Bobeline Skrevet 16. januar 2008 #41 Skrevet 16. januar 2008 Må se om jeg skjønner deg rett her..... lillemann kan ikke ligge i softbag på gulvet fordi at det KAN skje noe med flyet. Du tenker da på ganske alvorlige ting skjønner jeg. Da skal jeg jammen meg legge inn kateter på oss alle sammen slik at ingen av oss trenger å reise seg. Flyet kan jo styrte... og da rekker vi ikke å sette oss. Og jeg vil ihvertfall ikke ha mat eller drikke av flyvertinnene, herreminnhatt, de skal da ikke sette livet sitt på spill for at JEG skal ha noe. Smøre med oss niste og kateter. Noe mer???? Blæææ, er lei av hele denne tråden. Jeg tenkte på gravitasjonskreftene. Og som jeg nevnte i innlegget så er det sjelden at det skjer noe så alvorlig at det vil føre til en kamp mellom deg, barn og gravitasjonskreftene. Det har hendt at foreldre har lagt barn på gulvet, og mistet barnet i alvorlige flyulykker, nettopp fordi barnet ikke var i trygg varetekt i armene til en voksen, og flyselskap (ikke alle flyselskapene selvfølgelig) har laget sikkerhetsrutiner som stadfester at barn ikke får liggge på gulvet etter flykatastrofen som fikk et tragisk utfall. Spørsmålet stiller seg annerledes for håndbagasje siden materielle goder ofte kan erstattes. Derfor var det en tanke at det kanskje ville være lurest å ha en softbag til barnet som du har i et eget sete, eller på fanget. Derfor tenkte jeg også at det kanskje var fint å be om avlastning fra andre voksne i reisefølget ditt så du slapp å ha softbag med barn i på fanget under hele turen. Kabinpersonalet setter ikke livet på spill for å holde deg og andre passasjerer med mat. Så hvordan skal et kateter eller niste hjelpe deg i en slik situasjon? Uansett, som jeg også nevnte; god tur.
Bobeline Skrevet 16. januar 2008 #42 Skrevet 16. januar 2008 Om babyen ligger i en bassinette på veggen, eller i softbag på gulvet er da det samme?Ved kraftig turbulens vil babyen uansett bli kastet ut av det han/hun ligger i. Så med mindre man sitter og tviholder på ungen kan alt være farlig. Jeg tenkte på gravitasjonskreftene og langt verre resultateter av disse enn turbulens. Turbulens hadde vært god nok grunn for meg til å ha et eventuelt barn på fanget fremfor å risikere at barnet skulle falle ned og kanskje pådra seg skader. Jeg tenkte på en flyulykke der et barn ble oppbevart på gulvet, noe som fikk katastrofale følger nettopp på grunn av dette. Derfor ville jeg ikke oppbevart et eventuelt barn på gulvet heller, sammen med håndbagasjen. Flyulykker, i likhet med bilulykker, kan oppstå og derfor tar jeg alle forhåndsregler jeg kan, som å bruke bilsete og lignende. Dersom noe skulle skje så har jeg i hvertfall gjort det jeg kan for å beskytte meg og mine, så kanskje jeg slipper samvittighetskvaler eller selvbebreidelse for å ha valgt minste motstandsvei. Selv om jeg ikke har barn selv forstår jeg verdien av å sikre venninners barn i bil eller på fly.
Bobeline Skrevet 16. januar 2008 #43 Skrevet 16. januar 2008 Den der blir litt drøy. Skal man hele tiden tenke på hva som KAN skje, så kommer man seg ikke utav stolen hjemme. Dersom man nå ser mørkt på det, så har vel de fleste av oss liten sjans dersom flyet plutselig skulle dette ned. Jeg har selv hatt barna mine liggende på gulvet når de var små og det har aldri vært noe problem. Det sies at alt er farlig. Det var ikke retningen jeg hadde tenkt til å gå. Det jeg tenkte på er at det er lurt å ta sine sikkerhetstiltak for å redusere farer en vet om eller har blitt gjort oppmerksom på. Jeg sikrer venninners barn i bil eller på fly, og tar ellers andre forhold i betraktning når jeg passer på andres barn slik at det ikke skal skje noe. Det er klart det har hendt ulykker likevel, men jeg gjør fremdeles mitt beste for å forhindre dette. Det var med utgangspunkt i en flyulykke jeg gav rådet om å oppbevare barnet i fanget eller i sete, og ikke på gulvet. Jeg ser at det har blitt tatt ille opp.
LilleKylling Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #44 Skrevet 17. januar 2008 (endret) Jeg tenkte på gravitasjonskreftene. Og som jeg nevnte i innlegget så er det sjelden at det skjer noe så alvorlig at det vil føre til en kamp mellom deg, barn og gravitasjonskreftene. Det har hendt at foreldre har lagt barn på gulvet, og mistet barnet i alvorlige flyulykker, nettopp fordi barnet ikke var i trygg varetekt i armene til en voksen, og flyselskap (ikke alle flyselskapene selvfølgelig) har laget sikkerhetsrutiner som stadfester at barn ikke får liggge på gulvet etter flykatastrofen som fikk et tragisk utfall. Spørsmålet stiller seg annerledes for håndbagasje siden materielle goder ofte kan erstattes. Derfor var det en tanke at det kanskje ville være lurest å ha en softbag til barnet som du har i et eget sete, eller på fanget. Derfor tenkte jeg også at det kanskje var fint å be om avlastning fra andre voksne i reisefølget ditt så du slapp å ha softbag med barn i på fanget under hele turen. Kabinpersonalet setter ikke livet på spill for å holde deg og andre passasjerer med mat. Så hvordan skal et kateter eller niste hjelpe deg i en slik situasjon? Uansett, som jeg også nevnte; god tur. quote] Skjønner egentlig ikke at jeg gidder å svare på dette men..... Du snakker om flyulykker.....??? Vel, hvis jeg er i midtgangen på vei til toalettet når flyet styrter, da vil jeg påstå at det er minst like farlig som å la barnet ligge på gulvet i softbag. Og det er jo også like farlig for de ansatte på flyet. Ergo, ungen på fanget, kateter og niste. Så slipper man å reise seg i det hele tatt. Kan tilog med ha sikkerhetsselen på hele tiden![/ Endret 17. januar 2008 av LilleKylling
Caramba Skrevet 17. januar 2008 #45 Skrevet 17. januar 2008 Når det gjelder flyulykker så skjer disse veldig ofte i forbindelse med take-off og landing. Da har man alltid barnet på fanget uansett i setebelte. Dersom det blir turbulnes og fest setebelteskiltene tennes så må man også ta barnet på fanget. Det er svært skjeldent noe skjer når flyet er i marsjhøyde midt under flighten. Da er man også tryggere enn i både bil, tog, båt, buss eller andre transportmidler. Derfer anser jeg det ikke som spesiellt risikabelt å ha barnet på gulvet under en lang flight.
Bobeline Skrevet 17. januar 2008 #46 Skrevet 17. januar 2008 Ok, mulig jeg bare er hårsår fordi jeg er gravid, men dette synes jeg da blir vel mye kritiske spørsmål til meg fordi jeg lurte på en liten ting angående å fly med barn. Bruker dette sitatet som utgangspunkt for poenget som kommer, om gravide som reiser med fly. Dette er ikke ment som skremselspropaganda eller som kritikk, men husk på å ta vare på deg selv og det ufødte barnet også. Siden reise med fly øker den generelle risikoen for blodpropp, og gravide kvinner generelt har høyere risiko for blodpropp, er det lurt å redusere risikoen for dette ved hjelp av noen enkle tiltak. Som trykkstrømper, som en får kjøpt på apoteket, og drikke mye vann og foreta hyppige spaserturer i kabinen.
