Gå til innhold

Små barn på fly

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dette gjelder etter at du har fått barn også. Flydde 11 timer i strekk med en unge som skrek i 10.5 av de 11 timene. Jeg forbannet både moren og ungen, for "stakkars barnet mitt, han må få gjøre som han vil" mentaliteten fungerer ikke. Vi var 500 pasasjerer på flyet som klaget over støyen, det var tross alt natt, og meningen at man skulle kunne sove for å tilpasse seg en ny tidssone.

Det er ingen menneskerett å plage andre med sin unges tilstedeværelse.

(Neste gang jeg opplever noe lignende kan jeg lover deg at det blir en voldelig utgang på skrikingen, og det finnes flere med min oppfatning.)

Bare av ren nysgjerrighet: Hva skulle foreldrene gjort i den situasjonen? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette gjelder etter at du har fått barn også. Flydde 11 timer i strekk med en unge som skrek i 10.5 av de 11 timene. Jeg forbannet både moren og ungen, for "stakkars barnet mitt, han må få gjøre som han vil" mentaliteten fungerer ikke. Vi var 500 pasasjerer på flyet som klaget over støyen, det var tross alt natt, og meningen at man skulle kunne sove for å tilpasse seg en ny tidssone.

Det er ingen menneskerett å plage andre med sin unges tilstedeværelse.

(Neste gang jeg opplever noe lignende kan jeg lover deg at det blir en voldelig utgang på skrikingen, og det finnes flere med min oppfatning.)

Det er ikke alltid så lett å få et barn til å slutte å skrike. Vi hadde en marerittopplevelse på en flytur når jenta vår var 8 mnd. Vi forsøkte på forhånd å legge opp alt på best mulig måte, kjøpte til og med billetter på første klasse for at hun skulle få litt bedre plass. Vi hadde med masse leker; mat og drikke i alle mulige varianter; hadde med tepper så hun skulle ligge godt osv. Men hun skrek og skrek under nesten hele turen på 8 timer, uansett hva vi prøvde. Jeg ammet henne så mye hun ville ha, mannen min trasket opp og ned midtgangen med henne i det uendelige for å få henne til å sove, men det var rett og slett umulig. Vi fikk mange sinte blikk og endel kommentarer, men herregud, vi forsøkte selvfølgelig alt som sto i vår makt. Men når ingenting hjelper er det pent lite man får gjort når man først er ombord på et fly.

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest_Gunnar_*
Skrevet

Mye kan gå galt under en flytur. Mitt beste tips er å spørre om å få ledige seter ved siden av deg selv. Dersom flyet ikke er helt fullt, hvilket rutefly sjelden er, har i hvert fall KLM fikset dette for meg uten noen kostnad. Barnet har da kunnet sove i nabosetet.

Jeg har nylig kommet hjem fra 14 dager i Florida med min 10 mnd gml sønn og 3 år gamle datter. Begge sov godt på flyet på vei hjem, og hadde ikke jetleg å snakke om etter reisen til Florida.

Etter hjemkomsten har imidlertid minstemann fått en kaotisk døgnrytme. Han legger seg som vanlig kl 1930, men har begynt å våkne etter 1-2 timer, og holdt det gående i mange timer. Første natta til 0330, andre natta til 2330 og tredje natta til 2300 (foreløpig). Han ligger i senga si, og vi er inne hvert 5-10 minutt for å varsle at vi er her, men sovne... Nei. Vi vekker han til vanlig tis om morgenen, ca kl 0800, og han sover dupp som vanlig. Nå vet jeg sannelig ikke helt hva vi skal gjøre for å få orden på døgnrytmen hans.... Noen som har erfaringer??

Gjest Gjest_Gunnar_*
Skrevet
Mye kan gå galt under en flytur. Mitt beste tips er å spørre om å få ledige seter ved siden av deg selv. Dersom flyet ikke er helt fullt, hvilket rutefly sjelden er, har i hvert fall KLM fikset dette for meg uten noen kostnad. Barnet har da kunnet sove i nabosetet.

Jeg har nylig kommet hjem fra 14 dager i Florida med min 10 mnd gml sønn og 3 år gamle datter. Begge sov godt på flyet på vei hjem, og hadde ikke jetleg å snakke om etter reisen til Florida.

Etter hjemkomsten har imidlertid minstemann fått en kaotisk døgnrytme. Han legger seg som vanlig kl 1930, men har begynt å våkne etter 1-2 timer, og holdt det gående i mange timer. Første natta til 0330, andre natta til 2330 og tredje natta til 2300 (foreløpig). Han ligger i senga si, og vi er inne hvert 5-10 minutt for å varsle at vi er her, men sovne... Nei. Vi vekker han til vanlig tis om morgenen, ca kl 0800, og han sover dupp som vanlig. Nå vet jeg sannelig ikke helt hva vi skal gjøre for å få orden på døgnrytmen hans.... Noen som har erfaringer??

Jeg glemte å nevne at vi på forhånd hadde fått forståelsen av at det motsatte skulle være problemet, altså at barna skulle våkne grytidlig på morgenen, etter hjemkomsten. Av den grunn holdt vi dem oppe til vanlig leggetid første kvelden, hvorpå hele familien sov til 1230 neste formiddag (Etter to døgn med søvnmangel grunnet reise). Nokså urutinert å ikke sette på en vekkeklokke, men vi hadde overhodet ikke tenkt på problemstillingen, ettersom vi var så innstilt på at barna skulle våkne grytidlig...

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Var da voldsomt med spydige kommentarer her da! Er jo det samme om man bestiller reisen først og spør etterpå, eller omvendt. Flyselskapets regler endres ikke av den grunn. :sukk:

Vi skal også ut å reise med sønnen vår for første gang i fly nå i Juli. Han er da 17 måneder. Jeg bestilte også først, og sjekka etterpå. Har lest mye om det å reise med barn og flyselskapets regler. Jeg var da klar over på forhånd at han må sitte på fanget under flyturen, og at det var en sannsynlighet at man ikke får bruke vogna når man mellomlander. (Hos oss er det 6t ventetid når vi mellomlander). Derfor skal jeg ha med bæresjal.

Vi reiser da med Lufthansa, og jeg har sjekka hvordan det er der. Vogna får man bruke frem til flyavgang og levere når man går inn på flyet. Men tenk da over at du ikke får pakket inn vogna selv, og at det da er en stor sjanse for at den kan bli ødelagt under flyturen. Jeg tenkte å kjøpe "Pram-pack" til den tid, og pakke vogna inn i den før jeg leverer den og går på flyet (om jeg velger å ha med vogna på flyplassen).

• Sitt med vinduet så barnet får se ut.
    • Ta med stellesaker (bleier, våtservietter o.l)
    • Ta også med matpakke og drikke, evt. også til dere selv.
    • Ha på barnet behagelige klær, eks. en lett joggedress.
    • Ta med diverse favorittleker - kan være en ide å kjøpe en ny leke i anledning flyturen. Kanskje et lekefly eller en barnebok som handler om fly?
    • De fleste flyplassene (i kiosken) selger spesialørepropper som skal hjelpe mot propper i ørene. Det skal finnes både til barn og voksne.
    • Om du ikke har med vogna på flyplassen kan det være en ide med bæresele eller bæresjal.
    • Om barnet skal sove på flyet kan det være lurt å bestille et ekstra flysete til barnet (mot ekstra kostnad) eller ta med en mykbag å legge over fanget deres eller evt. på gulvet om det er lov (eller plass). Barnet kan også sove på tvers over fanget deres om dere tar opp armlenene.
    • Amme/gi flaske eller smokk ved letting og landing.
    • Flere apoteker selger armebånd med akupunkturpunkt mot reisesyke (både til barn og voksne). Eller evt gi en reisesyketablett knust i syltetøy e.l før flyturen.

Jeg er derimot enig i at det ikke er det beste alternativet å legge barnet på flygulvet på et teppe - da det skal lite turbulens til for at barnet blir slengt litt rundt og kan dunke seg i flysetene (under der er det vel ikke så mykt og godt vil jeg tro?) Men hver sin mening :jepp: Et alternativ er jo å ha med en mykbag (som skrevet i lista over her) og la barnet ligge i den på gulvet og sove (om det er plass, eller i det hele tatt lov). Men det kan jo også bli et styr å ha med seg i tillegg til all den andre bagasjen.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

Flydde SAS 6,5 timer med eldstemann da hun var 11 mndr. og det gikk som en drøm. Selv om hun ikke sov på hele reisen. Jeg tror ikke det hadde gått så greit om vi ikke hadde med en romslig kurv til henne, som hun satt og lekte i store deler av turen. Vi fikk bytte seter sånn at vi fikk plass ved nødutgangen så vi hadde god plass. Det var ikke mulig å bestille spesifikke plasser, men alle med barn under to år ble omrokkert før take-off. De minste fikk sitte helt fremst og fikk barneseng. Men det tror jeg gjelder barn under 6 mndr. De er jo veldig små de babybaggene.

Kurven sto forøvrig på gulvet, og det var en fordel for det blir veldig dårlg luft under taket i flyet. Varmt og tørr luft fra airconditionanlegget, men har ikke lagt merke til at det trekker langs gulvet.

Andre tips; gi barnet drikke under take-off og landing sånn at trykket i ørene utlignes. Kjøp en del nye leker, men ikke sånne som bråker (av hensyn til medpassasjerer). Ikke ha på klær som strammer.

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet
Flydde SAS 6,5 timer med eldstemann da hun var 11 mndr. og det gikk som en drøm. Selv om hun ikke sov på hele reisen. Jeg tror ikke det hadde gått så greit om vi ikke hadde med en romslig kurv til henne, som hun satt og lekte i store deler av turen.

Kurven sto forøvrig på gulvet, og det var en fordel for det blir veldig dårlg luft under taket i flyet. Varmt og tørr luft fra airconditionanlegget, men har ikke lagt merke til at det trekker langs gulvet.

Lurer litt på disse myk-bagene, er de såpass mye at de går an å krølle sammen så de tar liten plass i en sekk e.l? Og får man plass til en sånn bag foran et "vanlig" flysete om man ikke får plass fremst eller ved nødutgangen?

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du tror du kan legge ungen på gulvet på flyet for og sove. For det første skal man sitte fastspent under turen og dessuten er det fryktelig trangt der. Hvis skulle komme uventa turbulens eller dårlig vær så kan du sjøl tenke deg hva som kan skje. Du må nok belage deg på og ha barnet på fanget hele tiden. Men hør med flyselskapet ang seng som festes på veggen, det vet jeg er begrenset på hver avgang.

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Glemte en ting. Man får ikke sitte ved nødutgangen når man har barn. Dette pga sikkerheten og at ved en evnt evakuering skal det gå veldig fort.

Gjest Gjest_liven_*
Skrevet

Jeg fløy til Aten for et par måneder siden . Det tok ca 5 timer . På seteraden foran oss satt en familie med en gutt på ca 2 år. etter at de fikk lov å ta av sikkerhetsbeltene sto han vendt mot oss i setet resten av veien og skrek og slo etter min sønn som er 8 med en lekespade .Vi prøvde å snakke med foreldrene og med flypersonalet som snakka med foreldrene, det hjalp som rgel 5 min. En stund sov faktisk begge foreldrene. utrolig at det gikk ann i det bråket. Jeg skal love deg at jeg ikke hadde noe sympati med det barnet eller foreldrene. jeg tenkte alvorlig på kaldkveling.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal snart ut og fly med lillemann på 11 mnd. Tror flyturen tar ca 4-5 timer. Han har jo ikke eget sete, men det var noen som fortalte meg at små barn fikk en slags seng som de hang i taket eller noe... Noen som har prøvd dette, evnt vet hvor store/små barn det er beregnet for?

Glem korga, det er for svært lange turer:)

Jeg har flydd med snupps mange ganger på sånne strekk, og det er ikke så langt. ha med litt godis (kjeks el.l.), godt med drikke som bafrnet liker, bleier, våtservietter, underholdning, gjerne noe du binder en tråd i, så slipper du å organisere hele flyet til å lete etter bortkomnne biler eller hva det måtte være.

Lille My har sovnet etterhvert siden det har vært natta når vi har reist. Så det går veldig greit! Ha på litt gode klær, pysj eller noe som er deilig og behagelig - dongeri er skikkelig ut på sånne turer. Det er mye som skjer, og ungene sovner gjenre for det er så mye inntrykk!

God tur, dette går heeeelt fint:)

Men ikke legg ungen på golvet - det er bikkjekaldt!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

blir helt sjokkert over hvor frekke folk er her med TS. Synes det er kjempeflott at hun spør. Hadde det liksom vært bedre om hun ikke gjorde det? å være godt forberedt er aldri en dum ting.

når man reiser med Norwegian mener jeg man kan ha med bilsete og betale barnebillett for barnet- er ikke sikker, men dette er noe du kan undersøke med flyselskapet - kan være greit for ham å sove der hvis reisen ikke er så lang og barnet våkner og får strekt på seg innimellom?

ellers tips til reisen:

- Ikke frykt det verste- som oftest går det bra, og det er flere solskinnshistorier enn skrekkehistorier- problemet er at det er skekkhistoriene som blir fortalt oftest

- ta med leker(som noen sier her: lydfrie)

- time det slik at barnet er noe sultent ved take-off slik at du får ammet da det forebygger dott i ørene

- la barnet få en god lur noen timer før reisen slik at det er uthvilt, og prøv å time det slik at barnet er trett,men ikke overtrett, når flyet skal gå- da sovner det enklere av duringen fra flyet

- både du og barnet bør ha på komfertable klær

- ha med et godt og varmt teppe/babydyne som kan brukes ved amming og soving

- bæresele og stellebag --> supert på flyplassen når man skal vente

Skrevet

Siden tråden ble startet i januar 08, regner jeg med at ts har reist både en og flere ganger siden da. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...