Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Er helt utrolig at du har kommet så langt, synes jeg. Er kjempestas å følge deg i svangerskapet, på samme måte som vi begge følger Linn3c sitt. Dog du kjenner henne på ordentlig også da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nå godt at du går litt opp i vekt da, selv om det som du sier selvfølgelig er viktigst at han inni magen har det bra. Ellers da? Nyter du fridagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nytes dagen ja, gått tur i fineværet med mannen, og nå skal vi snart grille mat.

Fikk litt vondt i magen når vi gikk tur, som sting på en måte, bare andre plasser i magen, hard mage, kynnere tenker jeg.

Hadde hard mage nå også, men lett tilbakelent i sofaen får jeg ikke vondt i magen av det, slik jeg får ute på tur. Vi gikk litt sakte, så mannen fastslo at det var ikke så mye mosjon da. Men det var i alle fall en tur.

Ja, jeg fastslo jo for ei uke siden at jeg fikk kynnere av å gå, men så hadde de liksom sluttet da, så jeg tenkte at det var visst ikke så plangsomt likevel. Helt til vi hadde gått tur i kanskje nesten 5 minutter... Så da varte det ved til vi var komme hjem egentlig, og her i sofaen kommer og går de. Men ettersom de ikke er vonde i dte hele tatt merker jeg det egentlig nesten ikke her da, i motsetning til vår vi gikk.

Men fridag er deilig det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snart er fridagen over, og i morgen er det jobb igjen. Håper jeg kommer i mål med alt jeg må i mål med, uten for lange dager. Jeg orker ikke flere sånne dager som fredag.

Det er kjipt å ikke fungere som normalt. Jeg vil jo gjerne det. Føler det dumt at jeg må være sykemeldt bare fordi jeg ikke orker... men jeg orker virkelig ikke!

Må finne ut hvilke dager det var jeg kunne ringe helsstasjonen også, og få bestilt ny time hos jordmor, avtaleboka til den nye jordmora var ikke åpnet da jeg var der sist, såp hun ba meg ringe sånn når det nærmet seg den neste legetimen min. Jeg synes det er greit å ha avtalt neste time hos jordmor før jeg skal til legen om mulig, men det er bare noen få dager pr uke man kan ringe henne, det var tre dager i uka, men ettersom hun visstnok jobber bare på fredagene nå, lurer jeg på om man sikkert bare kan ringe henne på fredager også, og da går jo ikke det. Vel, det ordner seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt fornuftig og bra at du er sykemeldt, man skal jo ha litt ork i kroppen etter jobb også. :) Dessuten er det vel best for lillemann i magen at mammaen som bærer føler seg litt i strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg vet at det er bra at jeg er sykemeldt, det er bare så kjedelig at det må være sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg jo. Er jo en omveltning når man er vant til å ha fulle dager, gjøre som "alle andre" på jobben og den slags. Det er ikke nødvendigvis så gøy å gi fra seg oppgaver til andre, når en selv føler en burde klart det selv. Men, du har nå pinadø stått på for jobben før, så litt sykemelding nå burde ikke gjøre noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13. mai

3 måneder til termindatoen.

Som jeg sa til mannen, greit å prøve å unngå å henge seg opp i termindtoen, bare ca 5% eller noe sånn som fødes på termindatoen. Men, likevel, det vil si at om 3,5 måneder er han her i alle fall. Mellom 2,5 og 3,5 måneder, da er det normalt å anta at han kommer. 3 måneder, det er ikke så lenge det.

Så nå må jeg ta fatt på shoppinga. Første punkt på lista er å finne ut om det selges små overmadrasser til babysenger som er så små at de egentlig kanskje er til babyvogner, ikke babysenger. Siden vogga vår har et madrassmål på 35*80, da funker det dårlig å komme med en overmadrass til ei vanlig babyseng...

Mamma snakka om å sy overmadrass til vugga av ei overmadrass hun har liggende, men jeg tenker litt at når vi skal ha en ny madrass, så burde det vel være en ny overmadrass også? Og så leste jeg at de lager sånne små overmadrasser til babyer som er "allergiforebyggende", og med en far som ble pollenallergiker i voksen alder, og ei mor som var pollenallergiker og støvallergiker inntil hun ble voksen, så skader det sikkert ikke om mini har ei slik overmadrass heller enn ei som er laget av ei brukt overmadrass...

Alternativt får han heller være uten overmadrass tror jeg, vi skal vel ha et sånt lammeskinn oppi der uansett, da trenger han kanskje ikke overmadrass?

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tissesikker overmadrass til junior med tisselaken under, men har lammeskinn på toppen. Har ikkje tenkt over at det er smør på flesk eigentleg, vil berre at han skal sova mjukt og godt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, høres godt ut det.

Bare at jeg altså har tilgode å finne noen nettsider som omtaler slike overmadrasser som er mindre enn 60*120 eller hva nå enn det er disse babysengene er, hvilket er 40 cm lenger, og 25 cm bredere enn madrassmålet i vogga, og da blir det vel mer klumpete enn mykt...

Det virker som om de kanskje ikke lager overmadrasser i vognstørrelse, rett og slett fordi man ikke bruker overmadrasser i vogner... Og vogga mi er altså sånn ca i vognstørrelse nedi bunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, hvor lang tid skal den pakken min bruke da?

Ok, det STÅR 1-3 dager, avhengig av hvor i landet jeg bor, så jeg tolket det som at den sikkert ikke ville komme før i morgen...

Jeg bestilte pakken min sent onsdag kveld i forrige uke, og betalte før jeg la meg. Selvsagt kom ikke det i banken til mottaker før neste dag, men pakken min ble faktisk sendt fra butikken torsdag før klokka tre, ifølge nettsporingen.

Siste forflytting som er registrert er at den ankom postterminalen i Trondheim torsdag 8. mai 16:41 (innlevert på et postkontor i Trondheim 14:57)

1-3 dager kunne jo bety at jeg fikk pakke fredag eller lørdag, sa en optimistisk avsender. Ja, eller at jeg får pakke på onsdag, sa en pessimistisk Malama. (For selv om posten flytter litt på seg på lørdager også, den utleveres i alle fall, så regnes det ikke som virkedager, så 3 virkedager ble da fredag, tirsdag og onsdag, siden det var pinsehelg) Vel... det er tirsdag i dag og pakken er ikke registrert ankommet Bergen enda i alle fall. Den skal først registreres inn på postsentralen i Bergen, og deretter komme videre til postkontoret mitt i Indre Arna. Pakker kommer somregel ikke til postkontoret en dag med mindre de var ankommet postsentralen på morgenkvisten, så det er vel ikke så veeeldig sannsynlig at den skal komme i dag da, dessverre...

Gleder meg til å få pakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, overmadrass hadde me ikkje i vogga.. Tenkte ikkje på at det var nødvendig, hadde ikkje akkurat så stor tru på at den vesle kroppen kom til å tissa så masse at det kom utanfor bleia, og sidan poenget med overmadrassa var at ho var tissesikker, har me berre hatt ho i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men vi har jo tenkt at mini skal ligge i vogga ei stund da, jeg lå selv i den i 11 måneder, og flyttet egentlig bare ut av den fordi fettern min ble født... Men trenger den i vognstørrelse pga at vogga (som vi bruker istedet for seng den første tiden) har så lita madrass. Men siden man ikke bruker dem i vogner, så finnes de sikkert ikke så små...

Da må jeg antakelig velge mellom at mamma syr ei (Hmm, klarer jeg få henne til å sy ei ny "tissesikker" overmadrass tro? Dess mer jeg tenker på det, dess mindre lur ide synes jeg det er å sy av ei brukt (voksen) overmadrass...)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje problem om overmadrassa går litt oppover kanten i vogga... Det gjer det jo berre lunare for velseguten det. :) Eg hadde ikkje mindre enn TO sengekantar i vogga for å gjera ho så lita som mulig i begynnelsen for vesle H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jysk har overmadrasser som er 45*90 cm, det er jo bare 10 cm for mye i lengde og bredde, så det går vel fint... men om den er tissetett er jeg sannelig ikke å sikker på, for det står det ingenting om, så det er den sikkert ikke da...

Men da FINNES jo små overmadrasser i det minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Update:

(Denne er for det meste klippet rett ut fra en liste, og bare helt minimalt revidert enda (mannen var visst ferdig i dusjen) så jeg får revidere etterhvert. Tar mer enn gjerne mot forslag fra dem som måtte ønske å komme med noen...)

På soverommet:

Vogge - Den venter vi bare på levering av

Sengetøy - Et sett kommer sammen med vogga

Sengekant - Kommer sammen med vogga.

Madrass

Overmadrass - kjøpt

Dyne - Kjøpt

Kosebamse

Uro til å henge over senga

Tisselaken (beskyttelseslaken til sprinkelseng OG til dobbeltsengen, gjerne også i ukene før fødsel om vannet går om natten...)

På badet;

Badebalje (med stativ?)

Stellebord (eller annen stellemulighet?)

Stellematte

Vaskekluter

Våtservietter

Myke håndklær

Salver

Kremer

Oljer

Bleier - Har noen i alle fall. Og kjøpt litt flere.

Bleiebøtte/wetbag

I bilen;

Bilstol

Vinterpose til bilstolen?

Solskjermer

Utenom;

Vogn KJØPT

Elastisk bæresjal - bestilt

Meitai

Lekegrind(?)

Vogge/kurv (?)

Reiseseng(?)

Vinterpose

Lammeskinn

Krabbeteppe (Hva er dette? Er det denne "trimmatta" vi har?)

Ammepute

Babycall

Brystpumpe

Tåteflasker

Smokker

Smekker

Klær:

FORSLAG TIL HVA BABYEN VIL TRENGE OM SOMMEREN

6–8 langermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

6–8 kortermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

3–4 sparkebukser/sparkedresser

Sokker i bomull

2–3 jakker i bomull

2–3 pyjamaser i bomull

1–2 luer i bomull KJØPT

1–2 helsetepper KJØPT

Har også litt klær innkjøpt, men mangler nok noe.

EKSTRAKLÆR OM VINTEREN

2–3 bodyer i ull

2–3 strømpebukser i ull

1–2 bukser og jakker i ull

1 dress i vindtett stoff

Votter uten tommel

Sokker av ull

1–2 luer i ull

Lue i vindtett stoff

Til oss selv i tiden etterpå;

Bind - Bestilt

Amme-BH

Ammeinnlegg -bestilt

Sårsalve til brystvortene

Brystskjold

Brystpumpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, bare ikke 100% bestemt meg for om vi trenger en slik... Men det skader sikkert ikke, til rispspirene som du sa (selv om de fleste visstnok putter disse i toalettet) Slike bruker man jo ikke før de har gått over på mer fast føde da visstnok, fordi dene flytende mmavføringa går rett gjennom...

Men 28 uker, 28 fullgåtte antar jeg, det er jo ikke lenge til det!

Har vurdert opp og ned i mente denne apotekpakken, den inneholder jo litt som kan være kjekt, men... hovedinnholdet er jo bleier da...

Får tenke litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...