Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp, koselig det! Kanskje så fint at vi kan ta i bruk grillen igjen?

Normalt står det pizza på menyen på lørdager (og taco på fredager, hvorav da resten av tacokjøttdeigen havner på pizzaen...) hos oss, men mannen har innsett at dette må vike på fine sommerdager, for jeg ELSKER grillmat! Jeg har gledet meg til denne grillsesongen helt siden den forrige sluttet... Hele vinteren har jeg gledet meg til sommeren og grillmat :)

Vi får se hva helga bringer. Sol er fine greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skya over og det ser faretruande regntungt ut på himmelen over meg... *sukk*

Men me skal no uansett ha rømmegraut til middag då, berre syns synd på deg som hadde så lyst på grillmat.... :klemmer:

Endret av Linn3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, her jeg sitter skinner fortsatt sola... men jeg ser skyene i den retning hvor vi bor...

Jaja, for all del, kyllingen kan lages inne, eller vi kan lage taco likevel. Vi får nå se, det er enda noen timer til middag, og time-for-time-varselet på yr.no ( http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Berg...e_for_time.html ) tilsier at det skal regne bare pittelitt, og at det skal være over til klokka er tre, så i så fall kan vi jo fint grille i ettermiddag likevel. Eller så blir det innemat.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang og tung natt med masse maserier. Har sove ganske dårleg.

Begynte å lura på om det var fødselen som var i gong, men så sovna eg, og det skal ein jo ikkje klara om ein har gode rier, så eg har konkludert med at det var nok berre maserier.

Men kjenner dei litt i dag også, så eg trur nok det er best å halda seg heima i dag, Malama, beklagar. Eg har visst lagt mobilen i bilen, så eg håpar det er greitt nok med ei melding her...

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide å få inn utstyrsliste, så nå får jeg redigere litt på den lista jeg har liggende med kommentaren "må redigeres litt...." og se om jeg kan få den inn her. Mens jeg likevel bare sitter sånn og diller litt mens mannen er i dusjen. Etterpå skal vi handle, og han lovet meg en tur innom barnas hus, siden jeg kommenterte at de hadde helsetepper på tilbud der, og slikt må vel babyer ha? Ja, og mye annet rart da selvsagt, men det var mye 17. maiklær denne gangen, og det trenger vi jo ikke til babyen i år da. Men, kos å titte :)

Så, en fin tid å fikse shoppinglista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er for det meste klippet rett ut fra en liste, og bare helt minimalt revidert enda (mannen var visst ferdig i dusjen) så jeg får revidere etterhvert. Tar mer enn gjerne mot forslag fra dem som måtte ønske å komme med noen...

På soverommet:

Vogge - Den venter vi bare på levering av

Sengetøy

Sengekant - Kommer sammen med vogga.

Dyne

Kosebamse

Uro til å henge over senga

Tisselaken (beskyttelseslaken til sprinkelseng OG til dobbeltsengen, gjerne også i ukene før fødsel om vannet går om natten...)

På badet;

Badebalje (med stativ?)

Stellebord (eller annen stellemulighet?)

Stellematte

Vaskekluter

Våtservietter

Myke håndklær

Salver

Kremer

Oljer

Bleier - Har noen i alle fall.

Bleiebøtte/wetbag

I bilen;

Bilstol

Vinterpose til bilstolen?

Solskjermer

Utenom;

Vogn KJØPT

Elastisk bæresjal

Meitai

Lekegrind(?)

Vogge/kurv

Reiseseng(?)

Vinterpose

Lammeskinn

Krabbeteppe

Ammepute

Babycall

Brystpumpe

Tåteflasker

Smokker

Smekker

Klær:

FORSLAG TIL HVA BABYEN VIL TRENGE OM SOMMEREN

6–8 langermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

6–8 kortermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

3–4 sparkebukser/sparkedresser

Sokker i bomull

2–3 jakker i bomull

2–3 pyjamaser i bomull

1–2 luer i bomull KJØPT

1–2 helsetepper KJØPT

EKSTRAKLÆR OM VINTEREN

2–3 bodyer i ull

2–3 strømpebukser i ull

1–2 bukser og jakker i ull

1 dress i vindtett stoff

Votter uten tommel

Sokker av ull

1–2 luer i ull

Lue i vindtett stoff

Til oss selv i tiden etterpå;

Bind

Amme-BH

Ammeinnlegg

Sårsalve til brystvortene

Brystskjold

Brystpumpe

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere skulle hatt en slik trappegrind etterhvert også? Bare et forslag!

Virker som du har full kontroll ja ;)

Og dessuten har jeg funnet ut at slike lister, det må ligge til slekten! *listoman* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede grind for trappa ned. Vel, den monterer vi opp og ned for hver gang vi har besøk av noen som trenger den da, den er sånn som bare "spennes på plass", ikke skrus fast. Funker utmerket, og settes stort sett opp til Linn3c og familien kommer, siden H er i en slik alder at det er en fordel. Vi burde nok hatt en til trappa opp også, men der er det ikke så lett å feste en slik, så det har vi ikke helt funnet ut av enda, og trenger jo ikke det for vår egen del før mini begynner å klatre i trapper, og det skjer jo ikke før han begynner å bli litt stor, så det trenger vel ikke stå på lista over ting vi må ordne denne sommeren... Men til neste sommer, da må vi nok ha en del nye ting ja...

Vel, jeg har nok slett ikke full kontroll, men jeg har i alle fall funnet ei liste, og begynt så smått å endre litt på den, så før eller siden skal nok lista være tilpasset våre behov, og vi skal få tak i det som står på den. Og det vi ikke har før babyen er født, men oppdager at vi trenger... det kan vi kjøpe etterpå, det er visstnok åpent da også.

En ting kommer jeg på skal inn på den lista. Som ikke direkte har med babyen å gjøre, men vi må ha på plass bursdagsgave til min vesle svoger. Han blir 1 år et par uker etter min termin, så det er nok absolutt en fordel å ha kjøpt inn den gaven på forhånd, ellers får han den vel til jul... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin grind er det! Og fungerar fint for å halda vår vesle Turbo i hovudetasjen. :)

Håpar de har ein fin kveld Malama! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får jeg lov til å spørre hvilken type bæresjal du tenker på å kjøpe, og hvorfor? Har tenkt å kjøpe et til ei veninne som er gravid, men det finnes jo så utrolig mye der ute, så det er jo helt umulig å velge...

Men jeg vet at du pleier å gjøre god research, så jeg regner med du har sett litt på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker...

Jeg tenkte på mam eco, det er delvis av hamp, hvilket etter sigende gjør det mer stabilt, og litt mer svalt. Men, var usikker på fargevalg og da jeg spurte mannen om råd ville han gjerne ha svart... da vurderer jeg mam eco art, som er svart, med litt mønster. Men, jeg har ogås vurdert mobywrap da, det er rimlig, mye brukt, finnes også helt akseptabelt på bruktmarkedet, og finnes i MANGE farger...

Men heller litt mot mam eco (med eller uten art) likevel, vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, rett og slett fordi jeg ikke vil ha "alt", og det var først meitai jeg ble "kjent" med, og deretter oppdaga jeg elastiske sjal for nyfødte, og dette er nok for meg.

Dessuten har jeg vel litt valgt bort slynge (for nå, lover ikke noe for fremtiden) fordi jeg har dekket mine behov med dette, og dessuten altså at slynge går over en skulder og derfor ikke er så god for langvarig bæring som andre bæretøy som fordeler vekten over begge skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snart er helga over.

Det er forsåvidt greit, for det har vært så "mye" fri at jeg føler det nesten har vært ferie jeg, enda jeg ikke hadde fri på fredag en gang.

Men jeg kjenner at jeg gruer meg. Det er jo mai nå. Derved er første tertial over. Derved er det tertialoppgjør. Derved er det litt ekstra å gjøre. Noe jeg jo pleier å løse med stress, og lange dager. Ikke sånn kjempelange, men et par timer ekstra noen dager, eller jobbe en lørdag.

Hvilket jeg ikke har lov til, nå som jeg er sykemeldt. Pluss at jeg altså jobber kortere dager, så det er enda mindre tid å gjøre det på. Og dette er litt sånn "mye som må gjøres, som må gjøres etter en viss dato, men før en annen dato, og disse datoene er det ikke mange dager mellom" Litt kunne vært forberedt på forhånd, og litt er det, men jeg har ikke klart å gjøre så mye som jeg burde forrige uke. Jeg klarer ikke være helt konsentrert. Plutselig så sparker mini i magen, og jeg blir sittende og tenke på ham i stedet. Eller så må jeg innom her for å se om det skjer noe med Linn3c. Eller innom terminforumet mitt på et annet forum for å se om det er kommet noen oppdatering om den allerede fødte augustbabyen pg hvordan det går med henne. Eller bare lese avisa. Eller se ut vinduet og tenke på at det er under tre måneder til permisjonen min...

Og det medfører altså at jeg har mer å gjøre neste uke, enn jeg har timer til å gjennomføre det på. Hvilket hodet mitt har oppfattet, natt til i går drømte jeg jobb igjen. Noe jeg stort sett bare gjør når jeg stresser. Og stress er jo ikke bra. Ikke nå. Slitsomt er det også. Det er jo det som gjorde at jeg ble sykemeldt i utgangspunktet, på slutten av årsoppgjøret. Tertialoppgjør er nesten like mye jobb som årsoppgjør. Bare nesten, for dette blir ikke levert revisor b.la, men en god del jobb likevel. (neste tertialoppgjør er "prøveårsoppgjør", men det gjøres jo i september, så det skal jeg ikke være med på!!! Og ikke årsoppgjøret heller!!! Deilig.)

Og på toppen av det hele må jeg sørge for å skrive ned HVA jeg faktsik gjør, og vise/forklare/skrive klart ned slik at sjefen min har peiling på hva jeg faktsik gjør... siden jeg altså ikke er med på det neste gang. Aller helst lære ham opp. Og skrive gode rutiner, det er dessverre nesten null relevante rutiner på dette...

