Gå til innhold

blir det prøverør på oss mon tro....

Vilje

Anbefalte innlegg

Så har jeg offisielt åpnet min egen prøverdagbok her inne! Håper den vil kunne hjelpe meg på veien mot en baby. Det har vist seg at den veien skulle bli både bumpete og lang, og jeg har funnet ut at det er ingen selvfølge å bli gravid...men så lenge en er på vei mot noe....

Litt om meg; jeg er 34 år, og sammen med Viljemannen på andre året. Tidligere har jeg vært i et årelangt forhold som ikke resulterte i noe barn, til tross for gjentatt og iherdig ehh prøving :rodme:

Gynekologiske undersøkelser som jeg tok for mange år siden i forbindelse med mens smertene mine viste at jeg hadde mange cyster på eggstokkene - altså PCO. Den gang betød det lite for meg, for da var jeg ikke særlig verpesjuk, men jeg husker godt at gyn den gang ba meg komme tilbake hvis jeg noen gang ønsket barn.. Jeg var så ung da at bare tanken på egne barn svar himmelfjern fra meg. Sånn endrer man altså seg..

Så da jeg traff Viljemannen hadde jeg allerede en ide om at jeg ikke var så fruktbar. Jeg tok ganske snart kontakt med fastlegen og ba om en henvisning - jeg hadde på forhånd funnet frem til en privat gyn som hadde avtale med det offentlige. At jeg valgte en privatpraktiserende var kun fordi det var kort ventetid, og jeg hadde også en ide om at jeg ville bli tatt litt bedre hånd om. Ikke for å svartmale det offentlige, men tro meg, jeg har møtt mange merkelige mennesker i det offentlige som får lov til å praktisere som gynekologer!!! Alderen min stresser meg nok litt også, jeg vil helst at ting skal skje igår.

I allefall... besøket hos gyn resulterte i en henvisning til sædprøve på mannen, samt en resept på 4 pergokurer til meg.

Sædprøven var normal.

Pergokurene ble gjennomført, alle med en måneds pause imellom. Oppfølgingen jeg fikk var blodprøve på dag 22, for å sjekke om eggløsning hadde funnet sted. Noe som skjedde på omtrent halvparten av kurene.

Så - pergo ga eggløsning, men jeg ble fremdeles ikke gravid. Merkelige ting. Midt oppe i dette ble jeg å skifte gyn av praktiske årsaker. For videre oppfølging. Denne karen sendte meg på HSG røntgen etter første konsultasjon hos han, og ba meg å fortsette på pergo.

Vel - der er jeg nå. HSG røntgen er overstått. Det var j****** ubehagelig, og legen prøvde flere ganger å fylle egglederne med væske, det ble bare smerter av det. Så han fikk ingen væske igjennom egglederne...

Konklusjon: HSG røntgen viste sannsynlige tette eggledere.

Og jeg venter og venter på at gyn skal ringe meg og bringe meg et steg videre til målet!!!

Endret av Vilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

klarte ikke å vente på at HSG resultatene skulle komme frem til gyn, og ringte dem igår for å høre om de hadde fått resultatene. Det hadde de altså ikke, en uke etter undesøkelsen. Men hyggelige kontordama skulle gi beskjed om at det måtte ringes straks resultatene forelå...

Så jeg venter i åndeløs spenning helt til det ringer!!

Har egentlig kjempelyst at gyn skal henvise meg til prøverør, men tør liksom ikke spørre..... Håper bare at det er det som er hans konklusjon også, etter å ha sett de elendige eggleder-bildene mine

Ellers så kan jeg fortelle at jeg følte meg ganske ovenpå i dag, etter å ha mottatt deilige lønnen, så jeg gikk rett på lookfantastic og bestilte den dyre Dermalogica kremen som jeg tror kan gjøre undre for min vintertørre hud.

Viljemannen jobber....det er kjedelig å være alene hjemme, selv om bikkja gir selskap også da. Har vasket kjøleskap og vært og kjøpt litt sushi og øl som vi skal kose oss med ikveld, hvis han da bare kan se til å komme hjem da!

Sender ellers en liten varm tanke til alle i januarkulda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vilje!

Ville bare si at jeg håper du snart får svar og at det er svaret du ønsker. Skjønner virkelig hvor frustrerende det må være med slike hinder i løypa når man så gjerne ønsker seg barn.

Lykke til !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere to for hyggelige hilsener i dagboka mi. Ja det er spennende tider dette, det som for min del nå er mest spennende er egentlig hvor fort det går. Hvor lang tid skal egentlig sykehuset bruke på å sende HCG bildene til min gyn? :kjefte: De holder da til i samme by......

Har venta i ehrrr nøyaktig 12 dager på å høre fra min gyn.....trodde det tok kortere tid gitt!! Hadde egentlig forventa at gyn ringte meg idag, men nei. Har ikke hørt noe ennå. Og nå er klokka snart 17 så nå kan jeg nok slutte å vente.

Ellers så er det en kald og våt dag, og jeg som hadde tenkt å spenne på meg skia og ta meg en laaang god skitur med voffvoff i kveld. Den planen er nå offisielt avlyst. I stedet blir det Ungkaren på TV og kanskje en sniktitt på den nye danske serien som starter på NRK ikveld, den tror jeg kan være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vilje,

Har har ganske lik historie som deg, bare at jeg ikke har kommet så langt som deg. Også jeg som yngre fikk påvist mange små cyster på eggstokkene og fikk melding å komme tilbake hvis jeg har lyst til å bli gravid. Så nå har vi prøvd en stund, men fikk det ikke til så jeg har vært hos gynekologen, også privat pga.ventetiden, men jeg foreløpig har fått p-piller for å roe ned kroppen og så skal jeg få pergo om ca. 1.5mnd. Jeg håper virkelig jeg må ikke gjennom HCG, har lest så mye negativt om det. Håper virkelig pergo skal hjelpe for meg, men man aldri vet.

Ønsker deg masse lykke til med prøving :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei glamcat....så godt på en måte, at det er flere i samme situasjon som meg....felles skjerbne, felles trøst sier de jo. Selv om jeg helst skulle ønske ingen av oss var i denne situasjonen.

Hvorfor skal du egentlig gå på p piller ?? Det har jeg ikke hørt om før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ironisk; mens jeg sitter igår og skriver innlegg om hvorfor ikke gyn ringer meg, så ringer han!! Problemet er at mobilen ligger i stua og jeg er på kontoret for å bruke PCn!!!! Går det an sier jeg bare..... Har passa på mobilen hele dagen, til og med hatt den med meg på do og alt...og så ringer han de stakkars ti minuttene jeg ikke har oppsyn med dn!!

men han ringer idag da *spent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blir det samtale med gyn neste uke...håper det går greit.. det hørtes ut som om prøverør blir neste, noe jeg egentlig har skjønt for lenge siden.

Ellers så er det lite nytt her i gården...er litt natterangler for tiden, og preges av at det er en mager januar måned rent økonomisk, så er ikke i toppform nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny leser hilser på! :) Blitt noen avklaring på om det blir prøverør? Vi skal til prøverør nå om kort tid. Første gang. Blir spennende! Lykke til til dere hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!! :vinke:

Måtte nesten svare når jeg først var her inne!! :)

Jeg håper alt godt me dere... Følger spent med etter svar her om hvordan det går osv :D

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen, da er det på tide med en liten oppdatering her ja!! Som forventet var HSG røntgen ganske negativt - det var tette eggledere, selv om gyn som foretok røntgen var veldig påpasselig med å påpeke at det kunne være noe teknisk ved selve undersøkelsen som forårsaka at røntgenvæska ikke kom inni egglederne. Men min noe distre private gynekolog, som jeg var hos uka etterpå, mumla noe om tette eggledere, og som forventa, prøverør. Men ikke vanlig prøverør, neida, her skulle en metode spesielt egna for PCO'ere brukes, og den kalles IVM - den innbar mye mindre medisiner og at en henta ut eggene noe tidlig slik at sluttmodningen foregikk i lab. Virket spennende nok egentlig, bortsett fra at jeg helst kunne tenkt meg ordinære forsøk på riksen i 1 omgang - mest av økonomiske årsaker, så jeg håper at han kan sende en sånn henvisning til tross for at han er privar og nok helst skulle sett at jeg la igjen pengene mine hos ham. Lurer veldig på om jeg rett og slett skal ta et forsøk mens jeg venter på svar hos riksen - det kan jo ta tid tenker jeg - og jeg begyner å bli fryktelig utålmodig, ikke minst begynner denne usikkerheta å tære på - er jeg fruktbar - kan jeg få barn - disse spørsmålene surrer og surrer rundt i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist at HSG røntgen var negativ.

