Gjest agurk i.i Skrevet 7. januar 2008 #1 Del Skrevet 7. januar 2008 Hva heter keisersnitt på engelsk????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 7. januar 2008 #2 Del Skrevet 7. januar 2008 Caesarean section Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. januar 2008 #3 Del Skrevet 7. januar 2008 Caesarean section. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 7. januar 2008 #4 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Takk for rettelsen, velger å slette mitt akk så dårlige, som Morgan Le Fay valgte å påpeke på sin vennlige måte, bidrag. Endret 7. januar 2008 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agurk Skrevet 7. januar 2008 #5 Del Skrevet 7. januar 2008 hhhhh, takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 7. januar 2008 #6 Del Skrevet 7. januar 2008 To riktig stavet, én feilstavet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miow Skrevet 7. januar 2008 #7 Del Skrevet 7. januar 2008 da kan jeg følge opp med spørsmålet: hvorfor heter det egentlig dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 7. januar 2008 #8 Del Skrevet 7. januar 2008 C-sec, for short. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 7. januar 2008 #9 Del Skrevet 7. januar 2008 To riktig stavet, én feilstavet. Stiller meg opp og venter spent på topp-karakteren min.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 7. januar 2008 #10 Del Skrevet 7. januar 2008 da kan jeg følge opp med spørsmålet: hvorfor heter det egentlig dette? Det sies at Julius Caesar ble født på denne måten, og at han var den første. Antagelig en myte, men jeg tror det er opphavet til navnet på keisersnitt (og keiser er da caesar på norsk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 7. januar 2008 #11 Del Skrevet 7. januar 2008 To riktig stavet, én feilstavet. Stiller meg opp og venter spent på topp-karakteren min.... 6+ (Å nei - det går jo ikke...men skitt au, du får den allikevel). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. januar 2008 #12 Del Skrevet 9. januar 2008 Det sies at Julius Caesar ble født på denne måten, og at han var den første. Antagelig en myte, men jeg tror det er opphavet til navnet på keisersnitt (og keiser er da caesar på norsk) Det er iallefall dette som er den mest kjente og brukte teorien om opphavet til navnet ja. Dette er nok mest sannsynlig en myte ja, men det ble faktisk utført keisersnitt i Romerrike på denne tiden. Riktignok i tilfeller der moren var død, eller i ferd med å dø, så vidt jeg husker. En annen teori er at det skal komme fra et latinsk ord, som jeg ikke husker for øyeblikket, som betyr "å kutte". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 9. januar 2008 #13 Del Skrevet 9. januar 2008 En annen teori er at det skal komme fra et latinsk ord, som jeg ikke husker for øyeblikket, som betyr "å kutte". Secare så vidt jeg husker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 11. januar 2008 #14 Del Skrevet 11. januar 2008 Det sies at Julius Caesar ble født på denne måten, og at han var den første. Antagelig en myte, men jeg tror det er opphavet til navnet på keisersnitt (og keiser er da caesar på norsk) Myten (som referert av Plinius den eldre) handler ikke om Julius selv, men en av hans forfedre (tilnavnet Caesar hadde lang fartstid i den slekta). En alternativ (og omtrent like gammel) etymologi påstår at navnet på prosedyren kommer fra at den var påbudt i en keiserlig lov, for å redde ungen i tilfeller hvor mora var død eller døende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 11. januar 2008 #15 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Secare så vidt jeg husker. Caedere. Secare betyr også å kutte eller snitte, men det er mer plausibelt at uttalen av en myk konsonant som "d" can skli over mot en "s", enn at en "s" kan bli til en "k". Husk at denne termen allerede var etablert i klassisk tid (Plinius omtalte den f.eks. ved navn i det første århundre e.kr.) og på den tidens latin ble alltid c uttalt som en hard konsonant; den korrekte klassiske uttalen av Caesar blir omtrent "Kaisar", ikke "Sæsar"). Ulempen med denne forklaringen er at det er en liten pleonasme. Et kuttesnitt. Endret 11. januar 2008 av Leifr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple- Skrevet 16. januar 2008 #16 Del Skrevet 16. januar 2008 Forøvrig har jeg hørt C-section mest brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå