Gå til innhold

Hvilken er min ideelle hunderase?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Dersom jeg skulle hatt en hund til etter hvert, hvilken rase skulle det vært? Jeg vet ikke i det hele tatt egentlig.

Jeg har en portugisisk vannhund. Hun har alltid vært min drømmehund å jobbe med; førerorientert, intelligent, lettlært, lærevillig, opptatt av å tilfredsstille meg, en utrolig intensitet og et kjempegodt humør når det trenes. ellers er hun tøff, modig, kjapp, utholdende, morsom, og rett og slett en unik hund med mye personlighet. Det jeg ikke liker med henne er: hysterianfallene hennes. hun blir hysterisk over en lav sko og girer seg opp til uante høyder. hun lager mye lyder og har lav sutreterskel, jeg pleier å kalle henne drama queen :) hun er sykelig opptatt av andre hunder enda hun er godt sosialisert, og hun er svært dominerende, spesielt rundt tisper. hun har vært noe krevende når det kommer til hverdagslydighet. en hund med sterkt gemytt, som det meste prellet av på. hun har vært veldig tøff, vilter og hyperaktiv. men roet seg mye nå. har jobbet kontinuerlig med henne, og det har gitt masse resultater. det, i kombinasjon med at hun har blitt voksen har gitt en god familiehund.

Jeg har en golden retriever. Hun er en utrolig trivelig og god familiehund og turhund. alltid blid, rolig og grei, sklikkelig koselig. og jeg tror hun kan bli rå til å trekke på ski og å gå spor. Hun er veldig rolig inne, og alle elsker henne pga hennes behagelige gemytt. SUPERT! der hvor portisen har sine negative sider, har denne sine positive... MEN, for meg blir goldenen for treg rett og slett. Jeg opplever henne som treg til å lære, for myk og ikke så kjapp i hodet. ja, jeg vet jeg har en portis å sammenligne med så kontrasten blir stor. men dette blir nok ingen LP-hund. Mye fordi hun ikke synes det er så stas selv. hun liker å bære, leke og kose, men liker ikke å bli forlanget ting av. da går hun og legger seg.

Altså, jeg har 2 flotte hunder, men ingen av de er min optimale. Men hvilken er? Jeg vil ha en hund med lærevilligheten og intelligensen til en portis, men med evnen til å roe seg som en golden. Jeg vil ikke ha en hund som blir destruktiv dersom den ikke blir stimulert ut av ville helvete (portis....), men jeg vil heller ikke ha en hund som er for myk og følsom.

Noen som har noen formening om hva som kunne vært en perfekt hund for meg?

Fortell gjerne hvilken rase som er din favoritt og hvorfor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal sies at jeg ikke har egen erfaring med lydighetstrening på høyt nivå, men jeg har kjent folk som har drevet med rottweilere til slikt bruk, og synes det virker som en flott rase. Lærevillige, tøffe (tror jeg) og samtidig stabile og kalde i hodet. De _lydige_rottweilerne jeg har vært borti har vært veldig forutsigbare og trygge ovenfor meg som de ikke kjenner også.

Ellers tenker jeg kongepuddel. Jeg har kjent et par skikkelig fine kongepudler, de er glade og livligere enn rottweilerne (igjen: mitt inntrykk utenfra) og veldig intelligente/lærevillige, samtidig som de er stabile i gemyttet.

Forøvrig tenker jeg at dominerende kontra myk hund har mye med individet å gjøre også, ikke først og fremst rase.

Skrevet
Det skal sies at jeg ikke har egen erfaring med lydighetstrening på høyt nivå, men jeg har kjent folk som har drevet med rottweilere til slikt bruk, og synes det virker som en flott rase. Lærevillige, tøffe (tror jeg) og samtidig stabile og kalde i hodet. De _lydige_rottweilerne jeg har vært borti har vært veldig forutsigbare og trygge ovenfor meg som de ikke kjenner også.

Ellers tenker jeg kongepuddel. Jeg har kjent et par skikkelig fine kongepudler, de er glade og livligere enn rottweilerne (igjen: mitt inntrykk utenfra) og veldig intelligente/lærevillige, samtidig som de er stabile i gemyttet.

Forøvrig tenker jeg at dominerende kontra myk hund har mye med individet å gjøre også, ikke først og fremst rase.

Må legge til at jeg kanskje ikke ville valgt noen av disse rasene selv, da :fnise: Hvis jeg skal ha hund igjen ønsker jeg meg først og fremst en morsom og sterk turkamerat, lydighet etc blir på basisnivå (bortsett fra aktivisering/hjernetrim). Jeg vil helst ha spisshund, jeg, gjerne samojed.

Skrevet

En golden fra brukslinjer kanskje? Så en video av en golden i går forresten, som gikk freestyle, og den var helt vanvittig fantastisk dyktig. Ofte er arbeidsvilligheten litt bortavlet hos golden, og den rolige familiehunden fremelsket. Men jeg tror ikke det skulle være umulig å finne en som er tilnærmet like arbeidsvillig som portisen din, bare flinkere til å finne roen.

Gjest Lilleulv
Skrevet

jeg har vært inne på tanken på en portis til, en roligere type og fokusert veldig på rotrening og sosialisering....

Ellers har jeg vært innom springer spaniel.

Gjest Gjest- Wheaten-
Skrevet

Jeg har wheaten terrier, og er strålende fornøyd. Den er godlynt, lettlært, arbeidsvillig, motivert, utrolig tilpasningsdyktig, rolig og utrolig enkel å ha med å gjøre.

Det er en hund man kan bruke til det meste, både jakt, LP, agility, spor, utstilling, hva man måtte ønske.

Den er en suveren familiehund, og er glad i barn.

Jeg har hatt to golden retrievere, og er enig i din karakteristikk av den. Den ble for treg for meg, tok veldig lang tid med innlæring, og den gikk lei veldig fort.

Jeg er utrolig fornøyd med min hund, og angrer ikke en dag på at jeg anskaffet meg den.

Skrevet

Hva med en flat coated retriver?

De har egenskapene til den du allerede har, men skal være en mye mer livlig hund. Er det ikke mer det du savner i retriveren din?

Har ikke hatt en selv, men jeg vet at de skal være mer livlige, men det er jo fortsatt en retriver....

Har selv hatt Berner. De er jo ganske lik portugiseren din i stahet, og er utrolig kosehund som retriveren din. Så jeg tror ikke det ville vært rasen for deg.

Rasen for meg og min mann vil nok være dachs. Han jakter rådyr og vil drive med ettersøk av skadet vilt på fritiden. Jeg vil ha en lettlivet hund som er fin å ha med på tur. Så jeg vil tro det er en fin rase for oss ja. Kunne ellers også tenkt meg en pomeranian jeg da. Men det er mest fordi de er vanvittig skjønne. De skal også være veldig lettlivete og syns det er morsomt med aktiviteter av mange slag.. Dog ikke så god på trekking og kløv ;)

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Selv er jeg jo fuglehundfrelst;), men ville også kanskje anbefalt en flatcoat?

Skrevet

Flatcoat er jo også i utgangspunktet en fuglehund. Men du mener kanskje setter når du skriver fuglehund?

Det finnes mange raser å velge mellom ja, og det er ikke lett. Jeg har heldigvis funnet min rase og er veldig fornøyd med den.

Når det gjelder myk/tøff så har det nok mest å gjøre med individet og ikke rasen. Da må du rett og slett si til oppdretter hvilken type hun du ønsker sånn sett og så må oppdretteren finne den rette valpen til deg :)

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Flatcoat er jo også i utgangspunktet en fuglehund. Men du mener kanskje setter når du skriver fuglehund?

Jeg tenker i hvertfall på rendyrkede stående fuglehunder (setter, pointer, vorsteh, først og fremst). For meg er en flat mer en allrounder, og de virker å være roligere i gemytt enn rene fuglehunder. Men dette er synsing fra min side.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg foreslår kongepuddel. De jeg kjenner er intelligente og lærevillige, alltid blide og lekne, og samtidig veldig rolige å ha inne så lenge de får nok mosjon. Så de er vel nærmere enn portis enn en golden, men trenger ikke mye stimulans og er roligere. De har dog en tendens til å mislike å være alene hjemme da, de vil helst være med på alt.

Skrevet
Dersom jeg skulle hatt en hund til etter hvert, hvilken rase skulle det vært? Jeg vet ikke i det hele tatt egentlig.

Altså, jeg har 2 flotte hunder, men ingen av de er min optimale. Men hvilken er? Jeg vil ha en hund med lærevilligheten og intelligensen til en portis, men med evnen til å roe seg som en golden. Jeg vil ikke ha en hund som blir destruktiv dersom den ikke blir stimulert ut av ville helvete (portis....), men jeg vil heller ikke ha en hund som er for myk og følsom.

Noen som har noen formening om hva som kunne vært en perfekt hund for meg?

Fortell gjerne hvilken rase som er din favoritt og hvorfor

En Airdaleterrier!

Er rolige innendørs, har vokst opp med 3 ulike og ingen av dem har bjeffet inne. Trenger mosjon, men ikke mer enn du kan gi den, den kan fint sløve inne en dag med dårlig vær, selvom den har nok energi til å rase opp og ned på langtur en hel dag også. Er lærevillig og inteligent, rasen ble blandt annet brukt som bud i skyttergravene under første verdenskrig og det finnes også Airdaler som er trenet som blindehunder og servicehunder. Har aldri opplevd en destruktiv airdale, til tross for at den har vært alene hjemme en arbeidsdag. Unntaket er et par tøfler som ble spist av valpen, men sånnt må man nesten regne med fra valpers side.

De har de søteste koselyer, brummer langt nede i halsen når de er fornøyde eller bare har noe de gjerne skulle sagt.

Ulempen med Airdaler er at det er litt pelsstell. Man bør gre dem daglig (ellers røyter de noe sinnsykt) og pelsen må trimmes et par ganger i året, dvs plukke av alle løse hår. Dette er det folk som kan gjøre for en hvis en ikke vil eller kan gjøre det selv. Ellers er det ikke noe vanskelig å trimme, men det tar en helg for en amatør, for man blir sliten!

En annen ting er at de er avlet til å jakte på rotter og andre smågnagere. Så hvis hunden får løpe løs i skog eller fjell kan man risikere at den plutselig står der med en svær rotte i munnen. Og når en Airdale først har fått noe i munnen slipper de ikke så lett.

Airdalene kan være litt strie å oppdra, de krever ar man er litt bestemt, særlig hannhundene kan ha veldig dominerende tendenser overfor andre hannhunder...

Skrevet

En Dansk Svensk Gårdshund

Det er en liten rase blir ikke høyere enn 40cm i skulderhøyde...

Den er tøff, og elsker fart og spenning, rasen lærer seg ting og triks veldig fort...

(siden dette er en veldig ukjent rase for de fleste så kontakt meg gjerne på PM for flere spm)

Rasen er rask, og kan brukes til agility, kan også brukes til lydighet og spor... min eldste hund er norsk og svensk utstillings champion...

Denne rasen liker å gå lange turer, men trives også god inne i sin seng, bare for å døse... Dette er en veldig barnevennlig rase, og ble brukt til å holde mus og rotter unna hus og mat på gårdene før i tiden... så det er mye jakt i disse hundene...

kontakt meg gjerne hvis du lurer på noe mer...

klem Lolita

Skrevet (endret)

Signerer denne, jeg.

Jeg har en setter, og jeg kommer nok til å holde meg til en av de stående fuglehundrasene i overskuelig fremtid. Men jeg synes det er en forutsetning at man er noe jaktinteressert for at man skal gå til anskaffelse av stående fuglehund.

Skulle jeg hatt en annen rase, ville det definitivt vært en flatcoat (eventuelt en spaniel av et eller annet slag). For meg virker det som om de har forholdsvis stor motor, og de virker like glade og kanskje like surrete (?) som settervimsene. Dessuten er det et stort pluss at de er vakre også!

:hund:

Endret av Betsy
Skrevet

Hej!

Jag har en blandras av okänt ursprung (omplacering...) men som ser ut att vara schäfer/collie. Han var inte alls den sortens hund som jag vanligtvis är van vid eller tycker om för den delen (är inte så förtjust i schäfer). Då han kom till mig var han i akut behov av ett nytt hem och det fanns ingen annan som kunde ta honom. Han var då 6 mån, haft omkring 5 (!) olika hem, blivit slagen och fått svälta. Han var en riktig pain in the *ss, ett monster, och var rädd och osäker samtidigt som han var kaxig som få.

Men jag måste säga att det verkar som om han har ärvt de bästa egenskaperna från sina olika påbrån! Han är tuff, otroligt snäll, intelligent, lättlärd och har verkligen en speciell personlighet. Han har väldigt starkt psyke och hävdar sig en del, men han gör alltis som flockledaren (jag) gör. När jag slappar o tex kollar på tv, vilar han. Grejar jag, grejar han. Han äter bara när jag är i köket och fixar eller äter. När han är inne eller är själv är han kolugn, men har extremt mycket energi och gå-på vilja!

Han har blivit min lilla hjälpreda och han älskar att få hjälpa till med vardagliga saker. Jag har knappt ens behövt träna honom, för han vill så gärna och lyssnar på allt jag säger. Han snappar tom upp saker som jag inte ens menat att han ska förstå.

Jag kan säga till honom när jag sitter på soffan i vardagsrummet: "Gå och hämta snusdosan i sovrummet. Den ligger på bordet brevid sängen." Och han gör det! Ibland känns det som om den hunden har mer intelligens än jag själv... hehe.

Vad jag vill säga är: Raser har alla sina olika kvalitèer och förutsättningar, men det är individerna som avgör. Jag har fått en helt ny syn på blandraser sedan Atlas the Beast (aka monstret) kom in i mitt liv. Nu vill jag gärna tänka att blandraser får de bästa av egenskaperna av de raser de härstammar från.

Gjest Solveig D.
Skrevet

Kanskje du kan orientere deg litt om islandsk fårehund? Dette er en mellomstor hund (spisshund) som blir sent moden. Den er er intelligent og selvstendig. Den er lærevillig, barnevennlig og kosete. Den elsker å være ute, men trives også godt inne. Den har spisshundens tendens til å snakke høyt og mye, men lar seg korrigere - merk likevel at den ikke må kues. Disse hundene lever lenge, så det du legger inn av arbeid, har du igjen for i mange, mange år.

Skrevet
Jeg vil ha en hund med lærevilligheten og intelligensen til en portis, men med evnen til å roe seg som en golden. Jeg vil ikke ha en hund som blir destruktiv dersom den ikke blir stimulert ut av ville helvete (portis....), men jeg vil heller ikke ha en hund som er for myk og følsom.

Schæfer :)

Skrevet

Ser flere foreslår kongepuddel, og jeg må bare si meg enig..

Har en selv, og han er en nydelig hund på alle måter :)

Han er rolig, leken, lærer raskt, lydig, sprek, utholdende, glad, elsker mennesker og da spesielt familien sin, osv osv.. Og så er han jo utrolig flott og elegant å se på, da :)

Skrevet

Individavhengig selvsagt, men ut i fra det du beskriver som ønske kjenner jeg igjen min egen Rottweiler. Lærevillig, intelligent, oppmerksom, modig, førerorientert, sosial, flink med barn og andre hunder pluss rolig innendørs og aktiv ute. Hun har ødelagt en hel tøffel i løpet av sine nesten syv år. Hun prater når hun prates til, men piper eller bjeffer aldri (utenom vokterboff da :) ).

Men: Skal du ha tre hunder?

Gjest Lilleulv
Skrevet

Åh her var det mye bra raser, og mange som jeg ikke kan så mye om. Vi var innom kongepuddel før vi kjøpte goldenen faktisk :) jeg innbiller meg at de er veldig lik portisen bare noe roligere? Men samboeren min liker ikke pudler i det hele tatt da...

Islandsk fårehund er en nydelig hund å se på!

Hu i Svingen: skal ikke ha noe mer hund med det første nei, men synes det er utrolig moro å diskutere er jo ganske langt over middels interessert :)

Flat vurderte vi også, jeg synes det er den peneste av retrieverene. Men hvordan er de i intelligens og lærevillighet kontra golden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...