LilleKylling Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #21 Skrevet 13. januar 2008 man planlegger/bestiller reise, så er man ikke mere orientert? Når man vet når/hvor man reiser, så er det vel naturlig å sjekke ut slike spørsmål hos selskapene? Ikke vente til man får div svar her inne. Er jo viktig sien det er et lite barn da....Tydeligvis ikke....for noen Noen må tydeligvis ha ting inn med teskje..... Vi er forbredt på å ha ungen på fanget siden barn under 2 år ikke får eget sete. Det er det som er vanlig. Hørte tilfeldigvis ei som nevnte noe om en seng og skrev inn her fordi jeg lurte på om noen hadde erfaring med det. Ikke fordi jeg tenkte at dette MÅ vi ha, ellers blir det umulig å fly. Jeg regnte også med at vår unge er for stor til en slik seng, derfor aså jeg det ikke for å være veldig aktuelt for oss. Så... hva er det jeg ikke tar alvorlig nok ifølge deg da?
LilleKylling Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 13. januar 2008 Du kan ta med en soft bag til babyen og ha babyen i den sovende. Så har du den på tvers oppe på over armlenene. Når du skal på do etc bare løfter du baggen og setter den på armlendet til den voksne ved siden av. På denne måten slipper du vekke barnet hver gang du skal røre på deg, samtidig som barnet har en seng. Håper du skjønte hva jeg mente. Dette har funket for oss. Barnet kan også bli fraktet rundt på flyplassen på denne måten. Kan kanskje være barnet ditt er litt stort, det finner du ut av Det hørtes veldig lurt ut! mUlig han er litt stor ja, skal sjekke hvor store softbagene er inni. Han er jo snart 80 cm lille pluggen min. Takk for konstruktivt råd, godt det går ann å få noen av de her også!
Gjest 6791CF Skrevet 13. januar 2008 #23 Skrevet 13. januar 2008 Barn under 2 kan ha eget sete hvis dere har med flygodkjent bilsete.
LilleKylling Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #24 Skrevet 13. januar 2008 Barn under 2 kan ha eget sete hvis dere har med flygodkjent bilsete. Nå har det aldri vært noe behov at han skal ha eget sete. Der hadde han villet sitte i fem min kanskje. Og det blir litt tullete å betale 3000 kroner mer for at han skal sitte i fem min. Nytt bilsete måtte vi også kjøpt sikkert.
Vici Skrevet 13. januar 2008 #25 Skrevet 13. januar 2008 (endret) Jeg har reist en god del, og opplever at de fleste flyselskap (vel og merke ikke sas) har slike "hengesenger" i taket. Det er ikke så altfor mange av dem, så det er sikkert førstemann til mølla. Jeg ville ha ringt flyselskapet asap og sjekket/bestilt en slik. Vedr. ungeskrik - ja, det er grusomt for andre som ikke har fått barn selv enda. Men jeg tror man får en annen forståelse for dette når en har en liten selv. (Jeg har mange ganger bannet stille over dette). Og så er det pluss i boka til slike som TS som faktisk sjekker litt rundt for å finne løsninger for en minst mulig smertefri tur for både dem, sine venner, sitt barn og de andre reisende. Endret 13. januar 2008 av Vici 1
prinsessa Skrevet 13. januar 2008 #26 Skrevet 13. januar 2008 Her spør ts et helt enkelt spørsmål ang barn på fly og så får hun flere svar der hun blir "angrepet" og latterliggjort. Må da gå ann og spørre om slikt uten og få masse pepper. Til dere som gjør dette; Hvorfor??? Føler dere glede over og slenge ut av dere eder og galle? Kanskje dere skulle gå inn i dere selv og spørre dere om hvorfor dere må ta ut agresjonen deres på en stakkars mor som skal ut og fly for første gang med barn. Til lille kylling. Jeg har flydd mye med barn. Og her er mine råd. Ta med små bokser med rosiner, druer, frukt, kjeks slik at babyen har mye forskjellig og holde på med. Det som Jens sa ang en softbag var virkelig en god ide. Når vi fløy med vår 4 mnd gamle datter i sommer hadde vi med babydynen hennes og hun sov i armene våre med denne rundt seg. Kanskje en pekebok også er en god ide og underholde babyen med. La babyen enten få amme eller suge på smokken under landing og letting. Dette vil hjelpe mot og få dotter i ørene. Nå har jeg for det meste flydd charter og der fins det ikke slike senger. Vi fløy med SAS engang og da spurte vi om vi kunne få det første seterekken i flyet, der er det mye bedre plass. Vi betalte heller ikke noe ekstra for og få sitte først. Hvis du skal fly fra Gardemoen fins det vogner akkurat der "gaten" begynner. Var der i sommer og da var det iallefall 4 vogner der. Ellers så kan også babyen sitte i disse små handlevognen du bruker på tax-freen. Akkurat slik det er i handlevognene i butikkene. Har du en mai-tai er denne også veldig fin og bruke på vei til flyet og rundt på flyplassen. Det går som regel mye bedre og fly med barn enn hva man hadde forventet seg. Jeg fikk nesten ikke sove på en uke når jeg skulle fly med 2 barn i sommer men det gikk så fint som bare det. Mannen min og jeg sa til hverandre at hva vi en gjør så må vi ikke begynne og krangle under turen og være rolige, vi var et team og dette teamet sin viktigste oppgave var og underholde og passe på at barna våre hadde det bra og at det ikke ble skriking. Det er lett og bli vippet av pinnen av en skrikende baby som akurat har bæsjet seg helt ned mens storebror på 3 skal på do eller maser om når maten kommer for 6 gangen Så det viktigste rådet er og beholde roen uansett hva som skjer. Og dere er jo også 3 voksne på 1 barn så det går nok bra. Venninden min fløy alene med en syk baby på 8 mnd og en 3 åring. Det gikk bra det også. God tur!!!
LilleKylling Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #27 Skrevet 13. januar 2008 Tusen takk for fint svar! Skjønner virkelig heller ikke hva folk tenker med som svarer slik på et enkelt spørsmål.... Men noen er vel bare sånn! Tror soft-bag idèen var veldig god og tenker og kjøpe en brukt på Finn.no. Skal nok fylle sekken med masse rart han kan spise og kikke på, så går det nok bra.
Gjest reiseglad Skrevet 13. januar 2008 #28 Skrevet 13. januar 2008 Skal du reise med charter eller vanlig rutefly? Lettere å få slike sovebager på vanlige rutefly, og større fly hvis du skal reise langt. De henges på veggen som deler cabinen opp i flere avdelinger, eller foran i flyet på fremste rad.
Fakse Skrevet 13. januar 2008 #29 Skrevet 13. januar 2008 For å hindre vonde dotter i ørene kan man gi nesespray (med skikkelige virkestoffer, ikke saltvann) en stund før man går på flyet og en stund før landing. Vonde ører er ille for en liten tass som ikke kan skjønne hvorfor det gjør vondt.
Caramba Skrevet 14. januar 2008 #30 Skrevet 14. januar 2008 (endret) Jeg har flydd en del med min ett-åring og har nylig vært på en lengre reise med ham. Vi fikk Babybasinette begge veiene, men han måtte ligge på gulvet foran føttene våre i kurven alikevel. Han var litt stor for basinetten så en vanlig softbag hadde vært bedre. -Det viktigeste er at dere ringer på forhånd, gjerne med en gang og bestiller plass foran en vegg. Dermed kan barnet sove på gulvet foran dere, enten i softbag eller i en liten seng av pledd. (JA DET GÅR HELT FINT) -Det er ikke alle flyselskap som har basinetter og den er nok i minste laget for en 11 mnd gammel baby -Får dere ikke veggplass så frykt ikke. Du klarer å ha babyen på fanget også hvis du må, særlig siden det "bare" er snakk om 4-5 timer. Ha med et tynt teppe slik at du og barnet ikke får hudkontakt ved hodet feks, da blir barnet veldig klamt. -Småbarn roer seg ofte veldig greit på fly. Duren er beroligende og de sovner greit. Ikke stress med det. Alle lange flighter jeg har vært på så har småungene sovet så godt hele veien. Endret 14. januar 2008 av Caramba
Caramba Skrevet 14. januar 2008 #31 Skrevet 14. januar 2008 Du vet at det ikke skal noe mer enn litt turbulens til at ungen blir kastet rundt der nede på gulvet? Og jeg tviler sterkt på at et pledd er nok til å holde kulden unna. Jeg skal ærlig innrømme at et flygulv nok er et av de siste stedene jeg ville lagt et barn på reise. Mange jeg kjenner som har gjort dette. Selv har jeg hatt babyen i bag foran føttene mine, men hadde også gjerne laget en liten seng av pledd foran føttene våre hvis jeg ikke hadde bag. Ikke noe problem og flypersonalet godtar det som bare det (hvis det ikke fasten seatbelt-skiltene er på)
LilleKylling Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #32 Skrevet 14. januar 2008 Da har vi vært og kjøpt softbag til lillemann! Han var egentlig litt for stor for den, men hodeenden kunne slåes ned, så da går det. Tror nok han hadde vært altfor stor for en slik hengeseng som flyene har.
Vici Skrevet 14. januar 2008 #33 Skrevet 14. januar 2008 Så bra! Da er dere endelig pakket og klare :D Lykke til på reisen.
Gjest Gjest_hottentotten_* Skrevet 14. januar 2008 #34 Skrevet 14. januar 2008 Dette går greit. Er det så utrolig mye en bør sette seg inn i før en skal ut å fly med barn? Jeg har tre, de har vært mye ute å flydd, føler ikke at det er så utrolig mye en ma sette seg inn i. Ta med det barnet trenger, være forberedt på å holde barnet, og ja, vi har faktisk lagt et sovende barn på gulvet. Det gikk greit, barnet har ikke tatt noen skade så vidt jeg kan se. Om det kommer turbulens kan det komme like overraskende hvis barnet beveger seg i midtgangen under flyturen.
Gjest Gjest_Mammamia_* Skrevet 14. januar 2008 #35 Skrevet 14. januar 2008 Vi har også hatt med softbag på fly. Ikke noe problem, og babyen sov på gulvet store deler av flyturen. Er du bekymret for kulde kan du jo ha et lite lammeskinn eller ullpledd i bunnen av softbagen. Vi tenkte forøvrig ikke over at det var spesielt kaldt på gulvet, og softbagen isolerer jo også. Kabinpersonalet lurte litt på hva det var vi drasset med oss (vi hadde bagen i en slags pose, som forøvrig bare var noe tull), men da de så at babyen sov på gulvet syntes de faktisk det var lurt (blæ til den kritiske gjesten). Det er bare ved take-off og landing at du må ha babyen på fanget, og ellers når "fest setebeltet"-lyset er tent. Lykke til!
Bobeline Skrevet 14. januar 2008 #36 Skrevet 14. januar 2008 (endret) (...) Tror alllikevel det kan være mulig å legge et lite sovende barn på et pledd på gulvet. Jeg må da selvfølgelig ha bena mine opp. Det skal jeg nok klare hvis det må til for at han skal få sove godt. Vel, hvis det skulle skje noe i et fly så er det vel ikke så mye som er sikkert uansett. Men du kan være trygg på at det første jeg kommer til å gjøre er å løfte ungen opp på fanget. Og hvis de forteller meg at det ikke er lov å ha han der, så lar jeg selvfølgelig være. Angående kulda på gulvet, så hadde jeg selvfølgelig ikke tenkt å legge han rett på gulvet. Mange jeg kjenner som har gjort dette. Selv har jeg hatt babyen i bag foran føttene mine, men hadde også gjerne laget en liten seng av pledd foran føttene våre hvis jeg ikke hadde bag. Ikke noe problem og flypersonalet godtar det som bare det (hvis det ikke fasten seatbelt-skiltene er på) Dette er ikke ment som hets av småbarnsforeldre eller barn på fly. Jeg stiller meg skeptisk til ordningen med å la et barn sove på gulvet i et fly. Ikke fordi gulvet er hardt, kaldt eller noe liknende, men på grunn av andre situasjoner som kan skje med fly. Heldigvis er ikke ulykkesstatistikken skremmende sammenlignet med andre typer ulykker. Men ved en flyulykke vil kreftene være såpass store at det kan være sjanse for at hverken mor eller far rekker å få plukket opp barnet. Det har hendt i ekstreme tilfeller at foreldre og barn har mistet hverandre på denne måten. Nå er det klart at fysikkens lover kan anvendes i andre situasjoner også, og at en aldri vil være garantert ønsket utfall uansett. Det er på dette grunnlaget jeg vil støtte meg til andre innlegg som sier at en softbag på fanget er en god idé. I og med at du har med reisefølge med flere voksne er det kanskje sjanse for å få litt avlastning også. Ellers tror jeg som de andre skriver, at det er lurt å ta med ustyr til barnet som mat, underholdning og klær og tepper. Etter det jeg har forstått så er ikke alle flyselskaper like "barne vennlige" med tanke på at de ikke har egen mat for barn. Jeg har ikke barn selv, men regner med at det værste både for andre passasjerer og foreldrene selv er barn som er trøtte og gråter (skriker) på flyturen, spesielt over lengre tid. Jeg plages ikke av barnegråt på et generelt grunnlag, men over lengre tid på en liten plass uten mulighet til å søke ro, kan jeg oppleve som plagsomt. Mesteparten av min sympati gåri slike tilfeller til foreldre som prøver å underhodle eller roe ned barnet, for jeg regner med at situasjonen med langvarig barnegråt ikke er morsom for dem heller. Og i slike tilfeller tror jeg at vi kan vinne mye på å prøve å ta hensyn til hverandre. Foreldre som ikke bryr seg med å underholde eller roe ned barnet derimot, har jeg ikke like mye til overs for. Så jeg synes det er fint av Lille Kylling og andre foreldre å forberede seg til en flytur med barn. Og jeg håper dere får en fin flytur og en god ferie som frister til gjentakelse. Endret 14. januar 2008 av Bobeline
Bobeline Skrevet 14. januar 2008 #37 Skrevet 14. januar 2008 Vi har også hatt med softbag på fly. Ikke noe problem, og babyen sov på gulvet store deler av flyturen. Er du bekymret for kulde kan du jo ha et lite lammeskinn eller ullpledd i bunnen av softbagen. Vi tenkte forøvrig ikke over at det var spesielt kaldt på gulvet, og softbagen isolerer jo også. Kabinpersonalet lurte litt på hva det var vi drasset med oss (vi hadde bagen i en slags pose, som forøvrig bare var noe tull), men da de så at babyen sov på gulvet syntes de faktisk det var lurt (blæ til den kritiske gjesten). Det er bare ved take-off og landing at du må ha babyen på fanget, og ellers når "fest setebeltet"-lyset er tent. Lykke til! Det overrasket meg litt. Er ikke kabinpersonalet klar over kreftene som rår rundt dem? Idéen i seg selv er god den, å ha et barn eller en baby sovende på gulvet gjennom hele flyturen. Men sett fra et sikkerhetspunkt med tanke på kreftene som rår i ekstreme tilfeller med fly, eller på evakuering, er ikke det en god rutine. Heldigvis er det unntakene at ulykker skjer eller uforutsette situasjoner oppstår, noe annet ville vært forferdelig.
LilleKylling Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #38 Skrevet 14. januar 2008 (endret) Må se om jeg skjønner deg rett her..... lillemann kan ikke ligge i softbag på gulvet fordi at det KAN skje noe med flyet. Du tenker da på ganske alvorlige ting skjønner jeg. Da skal jeg jammen meg legge inn kateter på oss alle sammen slik at ingen av oss trenger å reise seg. Flyet kan jo styrte... og da rekker vi ikke å sette oss. Og jeg vil ihvertfall ikke ha mat eller drikke av flyvertinnene, herreminnhatt, de skal da ikke sette livet sitt på spill for at JEG skal ha noe. Smøre med oss niste og kateter. Noe mer???? Blæææ, er lei av hele denne tråden. Endret 14. januar 2008 av LilleKylling 1
Gjest 123 Skrevet 14. januar 2008 #39 Skrevet 14. januar 2008 Den der blir litt drøy. Skal man hele tiden tenke på hva som KAN skje, så kommer man seg ikke utav stolen hjemme. Dersom man nå ser mørkt på det, så har vel de fleste av oss liten sjans dersom flyet plutselig skulle dette ned. Jeg har selv hatt barna mine liggende på gulvet når de var små og det har aldri vært noe problem.
Jens Skrevet 15. januar 2008 #40 Skrevet 15. januar 2008 Om babyen ligger i en bassinette på veggen, eller i softbag på gulvet er da det samme?Ved kraftig turbulens vil babyen uansett bli kastet ut av det han/hun ligger i. Så med mindre man sitter og tviholder på ungen kan alt være farlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå