Gå til innhold

Å kunne lage mat!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har et velutstyrt kjøkken med masse boltreplass, men jeg bruker det ikke nok nei. Jeg kan absolutt å lage mat (etter kriteriene som er satt her), men jeg liker det ikke :-?

Derimot har jeg en sambo som tryller fra de mest ekslusive retter på kjøkkenet. Han tar gjerne en bakst og han. Har aldri sett han bruke oppskrift på hverken middag, dessert eller diverse bakst :o (og det til tross for at jeg har oppdatert oppskriftsboka mi med over 60 nye oppskrifter :( )

Har aldri vært redd for å lage mat til masse folk, og vi har ofte middagsgjester. Svigermor er som oftest prøvekanin på nye retter, og når hun spør om oppskrifta må det jo bare være bra?!?

Snart har sambo bursdag, og det kommer 12 personer til middag. Da er det jeg som regjerer kjøkkenet (tar fri fra jobben for å få til det jeg :o ) og da skal det serveres Omelett Ranchero :sjarmor: (Og nei, jeg har ikke nerver.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KATTAstrofe

Kan lage mat jeg! Men med et bittelite kjøkken og dårlig råd, så har jeg ikke anledning til å lage mat fra bunnen så ofte som jeg skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jersey

Jeg kan lage mat. Lager f.eks en killer ostesufflè. :ler:

Men jeg liker å lage mat til flere, ikke bare meg selv.. Så når jeg er alene hjemme lager jeg sjelden middag. :o

Nå for tiden er det kjæresten som lager alle middagene våre. (Og det har han gjort i tre-fire måneder. Fantastisk fyr som LIKER å stelle på kjøkkenet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å kokkelere på kjøkkenet..

Men det er bare det siste året jeg har begynt å prøvd

nye ting, gått andre veier og laget egne oppskrifter..

Jeg har funnet ut at jeg kan lage mye god mat

ut av få ting..

Blir skikkelig inspirert av Nigella - som er min favoritt :wink:

Lager sjelden middag bare til meg selv..

Da blir det heller en liten smårett kanskje..

Liker å lage mat til andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
 

Blir skikkelig inspirert av Nigella - som er min favoritt  :wink:  

Har du prøvd Masala omeletten hennes?

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Masala omeletten hennes?

Minnie

Nei det har jeg ikke.. Har du ?

Jeg har nesten ingen av de ingrediensene til vanlig

på kjøkkenet desverre..

(vårløk, chili, koriander,spisskummen (hva er det ?)

Tror jeg får kjøpe meg noen friske krydderurter å ha på

kjøkkenet. Jeg har blitt veldig flink til å plukke med meg

forskjellige frukter og grønnsaker osv..

Kan vel prøve meg på noen friske urter også..

Er godt med omelett, så jeg får vel prøve denne..

Hvor får jeg kjøpt spisskummen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Jepp!

Jeg kan! Jeg kan!

(heimkunnskapslærer her :lol: )

Matlaging er kjempegøy!

Liker å prøve nye eksotiske ting, men også den "ujålete" hverdagsmaten... :wink: Gjør ingenting om det blir Toro en dag.

Liker også "man tager hva man haver utfordringen" i hverdagen... Mannen min får av og til litt fnatt fordi jeg gjerne har ringt og sagt at jeg kanskje skal lage det og det(noe han da mener vi har en avtale om) ,men når han kommer hjem så har jeg lagd noe helt annet...

Kan ikke jeg noe for at inspirasjonen tar meg vel?! :sjarmor:

Har greit kjøkken med det meste(ikke pastalager da), men ønsker meg litt større og jeg skal inrømme at jeg stresser litt med alt tilbehøret til lammelår, skulle hatt to komfyrer for slike tilfeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg tør også påstå at jeg kan lage mat, mannen min kan også det. Vi har begge våre spesialiteter. Min definisjon på å kunne lage mat er ikke helt lik Minnies definisjon. Jeg er norsk og bor i Norge. Det viktigste for meg er ikke å være en racer på eksotiske retter, nei for meg er det først og fremst viktig å kunne tilberede sunn, norsk husmannskost fra grunnen av.

Vi bruker også mye pizza, pasta, taco osv hjemme hos oss. Det hender ofte at vi i hverdagen tyr til pastasaus på glass, eller peppersaus på pose. Hverdagsmat som potetmos lager vi alltid selv, fra grunnen.

Poenget mitt er: om du lager sitronkylling eller potetmos er vel uansett det viktigste at maten smaker godt og at det passer til den anledningen du skal servere den?

Dessuten syntes jeg det er mye snobberi ute og går når det gjelder matlaging. Ting trenger ikke være så himla avanserte for å være utsøkte. Legg litt ferske asparges i folie sammen med litt smør, salt og pepper. legg dette på grillen - nydelig. Helt enkelt. Servert sammen med tomat og agurk i skiver, rødløk og masse deilig fetaost er dette så deilig at resten av grillmaten kan ligge for min del.

Jeg liker å bake, og ja - jeg kan skille egg. (og jeg kan vispe eggedosis, få deig til å heve osv osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad i å lage mat, hm, det kommer litt an på hva det er!

Vanlig daglidags middag er jo ikke så sjovv va :blunke:

MEN å invitere folk på god mat er morsomt.

Da skal det lages skikkelig... :D

Flink... eh det er jeg iike rett personen og noe om :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Nope, jeg kan ikke lage mat og jeg liker ikke å gjøre det heller. (muligens en aldri så liten sammenheng der ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

JA! Kan lage mat.... veldig god mat faktisk :) Burde vært kokk...

Trenger ingen fancy ingredienser heller. Kan lage utmerket mat med "tomt" kjøleskap. Man tar det man har og vips! gourmetmat... :D

Må forresten si at mange jeg kjenner kan lage mat, men ikke alltid har kontroll på timingen. dumt at et godt måltid blir ødelagt fordi man ikke klarer å beregne slik at all maten blir ferdig samtidig. Det er en kunst å vite hva som kan tåle å stå litt og hva som må servers nylaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA - kan lage mat - og koser meg med det.

Synes noe av det artigste er å lage mat til mange...

Elsker konfirmasjoner - runde tall - etc. hvor jeg kan lage koldtbord med mange - mange retter.

Det eneste jeg ikke liker er å bake kaker - bortsett fra sjokoladekake - og marsipankake - som jeg faktisk er veldig god til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg kan lage mat jeg, iflg Minnies standar ihvertfall.. Jeg HATER nemlig å lage mat!! Det er noe av det mest kjedelige jeg overhode kan tenke meg, og det spiller ingen verdens rolle om det kun er til meg alene eller om det er til 10 pers.

Jeg blir ikke skremt over tanken på å måtte lage mat til 10 personer, men de som kjenner meg vet hva jeg mener, og vet derfor at det ikke blir kokkekunster av en annen verden, men enkelt og lett.

Bruker mye halvfabrikata til meg selv, har også brukt det til gjester, men serverer nok mest pasta, grønnsaker, kylling, gratinert type mat når jeg først skal lage til flere.

Jeg vet ikke om jeg kan si at jeg "kan lage mat" i forhold til Minnies standar rett og slett fordi jeg ikke noengang har giddet å forsøke alt det en som er glad i å lage mat gidder å bruke tid på!

Men jeg er ikke ett øyeblikk i tvil om at jeg kunne klart det!! Men jeg hadde nok trengt en oppskrift, men ellers kunne variere litt i smak.

Må nok finne meg en mann som liker å lage mat tror jeg!! :sjarmor: for jeg er jo skrekkelig glad i god mat, selv om jeg hater å lage den! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nok ikke kalle meg en god kokk i følge Minnies standard (som jeg synes var noget høy, frøken :lol: )

Men jeg kan lage annet enn posemat og jeg er dessuten flink til å lage rundstykker, boller, kaker og pynte disse.

Jeg er glad i å lage mat og anrette maten pent med riktig servise og tilbehør.

Kan godt finne på nye ting og prøve mer eksotisk mat. Men ikke fordi det er "trendy" eller "nødvendig for å være en god kokk".

Fordi jeg selv vil.

Er ganske glad i å lage :

Quiche Lorraine

Pasta i forskjellige varianter (nei, har ikke laget fra bunn av foreløpig, men ønsker meg pastamaskin)

Biff og kylling o.l. med tilbehør og marinade

Omeletter og småretter

Salater,- våte som tørre

Nudler med pocherte egg og grønnsaker

Lager gjerne kjøttboller fra bunnen av,- smaker herlig:)

Og endel desserter og kaker.

Holder for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte kanskje denne artikkelen kunne passe i sakens anledning.

http://fredag.dagbladet.no/fredag/2003/04/.../25/367192.html

Ja. Jeg kan lage mat - også etter Minnies kriterier. Matlaging er balsam for sjela. Men synes mange ikke fokuserer på det viktigste - nemlig kunsten å lage et godt måltid. Synes det er like viktig å skape en god ramme rundt måltidet og vite hva som passer seg til ulike anledninger. Av og til er ferdigpizza i senga det eneste riktige. Andre ganger (ytterst få når jeg tenker meg om) er 7 retter crossover mat perfekt.

Forøvrig, min favoritt kokk er Julia Child - forfatteren av Det gode franske kjøkken. Også driver jeg å utforsker Escoffier. Men favorittkokeboken for tiden er en liten fransk kokebok om mat og vin. Det geniale med oppskriftene der er at de er så enkle, og likevel gir perfekt resultat.

Tror den enkle, rustikke matlaginga vil få en renessanse, jeg. Hellstrøm sa nylig i et intervju at den neste kokeboka hans skulle hete bare "Enkelt" (han har nylig gitt ut ei bok som heter "Enkelt og perfekt"). Som han sa, han hadde holdt en del middagselskaper med åtte retter, og funnet ut at det ble stress både for gjester og kokk...

mvh

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg Fløyel, er veldig enig med deg (og Hellstrøm som er en av mine absolutte favoritter!).

Og for ordens skyld; JA, jeg kan lage mat. Er til og med svært dyktig til akkurat det.

Min favorittkokk er en av mine beste venninner. Hun er utdannet kjøkkensjef fra en av de mest velrennomerte hotellfagskoler i mellom-europa og har hospitert hos mange av de store, store chefene bl.a. i Frankrike.

Hun er en himmelsk god kokk!

(hyggelig å kunne skryte av noen man er glad i!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Got å se at noen endelig nevner Julia Child, hennes bøker er suverene.

Ja, jeg kan lage mat. Og ting blir laget fra bunnen av, hater ferdigmat og spiser det sjeldent.

Den gangen jeg laget pasta for første gang, for over 10 år siden sto jeg å kjevlet den for hånd med en flaske, og skar ut båndspagetti. Så ikke akkurat perfekte ut, men smaket herlig.

Nå lager jeg ikke pasta så ofte lenger fordi vi har en prima pastabutikk her jeg bor. Men hvis lasagne står på menyen så er platene hjemmelaget av undertegnede.

Elsker å lage til til selskaper, store "koldtbord" med f.eks asiatisk mat. Som selvfølgelig spises med pinner.

Eller den gangen vi hadde bursdagsselskap og spiste indisk, på tradisjonelt vis med hendene.

Vegrer med ladi for å ta fatt på en meny, og synes det er stas med mye fiksfakserier og spennende ingredienser.

Favorittkokk, har vel egenlig ikke noen, forresten kanskje Hellstrøm og folkene på Trugstad Gård, de kan lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som han sa, han hadde holdt en del middagselskaper med åtte retter, og funnet ut at det ble stress både for gjester og kokk...

Hemmeligheten for å unngå stress er å ha en servitør! På våre årlige syvrettere gjør vi allt av forberedelser som kan gjøres på forhånd. Så lar vi servitøren servitøren rydde av og på bordet, ut og inn av oppvaskmaskinen (hadde ikke oppvaskmaskin første året, tenk dere hvordan det kjøkkenet så ut etterpå...), og sørger for at pastavannet koker på riktig tidspunkt osv. Da blir det minimalt med stress for kokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg kan ikke lage mat.

Matlaging interesserer meg ikke, og jeg har derfor heller aldri prøvd å lære meg akkurat dette.

Det er ganske rart - min kamerat er veldig flink til å lage mat, og mat betyr uhorvelig masse for ham. Han får frysninger av "Lørdags-kylling" for eksempel. :)

For meg betyr det nada om spaghettien har tomatsaus eller er kald.

Det er mat, og har den bittelitt smak, er jeg storfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan jeg lage mat! Er riktignok ikke så flink til å lage sauser enda, men jeg klarer fint å improvisere og bruker masse grønnsaker og sånt for å få smak istedenfor bare krydder. Er blitt flink til å eksperimentere også.

Men om jeg oppfyller Minnie's kriterier, det vet jeg ikke, men jeg vet at jeg oppfyller mine venners kriterier for en som kan lage god mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...