Gå til innhold

Å kunne lage mat!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Grandiosa`n blir nesten alltid bra, så jeg er nok ganske dyktig ja.

Kan du lage en god Grandiosa Milla??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Min far er en utmerket kokk, og det uten at jeg tror han noen gang har tatt i parmesan eller koriander.

Og det sier jeg eder: INGEN lager sei-biff som min pappa! So there!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener bestemt at jeg er en flink "kokk". kan godt diske opp med hjemmelaget-fra-bunnen-av-mat til 10-15 personer uten å få panikk av den grunn. synes det er morsomt jeg. elsker å eksperimentere og prøve ut nye retter. er kjempeflink å bake også:) skal bake mange av kanene til mitt eget bryllup om 3 uker:) selv om jeg er ung (23) så har jeg fått masse trening, for jeg har laget middag hjemme siden jeg var 13-14 år.

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mye skryt av maten min, men har ikke noe særlig med kokebøker. Jeg finner opp litt retter selv, lager "min" versjon av klassikere uten særlig oppskrift (finner hint på f.eks. lasagneplate boksen, ah rød kjøttsaus med grønnsaker, bechamelsaus, ost, det kan jo jeg lage gode versjoner av) og så eksperimenterer jeg litt med krydder og sånn. Jeg får ofte et tema som jeg utforsker litt, i det siste har det vært fersk ingefær og dens bruksområder.. laget wok med mye ingefær, hvitløk, chilli, paprika,vårløk, eplemost og litt øll (!), og krepsehaler her en kveld, servert med jasmin ris. Det ble knallgodt :P Jeg kan lage mye mat fra scratch, en god del norsk trad mat, men har aldri laget f.eks lutefisk, klubb, julekveldsribbe, fårikål...etc. Det er noe jeg må få lært meg av min mor en gang.. Jeg har god greie på basisen for hvordan lage sauser og supper, så da er det jo ganske enkelt å legge kreativitet på toppen smaks- og utseendemessig. Jeg har forresten lyst på pastamaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Etter Minnies kriterier kan jeg ikke lage mat.

Jeg kan nemlig ikke bake :oops: . Jeg kan ikke lage kaker, :oops: jeg kan ikke bake brød eller boller... :oops: (Dvs: Jeg baker Freias 1-2-3 sjokoladekake. Den får jeg alltid masse skryt for :roll: Også er jeg god på en nøttekake - den ser ikke ut men maker utrrrolig godt og noen kaloribomber av konfektkaker klarer jeg også med glans. Og jeg kan skille et egg og stivpiske eggehvite/krem uten problem, for hånd.)!

Videre: Jeg er en kløne mht rense/tilbrede fersk fisk

Jeg har aldri lært å partere/håndtere store/hele kjøttstykker (jeg kan skjære passende stykker av en indrefilet, men det var vel mer "dele opp 1/2 gris Minnie mente?)

-------------------------------------

Til mitt forsvar: Jeg er etterhvert blitt veldig god mht krydder/smak, jeg er innovativ og spenstig (og flink!) mht å vite/kunne bruke de fleste ingredienser riktig. Jeg balanserer sterkt, mildt, søtt, surt, syrlig med ganske godt hell.

Når det gjelder råvarer bruker jeg mye kylling, frossen fisk (torsk, laks), reker, svinekjøtt. Jeg er fryktelig glad i indrefilèt men ellers bruker jeg lite storfe kjøtt (kjøttdeig til lasagne innimellom). Ofte lager jeg kjøttdeig selv (rent kjøtt av okse eller gris i foodprosessor).

Jeg er ikke avhengig av kokebok for å lage god mat og jeg lager mat fra bunnen uten problem. (bruker aldri halv/helfabrikata, eneste untak er buljongterninger: jeg lager ikke kraft selv til vanlig. (skjønt det hender jeg gjør det og).

Når det gjelder hermetikk, er det kun kokosmelk, maiskorn, vannkastanjer og tomatbønner (for det er så godt til bacon) jeg bruker. (men jeg har et lite lager med champignon til krise situasjoner..).

Jeg avskyr kjedelig mat som spises for å bli mett, og koser meg med hvert eneste måltid jeg selv har laget.

Når det gjelder utstyr, har jeg gode kniver, et godt brynje, en genial krydderhakke (som hakker både urter, chili, nøtter og nonstop!)og to mortere (en til palmesukker, en til krydder). Så har jeg en avansert foodprocessor med hurtigmikser, m.m.

---------------------------------------------------------------

Alt i alt tror jeg mine kokkekunnskaper (og glede/lyst) er mer enn bra nok til sitt behov. Jeg har stor respekt for de som er utdannet i faget og jeg ville aldri forsøke å belære en kokk hvordan man skal lage mat. På samme måte som jeg ikke syns jeg trenger å skamme meg over at jeg ikke mestrer hele spekteret på lik linje med de som faktisk har dette som levebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tutta fra Calcutta

Jeg er ikke flink å lage mat.

Men liker forsåvidt å lage mat.

Men det må være enkelt.

Mannen min derimot er en kløpper. :sjarmor:

Tutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I.flg. deg Minnie, så kan verken jeg eller samboer lage mat.. :ler:

*sulte ved brødfjølen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lage mat, også utfra (endel) av Minnies kriterier. Men for meg handler det om å kunne lage mat mest om å kunne frigjøre seg fra oppskrifter og hygge seg med både og spise og å lage mat.

Jeg er inspirert av mine foreldre, som er både dyktige til å lage mat og ikke har noe imot å invitere gjester på sparket. De er altid avslappet omkring det og lage mat og ha gjester, og det skaper en helt spesiel stemning, osm jeg håper jeg kan overføre til mitt eget hjem! Jeg synes kanskje ikke man kan lage mat hvis man står å svetter og banner på kjøkkenet i timesvis både før og mens gjesten kommer. Hvis det foregår på den måten, tror jeg alle ville hygge seg mere hvis man bare bestilte take-away og drakk masse god vin! :)

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Heh, hvorfor i all verden skal jeg kunne bake? Det finnes da bakerier, ikke synes jeg det er spesielt givende heller.

Null problem å lage litt fór som både smaker bra og gir næring, men jeg setter ikke hele sjelen min i det, har alt for mye annet å gjøre på. Greit nok hvis man venter mye besøk etc, men nå skjer nå ikke det så blasted ofte - da spiser man uansett ute, av en eller annen grunn.

Men uansett, det er en ting jeg virkelig kan - det er å lage mat ute mens du kanskje ikke har stort annet enn stormkjøkken og det du finner rundt deg. Klarer uten problemer å få en boks lys lapskaus til å bli det beste du har spist på flere dager. Best er det uansett om jeg får tilberede nyjaktet fulg eller småvilt, eller fisk.

Og jada, selv uten kjøtt skal jeg få deg mett. Mye næring i grønn-vekstene, noen som har lyst på en kopp mose-te?

...alt man lærer i hæren... til og med RSP får jeg god smak utav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
"Hvor mange typer mat må man kunne lage før man kan si at en kan lage mat?"

Du har mye rett i det du kriver Minnie, men du er en smule kategorisk.

Det fins mange som er kan å lage mat, ja, som rett og slett er dyktige, uten at de aner forskjellen på soyasaus og østerssaus, eller tenker på Hollandaise når de hører ordet fiskesaus. :)

Jeg vil si det så enkelt:

Du kan å lage mat dersom du kan gå inn på kjøkkenet (eller i matbua) og lage fristende og god mat av det du finner der.

Hvis du kan lage mat, stoler du på deg sjøl, din kunnskap, erfaring og smak, og lager mat som du sjøl og gjestene/familien gjerne vil spise igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...