Gjest Labrador-eier Skrevet 9. januar 2008 #41 Skrevet 9. januar 2008 Blanding kunne absolutt vært aktuelt. blanding av retrieverraser f.eks. kunne jeg faktisk tenke meg. f.eks. golden og flat eller flat og labrador!! men ellers bør det jo være 2 raser jeg kan og som jeg liker, ikke sånn gatemix som jeg ikke vet opphavet til... vanskelig å forutsi gemytt da :o Labradoren nytes best uoppblandet. Bare så det er sagt. Bedre bikkje får du ikke, hvis du går inn for topp hund så får du super-hund. Og jeg er selvsagt super subjektiv
Gjest rikkerikke Skrevet 9. januar 2008 #42 Skrevet 9. januar 2008 Flat vurderte vi også, jeg synes det er den peneste av retrieverene. Men hvordan er de i intelligens og lærevillighet kontra golden? Jeg har hatt flat i 14 år, og det var en helt super hund i forhold til hva du beskriver. Jeg hadde en relativt liten og lett tispe. Hun var utrolig lærevillig og energisk og hadde en uttømmelig arbeidskapasitet. Vi brukte henne i lydighet og agility, men rasen brukes jo omtrent til alt av brukshund. Men, de er retrivere da, og menneskekjære så det rekker. Det krever mye kontakttrening å få en hund som for eksempel går greit løs forbi andre mennesker på tur, for ikke å snakke om forlk som raster i skogen med mat... kjenner en som har en jaktlabrador. Den har også mye av retriverroen, men har en del mer drive.
Tabris Skrevet 9. januar 2008 #43 Skrevet 9. januar 2008 Schäferhund og Siberian Husky har alltid vært mine favorittraser. Jeg liker også godt Sarloos ulvehund. Men for omtrent et år siden fant jeg en rase på nett jeg aldri hadde hørt om før, men falt pladask. Tamaskan Dog
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #44 Skrevet 9. januar 2008 Golden retriever 51-61 cm og 28-37kg Berner Sennen 58-70 cm og 36-45 kg Så den helt store forskjellen er det ikke å snakke om. Da har du nok ikke hatt mange berner sennen. Kan ikke se annet enn at en BS passer perfekt til kravene som Lilleulv hadde i sitt start innlegg: Og det er bare koselig å sette seg ned å bruke tid på å skrive for å svare på spørsmålet og være grei, for så etterpå å få kritikk for å ha skrevet noe som helst svar. Det er ikke ment som kritikk altså, men jeg er oppvokst med en Berner, og jeg ser for meg at hunden kan bli litt dorsk for TS når jeg ser på hvilke egenskaper hundene hun har innehar, og hva hun ønsker av neste hund. Berneren vår var kvikk når det sto på hun og, slik som du beskriver litt før, men guri malla, hun kunne gjerne ligge langflat hele dagene og knapt nok gå ut før blæra rant over, hehe. Men drømmehunden min er fortsatt Berner, selv om jeg vet det aldri kan bli sånn. For stor rase for meg nå som jeg ser det... Har dere Berner nå?
smidja Skrevet 9. januar 2008 #45 Skrevet 9. januar 2008 Schäferhund og Siberian Husky har alltid vært mine favorittraser. Jeg liker også godt Sarloos ulvehund. Men for omtrent et år siden fant jeg en rase på nett jeg aldri hadde hørt om før, men falt pladask. Tamaskan Dog Sarloos er en veldig pen hund men den er ikke noe for ts i forhold til det hun beskriver. Den kan du omtrent ikke bruke til annet enn pynt for å si det sånn, hehe. Tamaskan dog har jeg ikke hørt om og kan ikke uttale meg om det. Men de aller fleste hunderasene av denne typen er ikke særlig lettlært og de trives ikke hjemme alene og er vanskelig å få til å være alene hjemme. Men vakre er de absolutt!