Bobeline Skrevet 17. januar 2008 #47 Skrevet 17. januar 2008 Lille Kylling, jeg har luftet tankene mine om flyreiser med barn, og flyreiser for gravide kvinner i god mening. Jeg har tatt høyde for at ekstreme situasjoner med fly oppstår svært sjeldent. Dette har også blitt påpekt av andre i deres innlegg. Men selv den ørlille sjansen for en slik situasjon er nok til at jeg ville tatt mine forholdsregler om å ikke oppbevare barnet på gulvet, i tilfelle det skulle bli nødvendig med nødevakuering eller annet. Jeg ville hatt barnet på fanget, eller i flysete beregnet for dette. Hadde jeg vært gravid ville jeg trolig valgt det siste, avhengig av hvor "stor" jeg er, og for å ha muligheten til å kunne røre på meg, eller eventuelt vekslet mellom de to løsningene. Hva du ønsker å gjøre for deg og ditt barn er opp til deg og sikkerhetsrutinene i flyet dere reiser med. Om du ønsker å al barnet sove i en softbag på gulvet, mens du selv må sitte stille meg bena hevet, må du for all det gjøre det. Det er ingen som bestemmer hva du skal gjøre og du står fritt til å gjøre hva du ønsker innen sikkerhetsrutinene til flyselskapet du reiser med. Det har ikke vært min mening å hetse eller latterliggjøre foreldre eller gravide som reiser med fly. Derfor forventet jeg heller ikke at du skulle latterligjøre meg ved å bringe inn argumentasjon om at kabinpersonalet lever farlig når de serverer mat, eller at du gjør det samme ved å foreta toalettbesøk, og dermed invitere elementer som kateter og medbrakt niste. Jeg ønsker deg og dine en hyggelig flyreise.
LilleKylling Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #48 Skrevet 17. januar 2008 Jeg forstår forsåvidt hva du mener Bobeline, men jeg orker ikke leve livet mitt etter hva som kan skje i ekstreme krisesituasjoner. Forhåpentligvis slipper man unna de.Tror ikke jeg er noen uansvarlig mor av den grunn.
Snuppelure Skrevet 17. januar 2008 #49 Skrevet 17. januar 2008 (endret) Ser du har fått mange svar noen litt bedre enn andre Lar de stå ukommentert, men forteller heller litt om mine erfaringer. Om du får slik bag du spør om på en 4-5 timers flytur tviler jeg egentlig på. Det er som oftest på større maskiner og lengre flyvninger hvor dette er et tilbud. Du må uansett ta kontakt med flyselskapet på forhånd ang dette. Å fly med små barn går som regel mye greiere enn du tror. Flyvertinnene er veldig hjelpsome og forklarer alt du trenger å vite. *Du får egen sele til barnet som skal brukes ved takoff og landing. Den er enkel i bruk, men de viser deg helt sikkert. * Bleieskift skal gjøres på toalettet. Om det er bæsj i bleien vil de gjerne at du legger bleien i en pose som du knyter igjen før du kaster. * Jeg blir alltid overrsket over hvor trangt det er på fly... pakk stellebagen godt på forhånd. Jeg pakker bleieskift ting i en pose, ekstra skift i en pose, mat i en pose, leker i en pose osv. Bruker klare brødposer og da er det veldig enkelt å få opp akkuart det du skal ha fra bagen til enhver tid. *Jeg bestiller alltid eget sete til sønnen min. Da får du med bilsetet inn på flyet og det er et utmerkede sted for en liten å sove. Om du bestiller tidlig kan du få ganske rimlige billetter til de små også. *Husk at det kan være ganske langt å gå fra flyet og til bagasjebåndet. En Babybjørn eller tilsvarende er fantastisk å ha da. En Quiny Zap får du antagelig med inn på flyet om du har en slik. * til sist vil jeg anbefale deg å ha på deg et sjal/skjerf. Det er praktisk til å skjule deg litt når du ammer (lage rolig omgivelse for barnet. Kjekt å legge over barnet når det sover. God tur, det kommer til å gå så fint så! Endret 17. januar 2008 av Snuppelure
Jens Skrevet 18. januar 2008 #50 Skrevet 18. januar 2008 Ser du har fått mange svar noen litt bedre enn andre Lar de stå ukommentert, men forteller heller litt om mine erfaringer. Om du får slik bag du spør om på en 4-5 timers flytur tviler jeg egentlig på. Det er som oftest på større maskiner og lengre flyvninger hvor dette er et tilbud. Du må uansett ta kontakt med flyselskapet på forhånd ang dette. Å fly med små barn går som regel mye greiere enn du tror. Flyvertinnene er veldig hjelpsome og forklarer alt du trenger å vite. *Du får egen sele til barnet som skal brukes ved takoff og landing. Den er enkel i bruk, men de viser deg helt sikkert. * Bleieskift skal gjøres på toalettet. Om det er bæsj i bleien vil de gjerne at du legger bleien i en pose som du knyter igjen før du kaster. * Jeg blir alltid overrsket over hvor trangt det er på fly... pakk stellebagen godt på forhånd. Jeg pakker bleieskift ting i en pose, ekstra skift i en pose, mat i en pose, leker i en pose osv. Bruker klare brødposer og da er det veldig enkelt å få opp akkuart det du skal ha fra bagen til enhver tid. *Jeg bestiller alltid eget sete til sønnen min. Da får du med bilsetet inn på flyet og det er et utmerkede sted for en liten å sove. Om du bestiller tidlig kan du få ganske rimlige billetter til de små også. *Husk at det kan være ganske langt å gå fra flyet og til bagasjebåndet. En Babybjørn eller tilsvarende er fantastisk å ha da. En Quiny Zap får du antagelig med inn på flyet om du har en slik. * til sist vil jeg anbefale deg å ha på deg et sjal/skjerf. Det er praktisk til å skjule deg litt når du ammer (lage rolig omgivelse for barnet. Kjekt å legge over barnet når det sover. God tur, det kommer til å gå så fint så! Må rette på noen ting her. Jeg har halvparten av gangene jeg har fløyet med mitt barn under to år ikke fått sikkerhets belte til barnet. Har bare fått beskjed om å holde det Det er ikke alle toalett som har stellebord Når vi har spurt om å få kjøpe ett ekstra sete til vår gutt under to år, har vi fått beskjed om at dette ikke er lov når de er under to år, og må være på vårt fang. Er heller ikke alle fly det er lov å ta med en trille inn på, særlig ikke hvis det er ett fullt fly.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #51 Skrevet 18. januar 2008 Så du synes mer synd på en voksen person som kanskje må høre på litt barnegråt, enn på en unge som har det vondt og skriker? Jaja, det er vel ikke annet enn en kan forvente i dagens samfunn. "Kanskje må høre på litt barnegråt"? Jeg har på flere flyturer hørt småbarn skrike høyt i flere timer, og da må jeg si at jeg synes mer synd på de voksne som sitter rundt. Ikke vær helt blind for de plagene det kan medføre for andre, selv om du synes mest synd på barnet ditt!
LilleKylling Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #52 Skrevet 18. januar 2008 "Kanskje må høre på litt barnegråt"? Jeg har på flere flyturer hørt småbarn skrike høyt i flere timer, og da må jeg si at jeg synes mer synd på de voksne som sitter rundt. Ikke vær helt blind for de plagene det kan medføre for andre, selv om du synes mest synd på barnet ditt! Nå har jeg ikke til hensikt å la barnet mitt hylskrike i flere timer heller da.
Gjest Flyer Skrevet 18. januar 2008 #53 Skrevet 18. januar 2008 Vedr. ungeskrik - ja, det er grusomt for andre som ikke har fått barn selv enda. Men jeg tror man får en annen forståelse for dette når en har en liten selv. (Jeg har mange ganger bannet stille over dette). Dette gjelder etter at du har fått barn også. Flydde 11 timer i strekk med en unge som skrek i 10.5 av de 11 timene. Jeg forbannet både moren og ungen, for "stakkars barnet mitt, han må få gjøre som han vil" mentaliteten fungerer ikke. Vi var 500 pasasjerer på flyet som klaget over støyen, det var tross alt natt, og meningen at man skulle kunne sove for å tilpasse seg en ny tidssone. Det er ingen menneskerett å plage andre med sin unges tilstedeværelse. (Neste gang jeg opplever noe lignende kan jeg lover deg at det blir en voldelig utgang på skrikingen, og det finnes flere med min oppfatning.)
LilleKylling Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #54 Skrevet 18. januar 2008 Det er ingen "stakkars barnet mitt, han må få gjøre som han vil"-mentalitet i kyllinghuset. Blir gal når han skriker selv jeg, så det er uaktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #55 Skrevet 18. januar 2008 Til dere som får plass til en baby på gulvet foran setet, har dere ikke bein?
LilleKylling Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #56 Skrevet 18. januar 2008 Til dere som får plass til en baby på gulvet foran setet, har dere ikke bein? Joda, jeg har to stk, men lar de være hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #57 Skrevet 18. januar 2008 Jeg ville ALDRI latt mitt barn ligge paa gulvet, verken i kurv paa skinn eller noe som helst. Har reist masse med fly i flere aar. Og jeg har opplevd SKIKKELIG turbulens mange ganger. Saa mye at vesker, kopper, löse gjenstander svevde i taket. Dette har skjedd mere en en gang. Og stakkars barn sier jeg hvis det laa löst nede paa gulvet. Tör nesten ukke tenke paa hva som kunne skjedd. Og turbulens kommer meget raskt noen ganger. Nei, kjöp sete til barnet, hvor barnet kan ligge tryggt i egen stol!
Jens Skrevet 18. januar 2008 #58 Skrevet 18. januar 2008 Jeg ville ALDRI latt mitt barn ligge paa gulvet, verken i kurv paa skinn eller noe som helst. Har reist masse med fly i flere aar. Og jeg har opplevd SKIKKELIG turbulens mange ganger. Saa mye at vesker, kopper, löse gjenstander svevde i taket. Dette har skjedd mere en en gang. Og stakkars barn sier jeg hvis det laa löst nede paa gulvet. Tör nesten ukke tenke paa hva som kunne skjedd. Og turbulens kommer meget raskt noen ganger. Nei, kjöp sete til barnet, hvor barnet kan ligge tryggt i egen stol! Men, det er jo ikke lov til å kjøpe eget sete til barn under 2 år!
Snuppelure Skrevet 18. januar 2008 #59 Skrevet 18. januar 2008 Men, det er jo ikke lov til å kjøpe eget sete til barn under 2 år! Joda det er absolutt lov å kjøpe setet til barn under to år. Forutsettningen er at de sitter på ditt fang under opp og ned stigning, og at du har med deg bilsete som du setter i barnets sete.
Brunhilde Skrevet 19. januar 2008 #60 Skrevet 19. januar 2008 Men, det er jo ikke lov til å kjøpe eget sete til barn under 2 år! Jeg forstår ikke hvor du får dette fra? Her er det jeg fant på Norwegian sine sider: Reisende med Norwegian betaler per sete de opptar. Barn under 2 år reiser gratis innenlands hvis de sitter på fanget til medreisende voksen. En voksen kan reise med inntil to barn under 2 år, det må da løses egen billett for det ene barnet og barnesete må medbringes. Utenlands betaler barn under 2 år 10 % av voksenpris pluss eventuelle skatter og avgifter. Og her er hva SAS sier: Barn under 2 år trenger ikke egen billett på reiser innenlands i Norge. Barnet må registreres på den voksnes billett. På internasjonale reiser må spedbarn ha egen billett. Barnet får ikke eget sete og må sitte på fanget under avgang og landing. Ønsker man å ha barnet i godkjent bilsete ombord, må man løse barnebillett selv om barnet er under 2 år. En voksen kan maksimum ha med seg to barn under 2 år. Det ene av barna må sitte i godkjent bilsete og man må i dette tilfellet betale for én barnebillett. SAS Norge har ikke barnesenger ombord på sine flygninger. Til slutt tar jeg med, bare for kuriositeten, hva det amerikanske selskapet Continental mener om samme sak: Children under the age of two traveling within the 50 U.S. with a parent or with an adult 18 years or older can travel on the adult's lap free of charge. If there are two or more children under the age of two traveling with the same adult, only one of the children may travel as a lap child. Any additional children are required to purchase a seat. Children under the age of two traveling internationally without a seat are required to purchase a ticket and are subject to infant fares and taxes. Regardless of your destination, when making your reservation, you should indicate you are traveling with an infant. Det viser seg altså at disse tre selskapene åpner for at man kan kjøpe eget sete til barn under 2 år. Continental krever også at man bruker bilsete til barn under to år. En liten kommentar helt til slutt; jeg har barn, men jeg er allikevel en av disse "umenneskelige" voksne som ikke syns noe særlig om å bli underholdt av andres avkom. Ungeskrik er noe av det verste jeg vet, og det gjelder egentlig høylydt underholdning av barn også. Skal man reise med barn, så må man ta hensyn til at det er trangt om plassen og at ikke alle syns ens eget barn er verdens sjuende underverk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå