Gjest Lilleulv Skrevet 11. januar 2008 #61 Skrevet 11. januar 2008 mye bra forslag her!! tusen takk for engasjementet. Jeg har svineaktig lyst på border collie (faktisk). MEN da føler jeg at jeg vil ha enda mer tid til å jobbe med hund enn jeg har nå. Den intelligensen, lærevilligheten, intensiteten, så førerorientert- passer meg bra!! men så synes jeg det er skummelt og, for jeg vet jo hvor sykt aktive de er. tenk om jeg ikke får til!!! Men jeg ønsker meg hest også etter hvert. (og 100 timer mer i døgnet ) så den dagen jeg får hest og kan ha med hund på så lange turer så kanskje... ellers så liker jeg labrador og synes alaska malamuten er nydelige, men kanskje ikke helt min type? usikker... jeg vurderte jo samojed her en stund og
smidja Skrevet 11. januar 2008 #62 Skrevet 11. januar 2008 Jeg er ikke lettskremt av meg, men border collie kunne jeg ikke tenke meg. Rett og slett fordi de er ekstremt kravstore. Mine hunder krever mye, men den er mye verre. Og den får mange rare uvaner om den ikke blir stimulert nok. Den har veldig lett for å gjete noe da. Men det er en nydelig rase og har man tid til den så er den superflott. Men den er jo avlet for å gjete sauer, og akkurat denne ville jeg nok ikke skaffet meg om jeg ikke skulle bruke den til det. (da i tillegg til andre ting). Det er mange flotte raser rundt iallefall, det er helt sikkert
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #63 Skrevet 12. januar 2008 jeg vil bare finne ut mest mulig så jeg føler meg trygg på at den hunden jeg anbefaler vil være riktigst mulig Amen O store guru
smidja Skrevet 12. januar 2008 #64 Skrevet 12. januar 2008 Amen O store guru Var ikke helt sånn ment da. Men ville ikke anbefale noe som var helt borti hampen, hun spør jo om råd og jeg ville svare etter beste evne, hehe. Men den var litt komisk, er enig
la Flaca Skrevet 12. januar 2008 #65 Skrevet 12. januar 2008 Sarloos er en veldig pen hund men den er ikke noe for ts i forhold til det hun beskriver. Den kan du omtrent ikke bruke til annet enn pynt for å si det sånn, hehe. Tamaskan dog har jeg ikke hørt om og kan ikke uttale meg om det. Men de aller fleste hunderasene av denne typen er ikke særlig lettlært og de trives ikke hjemme alene og er vanskelig å få til å være alene hjemme. Men vakre er de absolutt! Så ikke denne før nå jeg. Saarlos er absolutt ingen pyntehund, men en arbeidshund av dimensjoner. Den ble avlet som en forbedring av schæferrasen (ved å blande inn ulv), og brukt under 2.verdenskrig. Enormt lojal mot eieren, og flink med barn i alle aldre, men avhengig av å være med familien 24/7 som du sier. Trenger også en stor eiendom med 3 meter høyt gjerde rundt for å kunne trives. Men den skal visstnok være veldig myk (følsom for hva eieren ønsker av den), med lite aggressive tendenser. Men ingen hund for hvem som helst nei.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #66 Skrevet 12. januar 2008 Schäfer fyller vel egentlig alle kravene dine, men personlig hadde jeg aldri turt å få meg schäfer pga sykdommer og en kroppsfasong jeg mener er veldig usund. Jeg syns også jeg møter veldig mange schäfere som ikke kan å oppføre seg i forhold til andre hunder og står å hyler i båndet for å drepe "motstandern". Men noe nydeligere enn en sund frisk bruksschäfer skal du lete lenge etter. Jeg har kun positive erfaringer med schæfere. Har tidligere hatt to schæfertisper. Har nå en hannschæfer og en golden retriever. Mine har vært friske og problemfrie. Lettlærte, lydige, vennlige, lojale og nært knyttet til eieren, liker kos og fysisk nærhet, ligger gjerne med hodet i fanget ditt, raske og utholdene, perfekt for sykling m/springer og snørekjøring, rolige inne. Går bra sammen med andre husdyr i familen (katter/kaniner). Smarte hunder som forstår mye og er lette å kommunisere med. Gjennomsnittlig levealder er 10-12 år. Tispene mine ble 9 og 11. De var friske, aktive og lekene inntil få uker før de døde. Hannhunden er 3 år. Schæferen er ingen "hundegårdshund" og trives best sammen med eieren og flokken. Mine har ikke vært destruktive når de er alene hjemme. Noen varsler (bjeffer) når fremmede kommer, røyter mye et par uker om våren (store dotter). En middels utfordrende hund som kan bli din bestevenn http://www.eukanuba-eu.com/DNA/no/no/find-...file/index.html
Gjest Lilleulv Skrevet 18. januar 2008 #67 Skrevet 18. januar 2008 Har blitt veldig interessert i Eurasier jeg nå. Høres ut som en hund jeg hadde likt, og liker utseendet på den :-D
la Flaca Skrevet 19. januar 2008 #68 Skrevet 19. januar 2008 De er pene, men ikke akkurat lettlærte. Blanding av wolfspitz og chow chow eller noe i den duren? Ihvertfall typisk spisshund gemytt. Har sjekka dem selv, for de er så nydelige...
Gjest Lilleulv Skrevet 21. januar 2008 #69 Skrevet 21. januar 2008 Etter å ha lest litt mer om eurasier liker jeg fortsatt rasen, men det står jo rett ut at det ikke er noen brukshund så er nok ikke egna for meg nå nei. Men det står selskapshund, rolig, moderat mosjonsbehov... høres ut som noe som kunne passe som familiehund dersom man ikke har tid/interesse av å drive så veldig aktivt da? Så den dagen jeg har en skokk med unger og vi vil ha en familiehund som kan være med på tur og være med oss overalt, så kunne den kanskje passet? herlig utseende og vesen på den da...
smidja Skrevet 22. januar 2008 #70 Skrevet 22. januar 2008 Etter å ha lest litt mer om eurasier liker jeg fortsatt rasen, men det står jo rett ut at det ikke er noen brukshund så er nok ikke egna for meg nå nei. Men det står selskapshund, rolig, moderat mosjonsbehov... høres ut som noe som kunne passe som familiehund dersom man ikke har tid/interesse av å drive så veldig aktivt da? Så den dagen jeg har en skokk med unger og vi vil ha en familiehund som kan være med på tur og være med oss overalt, så kunne den kanskje passet? herlig utseende og vesen på den da... Stemmer at den er en selskapshund som de kaller det. Den er faktisk "laget" for å være pen, og ikke så mye annet
Gjest Lilleulv Skrevet 22. januar 2008 #71 Skrevet 22. januar 2008 Stemmer at den er en selskapshund som de kaller det. Den er faktisk "laget" for å være pen, og ikke så mye annet huff, er egentlig i mot det der. takke meg til en brukshund. MEN ser jo det nå med 2 hunder og barn i magen at det kan være praktisk dersom man ikke har tid til å drive aktivt... Så lenge man går mye tur da vel og merke
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. januar 2008 #72 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har også i stor grad falt for Eurasier, mye på grunn av at den skal være en typisk spisshund (gemytt/utseendemessig) men uten mye av bjeffingen som kjennetegner mange spisshunder. Norsk Eurasierklubb har både hjemmeside og diskusjonforum på denne adressen: http://www.eurasierweb.com/
Gjest Lilleulv Skrevet 22. januar 2008 #73 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har også i stor grad falt for Eurasier, mye på grunn av at den skal være en typisk spisshund (gemytt/utseendemessig) men uten mye av bjeffingen som kjennetegner mange spisshunder. Norsk Eurasierklubb har både hjemmeside og diskusjonforum på denne adressen: http://www.eurasierweb.com/ :-D goddamn, den virker utrolig trivelig altså! men kunne tenke meg å høre litt mer om hvordan den er å dressere.
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. januar 2008 #74 Skrevet 22. januar 2008 (endret) :-D goddamn, den virker utrolig trivelig altså! men kunne tenke meg å høre litt mer om hvordan den er å dressere. Jeg hadde gått inn på diskusjonsforumet deres, virker som et forum med seriøse eiere som har lyst til å svare når noen spør. Og ikke minst et jordnært syn på egen rase og fremhever ikke denne over alt annet! Ellers har jeg hørt (har jo fortsatt ikke hunderasen selv) at den er ganske lik andre spisshunder, ganske selvstendige og lite glad i lengre treningsøkter. Mange korte treningsøkter er det beste for å få en lydig hund. Endret 22. januar 2008 av Wolfmoon
Gjest Lilleulv Skrevet 22. januar 2008 #75 Skrevet 22. januar 2008 Jeg hadde gått inn på diskusjonsforumet deres, virker som et forum med seriøse eiere som har lyst til å svare når noen spør. Og ikke minst et jordnært syn på egen rase og fremhever ikke denne over alt annet! Ellers har jeg hørt (har jo fortsatt ikke hunderasen selv) at den er ganske lik andre spisshunder, ganske selvstendige og lite glad i lengre treningsøkter. Mange korte treningsøkter er det beste for å få en lydig hund. jepp, men det gjelder også for min golden retriever så den er jo forsåvidt grei. er bare portisen min som har uendelig med treningslyst. hehe. Jeg får diskutere på det forumet litt etterhvert. er jo ikke aktuelt med det første så. kjenner jeg meg selv rett så er det lurt å ikke forelske seg alt for mye, for da ender jeg ratt opp med 3 hunder. jeg har halvveis klart å lære meg at jeg MÅ ikke eie en hund selv fordi om jeg synes det er en flott rase :-)
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. januar 2008 #76 Skrevet 22. januar 2008 Egentlig synes jeg det burde vært forbud mot å se bilder av Eurasieren (og da spesielt valper) frem til man har bestemt seg for at dette er rasen for meg, rett og slett fordi de er så utrolig nydelige.
Gjest Lilleulv Skrevet 22. januar 2008 #77 Skrevet 22. januar 2008 Egentlig synes jeg det burde vært forbud mot å se bilder av Eurasieren (og da spesielt valper) frem til man har bestemt seg for at dette er rasen for meg, rett og slett fordi de er så utrolig nydelige. enig! :-D åh åssen skal det gå med meg?? jeg bare elsker hunder :rødme:
Bomullstrusa Skrevet 22. januar 2008 #78 Skrevet 22. januar 2008 (endret) Sjekk ut Lagotto Romagnolo!!! Det er en relativt ny rase i Norge. De røyter ikke, skal ikke børstes og har kjempemyk pels. Utrolig godt lynne på dem også. Skulle jeg ha kjøpt en hund nå, så hadde det definitivt blitt den Se på denne siden for bilder og info: http://home.online.no/~a-ellera/index.cfm Endret 22. januar 2008 av SweetS
Bomullstrusa Skrevet 22. januar 2008 #79 Skrevet 22. januar 2008 Lagotto eller Shiba (http://www.enerhaugen.net/norskindex.html).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå