Gå til innhold

Å kunne lage mat!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg sitter her og leser litt om mat og kom til å tenke på noe en venninne sa til meg i Påsken, hun stod å så på mens jeg laget garnityr også sa hun at "Hvor mange typer mat må man kunne lage før man kan si at en kan lage mat?"

Pr. min definisjon så kan du ikke lage mat om du får lett panikk hvis du ikke har noe halvfabrikata eller hermetikk og "støtte deg til". Å være en god kokk innebærer ikke at du skal hate alt som ikke er laget fra bunnen av men for meg betyr det feks. at du kan tilberede større stykker kjøtt, at du kan dele det opp og at du ikke er redd for å holde en middag for feks. 10 personer.

Å kunne lage mat innebærer også kunnskap om krydder og sauser og vite hva som er godt ferskt og hva som er best tørket, du må også tørre å våge deg frem med nye oppskrifter og prøve ut dine egne småting uten å være redd. Man må vite fallgruvene for baking og hva som er for sterk/svak varme for flere ulike typer mat.

Jeg hører ofte uttrykket "det er så mye rart i maten"- hva er "rart", er "rart" alt det som ikke er fra Gilde, Tine og Eldorado, er "rart" ting som ikke har norsk tekst på etiketten? En som kan lage mat ser ikke med skepsis på en ny oppskrift, en som kan lage/vil lære å lage ny mat, finne nye varianter og nye ideer er villig til å utforske de delene av butikkhyllene som de fleste strener rett forbi.

Å lage eksotisk & spennende mat er ikke å lage tacos på lørdagskvelden, det er heller ikke Uncle Ben's Sweet and Sour saus, Toro Wraps eller "hjemmelaget pizza" som i 9/10 tilfeller bare er en svær deigete halvstekt bunn med fyll av kjøttdeig, tomatpure, tørr gammel oregano, løk og en "bøtte" med ost på toppen.

Eksotisk mat er thailandsk kyllingsuppe, sesampasta med 4 ulike typer fisk, det er vindaloo, curry, WOK laget med friske grønnsaker på skikkelig vis (ikke Findus frossen fa#n) :-? linsegryte, fransk bønnesuppe, consommè, satayspyd.

En som kan lage mat vet forskjellen på fiskesaus og soyasaus, en som kan lage mat bruker ikke extra-virgin olje som basis for grønnsaksuppe og tror at Dijon er fransk for "blowjob". Man skal ikke være redd for å bruke vin i maten, parmesan i kjøttbollene og fersk koriander i suppen.

Og har man levd livet fullt ut hvis man ikke kan lage honning- og sitronglasert kylling med rosmarin, servert med salat og hjemmelaget pommes frites midt i uken? Eller kan man lage mat hvis man ikke kan stå på kjøkkenet en iskald vinterdag og tilberede en ekte hjemmelaget lasagne. Eller lage pasta fra bunnen av. Kan du skille ett egg, eller er frasen "eggehvittene stivpiskes" nok til å få deg til å droppe den kaken som så så god ut på bildet?

Hva slags kokk er du? Er matlagning "stress"? Har du ett godt utstyrt kjøkken (ingrediensmessig)?

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags kokk er du?

Profesjonell (og lidenskaplig :blunke: )

Er matlagning "stress"?

Aldri :kul:

Har du ett godt utstyrt kjøkken (ingrediensmessig)?

Selvsagt. Godt utsyrt redskapsmessig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

å lage mat er jo morsomt :) nå er jeg riktignok ikke fullt så avansert i matveien som deg minnie, men har jeg en oppskrift kan jeg ikke si jeg får panikk av å måtte lage mat til mange :) hjemmelaget lasagne er et must, toro/knorr lasagne er liksom ikke helt det samme :D utstyret er ikke det beste :( er student og ting må skaffes litt etterhvert, men håper nå å få et velutstyrt kjøkken etterhvert. heldigvis er kjæresten min også flink på kjøkkenet, så jeg regner med at han er med på det.

kan jeg skille egg? ja selvfølgelig, hva ville vel hvitløkssuppen min hvert uten å kunne det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å lage mat, og har sjelden "oppskrifter" å støtte meg til. Prøver og feiler litt, og er AVHENGIG av min vidunderlige kokkekniv!!! :sjarmor:

Har ganske bra utstyrt kjøkken, og liker aller best å lage mat fra "bunnen" av med skikkelige råvarer.

MEN, jeg har ikke dårlig samvittighet om jeg lager "pose - mat", og ser ikke noe galt i en grandiosa i ny og ne!!! Er også veldig glad i taco, med MASSE deilige cherry-tomater.

Jeg mener en god kokk er en som kan improvisere og "vite" hva som passer sammen i smak, men på den andre side ikke rakker ned på de som bruker ferdig- og halvferdig - produkter. Synes ikke alle på død og liv skal være så redd for å servere en TORO-gryterett innimellom..... :wink:

Håper jeg fikk frem det jeg mente!!!

Er forresten veldig glad i norsk trad.kost også. Nå må vi nordmenn slutte å være så flaue over vår egen mat-tradisjon!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...tørr gammel oregano' date=' [/quote']

Men det er jo den tørre oreganoen som er best da. Så og si det eneste krydderet kokker sverger til i tørr tilstand.....

Men jeg skjønte tegningen din da.....

Personlig lager jeg mange varianter av pizza. Det viktigste er BUNNEN. Tynn og deilig sprø (for all del ikke HARD!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

For å si det slik: jeg tror ikke det er så mange andre 17-åringer som disker opp med mini-spinatsuffleer en litt kjip kveld, eller som går i gang med å lage kraft av hønserestene fra en bedre middag.

For meg er mat alfa og omega, og mat er for meg mer eller mindre en lidenskap. Ikke nødvendigvis på en snobbete måte, noen ganger kan det bare være deilig nok å spise en godt moden og søt pære eller lignende. Det å være en god kokk er i mine øyne å kunne vite hvordan maten oppfører seg ved viss behandling, vite hva som er "in season", kunne velge ut fersk fisk og godt kjøtt osv. Gode basiskunnskaper og et åpent hjerte.

Jeg savner virkelig å se yngre kokker. Jeg blir flau av å se hva venner kan stappe i seg av "mat" i løpet av en dag. Selvsagt er ikke jeg perfekt i matveien selv, men hvorfor dagens unge ikke lærer seg å lage skikkelig mat, forundrer meg virkelig.

Ble nesten sulten nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Liker Jamie godt da... Og Tina Nordström som lager mat på svensk tv er jo ikke bare veldig flink, men også søt og veltalende. Er halvt svensk, og det er en nytelse å høre en svenske i media som fører språket så godt.

Savner Keith Floyd også, denne forfyllede briten (?) som egentlig ikke hadde noen form for kokkeutdannelse i det hele tatt. Hans programmer foregikk på to, tre gassbluss ute i det fri verden rundt, og programmene var en minst like god appetizer som underholdning. Synd han fikk et lite problem med flasken etter hvert...

Nigella ser jeg på av og til, men etter et år i England som liten og påfølgende besøk dit, føler jeg at hun representerer den delen av engelskmenn som er "full of themselves". Men maten er god den, og programmene er inspirerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Men selvfølgelig - pappas mat er jo den maten som virkelig har fått meg til å ta av på kjøkkenet. Så han er vel den egentlige favoritten, dog en ukjent en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lage mat? Ja, det vil jeg svare umiddelbart ja på. Jeg har dog aldri latt meg fascinere av feinsmecker-kjøkken, hverken å spise eller lage. jeg er opptatt av å lage rask og sunn, velsmakende mat som metter, er nærende og gjerne laget fra bunnen. Kall det gjerne husmannskost.

Supper, paier, ulike retter fra ulike deler av verden - tja, forresten mest Europa. Jeg har ikke stoltheten min i en thaisuppe som Toro kan så inderlig mye bedre enn meg - men jeg lager en blomkålsuppe som får englene til å synge. Vi var ti mennesker på middag her i påsken også - mange mennesker rundt et matbord inspirerer meg.

Til helgen skal vi ha overnattingsgjester, og det blir nok greskinpirerte lammekottiser med salat på solfylt balkong. (drit i værmeldingen!) Enkelt, velsmakende, sunt og koselig mat, som ikke krever mer enn at jeg kan håndtere en kjøttbit.

Jeg lager veldig gjerne en quiche eller en løksuppe, og jeg lager verdens beste hakkebøf.

Og så videre og så videre.

Jeg har drevet restaurant, og hadde kokkeskift i influensaperiooder for å si det sånn. Jeg lager gjerne en brunsaus fra bunnen, også en bernaise, og jeg VET at den ikke skal serveres varm slik som nordmenn som regel tror.

Jeg kan også steke en perfekt ribbe - men jeg kan ikke glasere en kylling. Sikkert bare fordi jeg aldri har prøvd...?

Nei, feinsmecker er jeg ikke, men mat kan jeg lage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg ville definitivt svart et rungende JA! på spørsmålet, men det var før jeg så kriteriene...Så NEI, jeg kan ikke lage mat.

(Men jeg vil få si at jeg kan lage den maten jeg liker å spise da...Det skal ingen ta fra meg... :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan lage mat!

Har laget mat siden jeg var ganske liten og har nok feilet en del gjennom årene.

Jeg kan lage det meste fra grunnen av og bruker sjelden oppskrifter.. de er kun til inspirasjon.

Jeg lager god, gammeldags husmannskost. Å lage eksotiske retter er ikke noe for meg. Fikser det sikkert (jeg kan klare alt, bare jeg vil), men jeg synes rett og slett at det smaker best med "vanlig" norsk mat.

Men desverre har døgnet for få timer og er man hjemme fra jobb klokka 18, så prioriteres ikke matlaging. Da lager vi heller noe enkelt og raskt! Skammer meg ikke over å bruke suppeposer, saus på glass og mix-er til daglig. Jeg proriterer heller kvalitetstid til sambo, hobbyer og andre ting som betyr mer.

Matlaging kan stresse meg vanvittig, men det kan også være avslappende. Kommer helt an på om man har fri eller om man jobber.

Om mitt kjøkken er velutstyrt? I følge meg: JA, absolutt. Andre ville kanskje hatt en annen mening. Men de fleste har vel det de trenger i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kan lage mat - selv etter Minnies standarder ovenfor her :enig_animasjon:

Med et kjøkken på skarve tre kvadratmeter begrenser imidlertid de store utskeielsene med mange retter og ditto gjester seg. Har imidlertid ennå ikke møtt på ting jeg ikke har kunnet lage på hybelkomfyren på bøttekott-kjøkkenet mitt, det krever bare litt mer planlegging. Og når jeg en gang iblant har lyst å ta den helt ut, stiller vennene mine sine kjøkken mer enn gladelig til disposisjon :kgblunk:

Favorittkokk? Nigel Slater! Han har i årevis hatt egen spalte i the Observer i tillegg til å ha laget flere TV-serier for BBC og skrevet diverse kokebøker. Har faktisk aldri sett noen av programmene hans, men forelsket meg fullstendig ved første gangs gjennomlesing av hans Real Food. Grunnen til at jeg falt for han, er i hovedsak hans uprentensiøse, lidenskapelige forhold til mat - hvor lukt, smak, tekstur og gode råvarer betyr mer enn at maten skal være trendy og se lekker ut. Han har faktisk skrevet en egen bok for å inspirere folk til å lage mat uten å være bundet til oppskrifter, men eksperimentere og komponere egne ting. En kokk etter min smak! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnies venninne: "Hvor mange typer mat må man kunne lage før man kan si at en kan lage mat?"

Sauser er viktig. Og å kunne lage god kraft. Bedømme råvarene, dele/rense dem, riktig temperatur, føle hva som passer sammen og ha smakssansen i orden. Da kan du lage mat. Til ti er ikke noe problem har du riktig utstyr.

Hvor mange typer mat - avhenger jo av hvor mye man utvider feltet sitt. Men det er bedre å være god på noen få retter enn å kunne lage en masse "midt på treet". Noen kan begge deler og det er alltid spennende å bli bedt hjem på middag til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har man levd livet fullt ut hvis man ikke kan lage honning- og sitronglasert kylling med rosmarin' date=' servert med salat og hjemmelaget pommes frites midt i uken? Eller kan man lage mat hvis man ikke kan stå på kjøkkenet en iskald vinterdag og tilberede en ekte hjemmelaget lasagne. Eller lage pasta fra bunnen av. Kan [i']du skille ett egg, eller er frasen "eggehvittene stivpiskes" nok til å få deg til å droppe den kaken som så så god ut på bildet?

Minnie

Jeg har aldri prøvd å lage honning- og sitronglasert kylling med rosmarin (antagelig fordi jeg ikke syns det høres så godt ut), jeg gidder ikke lage hjemmelaget pommes frites (for båtstekte poteter er så mye bedre), ei heller lage pastaen fra bunnen - det går an å kjøpe ypperlig fersk pasta.

Syns likevel at jeg har levd livet fullt ut.......... :hoppe:

Men du Minnie, jeg leste handlelisten din i en annen tråd (perfekt morgen), og lurer på en ting; Hvordan kan en en-persons husholdning handle så mye fersk mat på en gang? Fersk mat er jo best når den er - ja - fersk, og det er vel grenser for hvor mye du også kan spise, selv om du tilhører den heldige del av befolkningen som må spise for å oppnå matchvekt (akk, - hvorfor skal du ha alt! :evil: )

(Og så må jeg jo - bare for å ha sagt det - nevne at jeg lager kjempegod hjemmelaget lasagne, og kan skille plomme og hvite. Og det at svigermor spør etter oppskriften på min hjemmelagede grytepudding syns jeg er grunn god nok til å hevde at jeg kan lage mat...... :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å være en god kokk agjøres slik jeg ser det ikke på grunnlag av anntall eksotiske ingredienser i kjøkkenskapet, eller hvor mange retter en kan si at en KAN lage. Min mor er en glimrende kokk, hun lager alltid god mat, hun kombinerer de råvarene hun har og kjenner på stadig nye og spennende måter, hun lager ALDRI noe som er misslykket, og hun kan til og med kunsten å få restemat til å virke spennende. Men hun bruker stort sett trauste norkse råvarer, mye kjøtt, fisk og grønaker fra egen gård eller nabogården. Og hun ble lang i maska over mitt utsagn om at det kan være andre ting en kjøttdeig på pizza (hun lager ikke pizza selv i det heletatt).

Men en kan selvfølgelig være en god kokk, og samtidig en kokk med et variert/eksotisk reportoar. Noen liker å prøve stadig nye ting, andre holder seg til det de kjenner, det er et spørsmål om smak og behag.

En studiekamerat av meg sa en gang at den som kan programmere kan lage mat. Det er bare å følge en oppskrift! Men selvfølgelig, da må en jo ha grunnkunskapene i orden, siden oppskriften neppe forklarer hvordan en skiller et egg. Denne type grunnkunskaper trodde jeg var en selvfølge, men jeg blir stadig overrasket over at jeg tar feil.

Så til spørsmåtel.

-Kan jeg lage mat?

Ja så absolutt! Lager nye matretter med godt resultat på første forsøk, lager min egen vri dersom jeg tror det blir bedre, og smaker meg heller frem til kryddermengde enn å følge oppskrifta slavisk.

-Er jeg redd for å lage middat til 10 personer?

På ingen måte! Har en fast årlig tradisjon med 7-retters middag for 8 personer. Hadde 12 gjester til bords på nyttårsaften, og lagde 5-retters bryllupsmiddag for 30 gjester(under kummerlige kjøkkenforhold) da et vennepar gifta seg i høst. Det siste var ved hjelp av min ypperlige kjøkkenasistent (mannen min).

Ellers finnes det jo mange underholdende tv-kokker, men når det gjelder kokebøker har jeg hatt aller størst hjelp og nytte av Eyvind Hellstrøm, sjefskokken på Bagatelle. Ved hjelp av hans oppskrifter lykkes jeg alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Men du Minnie, jeg leste handlelisten din i en annen tråd (perfekt morgen), og lurer på en ting; Hvordan kan en en-persons husholdning handle så mye fersk mat på en gang?

Skal ha folk til middag både i dag, fredag og lørdag.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan lage mat!! Hvertfall etter mine (og sambos :D ) kriterier, mangler en ordentlig kjøkkenmaskin (burde vært obligatorisk, jeg vet) har plassproblemer for øyeblikket derfor har det ikke vært aktuelt. Har tenkt å ønske meg en når vi gifter oss jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan lage mat. Jeg regner meg som en temmelig habil kokk. Jeg kan lage tradisjonell og gammeldags mat som kjøttkaker og ferskt kjøtt og suppe like godt som smørtunge med skalldyrsaus, thai mat eller indisk.

En tre retters middag til 10 går jeg på med krum hals, ja jeg koser meg faktisk med oppgaven.

Jeg bruker sjelden hel eller halvfabrikata, men ser absolutt ikke ned på andre som gjør det. Jeg syns feks. at hjemmelaget tomatsuppe smaker så uendelig mye bedre enn posevarianten og velger derfor å bruke noen minutter ekstra på matlagingen for å få det optimale resultatet.

Ja, jeg har et godt utstyrt kjøkken både med tanke på utstyr og ingredienser. Har til enhver tid fersk parmesan i fryseren, friske urter i potter, god (og dyr) extra vergine olivenolje, vellagret balsamico eddik, klasetomater, alle mulige ingredienser til thai mat o.s.v. i huset.

Matlaging er ikke stress for meg. Jeg koser meg fra ende til annen og liker å invitere venner til stadig nye prøvesmakinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...