Gjest Lilleulv Skrevet 9. januar 2008 #46 Skrevet 9. januar 2008 Min portugiser har vært veldig veldig krevende som valp og unghund. En ting er personligheten (stahet, egenvilje, dominerende), men hun har også vært sykt aktiv, type hyper, vilter og bare giret seg opp i takhøyde av det minste. Det har nok satt en støkk i meg, og da jeg skulle kjøpe hund nr 2 nå, så ble jeg redd nesten bare jeg leste "aktiv" i rasebeskrivelsene. Egentlig var det tullete av meg. For så mye som jeg mosjonerer og trener hund, så passer det perfekt med en litt aktiv type. Dessuten skal det mye til for å bli SÅ aktiv som portisen min da. da må man opp i border collie, minst!! En annen ting er at jeg kan denne type hund nå. det er slik type jeg har mest erfaring med og som jeg vet hvordan jeg skal oppdra. for jeg har fått portisen min helt fin jeg, men måneder og år med konsekvent jobbing som jeg lærte så utrolig mye av. Og med mine interesser for bruks og LP... Ikke at jeg angrer, det går jo ikke an! jeg er forelska i min golden jeg nå hun er som sagt den ypperlige familiehund og turkamerat. Men hun er ikke MIN TYPE allikevel, en sånn hund som jeg ønsker meg til å trene med og oppnå ting i LP.... så der er det feil. Jeg burde kanskje valgt flat eller springer? er det jeg tenker nå... men er jammen deilig med en såpass enkel valp nå som jeg går gravid og alt!! så tidspunktet for å få denne type hund er perfekt. Men dersom om jeg en stund skal ha en ny hund, må jeg finne en som passer meg bedre. svar på noen sp.mål som er stilt i tråden: Størrelse: middels eller stor Ambisjoner: jeg vil ikke si at jeg satser elite i alt mulig sånn med det første. Med min portis så startet det for moro, og bare som trening. men ble stevner etter hvert. og ble litt bitt av basillen da. kunne tenke meg å konkurrere litt, helt uhøytidlig, se hvor langt vi kom...... Når det gjelder aktivitet så lurer jeg på om jaktgolden har litt mye motor...? åssen er flat kontra jaktgolden, noen som vet?
smidja Skrevet 9. januar 2008 #47 Skrevet 9. januar 2008 Min portugiser har vært veldig veldig krevende som valp og unghund. En ting er personligheten (stahet, egenvilje, dominerende), men hun har også vært sykt aktiv, type hyper, vilter og bare giret seg opp i takhøyde av det minste. Det har nok satt en støkk i meg, og da jeg skulle kjøpe hund nr 2 nå, så ble jeg redd nesten bare jeg leste "aktiv" i rasebeskrivelsene. Egentlig var det tullete av meg. For så mye som jeg mosjonerer og trener hund, så passer det perfekt med en litt aktiv type. Dessuten skal det mye til for å bli SÅ aktiv som portisen min da. da må man opp i border collie, minst!! En annen ting er at jeg kan denne type hund nå. det er slik type jeg har mest erfaring med og som jeg vet hvordan jeg skal oppdra. for jeg har fått portisen min helt fin jeg, men måneder og år med konsekvent jobbing som jeg lærte så utrolig mye av. Og med mine interesser for bruks og LP... Ikke at jeg angrer, det går jo ikke an! jeg er forelska i min golden jeg nå hun er som sagt den ypperlige familiehund og turkamerat. Men hun er ikke MIN TYPE allikevel, en sånn hund som jeg ønsker meg til å trene med og oppnå ting i LP.... så der er det feil. Jeg burde kanskje valgt flat eller springer? er det jeg tenker nå... men er jammen deilig med en såpass enkel valp nå som jeg går gravid og alt!! så tidspunktet for å få denne type hund er perfekt. Men dersom om jeg en stund skal ha en ny hund, må jeg finne en som passer meg bedre. svar på noen sp.mål som er stilt i tråden: Størrelse: middels eller stor Ambisjoner: jeg vil ikke si at jeg satser elite i alt mulig sånn med det første. Med min portis så startet det for moro, og bare som trening. men ble stevner etter hvert. og ble litt bitt av basillen da. kunne tenke meg å konkurrere litt, helt uhøytidlig, se hvor langt vi kom...... Når det gjelder aktivitet så lurer jeg på om jaktgolden har litt mye motor...? åssen er flat kontra jaktgolden, noen som vet? Grattis med baby i magen En flat er en veldig aktiv hund som må brukes. Det samme gjelder en jaktgolden og jaktlabrador. Alle disse tre rasene er jo retrievere med den vanen de har. De plukker opp alt de finner og elsker å bære noe. De elsker også og plaske og leke i vann og svømmer gjerne. De er også veldig menneskekjære og vil helst hilse på alle, gjerne med hopping og vrikking av hele rompen. Alle tre er flotte raser. Labradoren har minst pels og vil dermed fryse fortere enn de andre to. Alle tre er også omtrent samme str. Om du har lyst til å konkurrere i lydighet kan du forsåvidt bruke alle disse tre rasene, men de er vel ingen typisk lydighetshund. Alle tre hundene kan bære kløv og alle tre kan trekke deg på ski. En annen rase som ikke har vært nevnt som kan være aktuel for deg er malinois. Men det er mulig den har for mye motor for deg. Den er krevende men ypperlig til lp. Kald i hode og får den nok trening er den rolig ellers. Men som sagt, den har veldig mye motor. Alaskan Malamute er også en rase som egner seg til veldig mye. Du kan bruke den til det meste bortsett fra apportering. Den er ypperlig familiehund, og ekstremt snill med barn. Sterk og utholdende på tur og bærer gjerne kløv og trekker. Det er nok ennå flere raser som kan passe deg. Hvilken pelstype vil du ha?
Gjest Labrador-eier Skrevet 9. januar 2008 #48 Skrevet 9. januar 2008 Oj der ble jeg ivrig etter å sende av sted innlegget mitt, jeg må få med at jeg syntes Retriever av en eller annen type virker som et godt valg for Lilleulv. Golden er den vakreste og har flott holdning - hodet høyt og ikke fullt så mye nese i bakken som Flat og Labrador. Flattene er smekre og lekre. Tolleren energisk, søt og reve-aktig, selveste storsjarmøren i retriever klassen. Curlyen er eksotisk og sjelden. Chesapeaken er enda sjeldnere og skikkelig arbeidsjern. Labradoren er liksom litt treig den da. Men en veltrent og slank labrador i fri utfoldelse er et vakkert syn, muskuløs og tett men smidig i bevegelsene. Og den er lettlært med god hukommelse og evne til konsentrasjon. Ikke sta og dorsk som noen Golden kan være og ikke vimsete som noen Flatter kan være. Retrievere springer ikke vekk fra deg som en del andre jakthunder. Selv om du ikke vet nøyaktig hvor bikkja er kan du banne på at den vet hvor du er og er på plass og venter der stien deler seg. Jeg har en helt vanlig labrador, mange spør om det er jaktlabrador fordi hun er slank og nett. De fleste labradorer er slanke og smidige hunder bare eieren tillater den det og ikke overforer den og lar den være for mye i passivitet.
la Flaca Skrevet 9. januar 2008 #49 Skrevet 9. januar 2008 (endret) En annen rase som ikke har vært nevnt som kan være aktuel for deg er malinois. Men det er mulig den har for mye motor for deg. Den er krevende men ypperlig til lp. Kald i hode og får den nok trening er den rolig ellers. Men som sagt, den har veldig mye motor. Ikke for å kuppe tråden, men har du litt erfaring med malinois? Er de ikke ekstremt krevende, og mest egnet som tjenestehunder? (Har luktet på Laekenois selv, men tror ikke jeg har det som skal til) Endret 9. januar 2008 av la Flaca
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #50 Skrevet 9. januar 2008 Ikke for å kuppe tråden, men har du litt erfaring med malinois? Er de ikke ekstremt krevende, og mest egnet som tjenestehunder? (Har luktet på Laekenois selv, men tror ikke jeg har det som skal til) Jeg har også hørt at malinois er en krevende rase, men har ikke selv erfaring med den. Personlig er schæfer min favoritt. Har både schæfer og golden. Jeg synes tre hunder hadde blitt for krevende. For meg er det mer enn nok med to hunder på sykkelturer og snørekjøring.
Gjest malamut Skrevet 9. januar 2008 #51 Skrevet 9. januar 2008 Alaskan Malamute er også en rase som egner seg til veldig mye. Du kan bruke den til det meste bortsett fra apportering. Den er ypperlig familiehund, og ekstremt snill med barn. Sterk og utholdende på tur og bærer gjerne kløv og trekker. Er vel neppe det jeg ville kalle en familiehund. De er sta, lite lærevillige og mye "ulvegemytt" i seg. Krever også veldig mye mosjon og plass. En malamut går alle de andre hundene som har vært nevnt her i tråden en høy gang. Jeg har tidligere hatt en malamut, før dette hadde jeg huskyer. Fant fort ut at den var for sta, lite lærevillig og meget sterk. Finnes mange andre og mye mer passende hunderaser nevnt i denne tråden.
smidja Skrevet 10. januar 2008 #52 Skrevet 10. januar 2008 Er vel neppe det jeg ville kalle en familiehund. De er sta, lite lærevillige og mye "ulvegemytt" i seg. Krever også veldig mye mosjon og plass. En malamut går alle de andre hundene som har vært nevnt her i tråden en høy gang. Jeg har tidligere hatt en malamut, før dette hadde jeg huskyer. Fant fort ut at den var for sta, lite lærevillig og meget sterk. Finnes mange andre og mye mer passende hunderaser nevnt i denne tråden. Hva mener du med en høy gang? Ja, den er sterk, den er jo avlet for det. Og den er en kjempefin familiehund. Jeg har rasen selv og vet hva jeg snakker om. Og den er lettlært og villig og elsker å jobbe. Men du må jo vite hvordan du skal lære den da. Jeg bruker mine til absolutt alt jeg da
smidja Skrevet 10. januar 2008 #53 Skrevet 10. januar 2008 Ikke for å kuppe tråden, men har du litt erfaring med malinois? Er de ikke ekstremt krevende, og mest egnet som tjenestehunder? (Har luktet på Laekenois selv, men tror ikke jeg har det som skal til) Ja, har litt erfaring med rasen. Og jo, de er ekstremt krevende og egner seg veldig godt til tjenesthund. Men det er mange som bruker de på høyt nivå på IPO og lp også. De er fine til det og. Og de er rolig om de blir brukt nok. Tenkte at det virket som om Lilleulv hadde erfaring med krevende hund pga portisen sin. Men om man vil ta jobben med en malinois er den rå på denne typen ting. Men ja, krevende
Gjest Gjest_Belger Skrevet 10. januar 2008 #54 Skrevet 10. januar 2008 Ja, har litt erfaring med rasen. Og jo, de er ekstremt krevende og egner seg veldig godt til tjenesthund. Men det er mange som bruker de på høyt nivå på IPO og lp også. De er fine til det og. Og de er rolig om de blir brukt nok. Tenkte at det virket som om Lilleulv hadde erfaring med krevende hund pga portisen sin. Men om man vil ta jobben med en malinois er den rå på denne typen ting. Men ja, krevende Jeg har Tervueren - en Belgisk Fårehund slik som Malinois. I teorien er det bare pelsfargen, -lengden og -strukturen som skiller de 4 Belgiske, men i praksis er det forskjeller. Malinois er definitivt den råeste av dem, med mest motor og jaktlyst, og den som krever mest. Tervueren og Groenendael er fantastiske arbeidshunder. Kvikk, lærevillig og arbeidslysten, lette i kroppen og egner seg veldig bra til både LP, AG og Bruks. Arbeidsegenskapene til laekenois vet jeg mindre om fordi det finnes så få av dem, men jeg de fleste er mye tyngre i kroppen enn de andre variantene. Den typiske Belgeren er ikke sta, men som i alle raser er det også her forskjell på individer. Min Terv er fantastisk å arbeide med, lettlært og gir alltid 100%. Bruker henne i AG og LP, trener litt bruks for moros skyld. Hun er veldig behagelig inne og stresser ikke - det gjorde hun ikke når hun var ung heller. Hun tåler godt perioder på noen uker uten så mye trening, men før hun ble 2 år trengte hun å bruke hodet minst 2-3 ganger i uka, men det kan jo også være innlæring av triks på stuegulvet. Dette er min 2. belger og det blir nok belger på meg neste gang også. Det man skal være obs på når man skaffer Belger er å finne en oppdretter som tar minst like mye hensyn til gemytt som utseende. Det finnes mange Belgere som er redd lyder, var på miljøet rundt seg og reservert for mennesker. Men får man en bra Belger har man verdens beste arbeidshund.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #55 Skrevet 10. januar 2008 Hva mener du med en høy gang? Ja, den er sterk, den er jo avlet for det. Og den er en kjempefin familiehund. Jeg har rasen selv og vet hva jeg snakker om. Og den er lettlært og villig og elsker å jobbe. Men du må jo vite hvordan du skal lære den da. Jeg bruker mine til absolutt alt jeg da I alle rasebøker så står det at de ikke er lettlærte men sta og vanskelige å lære. Alaska malamut er også kjent som en arbeidsrase og IKKE en hund man holder kun som familiehund. Jeg har 2 alaska malamuter og vil overhode ikke anbefale rasen til folk som ikke driver med kjøring, kløving eller er ekstremt mye ute. Ser at Lilleulv er gravid. Ville anbefale deg å vente med å skaffe deg en ekstra hund til du ser hvor mye tid du faktisk får med en baby i huset. Det er altfor mange hunder som omplasseres ved familieforøkning på grunn av for liten tid. Jeg vil på det strekeste fraråde deg å skaffe deg en malamut i din situasjon, vent i allefall en stund slik at du ser hvor mye tid du får.
Gjest Lilleulv Skrevet 10. januar 2008 #56 Skrevet 10. januar 2008 I alle rasebøker så står det at de ikke er lettlærte men sta og vanskelige å lære. Alaska malamut er også kjent som en arbeidsrase og IKKE en hund man holder kun som familiehund. Jeg har 2 alaska malamuter og vil overhode ikke anbefale rasen til folk som ikke driver med kjøring, kløving eller er ekstremt mye ute. Ser at Lilleulv er gravid. Ville anbefale deg å vente med å skaffe deg en ekstra hund til du ser hvor mye tid du faktisk får med en baby i huset. Det er altfor mange hunder som omplasseres ved familieforøkning på grunn av for liten tid. Jeg vil på det strekeste fraråde deg å skaffe deg en malamut i din situasjon, vent i allefall en stund slik at du ser hvor mye tid du får. Hvis du har lest det jeg har skrevet så hadde du sett at jeg ikke tenker på å skaffe meg hund nå :-)
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #57 Skrevet 10. januar 2008 Hvis du har lest det jeg har skrevet så hadde du sett at jeg ikke tenker på å skaffe meg hund nå :-) Det er bra!
Gjest Gresshoppa Skrevet 10. januar 2008 #58 Skrevet 10. januar 2008 Hiver inn en liten kommentar om Berner sennenhund siden den ble diskutert her. Jeg er helt enig i at det nok ikke er den type hund trådstarter er ute etter. Hun sier at goldenen hennes er i treigeste laget, og på akkurat det området mener jeg golden og berner har en del til felles (uten sammenligning forøvrig). Jeg har ei Berner sennenhund tispe som er litt større enn en forholdsvis stor golden hannhund. Bernerne her herlige hunder! Fantastisk snille, trygge og gode hunder. De har virkelig tryggheten, selvtilitten og roen TS ønsker (men husk individuelle variasjoner da), men etter å ha trent aktivt lydighet og agility med berner sennenhund vil jeg ikke si at den egner seg til dette på nivå over aktivisering og moro. For all del, jeg har hatt mye moro med å trene med bernern min. Og vi kom ganske langt. Men ja, dette er lettlærte hunder, men de har ikke farten og intensiteten som trengs for å komme opp i klassene i lydighet eller agility. Selfølgelig kan man klare det, det kan man med alle raser, men dette er ikke en rase som i utgangspunktet har disse forutsetningene. Forøvrig har jeg ikke erfaring med mye røyting året rundt. Min røyter to ganger i året, men da er det til gjengjeld noen rimelig ekstreme uker og hunden ser ut som en feit gordon setter etterpå. Men resten av året er det rimelig greit. Jeg skal få meg ny hund nå om en stund. Den skal være turkamerat sommer som vinter med kløving, snørekjøring, sykling osv og jeg vil trene og konkurrere bruks. Og rasen jeg har falt på er langhårsbelger. Enten tervuren eller groenendael. Men der får du nok ikke mindre av de egenskapene du ville unngå fra portisen. Ellers tror jeg de vil kunne passe kriteriene dine ypperlig! Men mallen som noen her anbefalte ville jeg styrt unna hvis det ikke er en arbeidshund/maskin du er ute etter. En langhårsbelger etter gode linjer og dyktig oppdretter er fantastiske hunder med både evne og lyst som få til å trene eller hva du måtte finne på. Flatcoated retriever er det mange som anbefaller, og på mange måter er jeg enig i at den vil passe dere, men jeg begynner etter hvert å få inntrykk av at det er ganske mange stressa, småhypre flater rundt omkring. Skikkelige surrehuer er de også, men fantastisk herlige og alltid glade og klare for hva du enn måtte finne på. Labradoren er jeg også enig i at kan være en fin rase for deg. Har mange av de gode egenskapene til goldenen, men hvis de holdes slanke og i god form har de mye mer energi og arbeidsvilje. Mer fart og moro på en måte. Men det er mye ekstrem utstillingsavl her som gir tunge, dorske hunder, så velg en oppdretter som har litt lettere og mer arbeidsvillige hunder i tillegg til å holde den slank og veltrent, så tror jeg du nærmer deg hunden du er ute etter. Schäfer fyller vel egentlig alle kravene dine, men personlig hadde jeg aldri turt å få meg schäfer pga sykdommer og en kroppsfasong jeg mener er veldig usund. Jeg syns også jeg møter veldig mange schäfere som ikke kan å oppføre seg i forhold til andre hunder og står å hyler i båndet for å drepe "motstandern". Men noe nydeligere enn en sund frisk bruksschäfer skal du lete lenge etter. En litt lettbygd rotweiler tror jeg heller ikke er noe dumt forslag. Nydelige hunder med god arbeidskapasitet, men ikke lenger de ekstreme brukshundene. Jeg syns personelig en del av dem er litt for tungt bygd, men det finnes letter linjer og oppdrettere som legger mer vekt på det og bruksegenskaper. Men er får du, som med schäfern, en del vokting med på kjøpet. Nydelige hunder, og veldig praktisk pels da (samme som labrador). De har ikke lang pels, men de har tett underull og takler kulde bra. Jeg er forøvrig heller ikke enig i at en labrador fryser så veldig mye lettere enn en golden eller flat pga pelslengde (som en skrev tidligere, orker ikke lete det opp for å quote). Det er ikke lengden som har størst betydning for om en pels isolerer godt for kulde eller ikke. Selvfølgelig har det noe å si, men enda viktigere er det med en tett og god underull og vannavstøtende dekkhår. Og dette har labradoren, derfor vil den tåle kulde bra. De er jo opprinnelig ment for å kunne apportere fugl i iskaldt vann... Uansett hva du ender på tror jeg det med å være rolig inne, selvsikker og trygg osv. kommer vel så mye ann på individ og sosialisering og læring som rase. Det ligger selvfølgelig litt i rasen også, men i hovedsak tror jeg det gjelder å finne rette linjer, individ og oppdretter innad i rasen og så ligger resten av jobben på deg til å få drømmehunden. Tro meg, det er vel så frustrerende å ha en hund som har lavere aktivitetsnivå enn deg selv som en med for høyt... men det blir kanskje noe av det samme som du erfarer med goldenen? Nei, dette ble langt, nå skal jeg slutte :gjeiper: . Men jeg skjønner problemstillingen din TS, jeg har hatt mange av de samme tankene når jeg har vært på leting etter den rette rasen på neste hund (og det tok noen år å bestemme seg).
Propell Skrevet 10. januar 2008 #59 Skrevet 10. januar 2008 Er det ingen som har nevnt bordercollie ennå, eller har jeg oversett noen? Kanskje min yndlingsrase ikke er nevnt pga høy risiko for å få en bordercollie som ikke samsvarer med dette ønsket: Jeg vil ikke ha en hund som blir destruktiv dersom den ikke blir stimulert ut av ville helvete Min opplevelse med ett individ bordercollie: ...eller muligens border-mix. Han er omplassert, og opphavet er ukjent, men han er nokså border i hjernen sin i alle fall. I starten hadde jeg mange av de samme problemene med hyperaktivitet, stress og angst som TS nevner med sin portis. Noe av det skyldtes nok en hjerne på høyspinn, og noe en fortid som hittehund. Han var naturlig nok veldig redd for å bli etterlatt. I tillegg fikk han hetta om jeg skulle lære ham noe, og han ikke fikk det til med en gang. Han fikk aldri noen sinne noen form for straff (ikke en gang strengt tonefall), men likevel hylte han og bet i bakken om han ikke skjønte hva jeg ville i løpet av få sekunder. Dette var utfordrende, for en hund som i en alder av 1 år ennå ikke har lært å tigge (sitte når godbiten er i sikte), har en del innlæring foran seg. Jeg måtte rett og slett bryte ned alle øvelser i så små steg at han kunne bli belønnet nesten konstant. Dette fungerte, og etterhvert som han ble tryggere på seg selv og meg, kunne jeg kreve mer før han fikk belønning. Han var også redd for å gå i bratt terreng, på ustabilt underlag, over og under broer osv. Vi trente på å balansere på trestammer osv, og i dag, fem år etter, har jeg en hund som må kommanderes i stopp dersom ballen går utfor et stup... Gjeterinstinktet er sterkt, og vi har trent masse kontakt for at jeg skal kunne avbryte ham når han gjeter på andre hunder. I starten måtte jeg bare vente til alle de andre hundene var gått hjem... Om jeg gjorde uvante bevegelser (skled/sto på tå/satt på huske), begynte han å bite meg i buskebena. Jeg tror det også var gjete-relatert. Vi trente på at han fikk lov å bite, men ikke i meg. Jeg husket, mens han måtte ligge i ro med en pinn å avreagere på. Han gnagde en del kjepper til pinneved mens vi trente på dette. Inne trente vi på å være rolig. Mange var skeptiske til å ha en hund på min 12 kvm hybel, men for min hund tror jeg det var til hjelp i starten. Han kunne roe seg ned inne, for han kunne alltid se meg. For ham som hadde stått i bur på omlasseringssenter, tror jeg det virket beroligende å ha meg i syne. Da vi senere flyttet til en liten leilighet med opptil flere vegger, fikk han ikke ro på seg de første ukene. Hver gang jeg forsvant bak en vegg, kom han etter. Stakkars hunden ble jo kjempegretten av å ikke få sovet slik han pleide... Tross litt startutfordringer, har jeg i dag den perfekte hund! Han er riktignok litt redd for torden og bråk generelt, men han kaver seg mindre opp i andre situasjoner, og kan ta ut stress på bedre måter. Han er, som bordercollier flest, svært lærevillig. Han er glad i ball, men er ikke ball-fiksert (han må alltid gjøre en oppgave før han får ballen, og da klarer selv ikke han å holde på i det uendelige). Han er grei med andre hunder. Den egenskapen fikk jeg helt gratis, -han er mye bedre til å lese andre hunder enn jeg... Kanskje er bordercollie også din ideelle hund, TS?
Gjest Gjest_Smidja_* Skrevet 11. januar 2008 #60 Skrevet 11. januar 2008 I alle rasebøker så står det at de ikke er lettlærte men sta og vanskelige å lære. Alaska malamut er også kjent som en arbeidsrase og IKKE en hund man holder kun som familiehund. Jeg har 2 alaska malamuter og vil overhode ikke anbefale rasen til folk som ikke driver med kjøring, kløving eller er ekstremt mye ute. Ser at Lilleulv er gravid. Ville anbefale deg å vente med å skaffe deg en ekstra hund til du ser hvor mye tid du faktisk får med en baby i huset. Det er altfor mange hunder som omplasseres ved familieforøkning på grunn av for liten tid. Jeg vil på det strekeste fraråde deg å skaffe deg en malamut i din situasjon, vent i allefall en stund slik at du ser hvor mye tid du får. Må si at jeg blir litt skeptisk når jeg ser at du skriver at i alle rasebøker står det... og så i neste setning sier du at du har to stk. Da trenger du vel ikke snakke om hva som står i rasebøker om du har kjennskap til rasen? Og det sto at Lilleulv ville bruke hunden også til trekking på ski og kløving. Og de er fine til andre ting også. Om du ser på hjemmesiden til raseklubben står det at du kan bruke de til alt og at malamuten tar alle utfordringer. Jeg skal ikke terpe på at ts skal ha det, for det er ikke det jeg mener. Men synes du skriver litt mye rart her. Jeg personlig tror kanskje at en aktiv labrador vil være et kjempebra alternativ for Lilleulv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå