Gå til innhold

Vanlig lønn for kontorfaglært sekretær?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg tok fagbrev i kontorfaget for snart 2 år siden og jobber som sekretær for en privat bedrift. Har 255 000 i årslønn. Har kun disse 2 årene med arbeidserfaring i tillegg til læretida. Er dette en ok lønn? Hva tjener andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres ut som ok lønn, jeg. Du har jo ikke SÅ mye ansinitet. Hvilket ltr. er det forresten? Du stiger vel i lønn jo mer ansinitet du får også, gjør du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også tatt 1 års utdanning i kontorfaglære og eksport.

Har vært i min jobb i 7 år og har kr. 300 000 i årslønn.

Oppgavene mine er da: regnskap, lønn, vanlig kontorarbeid, endel kontrollarbeid og rapporteringer.

Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorfaglære og eksport? Hva er det? Videregående fag der du er lærling? Kontorfag på vgs har jo 2 års læretid, ikke 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tok kontorfaglær kombinert med eksportmarkedsføring på noe som heter studentfagkurs.

Det er i regi av den videregående skolen (får ihvertfall vitnemål fra den videregående skolen. Opptakskravet er 3-årig vg. utdanning).

Tok utdanningen på Bergen Handelsgymnasium, men det er vel ca. 10 år siden (herregud så gammel jeg er da). Kanskje dette ikke eksisterer lenger?

Jeg har ihvertfall hatt kjempenytte av det jeg lærte der!

Tror nok at handels- og kontorfag sikkert dekker samme pensum.

Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har ikke hørt om den varianten før. :) Jeg tok kontorfag VKI på videregående og var ute i lære to år etterpå som endte med en fagprøve på 5 dager. Altså jeg gikk ikke VKII på vgs. Det heter vel ikke handel- og kontor lenger, gjør det? Kontorfag heter det om man skal bli faglært og få fagbrev ut av det.

Jeg bare tenkte sånn ang. lønn som det blir spurt om, så er det vel ikke akkurat den samme utdanning som du har, og derfor tjener du mer, MEN så har du fler år på baken også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forstått det slik at man får høyere lønn med fagbrev enn uten i den samme stillingen? Vet dere noe om det? Har inntrykk av at lønna mi er helt gjennomsnittlig men kunne vært artig å vite hva andre har. Du sier ingenting om du har fagbrev eller ikke gjest, har du det?

Når det gjelder ansvar for regnskap har jeg inntrykk at de som har det har rundt 300 000 i lønn enten de er faglærte (har fagbrev) eller ikke.

Vet faktisk ikke hvilket lønnstrinn jeg har Midnattsol! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo faglært når man har fagbrev, og det skal jo lønne seg, hvis ikke hadde det vel ikke vært noe poeng i og ta fagbrev?! :wink: Har man ikke ansinitet har jeg forstått det slik at man kan går fortere opp i lønn enn andre som ikke har fagbrevet.

Ellers er det slik f.eks at hvis man har jobber 5 år fast eller med på et kontor som sekretær, så kan man ta kun teorien i kontorfag og deretter ta fagprøven. Når man har fått fagbrevet rykker man opp i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar midnattsol! Er jo logisk at det er slik da. Tror Gjest misforsto meg når jeg skrev kontorfaglært, jeg mente da en med fagbrev i kontorfaget, men jeg forsto på svaret hennes at hun hadde tatt et fag som het kontorfag. Sto ingenting i svaret hennes som tydet på at hun har fagbrev i kontorfaget. Eller er det jeg som misforstår? har man fagbrev i kontorfaget er man kontorfaglært, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man fagbrev i kontorfaget er man kontorfaglært' date= ikke sant?

Jepp, det er da det som står på fagbrevet mitt som jeg ser på akkurat NUH! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...