkurat som man formodentlig gjør ved andre store begivenheter.

Litt OT; jeg forstår det slik at enkelte virkelig ikke liker babyer. Er ikke det egentlig litt merkelig? De er da mennesker de også...(?) Akkurat som om jeg skulle gått rundt og mislikt alle personer over åtti år.

Jaja, vi er jo forskellige alle mann.

:fnise:

Skrevet
Litt OT; jeg forstår det slik at enkelte virkelig ikke liker babyer.

Det stemmer, jeg liker ikke babyer noe særlig. De griser så fælt, f.eks. Og jeg synes ikke de er noe spesielt søte.

Og jeg duller aldri med barn/babyer, jeg snakker med dem som jeg snakker til voksne mennesker.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg liker heller ikke barn. Barn/babyer har rett og slett aldri interessert meg, og jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem. Så enkelt er det. Jeg snakker, som Pax, til barn som om de var voksne. Desverre fungerer den teknikken ekstremt dårlig med babyer.

Du tror ikke det er noen der ute som ikke liker/takler gamle mennesker? Jeg har faktisk møtt flere!

Skrevet

Hadde ikke reagert om noen ikke dullet eller pratet med min nyfødte baby. Hvis ts var vanlig høflig, synes jeg det høres helt greit ut.

Synes ikke at noen skal føle seg nødt til å gi komplimenter til en liten baby! Som regel er det nok av de som synes de er søte og gjerne vil holde osv, så om noen ikke føler seg så komfortable med babyer er vel det helt ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...