Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Fremhevede innlegg

Skrevet

:duskedame: 26 uker!!!!! :duskedame:

Tenk bare to uker igjen til 3. trisemester :hakeslepp:

Jeg synes akkurat du var på ultralyd jeg... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har mye å tenke på om dagen skjønner jeg, og det er lett å stresse seg selv opp med å tenke på alt man må ordne og som står på vent. Min kloke mentor sa en gang at man får nøye seg med å bekymre seg om det man faktisk kan få gjort noe med her og nå, og det tror jeg er et veldig godt råd, selv om det kanskje ikke er så lett å følge alltid. Men kanskje litt lettere nå som du har fått det ut? Jeg håper det! :klem:

Skrevet

Det gjorde nok godt å få ut litt ja...

I dag er jeg 26 fullgåtte uker, og terminen nærmer seg med stormskritt. Vekta var en kilo opp denne morgenen, men det vil altså si totalt opp 4 kilo fra den dagen jeg tok testen. 4-5 kilo fra min før-gravid-vekt. På 26 uker.

Ifølge den gjennomsnittsoversikten jeg stjal her inne, burde jeg nok gått opp 8-9 kilo på disse ukene... Menmen... min kropp følger sin egen utvikling.

En kilo opp er da en kilo opp :)

Skrevet

Ja, det er ganske sykt hvor fort tida har gått! :overrasket:

Skrevet

Jobbstress:

Hadde "oppfølgingssamtale for sykemeldte" med sjefen i dag, hvilket i praksis besto av at vi fikk skrevet ned det som allerede er avtalt, at jeg har fått gi fra meg noen oppgaver for å tilpasse arbeidsmengde til redusert arbeidstid/kapasitet.

Sa fra om at dette tertialoppgjøret blir travelt, og som han sa, jeg får fokusere på det jeg må gjøre, så får andre gjøre andre ting. Jeg sa at de tingene jeg SKAL gjøre, men som verden ikke går under om ikke skjer, de blir nedprioritet dersom tida ikke strekker til. Kontroller som skal gjøres hvert tertial fordi det skal bli gjort, om det blir i mai, så blir det i mai, og problemer jeg ikke rekker ordne, de overfører jeg også til mai.

Det går vel på et vis.

Oppfølgingssamtale oppsto slik: Jeg leverer sykemelding til sjefen, han ser åpenbart på den, og oppdager at jeg har krysset nei for utarbeidelse av slik oppfølgingsplan og at denne skal lages innen 8 uker. Når er det 8 uker, spør han? Onsdag, mener jeg... Ok, hvordan lager vi en slik plan? Jeg har aldri vært sykemeldt før, og han har aldri vært sjef for noen som har vært sykemeldt før. Han er fersk med personalansvar, i fjor var han min kollega, nå er han sjefen min. Siden vi har hatt et meget godt kollegaforhold, har vi et veldig greit forhold nå også. Han var min nærmeste kollega, som jeg drøftet problemer med. Vi har åpen dør mellom kontorene våre, og venter jo begge barn til sommeren, så vi snakker om baby og sånn også vi.

Vel, et greit utgangspunkt måtte være om jeg lot være å bli gravid med det første? Jo, jeg kan ikke gjøre noe med den jeg allerede venter, men jeg kan vel antakelig la være å bli gravid igjen de første 2-3 månedene, det burde hjelpe?

Men, litt sånn mer skikkelig, han går til sin sjef igjen, og spørr hva vi egentlig skal gjøre, så vi lager til et skriv som vi begge signerer på, om hva som var mine oppgaver, hva som er gjort (at jeg har fått gi fra meg noen oppgaver) og hva som videre blir gjort (fortløpende vurdering av arbeidsoppgaver opp mot arbeidstid/kapasitet). Bedrifthelsetjenesten får en kopi. Vi er så flinke så, nå har vi laget oppfølgingsplan. Neste punkt er en mer utvidet samtale med vurdering av tiltak innen 12 ukers sykemelding. Men 12 uker, det er en måneds tid til, og jeg er bare sykemeldt til 18. mai. Jeg skal til legen 15. mai på kontroll, så vi avventer til etter den tid.

I mellomtiden lover jeg høytidelig at jeg skal prøve å la være å bli gravid de neste par månedene. Ettersom det antakelig ville virke atter reduserende på arbeidskapasiteten min. Også er jeg jo ikke så innmari fruktbar da, gravid som jeg er. Og siden å GÅ åpenbart gir meg kynnere, så fastslår vi at jeg nok kjører til togstasjonen, men at jeg nok ikke trenger taxi fra stasjonen til jobb :ler:

Branninnspeksjon:

Mannen jobber hjemmekontor på onsdag, så da er han hjemme, og jeg trenger ikke bekymre meg så mye for den. Regner ikke med at det blir så ille.

EU-kontroll:

Jeg leverer bilen onsdag før jobb, og plukker den opp etter jobb, og så får vi ta det derfra med hva som må fikses. Håper det ikke er for mye... Men det blir som det blir det. Må vi ha den på verksted, så må vi vel det da. Og vi må sikket ha nye dekk.

Vaskemaskina:

Mamma ringte, og lurte på om vi har planer for pinsa. Som er førstkommende helg... De kommer antakelig på besøk. Da kan pappa hjelpe mannen med å løfte ned tørketromelen så vi får fiksa avløpet. Ulempen er at jeg må vaske ekstra sengetøy (hadde jo overnattningsgjester i to senger forrige uke, så det er ikke rene ekstralaken bl.a) men det fungerer jo å bruke maskina, det flommer ikke over, så det går vel greit.

I tillegg kommer de da med vugga pappa laget til meg da jeg var baby, som babyen vår skal sove i, det blir kjekt å få den i hus. Så får jeg se hvor stor plass den tar på soverommet, og hvor stor madrassen er, så jeg får ordne med laken, dyne og sengesett. Om jeg er heldig får mamma jaga pappa på loftet og sjekka esken merket med "baby", og sett om brettebleiene de brukte på meg og min bror er oppi der... da mamma fikk vite at vi skal bruke tøybleier sa hun at hun kan koke dem opp og se om de fortsatt er tess :) Brettebleier for man aldri nok av.

Og mamma får se magen "live". Pappa var en tur her tidligere i vår, min bror var her før påske en gang, og i påska var vi hos svigers. Men mamma har bare sett bilder, og har nok lyst å se magen... I juleferien var det jo ikke mye mage å snakke om, jeg var 7-8 uker på vei, og bare litt oppblåst...

Joda, det hjelper å ha en liten utblåsning av og til, og ting ordner seg jo somregel.

Om halvannen uke skal jeg på kontroll, og i dag kunne jeg fastslå en kilo opp på vekta, så det er jo bedre enn ingenting i alle fall.

Og babyen sparker i vei inni magen, og jeg stortrives :)

Skrevet

Så godt at du fikk den samtalen med sjefen i dag, det hjalp på jobb-stresset også tenker jeg :)

Skrevet

Åå, så koselig at tante og onkel tar seg en tur til helgen! :jepp:

Er jo kjekt for dere å få i hus vugga og slik, og ikke minst er det nok kjekt for den kommende mormor å få se "lille jenta" si og den voksene magen!! :hjerte:

Høres så utrolig koselig ut å ha en sparkene baby som trives inni seg! :rødme: Skjønner godt du koser seg!

Flott det ordnet seg med jobben, og dere fikk gått igjennom det dere skulle.

Ha en fin kveld! :klem:

Skrevet

Ja, greit å få på plass den samtalen, selv om det egentlig bare besto av å skrive ned det vi allerede har avtalt uformelt, men greit å få sagt fra om at jeg faktsisk ikke ser hvordan jeg skal komme i mål med korte dager denne uka, og at jeg da nedprioriterer visse oppgaver. Greit å ha sagt fra.

Og ja, Caos, kjekt med besøk, med vugge i hus, og for mamma å få se "lille jenta si", som vokser. Men for dere der oppe, så innebærer det sikkert at hun i enda større grad sprudler over av babyglede når hun kommer tilbake da :ler:

Og en baby inni magen som sparker, det er en fantastisk opplevelse, rett og slett. En følelse som ikke kan beskrives, det må bare oppleves. Helt sært å sitte og se at magen beveger seg :ler:

Skrevet

Ja, jeg regner absolutt med at hun spruddler over! Men det er jo ikke så rart! ;)

Ooog ja! å se sin egen mage bevege seg, vel, det skal du absolutt få meg til å tro er noe spesielt! Men så herlig også da!! ;)

Skrevet

Godt å få hatt den praten med sjefen da :-D

Vi har aldri laget noen oppfølgningsplan, men i følge NAV var det ok siden jeg oppfylte aktivitetskravet dems...

Føles egentlig ganske overflødig også så lenge det er svangerskapsrelatert. Det går jo over :-D

koselig med besøk da. Skjønner godt at mamman din gleder seg, og godt å få litt baby utsyr og hjelp med vaskemaskina :-D

Skrevet

Jeg trodde også jeg oppfylte aktivitetskrav siden jeg bare er delvis sykemeldt, og altså jobber mange timer daglig.

Men sjefen til sjefen sa vi måtte, og de styrer masse med oppfølgingsmøter på en annen på kontoret som er langtidsansatt, og visstnok også ei anna som jobber deltid, og er delvis uføretrygdet eller noe sånn, men oppfølging må man ha i forhold til henne også...

Mulig det er ekstra styr siden vi er sånn der IA-bedrift og derved skal følge sykemeldte ansatte godt opp og legge tilrette for at alle sykemeldte kommer tilbake i jobb? (Vi har jo nå klart å få en annen langtiddsykemeldt som var 100% borte i to år, tilbake på 50%. Egentlig har jobben min lang erfaring med langtidssykemeldinger, også graderte sykemeldinger. Men min sjef har jo ikke hatt personalansvar før, så han måtte bare innhente litt råd om hva han skulle gjøre. Vi måtte sende en kopi til bedriftshelsetjenesten også, men det er vel interne rutiner.

Skrevet

Er IA-bedrift vi også. Men har veldig lite sykemeldinger da... Dermed har vi nok ikke den erfaringen...

Dessuten tar de det nok litt på skjønn... Jeg kommer jo tilbake i full jobb, men først etter permisjonen.

Men er sikkert litt forskjell på statlige og private bedrifter også... :sjenert: Skal følge hele planen vi også selvfølgelig. Men så lenge mine plager egentlig ikke har noe med jobben å gjøre så blir det litt søkt å ha oppfølgning.

Men klart det er kjempeviktig i forhold til folk som har langvarig sykemeldinger av andre grunner.

Skrevet

god morgen.

Nå ser det ut som om mamma og pappa kanskje ikke kommer til helga likevel. Mamma innså at det allerede var tirsdag, og når de skulle levere fra seg vugga måtte jo madrassen og sengekanten være på plass, og hun skal jo sy sengekanten, med platevatt inni, og hun har hverken stoff eller platevatt enda. Hun skal sy trekk på madrassen også (tilpasset porolonmadrass) og porplonen er heller ikke kjøpt enda... Og vugga skal pusses ned og males (det kan vi gjøre selv da!) og hun skulle finne ut av det med bleiene, og hun skulle lage til noen krukker med blomster i til meg (har fjernet store deler av blomterbeddet sitt, så hun deler ut litt blomster. Om du vil ha blomster/løker til hagen din Caos, er det sikkert bare å gi et hint, så kommer det...

Og det var visst allerede tirsdag, siden de hadde tatt fri på mandag, så muligens litt forhastet å dra hit på fredag da... Vi får se. Kanskje de kommer, kanskje ikke. Om de ikke kommer, så sparer det meg for litt rydding og sengetøysvask. Men, da må vi finne en annen løsning på å få løftet ned den tørketrommelen.

Jaja, det ordner seg nok.

Jente79: Min arbeidsplass er jo en statlig sak med mange tusen ansatte, så her har de skikkelige rutiner på dette med sykemeldinger. Min avdeling har stort sett altid hatt minst en sykemeldt ansatt siden jeg begynte her for 4,5 år siden, så dette med oppfølging av langtidssykemeldte er noe de er kjent med. (Bare ikke min nærmeste sjef, som er ny på hele dette med personalansvar, men han lærer underveis) Og noen av de rutinene vi har på dette er nok interne også, det med kopi til BHT og sånn.

Men det er veldig greit å ha en slik arbeidsgiver da. Jeg får lønnen min som vanlig hver måned, og de ordner opp med nav og får refundert derfra, jeg trenger ikke forholde meg til nav i det hele tatt. Veldig greit :) Slik er det med foreldrepengene også. Jeg må sende en søknad til nav da, men krysser av for at arbeidsgiver betaler, og så ordner de opp med dem. Med en arbeidsgiver som har en egen ansatt som har ansvar for dette med kontakten mot NAV i forhold til sykepenger, foreldrepenger etc, så vet jeg også at denne ansatte kan reglene og ordner opp, hun gjør jo ette hver dag, det er bestandig flere sykelemdte og flere i permisjon i en så stor organisasjon. Noen fordeler har det å jobbe i tore, statlige organisasjoner også. :)

Skrevet

Uff, kjedelig om de ikke kan komme da... Men skjønner det hadde blitt mye styr, og kanskje like greit å vente til de kan ha med alt.

Evt ta to turer ;)

Er en liten bedrift i en stor bedrift vi da... Så har fordelen med at de ordner opp i alt mot NAV og de tingene der. Men mens jeg har vært her i ca 3,5 år har vi vel kun hatt en langtidssykemelding pga kreft. Vi hadde fulgt opplegget hvis det var nødvendig, men siden NAV ikke krevde det og sykemeldingen var av den grunn som den var synes i grunn hverken jeg eller sjefen min at det var nødvendig... Akkurat den delen av sykemeldingen tror jeg kun det er NAV og min sjef som følger opp.

Skrevet

Håpar foreldra dine jobbar på spreng for å få til eit pinsebesøk! :Nikke:

Skrevet

De jobber på spreng, men kommer ikke til pinse.

Mamma ringte i går, de hadde tatt frem vugga. Og funnet ut at i tillegg til maling så trengte den pussing og sparkling også. Og derved to lag av den hvite malingen, i tillegg til gult.

Og mamma skal sy, både det ene og det andre.

Nei, de kommer ikke til pinse, men "garantert før ferien". Kanskje senere i mai, mamma antar det er nesten to ukers arbeide på den vugga, med pussing, sparkling, maling, tørking, maling, tørking, maling av gult, tørking...

Men pappa hadde pusset og sparklet i går gårkveld da, så det går da fremover, og i dag skal mamma til legen , så da skal hun til byen, så da skulle hun se etter det hun trenger for å sy sengekant og sånn.

Også hadde de lett frem kassene merket "baby". Bleiene var der dessverre ikke, de har hun nok gitt bort. Hun tilbød seg å prøve å spore dem opp, men det er vel ikke så lett. Det er ikke den største investeringen å kjøpe nye likevel, brettebleier er ikke så dyrt, men litt dumt var det jo.

De fant mange andre søte babygreier da, men hun fastslo at jeg måtte nok låne av min bror... om jeg ikke ville ha rosa babyullteppe, og søte små kjoler... Hun hadde allerede avklart med min bror at jeg kan få låne saker han hadde som baby, mot at han får låne saker jeg hadde som baby om han får ei jente noen gang. (og alle lånetingene er selvsagt bare et TILBUD, jeg (vi) kan velge hva vi ikke vil ha.

Skrevet

Den store kontrolldagen er jo nesten litt skummel, spent på hvor lange lister av ting vi får fra det ene og det andre...

Aldri vært med på en branninspeksjon før, så jeg aner ikke helt hva de gjør, om de kommer med krav til utbedring av mye rart eller hva...

EU-kontroll er jo skumle greier. Bilen var på service og fikk fiksa en del ting i november da, så jeg håper det ikke er noe veldig de finner i dag. Men lenge siden i høst, og selvsagt "glemt jeg ut" hele kontrollen, jeg burde vel ordna den i februar eller noe sånn, så var vi ferdig med det. Det er innen utgangen av mai da, så for all del vi rekker nok å få fikset opp i det som må fikses også, bilverkstedet pleier ikke ha så lange ventetider. Men det pleier jo å koste litt. Irriterende, om vi må ordne dyre greier, på en bil vi antakelig skal kvitte oss med... (Ikke at jeg helt klaer akseptere tanken at vi ikke skla ha den da, men vi trenger jo en som er større...)

Skrevet

Uansett så er det greit å ha EU-kontrollen i orden om de skal selja bilen eller ei. :)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...