Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jada, vi får igjen på skatten, det er det ikke tvil om.

Vi har ikke justert skattekortene for 2007, til tross for at de ikke hadde tatt hensyn til at vi kjøpte hus, og dermed huslån og reeeeeeeenter, sommeren 2006. Halve 2006 skattet vi derfor for mye, og fikk igjen, og har altså fortsatt med samme skattebelastning hele 2007 også, så vi visste vi ville få igjen en god del.

Mannen sjekket jo ut skatten vår lenge før de begynte å tenke på å sende dem ut i posten (noen fordeler har det å jobbe i skatteetaten åpenbart) så vi vet at vi får et fint innskudd på kontoen fra skatteetaten i år også.

Om bare de der selvangivelsene kunne dukke opp da, slik at vi fikk sjekka at alt er blitt rett og kommet med som det skal... Kanskje de kommer i dag?

Har bestilt meg frisørtime rett etter jobb jeg i dag. Luksus med sykemeding: Man vet når man skal gå fra jobb, og følgelig hvilket tog man tar. Det er ikke aktuelt med "jaja, bare en halvtime ekstra". Når man da i tillegg har en frisør som lar deg bestille timer online, bare velg type behandling, lærlig eller svenn, hvilken av dem om du har preferanser, dato og tidsrom, og velg mellom ledige timer som kommer opp, ja så er et en grei sak å regne ut at jeg går herfra 1350, tar toget 1405, som er på stasjonen 1415, det tar ca 5 min å rusle bort til frisøren, men regn med ti da, for litt kø og evt forsinket tog, men likevel passer en frisørtime 1430 helt utmerket.

Så får de slitte hårtuppene mine bli borte, det blir nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, veldig greit, for da kan jeg sjekke når de har ledig, uten å måtte ring. I går f.eks når jeg sjekka hadde de ikke noe før klokka fem. Da gadd jeg ikke. Da ventet jeg til i dag, så når jeg ville være ferdig på jobb, og sjekka igjen.

Om jeg måtte ringe, så måtte jeg jo tatt en beslutning i går, om jeg skulle bestille til i dag, men i går visste jo ikke jeg at mannen skulle oppfatte meg som så trøtt i morges at han tilbød meg å sove en time til, slik at jeg kom på jobb 8.40 i stedet for 7.40, og derfor er ferdig på jobb klokka to i stedet for klokka ett, så jeg hadde jo risikert å bomme da...

Derfor meget greit med online-system ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så genialt med onlinebestilling! Hvilken frisør er det?

Her i gården kom selvangivelsen i går. Jeg fikk tilbake en god slump penger som skal stå å godgjøre seg på sparekontoen! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramsvik.

Jeg bruker dem på Øyrane, siden jeg bor i Arna, men de er i sentrum og på nordås (pluss voss) også. Helt genialt med onlinebestilling ja. Hater timebestilling på telefon, det er så mye sånn "når vil du komme?" "når har dere ledig da?" "nei, vi har nå litt her og der, tidlig og sent" "Vel, etter arbeidstid?" bla, bla, bla.

Online er fine greier.

Så nå er håret mitt litt kortere, og ikke slitt lenger. Og jeg er fornøyd med at jeg klarte å komme meg derfra uten allverdens ekstragreier, klarte til og med å "slippe unna" hårkur, siden jeg kjøpte med meg en sist jeg var der, så jeg sa at jeg heller gjør det hjemme. (Hvorfor skal jeg betale like mye for at de skal putte kur i håret i to minutter, som jeg betaler for å få med meg hele boksen hjem og gjøre det MANGE ganger?)