For å få dette i mål er jeg rett og slett avhengig av at noen andre gjør noe av det jeg skal gjøre, for at jeg skal ha sjangs på å komme i mål. MEN, siden mye av dette altså er snakk om vurderinger/kontroller som gjøres i forbindelse med tertialoppgjør er det altså slikt som ikke er så lett å gjøre for noen som ikke arbeider med dette til vanlig, og det er jo ingen andre som gjør det enn meg... Sjefen min er nok i stand til å meget raskt fatte hva som må gjøres, og å gjøre det, men han har jo allerede sinnsykt mye å gjøre, nettopp pga tertialoppgjøret. Og vår gruppe som normalt består av tre er oss to pluss en vikar nå. Og denne vikaren er ikke satt inn i det jeg gjør i det hele tatt, og det er begrenset hvor mye av sjefens oppgaver han kan gjøre, derved har vi litt redusert bemanning også, i tillegg til at jeg altså bare jobber 70%

Fikk forlenget sykemeldingen (men fikk faktura for jobben? Det har jeg ikke fått før) tom 18. mai. Jeg stusset på hvorfor den ikke ble forlenget ut måneden eller noe sånn som jeg fikk sist, men så kom jeg på at jeg har svangerskapskontroll hos legen 15. mai, så jeg kan uansett ta det opp med ham da, og få den forlenget om det er behov for det, og det er vel sikkert det han har tenkt også, tenker jeg.

Jeg kjenner at tanken på dette tertialoppgjøret gjør at jeg gruer meg litt til den neste uken. Men jeg har jo ikke noe annet valg enn bare konsentrere meg max, gjøre så mye jeg klarer på de timene jeg har, fordele det jeg får mulighet til å fordele, og prioritere det viktigste.

Mannen har noe planlagt på ettermiddagen så godt som hver dag hele uken. Vi får branninnspeksjon på onsdag, så da skal min kjære jobbe hjemmefra, siden en av oss må være her mellom 11 og 13. Hva innebærer egentlig en branninnspeksjon? Ifølge brevet vi fikk på fredag, så skal de gjøre det hvert 4. år, men ingen av oss har vært med på det før. Mistenker at det innebærer at et fremmed mennekse skal titte rundt på de rommene vi ikke pleier vise frem til gjester for tiden (siden det sikkert handler om rømningsveier bl.a, og feieluka er på det som engang skal bli barnerom, men for øyeblikket er megarotete kaosrom) Bilen skal på EU-kontroll på onsdag også, og jeg lurer på hvor mye de finner å påepeke der, og hvor dyrt det blir. Vi skal jo egentlig bytte bil også... Også lekker det vann ut av avløpet fra vaskemaskina også. Ikke masse, ingen oversvømmelse eller noe, men nok til at det må jo gjøres noe med. Og for å komme til og skru opp greia for å se om det er kommet noe oppi som tetter, eller om det er en pakning som er lekk eller noe, så må vi nesten ha frem vaskemaskina. Eller, ikke nesten, vi MÅ det. Og da må tørketrommelen som står oppå vaskemaskina ned. Og det er selvsagt litt trangt der.... Og det er ikke helt genialt at mannen tar fatt på å ta den ned alene, da kommer han til å ødelegge ryggen sin, og antkelig miste ned tørketrommelen og ødelegge den og knuse flisene med varmekabler under... (eller badekaret) Og jeg er for tiden ikke helt egnet til å hjelpe til med slike tunge løft, som egentlig ville være å overstrenge meg mer enn jeg egentlig klarer, sånn i normal tilstand, hvilket jeg ikke er så lysten på å gjøre nå nei...

Jaja, hedigvis lekker det ikke mer enn at jeg putter et håndkle der for å fange opp, som jeg bytter med jevne mellomrom. (har et par jeg bytter på, legger tilbake den forrige når den er tørr, slik at jeg slipper enormt forbruk av håndklær) også prioriterer jeg hva som trenger å vaskes, vasker ikke mer enn nødvendig, inntil vi får fikset dette på et vis. Noe som selvsagt medfører at det samler seg opp med klesvask da, som roter til på badet, men jeg får bare vaske konsentrert og effektivt når vi har fått orden på det, så blir det nok greit igjen.

Huff, det ble mye "gugge" på en gang, men jeg trengte å få det litt ut...

På den mer lyse side, vi fikk grille god mat på altanen til middag, og jeg og min mann gikk en tur tidligere på dagen i det flotte været. Og jeg er jo tross alt superheldig, som skal bli mamma om noen få måneder! Og har en helt fantastsik mann. Absolutt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke ut som det beste med masse stress på jobben nå nei... Nesten godt du er sykemeldt, da må du faktisk gå. Men hjelper lite om man stresser hjemme også... Får håpe det ordner seg uten at du får altfor mye dårlig samvittighet!!!

Er litt mye styr noen ganger. Får håpe det ikke blir for dyrt hverken med inspeksjon, vaskemaskin eller EU kontroll.

Så er det snart sommer og du har bare 100 dager igjen til termin i morra :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...