Gå til innhold

Varmblods, kaldblods, halvblods, fullblods


Gjest clueless

Anbefalte innlegg

Som en kanskje kan se ut av blant annet denne tråden og de sidene den linker til , så er det ikke så veldig stor enighet om hva nøyaktig en varmblods , en kaldblods og en halvblods er .

På Wikipedia kan hvem som helst skrive hva som helst , så Wikipedia i seg selv er ikke alltid en like god kilde til informasjon siden ingen kvalitetssikrer informasjonen der .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Wikipedia kan hvem som helst skrive hva som helst , så Wikipedia i seg selv er ikke alltid en like god kilde til informasjon siden ingen kvalitetssikrer informasjonen der .

Det samme gjelder en mindre nettsider som det har blitt linket til.

For å få mest mulig korrekt info så må man lete gjennom flere store og annerkjente sider.

Hvem som helst kan legge ut sider på nettet og hevde hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder en mindre nettsider som det har blitt linket til.

For å få mest mulig korrekt info så må man lete gjennom flere store og annerkjente sider.

Hvem som helst kan legge ut sider på nettet og hevde hva som helst.

Ja , men poenget her er at siden forskjellige mennesker mener forskjellig om dette temaet og siden det ikke til nå iallefall har blitt hostet opp noen allmengyldig generell definisjon , så er min påstand at det ikke er enighet om dette og at det heller ikke kan bli det så lenge det ikke er mulig å lage en generell definisjon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , men poenget her er at siden forskjellige mennesker mener forskjellig om dette temaet og siden det ikke til nå iallefall har blitt hostet opp noen allmengyldig generell definisjon , så er min påstand at det ikke er enighet om dette og at det heller ikke kan bli det så lenge det ikke er mulig å lage en generell definisjon .

Hvis du søker på britiske og amerikanske sider så ser du at det finnes en allemngyldig generell definisjon. På norske sider så er det lite, ingen eller forskjellige definisjoner.

Går du inn på avlsforeninger eller andre foreniger som har med godkjenning og registrering av hester så finner du også definisjoner som er allemngyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på britiske og amerikanske sider så ser du at det finnes en allemngyldig generell definisjon. På norske sider så er det lite, ingen eller forskjellige definisjoner.

Går du inn på avlsforeninger eller andre foreniger som har med godkjenning og registrering av hester så finner du også definisjoner som er allemngyldige.

Kan ikke du sitere en av disse definisjonene da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du sitere en av disse definisjonene da ?

Har du en dårlig dag eller? Hva med å begynne å kikke på linkene som ligger i tråden. Eller du kan kikke i hestebøker om raser.

Jeg har iallefall aldri tenkt på shetlands ponni eller Islands ponni som varmblods .

Begge er kraftig bygd og har raggete pels , de shetlandsponniene jeg har sett har vært ganske rampete , men de fleste ponnier er vel generelt mere rampete enn hestene ?

Det var iallefall mange flere som ble kastet av på ponnivolte enn på de vanlige timene på den rideskolen jeg var , det var faktisk så mange som ble kastet av av og til at det kunne utarte seg som rene underholdningen av og til :ler:

Dette har vel neppe noe med gruppering av rasene å gjøre.

Grunnen til at rytterne oftere blir kastet av ponnier er vel at ponnier ofte er dårlig oppdratt fordi de ikke blir håndtert som hester på grunn av størrelsen sin og fordi disse små rytterne ofte er meget uerfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en dårlig dag eller? Hva med å begynne å kikke på linkene som ligger i tråden. Eller du kan kikke i hestebøker om raser.

Dette har vel neppe noe med gruppering av rasene å gjøre.

Grunnen til at rytterne oftere blir kastet av ponnier er vel at ponnier ofte er dårlig oppdratt fordi de ikke blir håndtert som hester på grunn av størrelsen sin og fordi disse små rytterne ofte er meget uerfarne.

Jeg mener at det ikke finnes generelle definisjoner (det er sånn noenlunde enighet om ) på hva som er en kaldblods , varmblods eller halvblods hest .

At du som påstår at slike definisjoner finnes, ikke greier å skrive hva denne definisjonen eventuelt er , styrker jo ikke akkurat inntrykket av at en slik definisjon finnes , eller hva mener du ?

EDIT:satt inn komma .

Endret av mamut75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser så er uansett ikke temperament alene avgjørende for hvilken gruppe man plasserer hester i.

Det har jeg da heller ikke sagt.

Har sendt en mail til Islandshestforeningen og spurt de, så får vi se hva svaret blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet. Har fått svar fra islandshestforeningen og de sier at islandshest er en kaldblodshest.

Jeg har lært av folk som har holdt på med islandshest i mange år at det er en varmblodshest, men da har de og dermed jeg, tatt feil. Så da beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke finnes generelle definisjoner (det er sånn noenlunde enighet om ) på hva som er en kaldblods , varmblods eller halvblods hest .

At du som påstår at slike definisjoner finnes, ikke greier å skrive hva denne definisjonen eventuelt er , styrker jo ikke akkurat inntrykket av at en slik definisjon finnes , eller hva mener du ?

EDIT:satt inn komma .

Hvis du hadde sjekket linken og googlet litt rundt, i stede for å kverulere mest mulig så hadde du sett at de generelle definisjonene er omtrent slik:

Thus, an archetypal cold-blood is equipped with a chunky body in order to reduce heat loss, a tendency to increase body weight in times of plenty by the deposition of subcutaneous fat, and the capacity to grow a very thick winter coat. He is the one with a phlegmatic temperament. The hot-blood, on the other hand, is behaviourally more reactive, or flighty, in that he tends to respond to more subtle stimuli. He has a thinner skin than his cool country cousin and his athletic physique more rapidly turns to a bag of bones when exposed to hard times.

en kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde sjekket linken og googlet litt rundt, i stede for å kverulere mest mulig så hadde du sett at de generelle definisjonene er omtrent slik:

en kilde

Vel, nå fant jeg jo flere sider som sa at den var en varmblodshest også når jeg googlet da... Og nå er det du som kverulerer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå fant jeg jo flere sider som sa at den var en varmblodshest også når jeg googlet da... Og nå er det du som kverulerer ;)

Nå snakket jeg om definisjonene på typene ikke spesifikk hvilken type/grupper de forskjellige rasene faller under. Den var myntet på Mamut 75. Eller er det alle mot gjestene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakket jeg om definisjonene på typene ikke spesifikk hvilken type/grupper de forskjellige rasene faller under. Den var myntet på Mamut 75. Eller er det alle mot gjestene?

Beklager! Så ikke at den var til Mamut75. Gikk litt fort i svingen her. Nå skal jeg holde kjeft :skratte: Prøve å holde kjeft er kanskje bedre å si, for jeg vet ikke om jeg klarer det, hehe

Endret av smidja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde sjekket linken og googlet litt rundt, i stede for å kverulere mest mulig så hadde du sett at de generelle definisjonene er omtrent slik:

en kilde

Men dette er ingen definisjon , dette er stereotypiske kjennetegn , noe som forsåvidt også står nevnt i det du siterte .

EDIT:

Ellers syntes jeg du er veldig defensiv i forhold til at alt du har fått forespørsel om å gjøre er å skrive ned hva du bygger dine påstander på .

Dette skulle jo forsåvidt ikke innebære større problemer hvis dette grunnlaget eksisterer noe sted .

Endret av mamut75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Silje_*
Jeg sendte de en mail og gjorde de oppmerksom på feilen. De takket for hjelpen og sa det kunne gå litt fort i svingen noen ganger og at de skulle rette det opp :)

Jeg må si meg enig med smidja, henger nok litt etter med å svare her, men islandshester og shetlandsponnier er varmblodser. Jeg trodde det ikke selv, men etter nøye undersøkelser så står det at de er varmblodser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldblodshester stammer fra kalde strøk og er spesialtilpasset etter dette, varmblodshester er laget for varmere klima, men dette er ikke alt.. egentlig sier bare betegnelsene varmblods og kaldblods om hvor mye de er påvirket av den arabiske hesten genetisk.

Noen hesteraser strides de lærde om, blant annet Frieseren om hvorvidt den er varm eller kaldblodig.

Islandshest og Shetlandsponny er kaldblodige raser, i likhet med fjording, døl og nordlandshest. Det står det ihvertfall i hesteleksikonet mitt.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...