Gjest lissi32 Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 (endret) *storbekymra nå* Endret 15. januar 2008 av lissi32
Cand alt Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Hadde det vært krise hadde du fått hastetime. Ring dem på mandag og forklar at du er bekymret og må få snakke med legene din omgående.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Men herregud da Lissi32, legen kaller deg jo inn for å gi deg svar på prøvene dine - det gjelder selv om det ikke er noe galt. Kanskje du burde snakke litt med legen om angsten din, det er ikke bra å gå rundt å være redd for sånt.
Bomull Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Legen sa jo at hun ikke skulle kalles inn hvis det ikke var noe galt! Ingen vits i å komme med sånne ufine svar. Det samme har mine leger gjort, gitt beskjed om at jeg bare kalles inn dersom det er noe galt, og jeg har aldri blitt kalt inn
Gjest lissi32 Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 (endret) . Endret 15. januar 2008 av lissi32
Bomull Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Det kommer jo helt ann på hva tok blodprøver for å sjekke? Hvis du har hatt lavt jernlager og lang tid kan det være årsaken til at legen kaller deg inn.
Harlekin Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Som dere vet har jeg slitt med dødsangst siste mnd etter ei venninne døde. Jeg har også vært utsatt for mye stress siste året og hatt "smerter" i hjertet. Jeg var hos legen for en uke siden, tok en blodprøve for å sjekke ut diverse ting. Om alt var i orden skulle jeg ikke høre noe, nå har jeg fått brev: Legen vil innkalle meg til time 11.1. Nå er jeg vettskremt!! Hadde de funnet kreft eller noe ville de ventet 9 dager med å kalle meg inn? *storbekymra nå* Hva er egentlig "diverse ting"? Blodprosent, vitamin/mineralmangel, blodsukker? Jeg tror man må være ganske spesifikk i det man sjekker, det er ikke sånn at man automatisk finner alt som er/kan være galt ved en enkelt blodprøve. Jeg regner med at det var noe spesifikt man ser etter i blodprøvene? Husk, det er mange ting som kan være galt, men det trenger ikke være noe alvorlig. Jeg er også en sånn som automatisk tenker det verste med en gang, og så må ta meg litt i nakken for ikke å bli altfor hysterisk. Kreft er forøvrig en alvorlig sykdom, men en har likevel ofte gode muligheter når det oppdages i tide. Jeg har selv hatt forløper til kreft, men dette ble oppdaget og jeg ble operert. Tenk heller med deg selv at det det kan være som ikke er så alvorlig. Kanskje har du blodmangel eller mangler ett eller annet annet? Ellers kan det være lurt å ringe legekontoret på mandag dersom du fremdeles er veldig redd. Forhåpentligvis kan de berolige deg. Lykke til!
Gjest lissi32 Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Jeg sjekket vitaminlagre, kolesterol, og diverse. Vet ikke helt hva de sjekker, men vitaminer og mineraler og sånt...? Ja skal ringe mandag.
Gjest Ada Blûe Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Hadde det vært krise hadde du fått hastetime. Ring dem på mandag og forklar at du er bekymret og må få snakke med legene din omgående. Dette synes jeg var et fint svar. Hvis det er alvorlige tilstander legen mistenker ville det ikke gått så lenge fra de fikk svaret til legetime. Men jeg ville også ringt til legekontoret hvis jeg var bekymret. Da kan du kjapt få vite svaret (og mest sannsynlig) slippe unna dager med bekymring. Lykke til. Håper du får det bedre .
Kristaa Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Jeg måtte komme tilbake da jeg hadde lavt jern. De målte en gang til, jeg fikk resept på diverse piller, og så målte jeg jevnlig etter det. Ring på mandag som en annen her sier
Gjest lissi32 Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 (endret) .r. Endret 15. januar 2008 av lissi32
Harlekin Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Jeg sjekket vitaminlagre, kolesterol, og diverse. Vet ikke helt hva de sjekker, men vitaminer og mineraler og sånt...? Ja skal ringe mandag. Da kan det f.eks. være at du har høyt kolesterol eller mangler ett eller annet mineral. Jeg tror ikke at det er noe veldig alvorlig. Ellers synes jeg det hadde vært flott med en liten indikasjon i brevet fra legen om hva det dreier seg om. Mange blir unødvendig redde med for lite (og for mye) informasjon. * Digresjon *
Alfakrøll Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Hei Lissi32! Jeg jobber på legekontor, og kan fortelle deg at hadde det vært noe alvorlig ville du blitt ringt opp av legen din. De ville ikke innkalt deg pr. post. Det kan være som du selv sier, lavt jern, en vitaminmangel eller noe lignende ufarlig, som må følges opp. Da gjør de det ofte sånn. Dessverre sender legene ofte litt klønete brev som kan skape bekymring, ta en telefon til legekontoret ditt på mandag om du ønsker det, og fortell at du ble bekymret pga brevet, så kan du sikkert få snakke med legen. Det er neppe noen grunn til bekymring, pust ut og slapp av. Stor beroligende klem @
Gjest lissi32 Skrevet 5. januar 2008 #14 Skrevet 5. januar 2008 (endret) . Endret 15. januar 2008 av lissi32
Gjest Ada Blûe Skrevet 5. januar 2008 #15 Skrevet 5. januar 2008 Må prøve å kule han litt... Ikke noe rart om du kanskje kan slite med (døds)angst. Angst er et ganske typisk tegn man kan se hos personer som har blitt påvirket av sterk akutt stress eller langvarig stress, som det virker som du har slitt med?. Kanskje legen merket at du var litt "nervøs" for at noe kunne være feil, og derfor vil ta dette opp med deg ordentlig. Fortalte du om de fysiske smerte du hadde hatt, og hva sa han da? Hvis du orienterte han godt om situasjonen din kan han nok lett tenke hva det kan være. Han ga ikke uttrykk for noe spesielt?
Gjest lissi32 Skrevet 5. januar 2008 #16 Skrevet 5. januar 2008 (endret) . Endret 15. januar 2008 av lissi32
Gjest Ada Blûe Skrevet 5. januar 2008 #17 Skrevet 5. januar 2008 Jeg ville nevnt disse smertene for legen. Men selv slike smerter (hjertebank- følelse) kan dukke opp i stress-perioder og er sjelden farlig. Trist å se at du har opplevd så mye leit den siste tiden. Jeg håper både situasjonen blir bedre og at du får den hjelpen du trenger. Fint at du fikk et beroligende svar fra Alfakrøll; det er slitsomt å gå med bekymringer hele tiden.
Gjest lissi32 Skrevet 5. januar 2008 #18 Skrevet 5. januar 2008 Kan for mye te/grønn te gi blodmangel?
Gjest lissi32 Skrevet 5. januar 2008 #19 Skrevet 5. januar 2008 (endret) . Endret 15. januar 2008 av lissi32
Gjest Ada Blûe Skrevet 5. januar 2008 #20 Skrevet 5. januar 2008 Kan for mye te/grønn te gi blodmangel? Jeg har sett ulik forskning som har antydet at grønn te kan hindre opptak av jern, men hvor omfattende denne forskningen har vært, vet jeg ikke. Om det hindrer opptaket av jern kan du jo i prinspippet få blodmangel (jernmangelanemi - blomangel pga. for liter jern) hvis du drikker store mengder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå