Gå til innhold

Haster! Keisersitt på engelsk?

Gjest agurk i.i

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for rettelsen, velger å slette mitt akk så dårlige, som Morgan Le Fay valgte å påpeke på sin vennlige måte, bidrag.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To riktig stavet, én feilstavet. ;)

Stiller meg opp og venter spent på topp-karakteren min.... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
da kan jeg følge opp med spørsmålet: hvorfor heter det egentlig dette? :forvirra:
Det sies at Julius Caesar ble født på denne måten, og at han var den første. Antagelig en myte, men jeg tror det er opphavet til navnet på keisersnitt (og keiser er da caesar på norsk)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To riktig stavet, én feilstavet. ;)

Stiller meg opp og venter spent på topp-karakteren min.... :lur:

6+

(Å nei - det går jo ikke...men skitt au, du får den allikevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Det sies at Julius Caesar ble født på denne måten, og at han var den første. Antagelig en myte, men jeg tror det er opphavet til navnet på keisersnitt (og keiser er da caesar på norsk)

Det er iallefall dette som er den mest kjente og brukte teorien om opphavet til navnet ja. Dette er nok mest sannsynlig en myte ja, men det ble faktisk utført keisersnitt i Romerrike på denne tiden. Riktignok i tilfeller der moren var død, eller i ferd med å dø, så vidt jeg husker.

En annen teori er at det skal komme fra et latinsk ord, som jeg ikke husker for øyeblikket, som betyr "å kutte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen teori er at det skal komme fra et latinsk ord, som jeg ikke husker for øyeblikket, som betyr "å kutte".

Secare så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myten (som referert av Plinius den eldre) handler ikke om Julius selv, men en av hans forfedre (tilnavnet Caesar hadde lang fartstid i den slekta).

En alternativ (og omtrent like gammel) etymologi påstår at navnet på prosedyren kommer fra at den var påbudt i en keiserlig lov, for å redde ungen i tilfeller hvor mora var død eller døende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Secare så vidt jeg husker.

Caedere. Secare betyr også å kutte eller snitte, men det er mer plausibelt at uttalen av en myk konsonant som "d" can skli over mot en "s", enn at en "s" kan bli til en "k". Husk at denne termen allerede var etablert i klassisk tid (Plinius omtalte den f.eks. ved navn i det første århundre e.kr.) og på den tidens latin ble alltid c uttalt som en hard konsonant; den korrekte klassiske uttalen av Caesar blir omtrent "Kaisar", ikke "Sæsar").

Ulempen med denne forklaringen er at det er en liten pleonasme. Et kuttesnitt.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...