Vaskemaskina er i gang (en konsekvens av å ikke ha energi til stort mer enn å sitte på sofaen etter jobb i et par måneder er nemlig store mengder klesvask... jeg klarte å få vaska ei maskin når mannen klaget over mangel på sokker eller skjorter, men ellers lagret det seg stort sett opp alt mulig. I tillegg medfører rydding av soverom og kleskap at det dukker opp de merkeligste greier som sikkert bør vaskes dersom det skal enten brukes (har lagt så lenge at det trenger det nok) eller gis til fretex. Så nå som overskuddet er tilbake, er det daglig klesvask for å komme ajour. Og som en bonuseffekt krymper mengden skittentøy på badet, slik at det blir litt triveligere der også, hvilket jo er en fordel. Kanskje klarer vi å finne ut av hvordan vi skal gjøre det med stelleplass også etterhvert som vi "finner igjen" badet... En ulempe med å ha vaskemaskina på badet er at det er der absolutt alt mulig av skittentøy samler seg opp og roter til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad me ikkje har vaskemaskina på hovudbadet, ja. Og med eitt, snart to barn, er det uhorvelige mengder klesvask som samlar seg. Eg har vaska tre vaskar i dag, og likevel har det ikkje minka særleg. Bakdelen med å vaska så masse, er jo at kleda som vart vaska i går ikkje er tørre enno, og eg blir på etterskot med tørking. Er nedom ein gong kvar annan time ca, for å sjekka om eg kan ta ned og legga saman litt, men det tørkar saaakte i dag.. No er maskin nr tre ferdig, høyrer eg, og dermed har eg ein og ein halv vask som ikkje har tørkeplass. Bør kanskje ikkje setja på ny vask enno då... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble superinmponert i går, jeg vasket sengetøy, flanellssengetøy, som jo er litt tykt, og bruker tid på å tørke.

Hang det opp ute under altanen, det var jo så fint vær. Gikk inn og satte på ullteppet vi har oppå lakenet om vinteren, på ullprogram tar det jo ikke stort mer enn en halvtime. Når jeg hang opp ullteppet var sengetøyet nesten tørt, og innen kvelden var begge deler helt tørt. Så da gadd jeg ikke ta på sengetøyet jeg hadde trommeltørka dagen før, når jeg hadde dette som luktet friskt og godt rett utefra, så senga ser helt lik ut som før jeg byttet på, men det er rent, og lukter friskt. Hadde jeg tørka det inne hadde det vel ikke vært tørt enda, med mindre jeg hadde tromlet det selvsagt.

Elsker utendørs klestørk!

Et par maskiner om dagen nå, så kommer jeg ajour etterhvert. Regner med det blir mer med babyen ja, med gulp, kluter, bleier og små babyklær. Til vinteren kan det bli litt kluss med tørkingen da ja, trenger nok et ekstra klestativ har jeg sagt til mannen. Men så lenge det er sommer og utetørk, så går det som en lek, med snorer under altanen, og setter klestativet på altanen om jeg henger opp småtøy. Med sol på altanen enn under den, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesper jeg.

Småsulten er jeg også, men jeg eier ikke matlyst.

På en måte mest lyst å bare legge meg, men det er jo litt tidelig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille mannen laget fristende kveldsmat til meg, så nå har jeg spist litt i alle fall.

Da frister det absoutt å finne senga, og nå er jo klokka ti, så da er det helt normalt.

Derved fastslår jeg at jeg tar natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utendørs klestørk er utrolig deilig. Vi vurdere å få satt opp et stativ i hagen. Har god plass til det, men jeg er litt i tvil om hvor vi skal sette det for å få minst mulig sol. Er jo litt redd for bleking av fargede tekstiler i sola, og de få hvitvaskene vi vasker kan jeg heller henge på flyttbart stativ på verandaen.

Håper du får sove godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner veldig å ha snorer til å tørke tøy ute. Kan sette ut stativet, men er litt knotete å tørke sengetøy på det...

Elsker sengetøy som har tørket ute :-D

Da er det snart sommer :-D

Sove godt :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg fikk sove godt, og ligge lenge.

I dag skal vi nemlig ha en årsavslutningsfest på jobb, som begynner klokka fire, og jeg orker ikke dra frem og tilbake.

For folk flest avsluttes jo året når desember går over i januar, og "årsavslutningsfesten" kalles gjerne nyttårsfest, men for oss som jobber med regnskap er årsavslutning noe vi jobber med utover vinteren. Nå er årsoppgjøret for min arbeidsgiver levert, revidert og godkjent, og vi tar en fest for å markere at dette er gjort. Vi jobber vel og merke i staten da, så det betyr at vi bestiller pizza for oveskuddet av det ukentlige vinlotteriet, muligens litt sponset av velferdsmidler, og alle tar med det de selv vil drikke. Et par stykker har sagt at de baker kake, og det bestilles kaffe og te fra kantina.

Vi pleier nå ha det koselig uansett, så et blir nok bra.

