Gjest kenneth Skrevet 11. januar 2008 #1 Del Skrevet 11. januar 2008 I følge tritrans.net, betyr dette "anse, beregne, count, regne, telle, tro, tru". Kan jeg bruke dette ordet på lik linje med (å) tro, som i "hva tror du?", "hva mener du (om denne saken)?" osv? Ordet forekom ofte i en engelsk TV-serie fra Manchester. Er det også et geografisk avgrenset bruksområde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 11. januar 2008 #2 Del Skrevet 11. januar 2008 Det er veldig muntlig, så jeg ville ikke brukt det i en tekst annet enn hvis det er snakk om direkte tale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. januar 2008 #3 Del Skrevet 11. januar 2008 Man sier ofte ..."i reckon" som "jeg tror"... "what do you reckon?" - "hva tror du?" brukt i dagligtale stort sett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 11. januar 2008 #4 Del Skrevet 11. januar 2008 Du kan bruke det slik, ja. For meg er det litt amerikansk og slangbetont, og jeg brukte det aldri mens jeg bodde i England, men det kan godt hende det er utbredt flere steder i England også uten at jeg har fått det med meg Men jeg ville nok uansett bare brukt det i dagligtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 11. januar 2008 #5 Del Skrevet 11. januar 2008 Ok, takk. (Ja, jeg tenkte utelukkende på muntlig) Serien omhandlet folk i den typiske "arbeiderklassen" i Manchester, så det kan godt være det er en sosiolekt i så måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 11. januar 2008 #6 Del Skrevet 11. januar 2008 Nei, det har ingenting med en spesiell dialekt eller sosiolekt å gjøre, men er rett og slett et verb som er mer brukt muntlig enn skriftlig, i hvertfall i betydningen "anse, regne med, synes....". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #7 Del Skrevet 13. januar 2008 "Define" i Google er en fin funksjon: http://www.google.no/search?hl=no&q=de...3%B8k&meta= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå