Gå til innhold

Frekt med ketchup

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Da er det feil vin, Cata.

Eh.....nei, det er vinen i seg selv. Alkohol er jo så sterkt at smaksløkene gir opp å kjenne noe som helst annet. Smaken på vinen kan selvsagt variere, men sterk er den okkesom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er med ketchup som med Stresslessen; det at mange liker den, betyr ikke at den har smaksmessige gode kvaliteter.

:ler: Fantastisk sagt, Helen.

By the way - det styggeste møbelet jeg kan tenke meg er reclinere... slike stresslesser hvor man vipper fotstøtta opp foran så hele stolen blir seende ut som en maskin av noe slag... ikke veldig lekkert. Sånt kommer ikke inn over dørstokken hos meg. Før sitter jeg på en pinnestol. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart mye mat kan spises - selv om det ikke er favorittmat - men det er faktisk enkelte matretter jeg kaster opp av - enten jeg vil eller ikke.

Jeg har også måttet smake på alt gjennom oppveksten - og det har barna mine også - men det noe som absolutt ikke er mulig å få ned - så greit er det.

Ting jeg ikke liker - men godt kan klare å spise (som feks. rakfisk) spiser jeg - men prøver å gjemme smaken best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men reclinere er ganske gode å sitte i da. (Nei, jeg har ikke recliner selv. Jeg tvilholder på min "Balans Gravity" - som muligens for alvor går i kategori "stygg".)

*btw - har vi ikke kommet ganske langt unna ketchupen nå?* :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart mye mat kan spises - selv om det ikke er favorittmat - men det er faktisk enkelte matretter jeg kaster opp av - enten jeg vil eller ikke.

Jeg har også måttet smake på alt gjennom oppveksten - og det har barna mine også - men det noe som absolutt ikke er mulig å få ned - så greit er det.

Ting jeg ikke liker - men godt kan klare å spise (som feks. rakfisk) spiser jeg - men prøver å gjemme smaken best mulig.

Ren nysgjerrighet: Hva slags mat er så ille at man faktisk kaster opp av det?

Jeg vet at man kan bli kvalm av mat man har spist når man har vært syk, fordi den følelsen kommer opp igjen... jeg hadde det sånn i mange år med Toblerone etter en tur med danmarksbåten som barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men reclinere er ganske gode å sitte i da. (Nei, jeg har ikke recliner selv. Jeg tvilholder på min "Balans Gravity" - som muligens for alvor går i kategori "stygg".)

Er det en lenestol? Ta bilde og send meg på msn er du snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde alvorlige problemer med den blekkspruten som ble servert kokt, men med intakte armer i Japan. Det ble med en smak av en arm for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummikonsistens uten særlig smak?

Jeg ville fått problemer med levende larver og innsekter, tror jeg... og øyne av alle slag, men det serveres jo vanligvis ikke heller, så det har liksom ikke vært et problem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man kan bli kvalm av mat man har spist når man har vært syk, fordi den følelsen kommer opp igjen... jeg hadde det sånn i mange år med Toblerone etter en tur med danmarksbåten som barn....

Bacalao - er jeg ikke i stand til å ta i munnen en gang. Jeg har prøvd å spise bare potetene - men det er et eller annet med klippfisksmaken som trigger brekningsrefleksen. (Jeg klarer så vidt å sitte ved samme bord som folk som spiser bacalao)

Spekesild likeså - og her hjelper det ikke noe om det er laget som kryddersild, karrisild eller tomatsild - her er det både smak og konsistens som gjør det.

Reagerer også veldig fort på konsistens på mat - og unngår så godt jeg kan moset mat - type kjøttpudding/pølser el - men får jeg ketsjup til - kan jeg klare å svelge dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Harry_*

Ingenting er som å lene seg tilbake i skinnstresslessen og meske seg med en Grandiosa toppet med ananas og mengder av ketchup. Hver pizzabit etterfølges av en slurk cola slik at de deilige smakene blandes i munnen og forsvinner ned svelget med en grøtaktig konsistens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam Harry - får jeg bli med?

Lille Bille, kanskje du har vært uheldig og fått baccalao og sild med utpreget fiske/transmak?

Jeg for min del kjenner knapt forskjell i smaken på godt utvannet klippfisk og vanlig fisk, i en slik gryte.. men selvfølgelig, konsistensen er jo annerledes da. Og man skal kanskje ikke se bort fra at mine smaksløker rett og slett er litt lamme? Siden jeg ikke kjenner forskjell, mener jeg... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke egentlig ganske enkelt? I et middagsselskap spiser man det som blir servert. Står det ketschup, aioli, brun saus, tyttebærsyltetøy osv. på bordet, hører dette med til retten og kan tas på om man ønsker det. Står det ikke pa bordet, hører det ikke med i retten som blir servert.

:Nikke: Jeg er helt enig. Dessuten trodde jeg at dette var en slags almenngyldig "regel" som etisk ligger innfelt i oss alle, så jeg er litt overrasket over at et spørsmål av dette kaliberet er en tematikk. Om sønnen min hadde spurt etter andre ting enn det som er servert borte, så ville jeg ha blitt flau. Ikke fordi det er ketchup, men fordi man på sett og vis ikke gjør slikt. Er man borte, så følger man helst andres "matskikker" og er ikke ketchup en av "skikkene", så dropper man spørsmålet (Med mindre det ikke blir servert en rett der ketchup er et naturlig tilbehør- og vertinnen er en vims).

Av vertinnen kan ketchup-spørsmålet godt tenkes å bli sett på som en slags frekk krenkelse. Spesielt hvis hun er kokk. Synes så absolutt ikke at hun burde ha kjeftet på sønnen. Personlig ville jeg aldri ha gjort noe slikt. Men kan hende hun gjorde dette fordi ingen andre hevet så mye som på et øyenbryn når ketchup-spørsmålet dukket opp. Så da var kjeften mer indirekte rettet til foreldrene. Det er desverre slik at enkelte synes det er lettere å kjefte på barn enn voksne. Og hvis hun ekempelvis mente at sønnen har dårlig oppdragelse (uten at jeg helt vet hva hun sa), så turte hun antagelig ikke å konfrontere dere som foreldre direkte om dette.

Er godt man kan bli enige om at man er uenige :) Vertinnen var ikke enig om spørsmålet angående hva som sømmer seg, mens dere som familie synes ikke at ketchup er usømmelig i det hele tatt. Men det skader ikke å følge andres matskikker når man er borte, så sant man ikke brekker seg og får traumer for livet av et måltid som blir servert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her LilleBille! Kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver. Er selv oppvokst med en mor som spiser det meste - og derfor har jeg også vært nødt til å smake. Pappa derimot er mer kresen, men spiser alt jeg ikke spiser (det vil si de fleste typer kjøtt osv). Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg får helt grøsninger av enkelte typer kjøtt - uten at det betyr at jeg ikke har måtte spise opp maten min gjennom oppveksten. Fett og smør generelt har jeg store problemer med og jeg mister gjerne matlysten om jeg blir servert koteletter med store fettrander, eller ribbe for den saks skyld. For meg virker det direkte uapetittelig. Derfor foretrekker jeg fisk med få unntak.

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AVSPORING!!!! Hva slags mat folk kaster opp av?! Motbydelig!

Kan ikke dere som skriver om alt annet her, lage deres egen tråd på Snikk-snakk? Kan moderatorene dele tråden?

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri mer invitert den ungen, jeg blir sur når mannen min har ketchup eller sweet chili på maten jeg lager også. For det han egentlig insinuerer da er maten ikke er god nok. Hvis jeg bruker 2 timer på å smake til en bolognaise saus, og så pøser han det ned i ketchup... Men men, jeg får i hvert fall god mat selv. (sukk)

Det vertinnen gjorde var uansett frekkere enn det den ukultiverte guttungen gjorde, man kjefter da ikke på gjestene sine!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøtt, fisk og skalldyr. Jeg kaster opp umiddelbart. Så da kan jo folk velge; jeg får slippe å spise, eller jeg fyller tallerkenen med spy. Velbekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harrry-Ludvig
Nam Harry - får jeg bli med?

Det er plass til to i stresslessen. Du kan få sitte innerst du, Mysan. :)

Og til dessert skal vi sjokoladepudding i sånn trekantboks (med ketchup på, selvfølgelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i denne. Og for min del gjelder dette bl.a. lutefisk, de fleste sorter sushi, sild, de fleste typer såkalt rent kjøtt (jeg brekker meg av alt av kjøttet som ikke er rene muskler), rakfisk...

Ellers spiser jeg også ganske så mye ketchup, der det passer. Og jeg elsker å gå ut både på Bagatelle og TGI Fridays. Jeg lager også mye mat, og jeg hadde ikke reagert på om noen ville ha ketchup på den grillede hummeren eller rømmedressing på kamskjellene. Kanskje det er eneste måte personen klarer å svelge noe som for meg er alldeles fantastisk?

Vertinnen i startinnlegget oppnådde ihvertfall én ting - den gutten vil aldri bli med på middagsbesøk dit igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ett par ting jeg ikke har sjans til å få ned, og jeg har prøvd gang på gang, men brekker meg hver gang, uansett ketchup el ikke...

rømmegrøt er en av dem, asparges er en annen. Aspargesen kan være så fersk og nystekt og lukte så deilig den bare vil, av en eller annen grunn får jeg brekningsfornemmelser av det, selv om jeg aldri har hatt noen dårlige opplevelser verken med rømmegrøt eller asparges, bare smak og konsekvens som ikke helt funker for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...