Derfor dro jeg ikke på jobb før klokka var halv ti i dag, fikk vasket en maskin med klær og hengt ut før jeg dro (for jeg måtte jo selvasgt opp på do når min mann sto opp, junior og blæra mi var jo ikke enige i at jeg skulle få sove lenge... men jeg krabba tilbake i senga etterpå da) Det var vel og merke et par desimaler under 0 grader ut, men jeg regner med at det stiger og at klærene ikke fryser likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jo ikke så mye om klærne fryser heller. Ei jeg kjenner pleier å henge ut klær på det kaldeste av vinteren. Da står visst dampskya, så tar hun dem inn etter de er gjennomfrosne. Har ikke forsøkt det selv, men hun mente det var helt topp.

Kose deg på fest :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her på bygget er de også ferdig med årsoppgjøret, men vi hadde med mange stressede mennesker å gjøre i den perioden det sto på! De som sitter med årsoppgjøret må virkelig kunne takle stress og press - så all ros til deg :tommelopp:

Kos deg på "fest" i dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal kose meg på fest ja.

Er nå ikke helt ferdig med årsoppgjør jeg da, sitter faktisk og holder på med et som JEG har ansvaret for (for aller første gang) akkurat nå.

Er lovet god veiledning fra sjefen min da, siden jeg altså skal gjennomføre et årsoppgjør (for et av de mindre firmaene vi regnskapsfører for) for aller første gang. I fjor hjalp jeg ham, i år skal jeg gjøre det selv. Men altså med åpen dør og spørre så mye jeg vil.

Rent bortsett fra at dette visstnok skal gjøres sånn ca denne uken. Og sjefen var syk i går. Og sjefen er syk i dag. Jeg har hatt kontakt med ham på sms da, og har lov å ringe om det er noe jeg trenger hjelp til, men det hadde vært mye lettere om han var her, så kunne jeg ta opp småting etterhvert som de oppsto... Nå sitter jeg nemlig og lurer på et bilag jeg har fått til føring, som visstnok er slik det gjøres hvert år, men som jeg synes ser så rart ut... Det er helt sikkert riktig, siden de pleier gjøre det slik, men det hadde vært greit å få dette avklart før jeg posterte det. Men å forklare over telefon er ikke så lett, enklere om jeg kunne vist ham...

Får grave litt i bilag fra tidligere år og se om jeg forstår. Altså, rett og slett forstår hvorfor det gjøres slik. Det er helt sikkert rett, men jeg liker å skjønne hvorfor....

Og en time til fest, så jeg må snart rusle ut og skaffe noe å drikke... I mitt tilfelle er det jo enkelt og greit ei flaske brus da, de fleste andre har med vin og noen har cider, men jeg drikker jo ikke til vanlig heller, så det har vært brus hvert år for meg, og slett ikke noe unntak dette året, med babyen som slett ikke trenger noe rus inni magen min...

Edit to add: Har i alle fall funnet tilbake til AT det ble gjort på samme vis i fjor. HVORFOR skjønner jeg fortsatt ikke, men konklusjonen blir: før slik det er satt opp, for det er rett. Spørr deretter sjefen når han er tilbake HVORFOR det gjøres slik, så har jeg oppnådd begge mål: få ført bilag så regnskapet kan ferdigstilles snarest, og senere lært hvorfor det er korrekt og derved bedret forståelse for en annen gang

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fant ut at det var slik på andre oppgjør også, og som du sier, så får du spørre han hvorfor ved en annen annledning! ;)

Håper du får en fin fredag Malama! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag er fine greier.

Arbeidsdagen er over i ett-tida, siden jeg var litt lenger på jobb i går pga den festen.

Når jeg kom hjem i går var jeg absolutt totalt utslitt og ikke i form.

Da jeg gikk (litt fort, jeg er jo alltid sent ute til toget...) mot stasjonen i går for å ta toget halv ni, tenkte jeg "jeg vil aller heslt bare hjem og legge meg", tanken ble fort erstattet med "kanskje hjem og kaste opp og så legge meg".

Kvalmen ga seg heldigivis i løpet av togturen. Vel hjemme fastslår jeg at mannen ikkehadde sett mailen jeg sendte ham før han gikk fra jobb, og ikke hadde registrert at den store A4-blokka midt på salongbordet inneholdt en beskjed til ham... følgelig hang klærene jeg hengte opp før jobb fortsatt ute... klokka ni om kvelden i begynnelsen av april. Selvsagt hadde de følgelig slått seg. tok dem nå inn og lot dem henge inne til videre tørk i natt da (litt dumt, de hadde jo sikekrt vært tørre i 3-4 timer før de ble våte igjen, bare fordi han ikke fikk med se at de skulle inn) men greit nok.

Når jeg hadde fikset dette, så satte jeg meg ned på sofaen, la meg ned, og var helt utslitt og følte meg dårlig.

Rusla mot senga før ti (så snart jeg i det hele tatt orka å reise meg igjen) og lå på senga og pusta som en hvalross etter å ha vært på badet og pusset tenner.

Slett ikke i form for fem flate.

Ikke ville lillegutt sparke sånn han pleier gjøre ved leggetid heller, og jeg hadde vondt i magen. (det kom dog antakelig av kombinasjonen brus, pizza, sjokoladekake og potetgull, i litt for store mengde, og min mage liker ikke at jeg blander potetgull og sjokolade)

Jeg trykka og masserte litt på magen for å vekke lillegutt, og tilslutt så ga han oss et par små spark, før han romsterte litt rundt som om han ville si at "jada, jeg er her, men la meg nå få sove i fred!"

Jeg sovna nå. våkna i tretida og ble liggende våken. Mannen snorka, men dytta på ham så snudde han seg. Men lyden fortsatte... ehh, det var visst magen min som med relativt jevne intervallet "knurret".... Lurer på om lillegutt kunne høre det jeg, for han våknai alle fall og begynte å sparke, men roa seg ned igjen når lydene sluttet. Jeg ble liggende våken en stund, men sovna nå tilslutt.

Var i mye bedre form når jeg våkna, selv om jeg er litt sliten og trøtt siden jeg sov litt dårlig i natt.

Men mannen har lovet meg en liten "ekspedisjon" til Åsane når han er ferdig på jobb.

Babymage-bilsetebeltesaken jeg har, har gått litt i stykker.

Det er en sånn sak som styrer magebeltet av bilsetet lenger ned, slik at det ligger under magen. Dette holdes nede av en sak som er festt med to strikk, men ett av disse strikkene har løsnet. Først tenkte jeg at denne måtte jeg sy fast igjen, men så tenkte jeg at det er jo egentlig for dårlig at den går i stykker etter 2,5 måned, det er jo vitterligmeninga den skal vare minst hele svangerskapet! Og å sy den fast selv er vel ikke det letteste på jord heller (la meg gjenta hva jeg skrev for noen dager siden: Jeg har ikke symaskin. Å sy for hånd blir aldri like fast og godt festet som med maskin.) Viste mannen hva som hadde skjedd, og han var helt klar på at da drar vi tilbake med den. (Min mann erikke typen som klager på noen ting, så jeg hadde egentlig da ventet at han skulle si vi fikk kjøpe en ny, men nei, denne gangen var han faktsik klar til å klage på den!)

Så etter at han er ferdig på jobb skal jeg hente ham på stasjonen (med mat i magen min) så kjører vi til Åsane og går på babybutikk. Kan jo titte litt på babyvogner og slik når vi likevel er der da. *sjekke ut annonseavisa fra barnas hus*

Dessuten skal vi kjøre bilen gjennom ei vaskemaskin, det trenger den. (på tide å bytte dekk på bilen nå også, og det er langt koseligere å gjøre om bilen er ren, noe den slett ikke er, dessuten er det kommet fulgeskitt på den, og det er jo ikke bra for lakken.)

Ja, jeg får vel styre videre med dette årsoppgjøret og se om jeg får det til å henge sammen. Sjefen skulle etter planen komme på jobb i dag, men har ikke komemt enda. Han har heller ikke sendt melding om at han IKKE kommer, så antakelig gjør han nok det, men selv om kjernetida er fra ni, så hender det han kommer litt etter ni de dagene han har levert sønnen i barnehagen, så det er fortsatt håp om at han kommer og kan losje meg litt gjennom resten her...

Fredag er fine greier. Sola skinner, og som sagt, jeg skal egentlig bare jobbe til klokka er ett i dag.

Det er deilig med 30% sykemelding.

Jeg jobbet bare en drøy time lenger enn sykemeldinga tilsier i går, for jeg kom ikke på jobb før etter halv ti, men så var jeg her på festen etterpå, og var her altså i ca 11 timer, hvilket åpenbart var mer enn hva kroppen min takla, selv om de siste timene bare var å sitte og spise og skravle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...