Hva er det som skal skje videre og når?

Jeg vet hvordan det er å ikke vite noe og lurer på noe hva som skal skje og blir jeg mamma noen gang eller ikke. Jeg har veldig veldig lyst på barn så jeg håper virkelig det skjer en gang ellers blir ikke livet mitt fullverdig, synes jeg. Men fortsatt håper jeg og prøver å tenke positivt :)

Masse masse lykke til Vilje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du begynner å bli fryktelig utålmodig, Vilje! Men har hørt mange som har lykkes med IVF!!! Håper du greier å fortsette å holde motet oppe og håpe! Jeg får nesten litt dårlig samvittighet selv som syter og klager etter "bare" 10 mnds prøving, men prøver å skjerpe meg litt... :sjenert:

Håper du lykkes snart! Det fortjener du!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Vel smilefjes, jeg har vel ikke ordentlig "prøvd prøvd" før jeg traff samboeren min, som er ganske klar for barn, noe min forrige ikke var.

Men når man først er igang kan det jo ikke skje fort nok!

En liten oppdatering:

Etter at jeg var hos min private gyn som ville igangsette IVM, har jeg tenkt og tenkt, lest masse om IVM og funnet ut at det er en ganske ny metode - og helt ny her i norge. Det er ikke født mange IVM barn, selv om de sier metoden er ganske lovende. Jeg er ikke helt klar for dette enda, og ikke minst økonomisk er det mer fristende med ordinære forsøk ved et offentlig sykehus. SÅ kan det jo bli private forsøk etter det.

Så jeg ringte min gyn, og ba ham rett og slett henvise meg til et offentlig sykehus. Noe han gjorde, og nå er jeg altså henvist! Ringte sykehuset forrige uke...Søknaden er mottatt og jeg må vente noen uker på svar om søknaden er godkjent... Dette er gode nyheter og nok et skritt videre! Det er jo helt sikkert nå, at vi ikke kan bli gravide naturlig, så jeg føler bare for å komme igang snarest mulig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SMilefjes og glamcat; jeg vil forresten også på skiferie i fjellet!! Har dere gode tips, forstår det sånn at dere begge har vært på skiferie nå nylig? Jeg elsker slalåm, og kunne godt tenke meg å dra en plass hvor det fins litt restauranter og sånn i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMilefjes og glamcat; jeg vil forresten også på skiferie i fjellet!! Har dere gode tips, forstår det sånn at dere begge har vært på skiferie nå nylig? Jeg elsker slalåm, og kunne godt tenke meg å dra en plass hvor det fins litt restauranter og sånn i tillegg...

Vel...der jeg har hytte er et lite sted i hallingdalen med kun et lite skianlegg og ingen restauranter eller andre utesteder å snakke om, men med flotte turområder og fjell rundt. Er du ute etter litt mer uteliv og restauranter, er jo både Hemsedal, Trysil og Geilo kjempefint. Fortsatt masse snø i fjellet! :) Sikkert mange andre steder også som er aktuelle, men det er de stedene jeg har vært mest hvor jeg vet det er litt tilbud. Hvor det er mest aktuelt å dra, er jo også avhengig av hvor du bor..

Ellers har jeg før vært på mange skiferier rundt i alpene, men det har jeg ikke vært etter at jeg ble mamma. Nå får vi vel vente til jenta vår enten er gammel nok til at jeg er komfortabel med å være borte fra henne en ukes tid, eller til hun (og eventuelle søsken...) er gammel nok til å ha glede av å være med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Lenge siden jeg har vært her nå...må ta en pause av og til...

Har som sagt, sendt søknad, og er nå innkalt til forsamtale og undersøkelse av lege ifb med ivf!! Det skjer i begynnelsen av april, så det er ikke altfor lenge å vente. Selv om jeg synes det godt kunne skjedd mye fortere, så er man vel nødt til å smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei :) Bare innom og ønsker lykke til med forsamtale som vel ikke er lenge til nå. Er faktisk temmelig nøyaktig ett år siden vi var på samtale selv i haugesund, og ble for 18 dager siden mamma til en nydelig liten IVF-jente. Får håpe du slipper å vente så lenge på å begynne behandlingen da, vi fikk iallfall starte med medisiner første syklus etter forsamtalen :)

Endret av KnockedUp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...